Hävetkää, re entisen pesänne likaajat.

Anonyymi-ap

Olen erittäin tyytyväinen olemiseeni ja asumiseeni täällä Outokummussa. Leipää ja elantoa on riittäny tämän viiskymmentä vuotta, minkä olen täällä ollut, elänyt ja vaikuttanut. Ystäviäkin on kertynyt elinpiiriini jonkin verran, eikä vihamiehiä ole tullut eteen tasajalkaa hyppimään. Tämä on ihanteellinenm paikka elää ja oleskella. Melkein kaikki tuntevat toisensa, tavatessamme iloisesti moikataan ja kuulumiset vaihdetaan. Jos on tarvetta, anteeksi pyydetään ja eri tilanteissa naapuriapua tarjotaan. Älkää pois paenneet olko meille tänne jääneeille kateellisia ja siten rikkoko onneamme!

18

345

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mikä sopii sulle ei sovi kaikille.

Itse en tykkää siitä että kaikki tuntee toisensa. Olen oman tieni omannäköinen kulkija jolloin helpolla joutuu "normaali ihmisten" silmätikuksi, juorujen kohteeksi.
      Muutin noin 5 vuotta sitten työn perässä tänne, mieli tekee muuttamaan muualle kenties Joensuuhun. Auto on välttämätön joten pendelöinti hyvää tietä pitkin ei ongelma..

Joka tapauksessa en jää loppuelämäkseni tänne, mieli halajaa isommille mestoille..

• Anonyymi

Joensuussa kuten koko karjalassa on aivan samanlaisia ihmiset- kieroja ja kateellisia juoruilijoita suurin osa. muuta savoa pidemmälle niin saat elää paremmin rauhassa omaa elämääsi muiden siihen puuttumatta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joensuussa kuten koko karjalassa on aivan samanlaisia ihmiset- kieroja ja kateellisia juoruilijoita suurin osa. muuta savoa pidemmälle niin saat elää paremmin rauhassa omaa elämääsi muiden siihen puuttumatta.

Höpö höpö. Joensuussa ihmiset eivät välitä tekemisistäsi ellet sitä halua..

• Anonyymi

Outokumpulaisuus ei ole todellakaan kadehdittava asia, vaatii todellista fakiirin luonnetta tutustua paikallisiin ihmisiin. Itse olen törmännyt ilmeisesti niihin hankaliin yksilöihin joihin ei voi luottaa.

Apua me kaikki tarvitsemme elomme jossakin vaiheessa, esimerkkini on tavallaan omakohtainen.
      Edesmennyt äitini joka eli yli 90 vuotiaaksi suht terveenä olisi tarvinnut viimeisenä elinvuotenaan apua, ei ennen kuolemaansa saanut sitä pyydettäessä, kotihoito kävi katsomassa mutta jätti kuitenkin äitini vaatimattomat avunpyynnöt huomiotta.

Itse koen olevani hankala luonne joka ojensi kotihoitoa asiassa, pari osasyyllistä sai potkut kun uhkasin tehdä tutkintapyynnön hoidon laadusta.
      En siis allekirjoita paikkakunnan ihanuutta ainakaan loppuelämän hyvyydellä mitaten. Äitini tapaus ei kuulemma ainoa laatuaan, tiedän muutaman muunkin heitteillejätön samoilta ajoilta.

Saatettuani äitini hautaan muutin muualle, Outokumpuun ei jäänyt ikävä enkä usko että heilläkään ketkä muuttavat pois.

Totuus on monisäikeinen, yhtä ainoaa totuutta ei ole. Minä olen ja sinä olet oikeassa, meille kaikilla on mielipiteen vapaus jota itse käytän surutta asuin missä hyvänsä..

• Anonyymi

Kai nyt sentään käyt joskus äitisi haudalla, vai oletko niin minäitse tyyppi, ettet viitsi vaivautua?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kai nyt sentään käyt joskus äitisi haudalla, vai oletko niin minäitse tyyppi, ettet viitsi vaivautua?

Äiti oli kaikki kaikessa eläessään, auttelin häntä minkä töiltäni ehdin. Haudalla käyn ehkä kerran vuodessa, kuolleita en koe asiakseni palvoa sen kummemmin.
        Muistella kun voi missä hyvänsä, vaikka nukkumaan mennessä siihen ei tarvita mitään erityistä paikkaa..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

karjalaiset on juuri näitä minäitsetyyppejä. en viittaa kirjoittakaan jonka äiti sai huonoa kohtelua vaan yleisesti. aina ollaan karjalassa itsekäitä välittämättä yhtään toisista. juoruja levitellään ja puukkoa toisten selkään. sairaita ihmisiä. juurikin minäminä-ihmisiä. ja jos jollaoin on terve itsetunto niin se leimataan "tärkeilijäksi"

• Anonyymi

". Itse olen törmännyt ilmeisesti niihin hankaliin yksilöihin joihin ei voi luottaa. "

tulin muualta karjalaan. 9 vuotta olen ollut. vielä en ole törmännyt luotettavaan karjalaiseen ihmiseen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Äiti oli kaikki kaikessa eläessään, auttelin häntä minkä töiltäni ehdin. Haudalla käyn ehkä kerran vuodessa, kuolleita en koe asiakseni palvoa sen kummemmin.
        Muistella kun voi missä hyvänsä, vaikka nukkumaan mennessä siihen ei tarvita mitään erityistä paikkaa..

"Muistella kun voi missä hyvänsä, vaikka nukkumaan mennessä siihen ei tarvita mitään erityistä paikkaa.."

Ihmisiä pitää muistaa silloin kun elossa ´, kuollutta voi toki ikävöidä mutta sen voi tehdä missä vaan.
        Kuolleesta ei ole jäljellä kuin kivi hautausmaalla, miksi siellä pitäisi juosta palvomassa kiveä ?

En koe olevani itsekäs, en liioin tunne okulaisiin sympatioita minun kaverit ja elämä on hyvin pitkälle muualla. Asunto on toistaiseksi okussa käytännön syistä, muutan muualle kun saan asiani järjestykseen..

Oku ei ole onnenmaa joka antaa mulle mitään...

• Anonyymi

Kateellisia niille jotka on jääneet siihen sisäänpäinääntyneeseen kyllään jossa kyräillään ja juoruillaan?? Mitä logiikka tuossa olisi. Jos joku olisi kateellinen outokummussa asujille heidän asuinpaikkansa vuoksi, niin eikai he nyt itse pois silloin lähtisi vaan he jäisi sinne onnelaansa.

Mutta kun totuus nyt on se että ihmiset siellä on teennäisiä ja aina puukko jonkun selässä. sama koko luonnevikaisessa karjalassa. juuri se että ihmiset tuntevat kaikki toisensa on se huonoin mahdollinen asia. ollaan aina nokka muiden asiossa.

• Anonyymi

Entisen pesän likaajat?. Eiköhän outokumpulaiset kuten karjalaiset ihmiset koko karjalassa likaa aivan omalla käytöksellään kotiseutunsa mainetta. Suhtaudutaan muualta tuleviin todella rasistisesti, juoruillaan, kadehditaan, ollaan sisäänpäinkääntyneitä ja ahdasmielisiä ja kieroja. Kehenkään ei voi luottaa karjalassa.

Että kyllä te likaatte oman pesänne aivan itse karjalassa. Fiksummat karjalaiset muuttavat muualle koska eivät jaksa tuollaista ihmisten käytöstä

• Anonyymi

aloituksen täytyi olla provo. karjalainen ihminen ei anteeksi pyydä vaan syyttää toista omista teoista. apua ei saa jos on tarvis mutta puukon saa selkään pyytämättäkin. ja ystäviä karjalaiset ei ole edes toisillee. he vain esittävät sitä. heti ovat juoruamassa toisensa asiat

• Anonyymi

narsismiin liittyy se että syytetään muita kateelliseksi vaikka ollaan sitä itse. miksi kukaan outokummusta pois lähtijä olisi kateellinen paikale mistä lähtee muualle?

• Anonyymi

outokummussa onnea? lieksassakin luulevat että heille ollaan muissa kunnissa kateellisia. mistä tällaiset perusteettomat uskomukset tulee?

• Anonyymi

Lieksa on hyvä kaupunki Outokumpuun verrattuna.. Viihdyn mainiosti..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lieksa on hyvä kaupunki Outokumpuun verrattuna.. Viihdyn mainiosti..

viihdyt lieksassa? hassua. mitä mieltä olet kateudesta ja juoruilusta?

• Anonyymi

Matkailijana olen kerran käynyt ohikulkumatkalla ihmettelemässä Outokumpua.

Melkoisen outo paikkakunta, pääkadulle kääntyessä tulee mieleen sanonta pieni on kaunista. Katu on niin hiton kapea että äkkinäistä hirvittää ajaa sitä, pienillä maalaiskylillä on väljempää liikkua. Autoilen ammattini puolesta vuodessa lähemmäs satatuhatta kilometriä joten siinä hieman mittasuhdetta kertomalleni.

Pari kauppaa, ne pakolliset ketjuliikkeet löytyy joissa saa ilmeisesti ruokaa tarvittaessa. Tyhjiä liikehuoneistojen ikkunoita jotka kertovat omaa kieltään paikkakunnan kehityksestä, vastaavaa näkee monilla pikkupaikkakunnilla joissa väki vähenee.
      Kirkkokin nökötti paikallaan ja enemmän tai vähemmän pusikoituneita pihoja ja ympäristöjä.

Kaikessa näkee että Outokummussa vaan eletään välittämättä mistään ympärillä olevasta. Historiaan hieman tutustuttuani ymmärrän miksi joka paikka repsottaa enemmän tai vähemmän. Väkimäärä on puolittunut noin 40 vuoden sisällä, masentaa se vähempikin ihmiskato.

Pari neuvoa annan kerran käyneenä.
      -- Palvelkaa ihmisiä, olkaa kohteliaita kaikille ikään ihonväriin ja sukupuoleen katsomatta.
      -- Markkinoikaa kaivosta näkyvästi TV.ssä, radiossa, antakaa tehtävä jollekin tunnetulle tubettajalle. Teillä on paikkakunnalla kultakimpale joka vetäisi väkeä Suomesta ja maailmalta. Kukaan ei tunnu kaivoksesta tietävän juuri mitään esim. Lahden seudulla...

Okussa kaikki mahdollisuus pärjätä hyvin, kaivosta markkinoimalla kassavirran voisi kääntää, historia myy edelleen hyvin..

• Anonyymi

Hyviä ideoita mutta unohdat että karjalaiseen kultuuriin ei kuulu se että haettaisiin kehitystä. jos joku onnistuu, se ihminen revitään kateuspäissään alas ja sen elämä pilataan. tätä ei tiedä ne jotka vain käväisee karjalassa. mutta jos asetut asumaan, tiedät sen muutamassa vuodessa. kaikki asiasi levitellään ympäriinsä ja keksitään ilkeitä juoruja.

Karjalaiset on itsessään kotiseuturakkaita eli heillä olisi motiivi asua kotiseudullaan mutta nämä asenteet ja kieroon kasvanut väestö ajaa heitä muualle. karjalaan jää ne jotka ovat itse kateellisia ja kieroja. toki joku poikkeus on mutta heistä suuri osa on henkisesti nujerrettuja ja elävät omissa oloissaan.

Karjalassa vihataan muualta tulevia ihmisiä. Tämä koskee koko karjalaa. turisteja voidaan kohdella ok mutta jos asetut asumaan, saat tuta kaikenlaista pahaa. olen muualta karjalaan tullut ja 9 vuodessa nähnyt tämän. kuvaavaa on se että kun olin sairaalassa hoidossa ja muualta tullut hoitaja tunnisti murteesta etten ole paikallisia, niin alkoi kuin kauhuissaan ihmettelemään paikallisten juoruilua. luottaa et voi karjalsssa paikallisiin yhtään. ei edes viranomaisiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      64
      6207
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      63
      5619
    3. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      128
      4525
    4. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      57
      3899
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3805
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      32
      3229
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      68
      2999
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      59