200 vuotta vanha kondomi "uudenveroisessa kunnossa", kertoo museo

Anonyymi-ap

Lähes 200 vuotta vanha kondomi - "uudenveroisessa kunnossa" - on juuri ollut esillä näyttelyssä Rijksmuseumissa Amsterdamissa.

Tämän nimenomaisen esineen eksplisiittisessä painatuksessa nunna istuu kolmen miehen edessä puku ylhäällä ja jalat erillään, osoittaen sormellaan pappeja, jotka kaikki seisovat hänen edessään pitäen vaatteitaan.
Kondomissa on myös teksti "Voilà mon choix", joka tarkoittaa "On minun valintani".
https://ichef.bbci.co.uk/news/1024/cpsprodpb/bf51/live/b63376d0-415f-11f0-bace-e1270fc31f5e.jpg.webp

Sen uskotaan olevan tehty lampaan umpilisäkkeestä, ja siinä on selkeä painatus, joka esittää nunnaa ja kolmea pappia.

Harvinainen esine on peräisin vuodelta 1830, ja museo osti sen huutokaupasta viime vuonna. Kondomi on osa 1800-luvun prostituutiota ja seksuaalisuutta käsittelevää näyttelyä. Myös tulosteet, piirustukset ja valokuvat ovat osa näyttelyä.

Rijksmuseumin kuraattori Joyce Zelen kertoi BBC:lle, että kun hän ja hänen kollegansa huomasivat kondomin ensimmäisen kerran huutokaupassa, he "nauroivat".

Zelen sanoi, että "kukaan muu ei huomannut sitä" ja he olivat ainoita, jotka tekivät tarjouksen siitä.

Saatuaan tuotteen he tarkastivat sen UV-valolla ja totesivat, että sitä ei ollut käytetty.

"Se on uudenveroisessa kunnossa", sanoi Zelen.

Näyttelyn jälkeen museo on ollut täynnä ihmisiä - nuoria ja vanhoja - ja "vastaanotto on ollut hämmästyttävää", hän lisäsi.

Zelen selitti, että kondomin uskotaan olleen "luksusmatkamuisto" hienosta bordellista Ranskassa ja että vain kahden tällaisen esineen tiedetään säilyneen tähän päivään asti.

Museon mukaan epätavallinen esine "ilmentää sekä seksuaaliterveyden vaaleampia että pimeämpiä puolia aikakaudella, jolloin aistillisen nautinnon etsintä oli täynnä pelkoa ei-toivotusta raskaudesta ja sukupuolitaudeista – erityisesti kupasta".

2

54

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sannalla on uudempia kiertäessään hame korvissa.

• Anonyymi

Amirossi.
        Ketterästi nylkyttää Sanna, Sannalla on Amirossi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5050
    2. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2762
    3. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      34
      2589
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2338
    5. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      122
      1615
    6. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      19
      1488
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      9
      1367
    8. Tänään oli

Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘
      Ikävä
      35
      1143
    9. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      88
      1116
    10. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      22
      1075
    Aihe