Oliko neitsyt Marialla valtikkaa

Anonyymi-ap

Hei Tarvitsen tuon tiedon esitelmää varten, olisin kiitollinen vastauksista. Siis oliko Neitsyt-Marialla valtikkaa, kruunu kyllä oli.

59

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä esitelmä?

      Miksi kysyt sellaista idän osiosta?

      • Anonyymi

        Kysy katolilaisilta.

        Siis suomi24: katolilaisuus osiosta- jos sellaista on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysy katolilaisilta.

        Siis suomi24: katolilaisuus osiosta- jos sellaista on.

        Neitsyt Marialla ei ole mitään tekemistä hindupalstan kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neitsyt Marialla ei ole mitään tekemistä hindupalstan kanssa.

        Mutta toisaalta voit olla oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta toisaalta voit olla oikeassa.

        Mutta toisaalta voit olla oikeassa.

        Idänmatkaajat ovat tavanneet idässä Neitsyt Marian patsaita,

        Se ei kuitenkaan ollut Maria, vaan jotain muinaisista uskonnoista, aivan kuten koko Raamattukin on kopioitu pakanallisista teksteistä, siinä ei ole mitään uutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta toisaalta voit olla oikeassa.

        Idänmatkaajat ovat tavanneet idässä Neitsyt Marian patsaita,

        Se ei kuitenkaan ollut Maria, vaan jotain muinaisista uskonnoista, aivan kuten koko Raamattukin on kopioitu pakanallisista teksteistä, siinä ei ole mitään uutta.

        Nainen, lapsi sylissään, on peräisin muualta, muinaisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nainen, lapsi sylissään, on peräisin muualta, muinaisuudesta.

        Neitsyt Marian palvonnan pakanalliset juuret


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neitsyt Marian palvonnan pakanalliset juuret

        Neitsyt Marian kultti on yksi maailman vanhimmista kulteista.

        Jo kaksituhatta vuotta ennen uutta ajanlaskumme alkua pakanat lauloivat temppeleissään:

        Jumalan äiti, pelasta meidät”, ja puhuttelivat muinaisen Sumerin pääjumalatarta Inannaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neitsyt Marian kultti on yksi maailman vanhimmista kulteista.

        Jo kaksituhatta vuotta ennen uutta ajanlaskumme alkua pakanat lauloivat temppeleissään:

        Jumalan äiti, pelasta meidät”, ja puhuttelivat muinaisen Sumerin pääjumalatarta Inannaa.

        nimi käännetty vanhasta sumerista sanoilla ”taivaan kuningatar”, ”taivaan hallitsija”).

        Sargon oli maan ensimmäisen mahtavan valtakunnan perustaja.

        Sumerin ja Akkadin (noin 2350 eaa.), josta myöhemmin tuli suuri Babylonia,

        ja hänen äitinsä oli Inannan ylipapitar.

        tai Ishtar (Astarte).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nimi käännetty vanhasta sumerista sanoilla ”taivaan kuningatar”, ”taivaan hallitsija”).

        Sargon oli maan ensimmäisen mahtavan valtakunnan perustaja.

        Sumerin ja Akkadin (noin 2350 eaa.), josta myöhemmin tuli suuri Babylonia,

        ja hänen äitinsä oli Inannan ylipapitar.

        tai Ishtar (Astarte).

        Muinaisuudessa Äidin kultti oli lähes yleinen. Arkeologia antaa todisteita äitikultin laajasta leviämisestä kivikaudella. Laajalta alueelta Pyreneiltä Siperiaan: esiarjalaisesta Intiasta, esi-israelilaisesta Palestiinasta, Foinikiasta ja Sumerista löytyy vielä nykyäänkin kivestä tai luusta veistettyjä naishahmoja. Tällaisia hahmoja kutsutaan paleoliittisiksi ”venusiksi”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muinaisuudessa Äidin kultti oli lähes yleinen. Arkeologia antaa todisteita äitikultin laajasta leviämisestä kivikaudella. Laajalta alueelta Pyreneiltä Siperiaan: esiarjalaisesta Intiasta, esi-israelilaisesta Palestiinasta, Foinikiasta ja Sumerista löytyy vielä nykyäänkin kivestä tai luusta veistettyjä naishahmoja. Tällaisia hahmoja kutsutaan paleoliittisiksi ”venusiksi”.

        Taru Jumalan äidistä ja lapsesta tunnettiin hyvin muinaisessa Babyloniassa, ja siitä kehittyi aikanaan vakiintunut kultti. Monet Babylonian muistomerkit esittävät äiti-jumalatar Seramisin pitelemässä sylissään lasta Tammuzia.

        Tammuz-lapsi sylissään. Eri maissa, joissa tämä kultti oli laajalle levinnyt, äitiä ja lasta kutsuttiin eri nimillä.

        Muinaiset germaanit palvoivat neito Herthaa lapsi sylissään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taru Jumalan äidistä ja lapsesta tunnettiin hyvin muinaisessa Babyloniassa, ja siitä kehittyi aikanaan vakiintunut kultti. Monet Babylonian muistomerkit esittävät äiti-jumalatar Seramisin pitelemässä sylissään lasta Tammuzia.

        Tammuz-lapsi sylissään. Eri maissa, joissa tämä kultti oli laajalle levinnyt, äitiä ja lasta kutsuttiin eri nimillä.

        Muinaiset germaanit palvoivat neito Herthaa lapsi sylissään.

        Muinaiset germaanit palvoivat neito Herthaa lapsi sylissään. Skandinaavit kutsuivat häntä
        Deeza, joka myös kuvattiin vauvan kanssa. Etruskit kutsuivat häntä Nutriaksi ja.
        druidien keskuudessa Virgo Patituraa kunnioitettiin ”Jumalan äitinä”.
        Kiinalaiset kutsuivat äitijumalatartaan Shingmuksi, joka tarkoittaa ”pyhää äitiä”. Hän oli
        kuvattiin vauva sylissään ja kirkkauden säde päänsä ympärillä.
        Kun katoliset lähetysmunkit matkustivat keskiajalla Kiinaan, heidän yllätyksekseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muinaiset germaanit palvoivat neito Herthaa lapsi sylissään. Skandinaavit kutsuivat häntä
        Deeza, joka myös kuvattiin vauvan kanssa. Etruskit kutsuivat häntä Nutriaksi ja.
        druidien keskuudessa Virgo Patituraa kunnioitettiin ”Jumalan äitinä”.
        Kiinalaiset kutsuivat äitijumalatartaan Shingmuksi, joka tarkoittaa ”pyhää äitiä”. Hän oli
        kuvattiin vauva sylissään ja kirkkauden säde päänsä ympärillä.
        Kun katoliset lähetysmunkit matkustivat keskiajalla Kiinaan, heidän yllätyksekseen.

        Kun katoliset lähetysmunkit matkustivat keskiajalla Kiinaan, heidän hämmästyksekseen he löysivät valtavan määrän patsaita, jotka olivat identtisiä patsaiden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun katoliset lähetysmunkit matkustivat keskiajalla Kiinaan, heidän hämmästyksekseen he löysivät valtavan määrän patsaita, jotka olivat identtisiä patsaiden kanssa.

        Kun katoliset lähetysmunkit matkustivat keskiajalla Kiinaan, he löysivät suureksi yllätyksekseen valtavan määrän patsaita, jotka olivat identtisiä Neitsyt Marian patsaiden kanssa.

        He selittivät tämän tosiasian omalla tavallaan: Väitetään, että Jeesuksen äiti Maria tuli saarnan mukana muinaiseen Kiinaan, ja kiinalaiset säilyttivät hänen muistonsa ja palvoivat hänen kuvaansa.


        Historioitsijat ja arkeologit kuitenkin paljastivat tämän myytin 1800-luvulla: kävi ilmi, että nämä ”Neitsyt Marian” kuvat oli tehty tuhat vuotta ennen Kristuksen syntymää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nainen, lapsi sylissään, on peräisin muualta, muinaisuudesta.

        Aasiassa äiti tunnettiin nimellä Cybele ja hänen poikansa nimellä Dionysos. Häntä kutsuttiin Baalin vaimoksi, taivaan neitsytkuningattareksi, joka synnytti ilman hedelmöitystä.

        Efesoksessa ”suuri äitijumalatar” tunnettiin nimellä Artemis (Diana).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun katoliset lähetysmunkit matkustivat keskiajalla Kiinaan, he löysivät suureksi yllätyksekseen valtavan määrän patsaita, jotka olivat identtisiä Neitsyt Marian patsaiden kanssa.

        He selittivät tämän tosiasian omalla tavallaan: Väitetään, että Jeesuksen äiti Maria tuli saarnan mukana muinaiseen Kiinaan, ja kiinalaiset säilyttivät hänen muistonsa ja palvoivat hänen kuvaansa.


        Historioitsijat ja arkeologit kuitenkin paljastivat tämän myytin 1800-luvulla: kävi ilmi, että nämä ”Neitsyt Marian” kuvat oli tehty tuhat vuotta ennen Kristuksen syntymää.

        Kreikkalaiset tunsivat äitijumalatarta nimellä Afrodite tai Ceres, sumerilaiset nimellä Nana ja muinaiset roomalaiset nimellä Venus tai Fortuna, ja hänen lastaan kutsuttiin nimellä Juriter.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kreikkalaiset tunsivat äitijumalatarta nimellä Afrodite tai Ceres, sumerilaiset nimellä Nana ja muinaiset roomalaiset nimellä Venus tai Fortuna, ja hänen lastaan kutsuttiin nimellä Juriter.

        Efesoksessa ”suuri äitijumalatar” tunnettiin nimellä Artemis (Diana).

        Hänen temppelinsä tässä kaupungissa oli yksi antiikin maailman seitsemästä ihmeestä.

        Raamattu kertoo, että apostoli Paavali kohtasi tässä kaupungissa Artemiksen kultin kannattajien voimakkaimman vastustuksen (Ap. t. 19 k.). He keräsivät valtavan väkijoukon kristittyjä vastaan ja ”noin kahden tunnin ajan he huusivat: ‘Suuri on Efesoksen Artemis!’”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Efesoksessa ”suuri äitijumalatar” tunnettiin nimellä Artemis (Diana).

        Hänen temppelinsä tässä kaupungissa oli yksi antiikin maailman seitsemästä ihmeestä.

        Raamattu kertoo, että apostoli Paavali kohtasi tässä kaupungissa Artemiksen kultin kannattajien voimakkaimman vastustuksen (Ap. t. 19 k.). He keräsivät valtavan väkijoukon kristittyjä vastaan ja ”noin kahden tunnin ajan he huusivat: ‘Suuri on Efesoksen Artemis!’”.

        Aihe naisellisuuden kunnioittamisesta esi-isiemme uskonnossa on tietenkin mielenkiintoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aihe naisellisuuden kunnioittamisesta esi-isiemme uskonnossa on tietenkin mielenkiintoinen.

        Slaavilaisessa pakanallisessa uskonnossa kahden synnyttävän naisen kultti, joka usein esitettiin kahtena hirvenä, kahtena maailman rakastajattarena, oli hyvin vanha. Kultti sai alkunsa metsästysyhteiskunnasta ja siirtyi sitten maatalousyhteiskuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Slaavilaisessa pakanallisessa uskonnossa kahden synnyttävän naisen kultti, joka usein esitettiin kahtena hirvenä, kahtena maailman rakastajattarena, oli hyvin vanha. Kultti sai alkunsa metsästysyhteiskunnasta ja siirtyi sitten maatalousyhteiskuntaan.

        Myöhemmin synnyttävät naiset väistyivät yhtenäisen patriarkaalisen Rodin tieltä, johon he samalla liittyivät, jolloin heistä tuli sen sukupuolinen korrelaatti. Heidät esitettiin hedelmällisyyden ja runsauden jumalattarina, äitien ja pienten lasten suojelijoina. Kristinuskon omaksumisen jälkeen myös kuva synnyttävistä naisista sulautui osittain Jumalanäidin kuvaan, mutta tietoa heistä löytyy 1800-luvun loppuun asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myöhemmin synnyttävät naiset väistyivät yhtenäisen patriarkaalisen Rodin tieltä, johon he samalla liittyivät, jolloin heistä tuli sen sukupuolinen korrelaatti. Heidät esitettiin hedelmällisyyden ja runsauden jumalattarina, äitien ja pienten lasten suojelijoina. Kristinuskon omaksumisen jälkeen myös kuva synnyttävistä naisista sulautui osittain Jumalanäidin kuvaan, mutta tietoa heistä löytyy 1800-luvun loppuun asti.

        Alun perin kristinuskossa ei ollut sijaa Marian kultille. Jeesuksen äiti Maria tunnettiin kauniina, omistautuneena ja hurskaana...

        Kuten Encyclopaedia Britannica toteaa: ”Ensimmäisten vuosisatojen aikana kirkot eivät pitäneet Mariaa lainkaan tärkeänä.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alun perin kristinuskossa ei ollut sijaa Marian kultille. Jeesuksen äiti Maria tunnettiin kauniina, omistautuneena ja hurskaana...

        Kuten Encyclopaedia Britannica toteaa: ”Ensimmäisten vuosisatojen aikana kirkot eivät pitäneet Mariaa lainkaan tärkeänä.”

        Erilaisia fantastisia tarinoita Kristuksen äidistä alkoi esiintyä 2. vuosisadan lopulla, sillä mitä enemmän kristinusko levisi ja mitä enemmän se omaksui perinteisiä tapoja ja uskomuksia, sitä enemmän Marialle liitettiin jumalallisia piirteitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erilaisia fantastisia tarinoita Kristuksen äidistä alkoi esiintyä 2. vuosisadan lopulla, sillä mitä enemmän kristinusko levisi ja mitä enemmän se omaksui perinteisiä tapoja ja uskomuksia, sitä enemmän Marialle liitettiin jumalallisia piirteitä.

        Muutamaa vuotta myöhemmin Marian palvontaa ei kuitenkaan rohkaissut ainoastaan virallinen Rooman valtakunnan virallinen kirkko, vaan Efesoksen ekumeeninen kirkolliskokous tunnusti sen myös viralliseksi opiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutamaa vuotta myöhemmin Marian palvontaa ei kuitenkaan rohkaissut ainoastaan virallinen Rooman valtakunnan virallinen kirkko, vaan Efesoksen ekumeeninen kirkolliskokous tunnusti sen myös viralliseksi opiksi.

        Efesoksen ekumeeninen konsiili vuonna 431. Hänestä alettiin käyttää nimityksiä myös ”Jumalan äiti”, jotka olivat aiemmin suurten pakanallisten jumalattarien (esim. jumalten suuri äiti Cybele) epiteettejä. T

        ämä tapahtui Artemiksen ”kotikaupungissa”, jossa häntä oli palvottu alkuajoista lähtien. Eräs varhaisen kristinuskon tutkijoista totesi aivan oikein, että muinaisen äitijumalattaren kultti ”heräsi uudelleen henkiin Marian kultissa, muuttaen vain nimeä ja saaden kristillisen värityksen”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Efesoksen ekumeeninen konsiili vuonna 431. Hänestä alettiin käyttää nimityksiä myös ”Jumalan äiti”, jotka olivat aiemmin suurten pakanallisten jumalattarien (esim. jumalten suuri äiti Cybele) epiteettejä. T

        ämä tapahtui Artemiksen ”kotikaupungissa”, jossa häntä oli palvottu alkuajoista lähtien. Eräs varhaisen kristinuskon tutkijoista totesi aivan oikein, että muinaisen äitijumalattaren kultti ”heräsi uudelleen henkiin Marian kultissa, muuttaen vain nimeä ja saaden kristillisen värityksen”.

        Pakanuuden vaikutus neuvoston päätökseen on varsin ilmeinen.


        Kirkon johtajat Efesoksen kirkon johtajat laskeskelivat, että antamalla ihmisten pitää kiinni uskomuksista ja ”isien perinteistä”, jotka koskivat äitijumalattaren palvomista, saataisiin enemmän seuraajia.


        Ainoastaan jumalattaren nimi muutettiin Mariaksi. Ja niin, kolme vuosisataa myöhemmin. kolme vuosisataa myöhemmin äitijumalattaren kultti legitimoitiin virallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakanuuden vaikutus neuvoston päätökseen on varsin ilmeinen.


        Kirkon johtajat Efesoksen kirkon johtajat laskeskelivat, että antamalla ihmisten pitää kiinni uskomuksista ja ”isien perinteistä”, jotka koskivat äitijumalattaren palvomista, saataisiin enemmän seuraajia.


        Ainoastaan jumalattaren nimi muutettiin Mariaksi. Ja niin, kolme vuosisataa myöhemmin. kolme vuosisataa myöhemmin äitijumalattaren kultti legitimoitiin virallisesti.

        Kristittyjen oli vastedes pakko palvoa äiti-jumalatarta Isä-Jumalan sijasta, ja pakanat jatkoivat Artemis-Marian palvontaa luullessaan, että heistä oli tullut kristittyjä.

        Se, mitä apostoli Paavali oli aiemmin saarnannut tästä paikasta, kävi merkityksettömäksi. Ne, jotka olivat hänen aikanaan todella kääntyneet kristinuskoon, murskasivat jumalattarensa patsaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristittyjen oli vastedes pakko palvoa äiti-jumalatarta Isä-Jumalan sijasta, ja pakanat jatkoivat Artemis-Marian palvontaa luullessaan, että heistä oli tullut kristittyjä.

        Se, mitä apostoli Paavali oli aiemmin saarnannut tästä paikasta, kävi merkityksettömäksi. Ne, jotka olivat hänen aikanaan todella kääntyneet kristinuskoon, murskasivat jumalattarensa patsaat.

        Egyptissä äitijumalatarta kutsuttiin Isikseksi ja hänen lastaan Horukseksi.


        Egyptin uskonnollisissa muistomerkeissä oli yleinen kuva Horus-lapsesta, joka istui äitinsä sylissä.


        Yksi jumalatar Isiksestä käytetyistä arvonimistä oli ”jumalan äiti”.

        Aleksandrialaisten ”kristittyjen” teologien mukaan tämä arvonimi on myöhemmin annettu Marialle.


        Kuva äitijumalataresta vauva sylissään oli niin vahvasti juurtunut pakanalliseen tietoisuuteen, että kuten historioitsijat todistavat, kirkon johto hyväksyi lopulta muinaisen kuvan Isiksestä vauvan kanssa Neitsyt Marian ja Jeesuksen kuvaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Egyptissä äitijumalatarta kutsuttiin Isikseksi ja hänen lastaan Horukseksi.


        Egyptin uskonnollisissa muistomerkeissä oli yleinen kuva Horus-lapsesta, joka istui äitinsä sylissä.


        Yksi jumalatar Isiksestä käytetyistä arvonimistä oli ”jumalan äiti”.

        Aleksandrialaisten ”kristittyjen” teologien mukaan tämä arvonimi on myöhemmin annettu Marialle.


        Kuva äitijumalataresta vauva sylissään oli niin vahvasti juurtunut pakanalliseen tietoisuuteen, että kuten historioitsijat todistavat, kirkon johto hyväksyi lopulta muinaisen kuvan Isiksestä vauvan kanssa Neitsyt Marian ja Jeesuksen kuvaksi.

        Kirkon johtajat yrittivät eri tavoin saada Marian näyttämään pakanalliselta jumalattarelta.

        Marian ja Isiksen patsaiden välillä ei ollut juurikaan eroa. Jotta ei tarvinnut vaivautua valmistamaan uusia patsaita, Isis-patsaat nimettiin yksinkertaisesti uudelleen Mariaksi.


        Isis kuvattiin tavallisesti seisomassa kuunsirpin päällä, ja hänen päänsä ympärillä oli tähtiä.


        Tällainen ”Maria” on nykyään nähtävissä nyky-Euroopan temppeleissä.

        Neitsyt Marialle osoitetuilla rukouksilla on tärkeä asema uskonnollisissa rituaaleissa.

        Kirjoitukset eivät anna tähän mitään syytä, mutta tällaiset ajatukset eivät ole vieraita pakanalliseen Jumalan äitiin liittyville perinteille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkon johtajat yrittivät eri tavoin saada Marian näyttämään pakanalliselta jumalattarelta.

        Marian ja Isiksen patsaiden välillä ei ollut juurikaan eroa. Jotta ei tarvinnut vaivautua valmistamaan uusia patsaita, Isis-patsaat nimettiin yksinkertaisesti uudelleen Mariaksi.


        Isis kuvattiin tavallisesti seisomassa kuunsirpin päällä, ja hänen päänsä ympärillä oli tähtiä.


        Tällainen ”Maria” on nykyään nähtävissä nyky-Euroopan temppeleissä.

        Neitsyt Marialle osoitetuilla rukouksilla on tärkeä asema uskonnollisissa rituaaleissa.

        Kirjoitukset eivät anna tähän mitään syytä, mutta tällaiset ajatukset eivät ole vieraita pakanalliseen Jumalan äitiin liittyville perinteille.

        Joten Jumalanäidin kultin pakanallinen luonne säilyttää jatkuvuuden muinaisen jumalattaren Äiti-sukupolven kultista.

        Mitä tästä seuraa? Pitäisikö kristityt julistaa monijumalaisiksi? Leimataanko kristinusko itsessään uskonnoksi, jossa on liikaa pakanallisia uskomuksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joten Jumalanäidin kultin pakanallinen luonne säilyttää jatkuvuuden muinaisen jumalattaren Äiti-sukupolven kultista.

        Mitä tästä seuraa? Pitäisikö kristityt julistaa monijumalaisiksi? Leimataanko kristinusko itsessään uskonnoksi, jossa on liikaa pakanallisia uskomuksia?

        Ja mitä tulee valtikkaan. Hmm.


        Neitsyt Maria valtikka kädessään on kuva, joka esiintyy usein ortodoksisessa ikonografiassa ja maalaustaiteessa.

        Jumalanäidin käsissä oleva valtikka symboloi kuninkaallista valtaa, jonka hän kristillisen opetuksen mukaan sai pojaltaan Jeesukselta Kristukselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä tulee valtikkaan. Hmm.


        Neitsyt Maria valtikka kädessään on kuva, joka esiintyy usein ortodoksisessa ikonografiassa ja maalaustaiteessa.

        Jumalanäidin käsissä oleva valtikka symboloi kuninkaallista valtaa, jonka hän kristillisen opetuksen mukaan sai pojaltaan Jeesukselta Kristukselta.

        Valtikan symboliikka:
        Neitsyt Marian käsissä oleva valtikka symboloi kuninkaallista valtaa, jonka hän Jeesuksen Kristuksen äitinä sai Jeesukselta. Se voi myös symboloida hänen asemaansa taivaan kuningattarena ja hänen rooliaan taivaallisessa hierarkiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtikan symboliikka:
        Neitsyt Marian käsissä oleva valtikka symboloi kuninkaallista valtaa, jonka hän Jeesuksen Kristuksen äitinä sai Jeesukselta. Se voi myös symboloida hänen asemaansa taivaan kuningattarena ja hänen rooliaan taivaallisessa hierarkiassa.

        Neitsyt Maria valtikka kädessään voidaan kuvata eri ikonografiatyypeissä, esimerkiksi ikonissa, joissa hänet on kuvattu ”Neitsyt Marian, taivaan kuningattaren, kuvana” tai ”Neitsyt Maria ja Kristuslapsi”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neitsyt Maria valtikka kädessään voidaan kuvata eri ikonografiatyypeissä, esimerkiksi ikonissa, joissa hänet on kuvattu ”Neitsyt Marian, taivaan kuningattaren, kuvana” tai ”Neitsyt Maria ja Kristuslapsi”.

        Pallo:
        Ikonografiassa Neitsyt Maria voidaan valtikan lisäksi kuvata myös pallon kanssa, joka on toinen kuninkaallisen vallan symboli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pallo:
        Ikonografiassa Neitsyt Maria voidaan valtikan lisäksi kuvata myös pallon kanssa, joka on toinen kuninkaallisen vallan symboli.

        AP, Olet varmasti huomannut itsekin, että ortodoksisten kirkkojen maalauksissa on valtikka ja pallo Marilalla.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joten kyllä valtikka on.

        Jumalanäidillä on erityisen kunnioitettava asema myös venäläisen kristinuskon uskonnollisessa maailmankuvassa. Hänen kuvansa, joka on samanaikaisesti taivaallinen ja maallinen, on jumalallisen äitiyden, korkeimman pyhyyden, puhtauden ja inhimillisen hyveellisyyden symboli. Jumalanäidin olennaiset piirteet on kiinnitetty kulttuuriin monin tavoin, yksi niistä on häneen korreloiduissa nimityksissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalanäidillä on erityisen kunnioitettava asema myös venäläisen kristinuskon uskonnollisessa maailmankuvassa. Hänen kuvansa, joka on samanaikaisesti taivaallinen ja maallinen, on jumalallisen äitiyden, korkeimman pyhyyden, puhtauden ja inhimillisen hyveellisyyden symboli. Jumalanäidin olennaiset piirteet on kiinnitetty kulttuuriin monin tavoin, yksi niistä on häneen korreloiduissa nimityksissä.

        Yleisesti ottaen venäläisen ortodoksisuuden teonymialle on ominaista ylevä, metaforinen sanasto, jonka tarkoituksena on ylistää Jumalan äitiä. Niinpä johtavia epiteettejä, joilla Jumalanäiti on varustettu, ovat adjektiivit .... Samalla Jumalanäidin kuva liittyy läheisesti paitsi ajattoman taivaallisen suuruuteen myös maallisen elämän kauneuteen.


        Ja katsokaamme nyt, kuinka suuri on se kiitollinen, ylistävä nimien ja epiteettien kirjo, joka Hänelle, Jumalan Pyhimmälle Äidille, on annettu venäläisessä ortodoksisessa akatistien ja rukousten perinteessä. Eikä tämä luettelo ole läheskään täydellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisesti ottaen venäläisen ortodoksisuuden teonymialle on ominaista ylevä, metaforinen sanasto, jonka tarkoituksena on ylistää Jumalan äitiä. Niinpä johtavia epiteettejä, joilla Jumalanäiti on varustettu, ovat adjektiivit .... Samalla Jumalanäidin kuva liittyy läheisesti paitsi ajattoman taivaallisen suuruuteen myös maallisen elämän kauneuteen.


        Ja katsokaamme nyt, kuinka suuri on se kiitollinen, ylistävä nimien ja epiteettien kirjo, joka Hänelle, Jumalan Pyhimmälle Äidille, on annettu venäläisessä ortodoksisessa akatistien ja rukousten perinteessä. Eikä tämä luettelo ole läheskään täydellinen.

        Yhdistetty omissa nimissään:

        Maria,

        Mariam,

        Neitsyt Maria,

        Theotokos,

        Theotokos,

        Jumalan äiti,
        ...Lady Mariam islamissa

        Äiti,

        Valon äiti,

        Maailman äiti,

        Madonna,


        Hänen auktoriteettinsa ja voimansa ilmaistaan seuraavissa sanoissa:

        Suvereeni,

        Kuningatar,

        Puolustaja,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdistetty omissa nimissään:

        Maria,

        Mariam,

        Neitsyt Maria,

        Theotokos,

        Theotokos,

        Jumalan äiti,
        ...Lady Mariam islamissa

        Äiti,

        Valon äiti,

        Maailman äiti,

        Madonna,


        Hänen auktoriteettinsa ja voimansa ilmaistaan seuraavissa sanoissa:

        Suvereeni,

        Kuningatar,

        Puolustaja,

        Theotokos (Θεοτόκος) on kreikkalaista termi, joka tarkoittaa "Jumalansynnyttäjä" tai "Jumalan kantaja". Se on Neitsyt Marian kirkossa käytetty nimitys, erityisesti Itä- ja Länsi-kirkossa. Termillä on tärkeä merkitys kristillisessä teologiassa, koska se viittaa Jumalan ihmiseksi syntymiseen ja Marian rooliin tämän syntymän mahdollistajana.
        Yksityiskohtaisemmin:

        Merkitys:
        Theotokos viittaa Neitsyt Marian rooliin Jumalan ihmiseksi syntymisen synnyttäjänä ja kohdussa kantajana.

        Tärkeys:
        Termi on keskeinen monissa kirkkoissa ja käytetään erityisesti Neitsyt Marian kunniaan.
        Historia:
        Theotokos-termin käyttö on aiheuttanut myös kiistoja, joihin on liittynyt neostoism, joka on jakanut ajatuksia Jumalan ja ihmisen luonteesta Kristuksessa.
        Liturga:
        Termiä käytetään laajalti virsissä ja liturgisessa käytössä, ja se on yksi Neitsyt Marian tunnuksen tunnusmerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Theotokos (Θεοτόκος) on kreikkalaista termi, joka tarkoittaa "Jumalansynnyttäjä" tai "Jumalan kantaja". Se on Neitsyt Marian kirkossa käytetty nimitys, erityisesti Itä- ja Länsi-kirkossa. Termillä on tärkeä merkitys kristillisessä teologiassa, koska se viittaa Jumalan ihmiseksi syntymiseen ja Marian rooliin tämän syntymän mahdollistajana.
        Yksityiskohtaisemmin:

        Merkitys:
        Theotokos viittaa Neitsyt Marian rooliin Jumalan ihmiseksi syntymisen synnyttäjänä ja kohdussa kantajana.

        Tärkeys:
        Termi on keskeinen monissa kirkkoissa ja käytetään erityisesti Neitsyt Marian kunniaan.
        Historia:
        Theotokos-termin käyttö on aiheuttanut myös kiistoja, joihin on liittynyt neostoism, joka on jakanut ajatuksia Jumalan ja ihmisen luonteesta Kristuksessa.
        Liturga:
        Termiä käytetään laajalti virsissä ja liturgisessa käytössä, ja se on yksi Neitsyt Marian tunnuksen tunnusmerkki.

        Jumalansynnyttäjä:
        Suomen kieltä käytetään usein termiä "Jumalansynnyttäjä", vaikka se on termi, joka sisältää vivahdetta kohdussa kantamiseen ja synnyttämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalansynnyttäjä:
        Suomen kieltä käytetään usein termiä "Jumalansynnyttäjä", vaikka se on termi, joka sisältää vivahdetta kohdussa kantamiseen ja synnyttämiseen.

        Avustaja,

        Takaaja,

        Esirukoilija,

        Esirukoilija,

        Rukouksen antaja,

        Lohduttaja


        Ja näin Jumalanäitiä kutsutaan akatistoksissa, rukouksissa ja ikonien nimissä:


        Taivaan ja maan kuningatar,

        Kaikkien luoksesi tulevien suojelija,

        jne.

        jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avustaja,

        Takaaja,

        Esirukoilija,

        Esirukoilija,

        Rukouksen antaja,

        Lohduttaja


        Ja näin Jumalanäitiä kutsutaan akatistoksissa, rukouksissa ja ikonien nimissä:


        Taivaan ja maan kuningatar,

        Kaikkien luoksesi tulevien suojelija,

        jne.

        jne.

        Elämän ja pelastuksen auttaja ja vartija,

        kunniakkaimmat kerubit ja kirkkaimmat serafit,

        murheiden vapauttaja,

        avulias auttaja,

        Taivaallinen asianajaja,

        Suuri Panagia,

        surujen sammuttaja,
        Kaikkien murheellisten ilo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämän ja pelastuksen auttaja ja vartija,

        kunniakkaimmat kerubit ja kirkkaimmat serafit,

        murheiden vapauttaja,

        avulias auttaja,

        Taivaallinen asianajaja,

        Suuri Panagia,

        surujen sammuttaja,
        Kaikkien murheellisten ilo

        Suuret vanhimmat, rukousjohtajat ja tavalliset ihmiset ovat vuosisatojen ajan kutoneet Hänen ylistykseensä puhtaimpia ja ylevimpiä, venäjän kielen parhaita sanoja! Eikö olekin ihme! Onko historiassa (ja missään uskonnossa) koskaan ollut olemassa sellaista todellista pyhimystä, jota kuvattaisiin näin runsaalla ja monipuolisella ikonografialla? Pelkästään Venäjän ortodoksisen kirkon kalenterissa mainitaan noin 260 kunnioitettua ja ihmeitä tekevää Jumalanäidin ikonia, ja yleisesti voidaan laskea yli 860 (!!!) nimeä. Opettakaamme, miten Jumalanäidin kultti sai alkunsa kristinuskossa, jota itse asiassa kutsuttiin hepreaksi nimellä Miryam, joka tarkoittaa ”vahvaa, kaunista” ja ”emäntää”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuret vanhimmat, rukousjohtajat ja tavalliset ihmiset ovat vuosisatojen ajan kutoneet Hänen ylistykseensä puhtaimpia ja ylevimpiä, venäjän kielen parhaita sanoja! Eikö olekin ihme! Onko historiassa (ja missään uskonnossa) koskaan ollut olemassa sellaista todellista pyhimystä, jota kuvattaisiin näin runsaalla ja monipuolisella ikonografialla? Pelkästään Venäjän ortodoksisen kirkon kalenterissa mainitaan noin 260 kunnioitettua ja ihmeitä tekevää Jumalanäidin ikonia, ja yleisesti voidaan laskea yli 860 (!!!) nimeä. Opettakaamme, miten Jumalanäidin kultti sai alkunsa kristinuskossa, jota itse asiassa kutsuttiin hepreaksi nimellä Miryam, joka tarkoittaa ”vahvaa, kaunista” ja ”emäntää”.

        Jumalanäidin kultti on katolisessa kirkossa yhtä tärkeässä, ellei jopa tärkeämmässä asemassa. Uskovien takapajuisempien kerrosten, erityisesti naisten, silmissä Madonna on heikkojen suojelija, äitien suojeluspyhimys.

        Mutta miten Jumalanäidin kultti ja hänen kunniakseen järjestettävät juhlat ovat syntyneet kristinuskossa? Mistä kirkonmiehet tiesivät, milloin Jeesuksen legendaarinen äiti syntyi ja milloin hän kuoli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalanäidin kultti on katolisessa kirkossa yhtä tärkeässä, ellei jopa tärkeämmässä asemassa. Uskovien takapajuisempien kerrosten, erityisesti naisten, silmissä Madonna on heikkojen suojelija, äitien suojeluspyhimys.

        Mutta miten Jumalanäidin kultti ja hänen kunniakseen järjestettävät juhlat ovat syntyneet kristinuskossa? Mistä kirkonmiehet tiesivät, milloin Jeesuksen legendaarinen äiti syntyi ja milloin hän kuoli?

        Kuvaus ”aurinkoon puetusta naisesta”, kuten kaikki muutkin Apokalypsin näyt, on allegoriaa: ei ole mitään syytä ajatella, että kirjoittaja olisi ajatellut tässä yhteydessä Jeesuksen äitiä; hänen väitetysti synnyttämäänsä lasta ei ole nimetty hänen mukaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvaus ”aurinkoon puetusta naisesta”, kuten kaikki muutkin Apokalypsin näyt, on allegoriaa: ei ole mitään syytä ajatella, että kirjoittaja olisi ajatellut tässä yhteydessä Jeesuksen äitiä; hänen väitetysti synnyttämäänsä lasta ei ole nimetty hänen mukaansa.

        Vasta kun legenda Jumalansynnyttäjästä alkoi kehittyä pakanallisten uskontojen vaikutuksesta, Matteuksen ja Luukkaan evankeliumit alkoivat sisällyttää Marian kuvauksiinsa Jeesuksen ihmeellisestä syntymästä. Matteuksen kertomukset eivät ole yhtä yksityiskohtaisia kuin Luukkaan: kolmannen evankeliumin kirjoittaja esittelee kertomuksen kuulutuksesta eli siitä, miten enkeli Gabriel ilmestyi Marialle ja ilmoitti, että hän tulisi raskaaksi Pyhän Hengen avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasta kun legenda Jumalansynnyttäjästä alkoi kehittyä pakanallisten uskontojen vaikutuksesta, Matteuksen ja Luukkaan evankeliumit alkoivat sisällyttää Marian kuvauksiinsa Jeesuksen ihmeellisestä syntymästä. Matteuksen kertomukset eivät ole yhtä yksityiskohtaisia kuin Luukkaan: kolmannen evankeliumin kirjoittaja esittelee kertomuksen kuulutuksesta eli siitä, miten enkeli Gabriel ilmestyi Marialle ja ilmoitti, että hän tulisi raskaaksi Pyhän Hengen avulla.

        Marian myöhemmästä elämästä Jeesuksen saarnan aikana, hänen oikeudenkäynnissään ja teloituksen jälkeen ei kuitenkaan kerrota mitään kolmessa ensimmäisessä evankeliumissa: Jeesuksen äitiä ei edes mainita ristiinnaulitsemisen yhteydessä läsnä olleiden naisten joukossa. Ainoastaan Johanneksen evankeliumissa Maria, Jeesuksen äiti, esiintyy ristillä. Jeesus uskoo hänet suosikkioppilaalleen (Johannes). Neljännen evankeliumin kirjoittaja (tai kuka tahansa sen laatijoista) on ilmeisesti kirjoittanut tämän jakson, jotta hän voisi erottaa Johanneksen apostoleista, joiden nimissä neljännen evankeliumin kerronta tapahtuu. Tämä on kaikki alkuperäisessä Uudessa testamentissa olevat tiedot Neitsyt Mariasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Marian myöhemmästä elämästä Jeesuksen saarnan aikana, hänen oikeudenkäynnissään ja teloituksen jälkeen ei kuitenkaan kerrota mitään kolmessa ensimmäisessä evankeliumissa: Jeesuksen äitiä ei edes mainita ristiinnaulitsemisen yhteydessä läsnä olleiden naisten joukossa. Ainoastaan Johanneksen evankeliumissa Maria, Jeesuksen äiti, esiintyy ristillä. Jeesus uskoo hänet suosikkioppilaalleen (Johannes). Neljännen evankeliumin kirjoittaja (tai kuka tahansa sen laatijoista) on ilmeisesti kirjoittanut tämän jakson, jotta hän voisi erottaa Johanneksen apostoleista, joiden nimissä neljännen evankeliumin kerronta tapahtuu. Tämä on kaikki alkuperäisessä Uudessa testamentissa olevat tiedot Neitsyt Mariasta.

        Kanonisten evankeliumien lisäksi hänen äidistään kirjoitetuissa tarinoissa kuvattiin ensinnäkin hänen lapsuuttaan ja neitseellisyyttään aina Jeesuksen syntymään asti. Siinä korostettiin, että Maria oli elämänsä alusta alkaen Jumalan ”valittu”. Yksityiskohtaisin kuvaus Marian lapsuudesta sisältyy niin sanottuun Jaakobin evankeliumiin eli ”Jaakobin kertomukseen Marian syntymästä”. Se alkaa kuvauksella iäkkäistä Joakimista ja Annasta, jotka surevat lapsettomuuttaan. Surussaan Joakim vetäytyy erämaahan laiduntamaan lampaitaan, kun taas hänen vaimonsa rukoilee Jumalaa lähettämään hänelle lapsen. Lopulta enkeli ilmestyy ja kertoo heille, että Anna saa tyttären. Onnelliset vanhemmat vannovat omistavansa tyttärensä Jumalalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kanonisten evankeliumien lisäksi hänen äidistään kirjoitetuissa tarinoissa kuvattiin ensinnäkin hänen lapsuuttaan ja neitseellisyyttään aina Jeesuksen syntymään asti. Siinä korostettiin, että Maria oli elämänsä alusta alkaen Jumalan ”valittu”. Yksityiskohtaisin kuvaus Marian lapsuudesta sisältyy niin sanottuun Jaakobin evankeliumiin eli ”Jaakobin kertomukseen Marian syntymästä”. Se alkaa kuvauksella iäkkäistä Joakimista ja Annasta, jotka surevat lapsettomuuttaan. Surussaan Joakim vetäytyy erämaahan laiduntamaan lampaitaan, kun taas hänen vaimonsa rukoilee Jumalaa lähettämään hänelle lapsen. Lopulta enkeli ilmestyy ja kertoo heille, että Anna saa tyttären. Onnelliset vanhemmat vannovat omistavansa tyttärensä Jumalalle.

        Kaikki kristityt eivät heti hyväksyneet Marian jumalallistamista, eikä kirkko tunnustanut sitä virallisesti. Jo 4. vuosisadalla erillisten kristittyjen ryhmien välillä käytiin kamppailua siitä, miten Neitsyt Marian kulttiin tulisi suhtautua. Oli ryhmä, joka vastusti hänen kunnioittamistaan: he pitivät häntä tavallisena, maallisena naisena, joka Jeesuksen ihmeellisen syntymän jälkeen (tahratonta hedelmöittymistä IV vuosisadalla. ei enää uskallettu kieltää!) asui avoliitossa miehensä kanssa ja sai lisää lapsia, juuri Jeesuksen veljiä ja sisaria, jotka mainitaan Markuksen ja Matteuksen evankeliumeissa.


        Toiseen ryhmään kuuluvat kristityt sen sijaan palvoivat Mariaa jumalana: he järjestivät kulkueita hänen kunniakseen, rukoilivat häntä ja ottivat ehtoollisen leivän kanssa hänen nimessään. 4. vuosisadan puolivälissä elänyt Kyproksen piispa Epifanius kirjoitti teoksessaan ”Panarion” Marian palvojista: ”Jotkut hullut.... yrittävät asettaa hänet Jumalan sijasta ja puhua hänestä, jonkin hulluuden ja mielenvakauden vietävinä”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki kristityt eivät heti hyväksyneet Marian jumalallistamista, eikä kirkko tunnustanut sitä virallisesti. Jo 4. vuosisadalla erillisten kristittyjen ryhmien välillä käytiin kamppailua siitä, miten Neitsyt Marian kulttiin tulisi suhtautua. Oli ryhmä, joka vastusti hänen kunnioittamistaan: he pitivät häntä tavallisena, maallisena naisena, joka Jeesuksen ihmeellisen syntymän jälkeen (tahratonta hedelmöittymistä IV vuosisadalla. ei enää uskallettu kieltää!) asui avoliitossa miehensä kanssa ja sai lisää lapsia, juuri Jeesuksen veljiä ja sisaria, jotka mainitaan Markuksen ja Matteuksen evankeliumeissa.


        Toiseen ryhmään kuuluvat kristityt sen sijaan palvoivat Mariaa jumalana: he järjestivät kulkueita hänen kunniakseen, rukoilivat häntä ja ottivat ehtoollisen leivän kanssa hänen nimessään. 4. vuosisadan puolivälissä elänyt Kyproksen piispa Epifanius kirjoitti teoksessaan ”Panarion” Marian palvojista: ”Jotkut hullut.... yrittävät asettaa hänet Jumalan sijasta ja puhua hänestä, jonkin hulluuden ja mielenvakauden vietävinä”.

        https://cs12.pikabu.ru/post_img/big/2022/03/17/9/1647532011124298237.jpg

        Tässä hänellä on kruunu.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jossakin Maria on valtikkan kanssa, jossakin ilman sitä.

        kaikki, kuten koko kristinusko, on peräisin pakanuudesta, missä tahansa merkityksessä sanaa käytetäänkin, Marian tarinassa ei ole myös mitään uutta. kaikki lainatavaraa.


      • Anonyymi

        Kristinuskossa mitään uutta ei ole ei yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinuskossa mitään uutta ei ole ei yhtään mitään.

        Kuten huomaamme, ylösnousseessa lunastajassa ei ole mitään uutta, ei ole mitään uutta myös neitsyt Mariassa, ylösnousemuksessa, kaikki on otettu pakanuudesta, mukaan lukien kolme päivää haudassa, ylösnousemus, ehtoollinen, pyhä henki, ylösnousemukset, kristinuskossa ei ole mitään uutta, kaikki on peräisin pakanuudesta - koko Raamattu. Nimet ja paikannimet ovat vaihtuneet, tarinoissa on pieniä vivahde-eroja, muuten kaikki on samanlaista - ei mitään uutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neitsyt Marialla ei ole mitään tekemistä hindupalstan kanssa.

        udr


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Emme avaa kristittyen linkkejä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1710
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1350
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      76
      1298
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      850
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      72
      833
    Aihe