Kerran minulle sanottiin että "aiheutaa kateutta". Siis mitäh?

Anonyymi-ap

Omaa juttuani tein. Eräs mies jota olin auttanut monasti, iältääkin varttunut. Sanoi minulle tekemisistäni että "aiheuttaa kateutta". Jäin pohtimaan tuota synkeänä sanottua toteamusta että miten hän voi ajatella, että joku toinen omalla tekemisellään "aiheuttaisi kateutta" toisessa ihmisessä.

Sittemmin minulle on selvinnyt että Karjalassa ajattelee lähes kaikki näin. Käsittämättömän tyhmä ajatus. Kateus on vain ja ainoastaan kadehtijan itsensä itselleen aiheuttama negatiivinen tunne. Se ei ole missään tilanteessa toisen aiheuttamaa.

Lisäksi ´tuollainen ajattelu ja toteamus on todella itsekästä. Siis kuvitteleeko joku, että minun tai jonkun toisen ihmisen pitäisi tehdä asiota vähemmän tai huonommin vain sen vuoksi, ettei jollakin kateelliselle ihmiselle tule paha mieli?

Miten minä tai kukaan muukaan voisi olla vastuussa jonkun ihmisen kateudesta? On todella ylimielistä ajatella että muiden pitäisi mukauttaa omaa elämäänsä sen mukaan ettei joku tule kateelliseksi. Tällä logiikalla ei mikään kehittyisi koskaan.

Lisäksi jo se todistaa että kateus on itse itselle aiheutettua että ainakaan minä en kadehdi ketään muita eikä moni muukaan. Jos kateus olisi jonkun toisen aiheuttamaa niin silloin allekirjoittaneellakin olisi varmasti kateus pinnassa koska maailma on täynnä itsenä osaavampia ja menestyneempiä ihmisiä. Vaan kun ei ole kateutta. On sensijaan myötäiloa ja inspiraatiota kehittää itseään.

Jokainen tekee lain ja moraalin reunaehdoilla mitä haluaa omassa elämässään ja se ei kateellisille kuulu mitenkään. Toki jos kateus on heille niin tärkeää ja rakasta niin siitä vain kadehtimaan toisia ihmisiä, mutta se ei oikeuta puhumaan pahaa tai tekemään vääriä tekoja toisia vastaan.

16

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos kaikki kyseisen maakunnan rikokset joissa rikotaan yksityisyyden suojaa tai herjataan tai loukataan kunniaa, olisi mahdollista saada oikeuteen niin suomessa tarvittaisiin erillinen oikeuslaitos käsittelemään vain Karjalan tapauksia.

• Anonyymi

itsetunnon puutetta kateus. karjalassa ei edes sallita että jollekin kehittyisi itsetunto. siispä kyräillään, juorutaan ja kadehditaan

• Anonyymi

Vain otettu lääke auttaa.

• Anonyymi

Karjalassa väestö on vielä ylpeitä maakunnassaan ja "kulttuuristaan". Kun kyräily, kapea-alaisuus, ahdasmielisyys, juoruilu, kateus, pahanpuhuminen ja yksityisyyden loukkaaminen on maakunnassa normalisoituja asiota, niin herää kysymys mistä he ovat ylpeitä?

Verenpainelääkkeeni auttaa verenpaineeseeni mutta ei se näitä alueen piirteitä kuitenkaan poista. Joku käytöskoulu voisi toimia siihen lääkkeenä.

• Anonyymi

Parjaamiskäytäntö otetaan käyttöön heti kun näitä arvostelee tai edes kysyy jotain mihin nämä eivät osaa vastata. Eli sinun logiikallasi minä menen hoitoon siksi että karjalassa on laajasti käytöshäiriöitä. Normaalisti logiikka toimii toisinpäin eli luonnevikaiset tarvisi hoitoa tai ainakin jotain opastusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Parjaamiskäytäntö otetaan käyttöön heti kun näitä arvostelee tai edes kysyy jotain mihin nämä eivät osaa vastata. Eli sinun logiikallasi minä menen hoitoon siksi että karjalassa on laajasti käytöshäiriöitä. Normaalisti logiikka toimii toisinpäin eli luonnevikaiset tarvisi hoitoa tai ainakin jotain opastusta.

Ei mieleltään terve kirjoittele kuten sinä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aijaa, kumma kyllä meitä on sitten enemmän koska kun olen lueskellut p-karjalan paikkakuntien viestejä läpi toistuu nämä kateus ja juoruilu sekä ilkeys-teemat kokoajan kirjoituksissa. Ja miksi ei toistuisi koska niitä näillä seuduilla todella piisaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ei mieleltään terve kirjoittele kuten sinä."

Minun tekstit on tällä palstalla viisaimmasta päästä ja terveen ajattelun tulosta

• Anonyymi

Miksi kukaan kadehtisi hullua?

• Anonyymi

Kerroppa , mistä maakunnasta olet itse kotoisin, niin pääsemme tasapuolisuuden nimissä kertomaan mielipiteemme sinusta. Onko sinusta siihen? Tuskin...

• Anonyymi

Kertoisin tarkastikin mutta karjalaisten kyseessäollen enna anna urkkijoille tietoja, enää.

Minulla ei ole mitään ongelmaa myöntää kotiseutuni joka on toisella puolen maata, ongelmia jos sellaisia on. Luulin Karjalaan tullessani että kotiseudullani on kateutta paljon. Sitä onkin, mutta nyt kun olen kokenut Karjalan, tiedän ettei se kateus ole mitään verrattuna täkäläiseen.

Ei kotiseudullani muita ihmisiä vahingoiteta tai edes kehdata parjata seläntakana tai valehdella ihmisistä tai asiosta yhtenään. Tuskin muuallakaan maassa. Tätä on sanonut moni ettei missään muualla ole näin sairasta menoa kuin Karjalassa. Kotiseudullani kateutta osataan hävetä jos sitä on koska tiedetään että sillä paljastaa oman alemmuudentuntonsa.

Sekoitat nyt asiota. Sinä et voi luoda minusta mielipidettä kotiseutuni perusteella koska olen yksilö. Kotiseudullani ihmiset eivät ole toistensa kopioita. Enkä minäkään ole sanonut, että jokainen Karjalainen on kuvaamani kaltainen. Ihmisellä voi oll omakin identiteetti kuten tulisikin olla.

Lisäksi lähestyt asiaa kosto mielessä. Minä lähestyn asiosta tosiasioissa pysyen. Karjalaiset itsekkin tuo yhtenään esille nämä kateudet, kieroilut, juoruilut ja muut rikokset. Vaikka sinä parjaisit minut ja kotiseutuni, se ei muuta sitä tosiasiaa, että Karjala on yhtä suurta ihmisoikeusrikosta. Ei vähiten siksi että täällä kasvatetaan lapsia jotka saavat täysin väärät mallit aikuisilta joiden kuuluisi olla moraalisesti korkeatasoisia esimerkkejä nuorille.

Lisäksi Karjalassa ei voi luottaa kehenkään. Muualla maassa perustuu asiat luottamukseen ja jos joku pettää luottamuksen, joutuu huonoon valoon ja menettää itsearvostuksensa.

Olen tutkinut asiota ja aika monen sadan ihmisen näkemyksiä asiosta kuunnellut, ja monet sanovat etteivät ole missään muualla maassa törmänneet näin kuppikuntaiseen paikkaan jossa kytätään muita ihmisiä ja kadehditaan yms. Ja näkyyhän tilastoissa itä-suomen epäonnistuminen käytännössä kaikissa asioissa jotka kuvaa alueen sosioekonomista tilaa. Tämä on täysin tämän porukan omien vääristyneiden asenteiden aiheuttamaa.

Tuossa kun käytit sanaa "mielipteeMME" ilmaisit sen havainnon jonka karjalassa olen tehnytkin. Te menette identiteetin heikkouden takia joka asiassa laumanne taakse ettekä edusta itseänne kuten kuuluisi tehdä. "me ja meidän" on usein täällä kuultuja ilmaisuja jotka kertoo omaa kieltään niistä juurisyistä mitkä on menneet vikaan.

Minä en voi mennä oman kotiseutuni ihmisten selän taakse ja käyttää ilmaisua "me" koska jokainen vastaa itsestään ja on moraalisessa vastuussa yksin. Minä vastaan omistani ja muut kotiseutuni ihmiset omistaan. Karjalassa turvaudutaan joka pienessäkin asiassa toisiin koska puuttuu oma identiteetti ja itsetunto. Juuri tähän oman identiteetin puuttumiseen hakee karjalaiset kompensaatiota kieroilulla, kyttäilyllä ja juoruilulla. Nämä on oireita itsetunnon puuttumisesta. Ihmiset on luotu yksilöiksi ja ihmisten ei kuulu olla samanlaisia. Näin karjalassa ei kuitenkaan ole vaan sitä on moni ihmetellyt miksi nämä on niin samanlaisia. Narsismi tuottaa samankaltaisuutta koska puuttuu oma identiteetti ja itsetunto.

Totean myös että olen nuhdellut suoraan livenä ihmisiä täällä paljon näistä piirteistä ja aina kohdatessani karjalaisen otan nopeasti aiheeksi nämä juoruilut ja kateudet ja muut alhaisuudet.

Palatakseni vielä tuohon kotiseutu-asiaan et voi tehdä yksilöä koskevia pitkälle meneviä päätelmiä jonkun kotiseudun perusteella. Yksilön toiminta ja käytös antaa siihen viitteet. Karjalassa tämäkään asia ei toimi koska karjalassa jos tuntee yhden, tuntee heistä yli 90 prosenttia juurikin heidän samankaltaisuuden takia. Narsimi selittää tämän variaation kapeuden piiirteissä. Ne fiksut poikkeukset jotka eivät kadehti tai juorua ja omaavat korkean moraalin, on pääosin Karjalasta muuttaneet muualle. Poikkeus vahvistaa säännön.

• Anonyymi

"Kerroppa , mistä maakunnasta olet itse kotoisin, niin pääsemme tasapuolisuuden nimissä kertomaan mielipiteemme sinusta. Onko sinusta siihen? Tuskin."

Lisään pitkään vastaukseeni vielä tämän: Minun kotiseutuni ei liity mitenkään näihin aiheisiin. Voit unohtaa minut ja selata P-karjalan kylien ja kaupunkien keskusteluja pitkältäkin historialta ja havaita että suurimmalta osalta näistä juoruilu, kateus yms teemoja käsittelee alueen ihmiset itse. Miksi siis otat minut tikunnokkaan. Vain siksikö että sanon sen mikä on totta ja sanon sen muualta tulleena?

Ei minun kotiseudullani kohdella kaltoin muualta tulleita suomalaisia tai edes ajatella sellaisia asiota mistä kukin on. Joka pitäjässä on tietysti aina joku rasisti mutta heitä voi hävetä. Karjalassa tuntuu että ollaan päinvastoin ylpeitä siitä kun kohdellan huonosti muita ihmisiä.

Tuskin kukaan esim turkulainen edes kiinnostuisi siitä jos joku muuttaisi sinne vaikka Rovaniemeltä. Mitä merkitystä sellaisella asialla on missä joku on käynyt syntymässä?

Karjalassa saa yhtenään kuulla mainintoja siitä että on muualta ja sen kuulee murteestani. Ihmetelen aina missä kuplassa nämä ihmiset elää. Kovin kapea-alaista ja sisäsiittoista.

Itseäni kiinnostaa ihmisissä se millaisia he ovat aidosti ja millaisia arvoja he edustavat. Syntyperällä ei ole mitään merkitystä. Kiinnostaa yksilö ja persoona.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kerroppa , mistä maakunnasta olet itse kotoisin, niin pääsemme tasapuolisuuden nimissä kertomaan mielipiteemme sinusta. Onko sinusta siihen? Tuskin."

Lisään pitkään vastaukseeni vielä tämän: Minun kotiseutuni ei liity mitenkään näihin aiheisiin. Voit unohtaa minut ja selata P-karjalan kylien ja kaupunkien keskusteluja pitkältäkin historialta ja havaita että suurimmalta osalta näistä juoruilu, kateus yms teemoja käsittelee alueen ihmiset itse. Miksi siis otat minut tikunnokkaan. Vain siksikö että sanon sen mikä on totta ja sanon sen muualta tulleena?

Ei minun kotiseudullani kohdella kaltoin muualta tulleita suomalaisia tai edes ajatella sellaisia asiota mistä kukin on. Joka pitäjässä on tietysti aina joku rasisti mutta heitä voi hävetä. Karjalassa tuntuu että ollaan päinvastoin ylpeitä siitä kun kohdellan huonosti muita ihmisiä.

Tuskin kukaan esim turkulainen edes kiinnostuisi siitä jos joku muuttaisi sinne vaikka Rovaniemeltä. Mitä merkitystä sellaisella asialla on missä joku on käynyt syntymässä?

Karjalassa saa yhtenään kuulla mainintoja siitä että on muualta ja sen kuulee murteestani. Ihmetelen aina missä kuplassa nämä ihmiset elää. Kovin kapea-alaista ja sisäsiittoista.

Itseäni kiinnostaa ihmisissä se millaisia he ovat aidosti ja millaisia arvoja he edustavat. Syntyperällä ei ole mitään merkitystä. Kiinnostaa yksilö ja persoona.

Arvasin ettei luuseri uskalla kertoa :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Arvasin ettei luuseri uskalla kertoa :D

Sillä ei ole mitään meritystä mistä olen kotoisin. Se ei muuta tosiasiota karjasta mitenkään. Perustelin asiani kohtalaisen kattavasti. Sinun paras argumenttisi oli "luuseriksi" sanominen.

• Anonyymi

yleensä kateutta hävetään koska sillä tuodaan esille oma huonommuuden kokemus. Logiikka että kateuden aiheuttaisi joku toinen on sama kuin syyttäisi koulukiusaamisesta kiusaamisen uhria.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2628
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1668
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1600
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1222
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1005
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      969
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45