Ei johdu iästä vaan siitä että ollaan aina oikeassa.
Pari vanhempaa ihmistä jutteli kun kaupungissa pyöräilijät ei osaa liikennesääntöjä kun eivät väistä yhtään kun he poistuvat liikenneympyrästä. Liikenneympyrään mentäessä on kolmio mutta kun sieltä tullaan pois niin ei ole kolmiota eli pyöräilijä väistää.
Sanoin että kyllä teidän pitää väistää pyöräilijöitä.
Ei. Ei vaan pyöräilijä väistää.
Annoin sitten olla. Ajavat sitten jonkun yli niin huomaavat kumpi oli oikeassa.
Vanhukset vaarallisia ratissa
72
884
Vastaukset
- Anonyymi
Tullessa liikenneympyrään niin on aina kolmio. Poistuessa niin ei välttämättä ole. Jos on kolmio niin auto väistää ja jos ei ole niin pyöräilijä väistää. Tämä johtuu siitä että liikenneympyrä ei ole risteys vaan tie jatkuu tavallaan suorana vaikkakin käännytään. Eniten onnettomuuksia ajaa alle 25 vuotiaat kuskit. Opetellaan vielä ajamaan niin sanottua automaattisesti. Siihen menee se 100-200000km.
- Anonyymi
Autokouluun sinäkin ja äkkiä. Ei siellä ympyrän sisällä ole kolmioita koska et todellakaan aja suoraan vaan käännyt kuten tavallisessakin risteyksessä eli silloin väistät kevyempää liikennettä AINA.
"Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen taas on väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella kulkevia, koska liikennesäännön perusteella ajoneuvolla on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä." - Anonyymi
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.
Autoilija väistää poistuessa liikenneympyrästä tuon liikennesäännön perusteella. Saapuessa on autoilijalla se kolmio, eli väistää sitten sen liikennesäännön perusteella. - Anonyymi
Tutustu vähintään tieliikennelain 24 pykälään (24 § Väistäminen), ennen kuin aiheutat onnettomuuksia.
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729#chp_3__sec_24__heading - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autokouluun sinäkin ja äkkiä. Ei siellä ympyrän sisällä ole kolmioita koska et todellakaan aja suoraan vaan käännyt kuten tavallisessakin risteyksessä eli silloin väistät kevyempää liikennettä AINA.
"Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen taas on väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella kulkevia, koska liikennesäännön perusteella ajoneuvolla on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä."Suosittelen luetun ymmärtämisen harjoittelua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suosittelen luetun ymmärtämisen harjoittelua.
Ymmärrän täysin, että liikenneympyrästä poistuva väistää aina.
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.
Liikenneympyrästä poistuminen lasketaan tieliikennelain mukaan risteyksessä kääntymiseksi.
- Anonyymi
Ihan sama vika on nuoremmillakin, jotka ei tiedä, muista tai ymmärrä sääntöjä, tai ei välitä niistä. Tieliikennelaki löytyy nykyään helposti finlexistä ja sieltä kannattaa vanhempienkin käydä vilkaisemassa esimerkiksi väistämissääntöjä, joissa on sekin ympyrästä poistuminen erikseen mainittu.
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;
2) ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa;
3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä;
4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä. - Anonyymi
Tuo selittäisi monta asiaa.
Eivät havaitse, eivät ymmärrä, eivät opi vaikka kertoo selvästi.
Kyvyttömyys vastaanottaa tietoa.
Ajellaan risteyksestä katsomatta eteen,
moottoritie, liittymät, liikkeellelähtö, nopeuden seuraaminen, tietokoneella kirjoittaminen, jne...
Vanhat naiset ajelevat polkupyörillä autojen eteen.
Katse ei edes käänny yhtään.
Muutaman kuolemastakin uutisoitu.
Ei se ole vain fyysisen kehon ja motoriikan vanhentumista.
Aivot ja järki ovat osa kehoa.- Anonyymi
Vanhat naiset ja femiiniset miehet on paha juttu ratissa.
Nuoremmat naiset jos nysvää alinopeuksia, niin yleensä näyttäisi olevan nenä kiinni kännykässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhat naiset ja femiiniset miehet on paha juttu ratissa.
Nuoremmat naiset jos nysvää alinopeuksia, niin yleensä näyttäisi olevan nenä kiinni kännykässä.Homo.
- Anonyymi
Olen monesti selittänyt liikenneympyrää sellaiselle joka ei tajua miten siinä ajetaan.
Jos ajatellaan että otat liikenneympyrästä kiinni ja vetaiset sen suoraksi niin se on silloin suora tie, tuolle tielle tullaan kolmion takaa ja kaistoja vaihdetaan ihan normaalien kaistanvaihtojen sääntöjen mukaan ja opasteet kertovat mitkä kaistat otetaan käyttöön.
Kun tuolta tieltä poistutaan niin silloin laitetaan vilkku päälle jä käännytään risteyksestä.
Kun tajuataan tuo niin ympurä voidään vääntää taasen ymyrämuotoon.
Alkää nyt hitossa antako sen ympyrän muodon hämätä, se muoto aiheuttaa vain ja ainoastaan sen että se tie on päättymätön, muutoin ihan sana kuin normaali yksisuuntainentie.
Eli liikennesäännön mukaan kääntyvä auto väistää pyöräilijää.- Anonyymi
Ei vanhat ihmiset tajua enää mitään.
Voihan niille kertoa asioita, mutta ei ne ole koskaan mitään ymmärtäneet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vanhat ihmiset tajua enää mitään.
Voihan niille kertoa asioita, mutta ei ne ole koskaan mitään ymmärtäneet.Tottahan ne vanhat on ainakin joskus jotain ymmärtäneet kun on sinutkin elättäneen, vaikka ei kirjoituksesi mukaan olisi ehkä kannattanut.
- Anonyymi
Höpöä. Pahimmat tunarit ovat 17-vuotiaat kaahatessaan holtittomasti sekä kamelikuski-maista saapuneet mamut jotka wolttaavat (kuskaavat ruokia ja muuta roinaa lähettinä). Vanhat ihmiset ajavat yleensä varovasti. Toki joukossa on aisteiltaan huonoja ja joilta kortti pitäisi poistaa, mutta pääosin ajavat muutoin ok. Ja ohi heistä pääsee ajastaan.
- Anonyymi
Tuollainen väärä kuvitelma tuntuu vaivaavan ihan kaiken ikäisiä autoilijoita. Ei onneksi läheskään kaikkia, mutta liian monia. Eivät tosiaan hahmota, että kun liikenneympyrästä poistutaan niin silloin käännytään, ja ollaan väistämisvelvollisia mahdollista kevyttä liikennettä kohtaan. Vanhoilla ihmisillä voi sitten olla pippeli bonuksena tuota minä kyllä tiedän -syndroomaa.
- Anonyymi
En sitten esiintynyt itsenäni kun kirjoitin tuon.
- Anonyymi
Homo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Homo.
Terävä kommenttisi meni nyt ohi aiheen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terävä kommenttisi meni nyt ohi aiheen.
No ainakin yksi näyttää ilmoittautuneen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ainakin yksi näyttää ilmoittautuneen.
Mihin sitä ilmoittautuu, kun toteaa jonkin kommentin olevan ohi aiheesta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin sitä ilmoittautuu, kun toteaa jonkin kommentin olevan ohi aiheesta?
Otetaan tämä takaisin. Kyllä olen mutta miten se tähän liittyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Otetaan tämä takaisin. Kyllä olen mutta miten se tähän liittyy.
Siis mikä olet?
- Anonyymi
Poikkeavalla on taas joku syndrooma, varmaan bonuksena tullut.
- Anonyymi
Havaintokyvyt heikentyvät joko iän myötä tai sairauksien myötä.
Puhumattakaan kännistä.
Se kannattaa muistaa
meidän kaikkien.- Anonyymi
Kun ei enää ole kykyä toimia ajoneuvon kuskina, niin sitten ei pidä enää ajaa ajoneuvolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ei enää ole kykyä toimia ajoneuvon kuskina, niin sitten ei pidä enää ajaa ajoneuvolla.
Monesti se ongelma on siinä että esim. vanhus ei tajua ettei ole kykenevä ajamaan autoa.
Mutta tuollainen jeesustelun voisi ulottaa myös pyöräilijöihin, ei pidä lähteä pyörällä liikenteeseen jos ei tunne sääntöjä.
Ja ihan sama lapsissa, ei lapsia saa päästää liikenteen sekaan yksin jos eivät osaa liikkua liikenteessä.
Ja skuuttaajat, ei mitään hajua edes että onko olemassa jotain sääntöjä mutta paahdetaan menemään ja tapetaan toisia.
Kuten huomataan asia ei koske vain iäkkäämpiä autolla ajavia vaan ihan kaikkia ja kaikenlaisia tapoja liikkua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monesti se ongelma on siinä että esim. vanhus ei tajua ettei ole kykenevä ajamaan autoa.
Mutta tuollainen jeesustelun voisi ulottaa myös pyöräilijöihin, ei pidä lähteä pyörällä liikenteeseen jos ei tunne sääntöjä.
Ja ihan sama lapsissa, ei lapsia saa päästää liikenteen sekaan yksin jos eivät osaa liikkua liikenteessä.
Ja skuuttaajat, ei mitään hajua edes että onko olemassa jotain sääntöjä mutta paahdetaan menemään ja tapetaan toisia.
Kuten huomataan asia ei koske vain iäkkäämpiä autolla ajavia vaan ihan kaikkia ja kaikenlaisia tapoja liikkua.Ei pitäisikään lähteä liikenteeseen, jos ei tunne liikennesääntöjä. Valitettavasti kuitenkin niin on ja asia on pakko ottaa huomioon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pitäisikään lähteä liikenteeseen, jos ei tunne liikennesääntöjä. Valitettavasti kuitenkin niin on ja asia on pakko ottaa huomioon.
Ei vaan pitäisi muita tuomita, jos itselle ja muille vaarallinen mummo toikkaroi autolla tai fillarilla ja kuolee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan pitäisi muita tuomita, jos itselle ja muille vaarallinen mummo toikkaroi autolla tai fillarilla ja kuolee.
Kyllä voi ja pitää tuomita, jos tieliikennelakia vastaan on rikottu, eikä olosuhteita ja tilannetta ole otettu tarpeeksi huomioon.
"Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."
"Jos kuljettaja ei pysty varmistumaan, kuuluuko hänen havaitsemansa jalankulkija tai polkupyöräilijä mainittuihin ryhmiin, hänen on oikeuskirjallisuuden mukaan sovitettava toimintansa sen vaihtoehdon mukaan, johon sisältyy suurin riski." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä voi ja pitää tuomita, jos tieliikennelakia vastaan on rikottu, eikä olosuhteita ja tilannetta ole otettu tarpeeksi huomioon.
"Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."
"Jos kuljettaja ei pysty varmistumaan, kuuluuko hänen havaitsemansa jalankulkija tai polkupyöräilijä mainittuihin ryhmiin, hänen on oikeuskirjallisuuden mukaan sovitettava toimintansa sen vaihtoehdon mukaan, johon sisältyy suurin riski."Ensisijaisesti sekava ja törttöilevä lainrikkoja on syyllinen.
Ehkä joku saattaa syyllistyä heitteillejättöönkin?
Muuten laki ja liikennesäännöt menettävät merkityksensä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä voi ja pitää tuomita, jos tieliikennelakia vastaan on rikottu, eikä olosuhteita ja tilannetta ole otettu tarpeeksi huomioon.
"Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."
"Jos kuljettaja ei pysty varmistumaan, kuuluuko hänen havaitsemansa jalankulkija tai polkupyöräilijä mainittuihin ryhmiin, hänen on oikeuskirjallisuuden mukaan sovitettava toimintansa sen vaihtoehdon mukaan, johon sisältyy suurin riski."Tuo varmistaminen on vain sinun mielikuvituksen tuottamaa harhaa. Riskin suuruuden arviointia ei voida keneltäkään edellyttää , eikä sitä edellytetä muualla kuin sinun harhaisissa kuvitelmissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo varmistaminen on vain sinun mielikuvituksen tuottamaa harhaa. Riskin suuruuden arviointia ei voida keneltäkään edellyttää , eikä sitä edellytetä muualla kuin sinun harhaisissa kuvitelmissa.
Sinä voit työntää sen harhaisen kuvitelmasi vaikka pperrsseesseesi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä voi ja pitää tuomita, jos tieliikennelakia vastaan on rikottu, eikä olosuhteita ja tilannetta ole otettu tarpeeksi huomioon.
"Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."
"Jos kuljettaja ei pysty varmistumaan, kuuluuko hänen havaitsemansa jalankulkija tai polkupyöräilijä mainittuihin ryhmiin, hänen on oikeuskirjallisuuden mukaan sovitettava toimintansa sen vaihtoehdon mukaan, johon sisältyy suurin riski."Kyllä tuo "suuremman riskin" arvioiminen varmistustilanteessa on vain ja ainoastaan kaltaisesi vouhottajan oman pään sisäistä tuotantoa perustumatta yhtään mihinkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pitäisikään lähteä liikenteeseen, jos ei tunne liikennesääntöjä. Valitettavasti kuitenkin niin on ja asia on pakko ottaa huomioon.
Valitettavasti ei poliisitkaan tunne liikennesääntöjä. Kerran poliisit kyttäsivät ja sakottivat. Eräs nainen odotti ja tietysti poliisit ottivat kiinni. Nainen sanoi että olette väärässä. Poliisit olivat hyvin töykeitä. Nainen sanoi tulkaa koululle siihen aikaan niin minä opetan teille miten tässä ajetaan. Oli autokoulun opettaja. ESi tullut sakkoa hänelle eikä muillekaan.
- Anonyymi
Kivaa yleistämistä muutaman tapauksen perusteella. Liittyykö nuoruuteen ja kokemattomuuteen. Voisin melkein yleistää, eikö?
- Anonyymi
Tutkimus on osoittanut selkeästi että nuoret kuljettavat ajavat 40% enemmän kolareita kuin iäkkäät.
- Anonyymi
Ikäihmiset saattavat sitten aiheuttaa vaaratilanteita, kuten lähtevät esim. ajamaan moottoritiellä väärään suuntaan tai muuta vastaavaa koheltamista.
- Anonyymi
No tuollaista on paljon muutenkin, luullaan tietävänsä mutta silloin se että kun olet vaikka pyörällä liikenteessä olet selkesti se toiseksi jäädä osapuoli niin ei paljoa muuta voi kuin olla varovainen. Niin vanhoilla opeilla mennään, on hyvä olla hiton varma osaamisesta silloin kun vaan mennään menemällä.. Niin kuin taas päinvastoin moni papparainen ajaa pyörällä niin luulevat että joka paikassa pyörä saa mennä ensin. Kerran julkaisut is tälläinen papparaisen pyöräajelut töölöössä.
Liikenteessä pitää olla vaan tarkkana, varovaisuus on jollakinlailla väärä termi kun varovaisuus on jollakinlailla et ole varma ja sitten menet kuitenkin ja tapahtuu jotain kun olet varovainen.. tai kun varovaisuuden takia aletaan ottaa oppia muista kun noikin menee noin niin minäkin ja varovasti katos kun se 90 tuleva rekka ei väistänykkään kun menin niin varovasti.. joo ok.- Anonyymi
Papparaisia, eli vanhuksia pitää liikenteessä aina varoa erityisen paljon, kuten myös lapsia ja eri tavoin vammaisia pitää.
- Anonyymi
Tuo liiallinen varominen moottoriajoneuvojen suunnalta on kaksiteräinen miekka.
Joa lähes kaikki moottoriajonuvlla ajajat alkavat varomaan niin paljon kevyttä liikennettä että kevyen liikenteen liikkujat saavat singnaalin että muut väistävät aina ja sitten tulee ne muutamat tapaukset jossa kuski ei väistäkkään.
Silloin tulee tilanne että lähes 100% tulee ruumiita.
Eikö olisi viisain siirtyä siihen että ne joilla on väistämisvelvollisuus varovat ja joilla ei ole taitoa niin rajoitetaan heidän liikkumista.
Koulukiljetuksien pysäkit mietittävä paremmin ettei sieltä singahta holtittomasti ajotielle lapsia.
Esimerkkinä meidän kylä jossa bussikuski on ottanut tavaksi pysähtyä osin suojatielle.
15m aiemmin on paikka jossa pyörätie on aivan tien laidassa ja pyörätie kaartaa kauemmaksi ennekuin suuntaa takaisin tietäkohti jossa suojatie.
Näin lapset näkyisivät kaikille tienkäyttäjille eikä bussi estäisi näkyvyyttä suojatielle.
No koko bussin pysähtyminen suojatielle on laissa kielletty sillä bussilla ei ole laillista syytä pysähtyä suojatielle, ei matkustajoen ottaminen/jättäminen suojatillä ole perusteltua.
Tämä ja monet muut asiat voisi järjellä miettiä, mutta kun ajatus lähtee siitä että ajoneuvon kuski on aina väärässä niin mitään muutoksia ei tehdä.
Miksi luodaan ansoja joissa vaara sitten realisoituu?- Anonyymi
Varominen ja väistäminen ovat eri asioita. Varominen tarkoittaa sitä, että kun liikenteessä näkee esim. lapsen tai vanhuksen, niin pitää varautua siihen, että he saattavat tehdä sääntöjen vastaisia asioita. Pitää siis valmistautua väistämään, jos tilanne muodostuu sellaiseksi. Valmiiksi ei siis väistetä, vaan valmistaudutaan väistämään jos sellainen tarve syntyy.
- Anonyymi
Jos ehdottamallasi tavalla tehtäisiin niin onnettomuudethan saattaisi jopa vähentyä. Miten silloin kävisi sakkotulojen ja ennen kaikkea netissä vouhottavin onnettomuuksista elävien ja aina autoilijoita syyttävien "viisaiden" mielenterveyden? Molemmathan suorastaan romahtaisi, eikä nyt jo ylivelkaantuneet hyvinvointialueet mitenkään kestäisi niitä kustannuksia mitä lisä hourula paikkojen rakentaminen edellyttäisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varominen ja väistäminen ovat eri asioita. Varominen tarkoittaa sitä, että kun liikenteessä näkee esim. lapsen tai vanhuksen, niin pitää varautua siihen, että he saattavat tehdä sääntöjen vastaisia asioita. Pitää siis valmistautua väistämään, jos tilanne muodostuu sellaiseksi. Valmiiksi ei siis väistetä, vaan valmistaudutaan väistämään jos sellainen tarve syntyy.
Kun jälleen kerran ei oteta huomioon niitä jotka jostakin syystä eivät varo.
Esim sairaskohtausken saanut kolhaisi 15 vuotiasta, tosin kuoli siihen sairauskohtaukseen.
Sitten tulee niitä tia kohtauksia, eli lyhyitä poissaolokohtauksia.
Sitten eri syistä huomio kiinnityy jonnekkin muualle.
Puhumattakaan alkoholisteista ja huumehörhöistä.
Vaikka kaikki kykenevät pysähtyisivät aina ennen suojatietä niin on liuta kuskeja jotka eivät jostakin syystä niin tee.
Ainoa keino estää liikenneonnettomuudet on kaikilta varovaisuus liikenteessä.
Tuossa kestomassan bussin laittomassa pysäkissä bussi yksinkertaisesti blokkaa koko näkyvyyden suojatielle, vaikka pysähtyisi ja lähtee uudelleen liikkeelle niin onnettomuus voi silti sattua koska auton keula on jo suojatien toisella puolen ennekuin kuskille aukeaa näkyvyys suojatielle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varominen ja väistäminen ovat eri asioita. Varominen tarkoittaa sitä, että kun liikenteessä näkee esim. lapsen tai vanhuksen, niin pitää varautua siihen, että he saattavat tehdä sääntöjen vastaisia asioita. Pitää siis valmistautua väistämään, jos tilanne muodostuu sellaiseksi. Valmiiksi ei siis väistetä, vaan valmistaudutaan väistämään jos sellainen tarve syntyy.
Vaan kun juuri tuota valmiiksi väistämistä jotkut "viisaat" tekee ja näin opettaa niitä lapsia väärille ja vaarallisille liikennetavoille.
Vanhukset ehkä osaamattomuuttaan saattaa pyörällä ajaa väistämisvelvollisuuttaan noudattamatta, kuten toisessa ketjussa on esiintuotu. Tuo on kuitenkin harvinaista ja siten laskettavissa tilastotappioksi.
- Anonyymi
Aloitukseen totean että kyllä se vähän iästäkin johtuu jos on vanhus...
- Anonyymi
Kääntyvänä väistää. Kolmio on muotonsa puolesta tunnistettavissa myö takaa päin.
- Anonyymi
Jep. Liikenneympyrästä poistuva väistää pyöräilijää. Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.
Saapuessaan liikenneympyrään, on sitten se kolmio ja autoilija väistää pyöräilijöitä sen kolmion perusteella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep. Liikenneympyrästä poistuva väistää pyöräilijää. Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.
Saapuessaan liikenneympyrään, on sitten se kolmio ja autoilija väistää pyöräilijöitä sen kolmion perusteella.Kuten tuolla ylempänä kirjoitin, liikenneympyrä on kuin suora päättymätön tie.
Ihan samalla lailla ryhmitytään kuin suoralla tiellä ja samalla lailla tullaan kolmion takaa ja käännyttäessä annetaan tietä suojatiellä liikkuville.
Moni vain menee heti sekaisin kun näkevät vähän eri muodossa olevan tien/kadun.
Aiheuttaako mutkakin samallaista sekaisinmenoa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep. Liikenneympyrästä poistuva väistää pyöräilijää. Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.
Saapuessaan liikenneympyrään, on sitten se kolmio ja autoilija väistää pyöräilijöitä sen kolmion perusteella.Oma pyöräilyni on lähinnä hyötyliikuntaa, eli en ole päivittäin pyörällä liikkeellä. Olen huomannut, että liikenneympyrästä poistuttaessa todella moni autoilija jättää väylää ylittämässä olevan pyöräilijän huomiotta, tai sitten tekee äkkijarrutuksen kun ei ole etukäteen katsonut, pitääkö jotakuta väistää. Muissa tilanteissa, joissa autoilija on väistämisvelvollinen homma toimii ihan hyvin, mutta tuo on ongelmakohta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oma pyöräilyni on lähinnä hyötyliikuntaa, eli en ole päivittäin pyörällä liikkeellä. Olen huomannut, että liikenneympyrästä poistuttaessa todella moni autoilija jättää väylää ylittämässä olevan pyöräilijän huomiotta, tai sitten tekee äkkijarrutuksen kun ei ole etukäteen katsonut, pitääkö jotakuta väistää. Muissa tilanteissa, joissa autoilija on väistämisvelvollinen homma toimii ihan hyvin, mutta tuo on ongelmakohta.
Itse kävin pari päivää sitten ajelemassa kruiserilla ja täytyy sanoa että aika moni autoilija ei tiedä väistämissääntöjä.
Useammassa kohtaa auto pysähtyi vaikka minulla oli väistämisvelvollisuus.
Seuraavana päivänä ajoin autolla ja pisti silmään kun autoilija ajoi liikenneympyrään ja pyöräilijä odotti suojatien päässä ylipääsyä.
Siis tuossa tapausessa autoilija oli sitten väistämisvelvollinen mutta autoilija ei pysähtynyt.
Tuntuu että niin pyöräilijöillä kuin autoilijoillakin on säännöt hukassa.
Vilkun käyttämättä jättämisestä ja liian myöhään päällelaittamisesta en edes viitsi puhua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse kävin pari päivää sitten ajelemassa kruiserilla ja täytyy sanoa että aika moni autoilija ei tiedä väistämissääntöjä.
Useammassa kohtaa auto pysähtyi vaikka minulla oli väistämisvelvollisuus.
Seuraavana päivänä ajoin autolla ja pisti silmään kun autoilija ajoi liikenneympyrään ja pyöräilijä odotti suojatien päässä ylipääsyä.
Siis tuossa tapausessa autoilija oli sitten väistämisvelvollinen mutta autoilija ei pysähtynyt.
Tuntuu että niin pyöräilijöillä kuin autoilijoillakin on säännöt hukassa.
Vilkun käyttämättä jättämisestä ja liian myöhään päällelaittamisesta en edes viitsi puhua.Nuo on ärsyttäviä tilanteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo on ärsyttäviä tilanteita.
Ei ärsytä minua mutta kertää paljon ihmisten tietotaidosta liikenteessä.
Sitten ihmetellään kun sattuu onnettomuuksia.
- Anonyymi
Kyllä pyöräilijänä joutuu olemaan tarkkana liikenneympyrässä, osa autoista ei väistä ja osa väistää.
Kun meikäläisellä ei ole pyöräilijänä kiire, niin usein päästän autot menemään liikenne ympyrästä, vaikka minulla olisi etuajo-oikeus.
Hidastan jo ennen liikenne ympyrää ja ajoitan ympyrän ohittamisen hetkeen, kun ketään autoja ei sieltä tule. - Anonyymi
Ikää kertyy ihmiselle niin hänet määrätään lääkärintarkastukseen ja hyvä
niin. Tarkemmin ajatellen tilanteessa pitäisi olla myös ns. liikenneinssi. Ehkäpä
joskus ajokoe. Ihmiset osaa prepata tarkastukseen ja harjoittelevat tietyihin
kysymyksiin. Mm. presedenttien kissojen nimet. Kellotaulu tietysti opetellaan.
Kellotaulun tunteminen teini-ikäisten keskuudessa tuotti hankaluuksia kun
ekaa ajo-oikeutta hankitaan.- Anonyymi
Joskus tuntuu että nuorille vasta korttinsa saaneille pitäisi tehdä uusi inssi vähintään vuoden päästä.
He kun ovat mestareita preppaamaan juuri siihen tenttiin kun koko koulutusjärjestelmä keskittyy vain ja ainoastaan sen tentin läpäisyyn ei siihen että se luettu tieto pysyy päässä.
Myös autokulujen intressi on vain se että läpäistään inssi joten kaikki muu jää toisarvoiseksi.
Nuorille myös pakollinen lääkärintarkastus vuoden sisällä jossa tutkitaan pitkäaikais alkoholin ja huumeiden käyttö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus tuntuu että nuorille vasta korttinsa saaneille pitäisi tehdä uusi inssi vähintään vuoden päästä.
He kun ovat mestareita preppaamaan juuri siihen tenttiin kun koko koulutusjärjestelmä keskittyy vain ja ainoastaan sen tentin läpäisyyn ei siihen että se luettu tieto pysyy päässä.
Myös autokulujen intressi on vain se että läpäistään inssi joten kaikki muu jää toisarvoiseksi.
Nuorille myös pakollinen lääkärintarkastus vuoden sisällä jossa tutkitaan pitkäaikais alkoholin ja huumeiden käyttö.Oletko kuullut autokoulun 2. vaiheesta?
Mitenköhän olet itse saanut ajo-oikeutesi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko kuullut autokoulun 2. vaiheesta?
Mitenköhän olet itse saanut ajo-oikeutesi?Jahas että 2. vaihe.
Onhan se ollut joskus.
Nykyään on ennen inssiä riskihallintarkurssi jonka joutui käymään minun viimeeksi kouluttama opetuslupalainen.
2 vaihe oli joskus aikoinaan käytössä.
Eli takaisin nuo lätkät takaikkunaan, rajoitukset ja 2 vaiheet jossa testataan jäikö päähän mitään ja onko "harjoitteluaikana" oppinut mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jahas että 2. vaihe.
Onhan se ollut joskus.
Nykyään on ennen inssiä riskihallintarkurssi jonka joutui käymään minun viimeeksi kouluttama opetuslupalainen.
2 vaihe oli joskus aikoinaan käytössä.
Eli takaisin nuo lätkät takaikkunaan, rajoitukset ja 2 vaiheet jossa testataan jäikö päähän mitään ja onko "harjoitteluaikana" oppinut mitään.Niin ja itse olen saanut kortin v. 83 ihan autokoulun kautta ja tietenkin se 80 lätkä takalasissa.
Ja kaikkein tärkein asia oli inssin jälkeen lause, nyt pääset harjoittelemaan omatoimisesti liikenteeseen.
Tehtiin selväksi että on vasta harjoittelija ei valmis kuski. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko kuullut autokoulun 2. vaiheesta?
Mitenköhän olet itse saanut ajo-oikeutesi?2 vuotta yksityisajokortti ja sitten koulu ja ammattiajokortti
- Anonyymi
Yleensä ennen ainakin tapana oli hieman jarruttaa ennen onnettomuutta!
T. Artturi kuhmosta 99v. - Anonyymi
Liikenneympyrästä poistuttaessa on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa, vaikka paikalla ei olisi suojatietä tai pyörätien jatketta.
- Anonyymi
No nyt heitit kyllä vitsin.
Jos jalankulkija tai pyöräilijä ylittää ajoradan muualta kuin suojatien kohdalta tulee hänen väistää muuta liikennettä.
Ei tuo liikenneympyrä muuta tilannetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No nyt heitit kyllä vitsin.
Jos jalankulkija tai pyöräilijä ylittää ajoradan muualta kuin suojatien kohdalta tulee hänen väistää muuta liikennettä.
Ei tuo liikenneympyrä muuta tilannetta.Olet väärässä. Tuossa tilanteessa ympyrästä poistuva autoilija kääntyy, jolloin on väistettävä sitä kevyttä liikennettä, joka on ylittämässä ajorataa jolle käännytään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet väärässä. Tuossa tilanteessa ympyrästä poistuva autoilija kääntyy, jolloin on väistettävä sitä kevyttä liikennettä, joka on ylittämässä ajorataa jolle käännytään.
Mutta vain jos siihen on merkitty suojatie.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta vain jos siihen on merkitty suojatie.
Ei, vaan joka tapauksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta vain jos siihen on merkitty suojatie.
Ote Tieliikennelaista:
24 §Väistäminen
Ajoneuvolla on väistettävä oikealta lähestyvää ajoneuvoa ellei 2–4 momentissa toisin säädetä.
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa; - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta vain jos siihen on merkitty suojatie.
Tiemerkinnällä ei ole merkitystä kääntyvän väistämisvelvollisuuden kohdalla. Tieliikennelaissa EI LUE että: Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävän tien suojatietä tai pyörätien jatketta ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.
Ei siis tarvitse edes olla tiemerkintää ollenkaan ja silti ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Tuo kääntyvän väistämisvelvollisuus pätee risteysalueella, eikä sitten enää risteyksen jälkeen.
Liikenneympyrästä poistuminen lasketaan kääntymiseksi. Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No nyt heitit kyllä vitsin.
Jos jalankulkija tai pyöräilijä ylittää ajoradan muualta kuin suojatien kohdalta tulee hänen väistää muuta liikennettä.
Ei tuo liikenneympyrä muuta tilannetta.Risteysalueella kääntyvä väistää risteävää tietä ylittäviä. Liikenneympyrästä poistuminen lasketaan risteyksessä kääntymiseksi. Risteyksen jälkeen tilanne on siten eri ja noin, kuten kirjoitat.
- Anonyymi
Liikenneympyrässä on etuoikeus . Polkupyörä on ajoneuvo. En ymmärtänyt sinua
- Anonyymi
Liikenneympyrästä poistuminen lasketaan risteyksessä kääntymiseksi. Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.
https://i.postimg.cc/QtKrRWrM/liikenneympyraan-ajo-poistuminen.jpg
Kuvassa autoilijat väistävät. Tulijalla on kolmio ja poistuva väistää yllä mainitun säännön perustella.
- Anonyymi
KUINKAS VAARALLISIA ON NUO 17-VUOTIAAT JOISTA SAA LUKEA VIIKKOTTAIN , JA AINA MUUTAMA RAATO TULEE
- Anonyymi
Liikennesääntöjen osaamattomuus ja/tai noudattamattomuus on vaaraksi sekä itselle, että muille.
Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15110964
- 525240
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452453- 302143
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131711Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421554Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta301251Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351186Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo92935TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o317892