Persulla paloi käpy Vantaalla. Suvivirren sijaan laulettiinkin Suvilaulua

Anonyymi-ap

"Kevätjuhlien ohjelmanumero sai PS-poliitikon kupin nurin – ”En pidä tällaisesta lainkaan”
Vantaan varavaltuutettu uskoo, että Suvivirttä muutettiin sen takia, että Vantaan Pähkinänrinteen koulu on monikulttuurinen."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b3d1500d-4bbc-48ff-9aab-664c7c39d0c3

"Iltalehden saamien yhteydenottojen mukaan joissakin pääkaupunkiseudun kouluissa Suvivirsi on laulettu tämän vuoden kevätjuhlassa eri sanoin tai eri nimellä. Iltalehteen yhteyttä ottaneiden tahojen mukaan laulusta olisi poistettu ainakin kristinuskoon viittaavia sanoituksia.

Suvivirsi on koulujen kevätjuhlassa perinteisesti laulettava virsi.

Iltalehteen yhteyttä ottanut perussuomalaisten Vantaan kaupungin varavaltuutettu Roosa Wallius kertoo, että Vantaan Pähkinänrinteen koulussa myös laulun nimi oli muutettu Suvilauluksi. Wallius kertoo olleensa ”pöyristynyt” laulun uusista sanoista.

– Mielestäni ainakin Suvivirsi on tosi tärkeä osa Suomen kulttuuriperimää, Wallius sanoo.

Wallius oli lähettänyt toimitukselle myös videon, jossa laulu kuuluu osittain. Esimerkiksi Suvivirren kohta ”nyt siunaustaan suopi taas lämpö auringon” on muuttunut Suvilaulussa muotoon ”nyt lämpöänsä suopi taas säteet auringon”.

”Negatiivinen kehityssuunta”

Walliuksen mukaan Pähkinänrinteen koulun rehtori tuli ennen laulua ilmoittamaan, että juhlan päätöslaulu tulee nyt uudella nimellä.

Wallius kertoo, ettei kevätjuhlassa itse reagoinut tai huomannut kenenkään reagoivan muuttuneeseen lauluun. Hän kuitenkin kertoo myöhemmin tavanneensa muita kevätjuhlassa olleita ihmisiä, jotka olivat kiinnittäneet huomiota samaan asiaan.

– He eivät arvostaneet tätä ollenkaan. Hekin kokevat tämän tärkeäksi perinteeksi.

Wallius kertoo, että hänestä "tämänkaltainen kehityssuunta on tosi negatiivinen" ja rikkoo Suomen kulttuuriperintöä, jota alkuperäinen Suvivirsikin hänelle edustaa. Hän kertoo, ettei ole itse uskonnollinen, mutta ei silti halua, että kristinuskosta luovuttaisiin kouluissa.

– Itse en pidä tällaisesta lainkaan. Että niin kuin sanoin, pitää vaalia sitä Suomen kulttuuria ja suomalaisuutta.

– Minä uskon, että ne sanat on muutettu tasa-arvon nimissä. Minun mielestä se on tosi väärin, koska Suomi on kuitenkin pieni maa ja minun mielestäni meidän kulttuuriperimää tulee vaalia kaikin mahdollisin keinoin, ja yksi on just tämmöinen.

Wallius sanoo uskovansa, että sanat on muutettu siksi, että Pähkinänrinteen koulu on monikulttuurinen koulu.

– Uskon, että syy siihen, miksi sanat on muutettu, on se, että nämä sanat liittyvät kristinuskoon, ja siellä on vieraiden kulttuurien edustajia paikalla. Niin uskon, että syy tähän sanojen muokkaamiseen on vieraat kulttuurit.

– Meidän kulttuuria ja kulttuuriperintöä ei pidä muuttaa vieraiden uskontojen takia, eikä jos tänne Suomeen muutetaan, niin koen sen itse niin, että täällä eletään maassa maan tavalla, ja vaalitaan Suomen kulttuuria siitä huolimatta.

Wallius sanoo, ettei ole vielä antanut koululle palautetta asiasta, mutta kertoo harkitsevansa asiaa.

Rehtori: Kyseessä kokeilu

Pähkinänrinteen koulun rehtorin Tiina Kärkkäisen mukaan Suvivirren vaihtamisessa Suvilauluun oli kyse puhtaasta kokeilusta. Hän kertoo, että Suvilaulun sanat olivat koulun opettajille jo tutut, ja nyt he olivat halunneet kokeilla laulua kevätjuhlassa.

– Meillähän ihan alkuperäinenkin Suvivirsikin on tänä vuonna keväällä laulettu, kun meillä oli perjantaina kevätkirkko ja sitten vaihtoehtoinen tilaisuus, Kärkkäinen kertoo.

Kärkkäisen mukaan kyse oli koulun toimikunnan ideasta.

– Haluttiin vain kokeilla tällaista neutraalia versiota. Ei huoltajilta tullut minkäänlaista toivetta poistaa esimerkiksi uskonnollisia elementtejä, juuri näitä Suvivirttä tai Enkeli taivaan -laulua meidän koulujuhlista.

Kärkkäisen mukaan päätöstä Suvilaulusta ei tehty siksi, että koulussa on oppilaita monista eri kulttuureista. Kärkkäinen kertoo, että esimerkiksi koulun joulujuhlassa esitetyssä jouluevankeliumissa on ollut esimerkiksi islamin uskontotunneilla käyviä oppilaita mukana.

– Toki meillä on hyvin monikulttuurinen koulu. Mutta aivan hyvin oltaisiin voitu laulaa tänä vuonna myös Suvivirttä, hän sanoo.

Kärkkäisen mukaan hän ei ole saanut Pähkinärinteen koulun oppilaiden huoltajilta palautetta, jossa he olisivat puhuneet jonkin muun uskontokunnan puolesta.

– Enemmän yhteydenottoja tulee kirkkoon kuulumattomilla kansalaisilla, joiden lapset vaikka ovat opiskelleet elämänkatsomustietoa.

Kärkkäisen mukaan Suvivirttä ei olla poistamassa, vaan "edelleenkin meillä tullaan jatkossa laulamaan ihan perinteistä Suvivirttä", mutta että koulussa voidaan välillä laulaa erilaisiakin versioita.

–Eletään ajassa, kokeillaan asioita. Mutta ei ole tarkoitus missään tapauksessa luopua.

Kärkkäisen mukaan kukaan ei ole ollut häneen yhteydessä kevätjuhlassa lauletun Suvilaulun tiimoilta. Hän kertoo toivovansa, että palaute annettaisiin jatkossa suoraa hänelle, eikä median kautta.

–Minusta oli juhla oli kuitenkin todella mukava. Siellä oli mukava tunnelma ja tupa täynnä."

9

88

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Adolf Hitler on lausunut:

"Kaikki menneisyyden suuret kulttuurit tuhoutuivat vain siksi, että alunperin luova rotu kuoli verenmyrkytykseen."

Liippaako tämän kriitikkopersun öyhötys Hitlerin näkemystä vai onko kyseessä jihadistisen maailmankatsomuksen äärikristillinen peilikuva?

• Anonyymi

Mieti sitä sinimusta äärivassari.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mieti sitä sinimusta äärivassari.

Älä siirrä maalitolppaa perusteettomasti syyttelevä persutollo!

• Anonyymi

Persujen epätoivo saa uusia muotoja! Lillukanvarsilla taas mennään! Miksi koulujen rehtoreiden ja opettajien pitäisi ollla jonkun persun ohjauksessa? Kyllä koulut saa itse päättää ohjelmansa.

• Anonyymi

Persulassa luotetaan entisen natsijohtajan opetuksiin?

"Älköön kukaan poika tai tyttö jättäkö koulua ennen kuin hänelle on selvitetty verenpuhtauden välttämättömyys."

"Tämä pesue hävitetään perin pohjin Saksasta!"

>Hitler<

https://fi.wikiquote.org/wiki/Adolf_Hitler

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Persulassa luotetaan entisen natsijohtajan opetuksiin?

"Älköön kukaan poika tai tyttö jättäkö koulua ennen kuin hänelle on selvitetty verenpuhtauden välttämättömyys."

"Tämä pesue hävitetään perin pohjin Saksasta!"

>Hitler<

https://fi.wikiquote.org/wiki/Adolf_Hitler

🔵⚫️🤪

• Anonyymi

Yhden asian puolue ps.

Sairasta porukkaa.

• Anonyymi

naurettavaksi mennyt kun autettavat ihmiset sanelee launun sanatkin,

• Anonyymi

Persumuija yrittää kerätä irtopisteitä!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      50
      3834
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3415
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      34
      2791
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2438
    5. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1869
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1799
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      185
      1756
    8. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      27
      1467
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      386
      1459
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1228
    Aihe