Purjeiden pesu

missä

missä semmoista hommaa voi tehdä?

10

4714

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkoitat

Ei tullut mieleen kysäistä purjeneulomoista?
      Vai haluaisitko pestä purjeet itse, jolloin mattolaituri on kova sana.

• missä

vaan ei ole lähellä. Mattolaituria ei ole , siis omaa eikä muutenkaan helppo nakki.

Käviskö painepesurilla nurmikolla?

• pesukarhu

Kyselin kevättalvella purjeiden pesusta Tamperelaiselta p- neulomolta. Sanoivat, etteivät pesulat ota purjeita pestäväksi.
      Kehotti liottamaan Coral- vedessä ja sitten harjaamaan pehmeällä harjalla. Pehmeällä, jotta ompeleet eivät katkea.
      Tein niin ja aika hyvä tuli.

• missä

Kuinkahan niitä liotetaan suihkussa?
        Yritetään soveltaen tuota ohjettasi. En tosin ymmärrä missä sen voi tehdä, kun ei ole ammetta.

• pesukarhu
        missä kirjoitti:

Kuinkahan niitä liotetaan suihkussa?
        Yritetään soveltaen tuota ohjettasi. En tosin ymmärrä missä sen voi tehdä, kun ei ole ammetta.

iso paatti ja purjeet sinulla on. Minä liotin purjeet 90 l muovipaljussa, johon mahtuivat iso ja fokka, molemmat. Vaikka TKA:lta saa muovisaaveja (hyvä esim mattojen pesussa:sillä voi perustella hankinnan vaimolle), johon aika isokin purje mahtuu likoamaan. Pesun tein kylppärin lattialla. Meillä on aika iso k.
        Pesun (ja miksei liotuksenkin) voi tehdä näillä keleillä vaikka pihanurmikolla, kun hankkii Biltemasta kevytpeitteen(halpa) ja tekee vähän laitoja laudoista tai patikoista.

Jäi mainitsematta, että asiantuntija suositteli selville tahroille tahranpoistoainetta ensin. Käytin Tabort- sellaista. Aine laitetaan kuivalle kankaalle ja annetaan vaikuttaa ennen liotusta jonkin aikaa.

• uuno

Anteeksi tyhmyyteni, se kuitenkin sallittaneen. Kysyisin kuitenkin mitä te yleensä purjeillanne teette, jos niitä purjeen elinaikana (matkapurjehduskäytössä max 10v) tarvitsee pestä? Itse olen huuhdellut purjeet syksyisin makella vedellä saadakseni suolat pois, mutta ei ole tullut mieleenkään hinkata niitä Tabortilla tai jollain Vimillä tms. Jos purjeeseen tulee tahra niin mitä sitten? Se on elämää. viimeistää seuraava uusi purje on taas puhdas (ehkä taas vähän aikaa).

• pesukarhu

purjehditaan.

• uuno
        pesukarhu kirjoitti:

purjehditaan.

...miten ne purjeet nyt purjehtiessa niin mahdottomasti likaantuvat?

• pesukarhu
        uuno kirjoitti:

...miten ne purjeet nyt purjehtiessa niin mahdottomasti likaantuvat?

selitetään...

Purjehtiessa ne ei likaannu, mutta purjeita nostaessa ja laskiessa kylläkin.
        Veneemme satama on joella, jossa puut varsinkin syksyisin roskaavat kovasti. Avotilassa on siis roskia yllin kyllin, eikä aina jaksa siivota sitä kunnolla ennen lähtöä. Pidämme venettä vesillä jäiden tuloon saakka, joten kausi on syksystä pitkä.

Veneemme on -80 luvun alkupuolelta ja purjeet ovat varmaankin alkuperäiset, joten tahroja ja likaa on päässyt kertymään. En ole kuitenkaan niin totinen purjehtija (nykyisin), että uusisin kohtalaisesti toimivia purjeita ennenkuin ne kokonaan hajoavat.

Peseminen ei ole kovin iso vaiva, mutta purjeet on mukavammat katsoa, kun ne pesee. Varsinkin naisväki arvostaa puhtautta.

Ymmärrän kyllä käytä ja heitä pois- logiikankin. Helppoa ja mukavaa se, mutta rahaa palaa.

Hyviä veneilykelejä kaikille veneeseen katsomatta ja turvallisuus ennen kaikkea.

• s/y Avec

Minä pesin kerran seuran laiturilla, miedolla pesuaineella ja pehmeällä harjalla. Ei lähtenyt kaikki pinttyneet linnunpas- liat, mutta valkoisempaa tuli kuitenkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      102
      8104
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5677
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      281
      5047
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4973
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3757
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      56
      2980
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2687
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2518
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2452
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      43
      2421
    Aihe