missä semmoista hommaa voi tehdä?
Purjeiden pesu
10
4714
Vastaukset
- tarkoitat
Ei tullut mieleen kysäistä purjeneulomoista?
Vai haluaisitko pestä purjeet itse, jolloin mattolaituri on kova sana.- missä
vaan ei ole lähellä. Mattolaituria ei ole , siis omaa eikä muutenkaan helppo nakki.
Käviskö painepesurilla nurmikolla?
- pesukarhu
Kyselin kevättalvella purjeiden pesusta Tamperelaiselta p- neulomolta. Sanoivat, etteivät pesulat ota purjeita pestäväksi.
Kehotti liottamaan Coral- vedessä ja sitten harjaamaan pehmeällä harjalla. Pehmeällä, jotta ompeleet eivät katkea.
Tein niin ja aika hyvä tuli.- missä
Kuinkahan niitä liotetaan suihkussa?
Yritetään soveltaen tuota ohjettasi. En tosin ymmärrä missä sen voi tehdä, kun ei ole ammetta. - pesukarhu
missä kirjoitti:
Kuinkahan niitä liotetaan suihkussa?
Yritetään soveltaen tuota ohjettasi. En tosin ymmärrä missä sen voi tehdä, kun ei ole ammetta.iso paatti ja purjeet sinulla on. Minä liotin purjeet 90 l muovipaljussa, johon mahtuivat iso ja fokka, molemmat. Vaikka TKA:lta saa muovisaaveja (hyvä esim mattojen pesussa:sillä voi perustella hankinnan vaimolle), johon aika isokin purje mahtuu likoamaan. Pesun tein kylppärin lattialla. Meillä on aika iso k.
Pesun (ja miksei liotuksenkin) voi tehdä näillä keleillä vaikka pihanurmikolla, kun hankkii Biltemasta kevytpeitteen(halpa) ja tekee vähän laitoja laudoista tai patikoista.
Jäi mainitsematta, että asiantuntija suositteli selville tahroille tahranpoistoainetta ensin. Käytin Tabort- sellaista. Aine laitetaan kuivalle kankaalle ja annetaan vaikuttaa ennen liotusta jonkin aikaa.
- uuno
Anteeksi tyhmyyteni, se kuitenkin sallittaneen. Kysyisin kuitenkin mitä te yleensä purjeillanne teette, jos niitä purjeen elinaikana (matkapurjehduskäytössä max 10v) tarvitsee pestä? Itse olen huuhdellut purjeet syksyisin makella vedellä saadakseni suolat pois, mutta ei ole tullut mieleenkään hinkata niitä Tabortilla tai jollain Vimillä tms. Jos purjeeseen tulee tahra niin mitä sitten? Se on elämää. viimeistää seuraava uusi purje on taas puhdas (ehkä taas vähän aikaa).
- pesukarhu
purjehditaan.
- uuno
pesukarhu kirjoitti:
purjehditaan.
...miten ne purjeet nyt purjehtiessa niin mahdottomasti likaantuvat?
- pesukarhu
uuno kirjoitti:
...miten ne purjeet nyt purjehtiessa niin mahdottomasti likaantuvat?
selitetään...
Purjehtiessa ne ei likaannu, mutta purjeita nostaessa ja laskiessa kylläkin.
Veneemme satama on joella, jossa puut varsinkin syksyisin roskaavat kovasti. Avotilassa on siis roskia yllin kyllin, eikä aina jaksa siivota sitä kunnolla ennen lähtöä. Pidämme venettä vesillä jäiden tuloon saakka, joten kausi on syksystä pitkä.
Veneemme on -80 luvun alkupuolelta ja purjeet ovat varmaankin alkuperäiset, joten tahroja ja likaa on päässyt kertymään. En ole kuitenkaan niin totinen purjehtija (nykyisin), että uusisin kohtalaisesti toimivia purjeita ennenkuin ne kokonaan hajoavat.
Peseminen ei ole kovin iso vaiva, mutta purjeet on mukavammat katsoa, kun ne pesee. Varsinkin naisväki arvostaa puhtautta.
Ymmärrän kyllä käytä ja heitä pois- logiikankin. Helppoa ja mukavaa se, mutta rahaa palaa.
Hyviä veneilykelejä kaikille veneeseen katsomatta ja turvallisuus ennen kaikkea.
- s/y Avec
Minä pesin kerran seuran laiturilla, miedolla pesuaineella ja pehmeällä harjalla. Ei lähtenyt kaikki pinttyneet linnunpas- liat, mutta valkoisempaa tuli kuitenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1028104- 1075677
- 2815047
- 494973
- 763757
- 562980
- 642687
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222518Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292452- 432421