Vanhus ja muuttuva maailma

Anonyymi-ap

"Kahvikuppi ja kello"

Vanha Veikko istui keittiön pöydän ääressä, tuttuun tapaansa harmaan villapaidan kaulukset kurkussa ja silmälasit nenän päällä, vaikka ei niillä oikein enää nähnytkään. Hän valitti, kuten joka aamu:

– "Kahvi ei maistu enää samalta. Ja ennen se oli sentään kahvia, ei tätä tiskivettä."

Tytär, joka oli tullut kylään viemään roskat ja täyttämään jääkaapin, huokaisi.

– "Isä, se on sitä samaa juhlamokkaa kuin aina ennenkin."

– "Eihän se ennen maistunut tältä. Ehkä maailma on muuttunut. Tai ehkä minä."

Hän mulkaisi seinäkelloa, joka oli pysähtynyt vuosi sitten. Veikko ei ollut antanut sen patteria vaihtaa.

– "Mieluummin kello seisoo kuin juoksee. Kun se juoksee, se muistuttaa siitä, että kohta ollaan maalissa."

Tytär naurahti. Ei ollut ihan varma, vitsailiko isä vai ei. Veikon kasvoilla ei ollut hymyä, mutta silmissä pilkahti tuttu tuike – se sama, jolla hän ennen yllätti naapurit vitsillä, joka ei ollut ihan siisti.

– "No entäs sää sitten, mitä valitat?" Veikko kysyi yllättäen. "Kaikki valittaa aina meistä vanhuksista. Mutta ei tääkään maailma mikään paratiisi oo teidän nuorempien tehdä elämää."

Tytär istui alas, kerrankin hiljaa.

Veikko jatkoi:

– "Mä valitan, kun selkä ei taivu. Mutta valitan myös, ettei kukaan enää oleta mun jaksavan mitään. Ei kysy apua halkojen kanssa. Ei kysy neuvoja. Ne katsoo läpi, niin kuin olisin huonekalu."

Sitten tuli hiljaisuus.

– "Mutta kai sitä saa valittaa, jos on elänyt 84 vuotta ja nähnyt, kun maailma muuttuu tutusta vieraaksi?"

Tytär nyökkäsi.

Veikko ryysti kahvia. Ei se hyvää ollut, mutta ei niin huonoakaan. Ehkä maku olikin vain muistoista kiinni.

– "Ennen kaikki oli paremmin. Mutta ehkä se johtuu siitä, että minäkin olin silloin parempi.

1

91

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kirjoita lisää Veikon mietteitä. Kiitos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      83
      2032
    2. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      394
      1811
    3. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1808
    4. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      169
      1475
    5. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      68
      1354
    6. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1350
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      75
      1317
    8. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1253
    9. Kuljettajasi oy konkurssi?!

Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?
      Iisalmi
      14
      1123
    10. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      101
      1107
    Aihe