Lähes 200 vuotta vanha kondomi - "uudenveroisessa kunnossa" - on juuri ollut esillä näyttelyssä Rijksmuseumissa Amsterdamissa.
Tämän nimenomaisen esineen eksplisiittisessä painatuksessa nunna istuu kolmen miehen edessä puku ylhäällä ja jalat erillään, osoittaen sormellaan pappeja, jotka kaikki seisovat hänen edessään pitäen vaatteitaan.
Kondomissa on myös teksti "Voilà mon choix", joka tarkoittaa "On minun valintani".
https://ichef.bbci.co.uk/news/1024/cpsprodpb/bf51/live/b63376d0-415f-11f0-bace-e1270fc31f5e.jpg.webp
Sen uskotaan olevan tehty lampaan umpilisäkkeestä, ja siinä on selkeä painatus, joka esittää nunnaa ja kolmea pappia.
Harvinainen esine on peräisin vuodelta 1830, ja museo osti sen huutokaupasta viime vuonna. Kondomi on osa 1800-luvun prostituutiota ja seksuaalisuutta käsittelevää näyttelyä. Myös tulosteet, piirustukset ja valokuvat ovat osa näyttelyä.
Rijksmuseumin kuraattori Joyce Zelen kertoi BBC:lle, että kun hän ja hänen kollegansa huomasivat kondomin ensimmäisen kerran huutokaupassa, he "nauroivat".
Zelen sanoi, että "kukaan muu ei huomannut sitä" ja he olivat ainoita, jotka tekivät tarjouksen siitä.
Saatuaan tuotteen he tarkastivat sen UV-valolla ja totesivat, että sitä ei ollut käytetty.
"Se on uudenveroisessa kunnossa", sanoi Zelen.
Näyttelyn jälkeen museo on ollut täynnä ihmisiä - nuoria ja vanhoja - ja "vastaanotto on ollut hämmästyttävää", hän lisäsi.
Zelen selitti, että kondomin uskotaan olleen "luksusmatkamuisto" hienosta bordellista Ranskassa ja että vain kahden tällaisen esineen tiedetään säilyneen tähän päivään asti.
Museon mukaan epätavallinen esine "ilmentää sekä seksuaaliterveyden vaaleampia että pimeämpiä puolia aikakaudella, jolloin aistillisen nautinnon etsintä oli täynnä pelkoa ei-toivotusta raskaudesta ja sukupuolitaudeista – erityisesti kupasta".
200 vuotta vanha kondomi "uudenveroisessa kunnossa", kertoo museo
Anonyymi-ap
2
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Sannalla on uudempia kiertäessään hame korvissa.
- Anonyymi
Amirossi.
Ketterästi nylkyttää Sanna, Sannalla on Amirossi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu755982Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti275487Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett213138- 1822608
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut2592473- 202243
- 1031561
Elokapinan mielenosoitussarja alkaa
Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,3641467- 751343
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171236