Heippa!
Positiivista on se, että kesäkurpitsani voi hyvin. Ongelma taas on se, että sen lehdet kasvavat isommiksi, kuin odotin; ne varjostavat takana kasvavaa pensastomaattiparkaa.
Osaisiko joku kokeneempi kertoa, kärsiikö kasvi, jos poistan sen muutamasta lehdestä yhden tai kaksi? Kurpitsan lehdet ovat jo isoja, mutta kukat vasta nupulla...
Jos joku viitsii vastata, suuri kiitos jo etukäteen!
Kesäkurpitsasta
4
6252
Vastaukset
- kompromisseja
Olen itse ainakin joskus vähän karsinut lehtiä kesäkurpitsasta, kun sen lehdet ovat olleet liian isoja. (Ainakin meillä on sadellut nyt tänä kesänä tuossa viime viikolla sen verran paljon, että lehtiä tulee.)
Eli leikkaa muutama lehti (ne varjostavat) vain pois, koska muuten et sitten saa tomaatteja. Minun kesäkurpitsani ei ole pahastunut tuosta lainkaan.- Kesäkurpitsa
Kiitos vastauksesta!
Niin minäkin ajattelin. En vain olisi omin päin uskaltanut lähteä leikkelemään lehtiä.
Ensi vuonna olen sitten viisaampi! Tämä hyötykasvien viljely on muuten kiinnostavampaa, kuin olisin ikinä kuvitellut. ;)
Kesäkurpitsa - karsija
Kesäkurpitsa kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!
Niin minäkin ajattelin. En vain olisi omin päin uskaltanut lähteä leikkelemään lehtiä.
Ensi vuonna olen sitten viisaampi! Tämä hyötykasvien viljely on muuten kiinnostavampaa, kuin olisin ikinä kuvitellut. ;)
KesäkurpitsaVoit karsia enemmänkin kuin muutaman, varsinkin vanhemmasta päästä. Viime kesänä sateiden myötä omiini tuli härmä ja riivin tartunnan saaneet lehdet sitä mukaa pois. Satoa tuli kiusaksi asti, vaikkei lopulta ollut juuri muuta kuin ranka jäljellä:))) Tomaatteja ja kurkkuja voi kohdella samoin, lehdet vievät vain voimaa hedelmän tuotannosta.
karsija kirjoitti:
Voit karsia enemmänkin kuin muutaman, varsinkin vanhemmasta päästä. Viime kesänä sateiden myötä omiini tuli härmä ja riivin tartunnan saaneet lehdet sitä mukaa pois. Satoa tuli kiusaksi asti, vaikkei lopulta ollut juuri muuta kuin ranka jäljellä:))) Tomaatteja ja kurkkuja voi kohdella samoin, lehdet vievät vain voimaa hedelmän tuotannosta.
Kyllä kasvit tarvitsevat lehtiä sadon tuottamiseen, joten liikaa ei pidä karsia. Esim. tomaatilla on oltava n. 20 lehteä, että se jaksaa kasvattaa koko sadon. Kerralla saa poistaa 2-4 lehteä per kasvi ja aina alimmaisia, eli vanhimpia pois. Samalla ilmavuus ja lisääntyy ja tautivaara vähenee. Jos lehtiä syystä tai toisesta on liian vähän, voi varkaiden antaa kasvaa n. 10 cm pituisiksi ennen niiden poistoa, jolloin tarvittavaa viherpintaa saadaan lisää. Katso muita vinkkejä, jos kiinnostaa:
http://www.cedunet.com/~rte47
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 782832
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232712Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072332- 351648
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391563- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401485- 281290
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201246- 951181