Kyllä kaikenlainen rangaistuksiin, virhemaksuihin perustuva elinkeinon harjoittaminen voi olla elinkeino nyky yhteiskunnassa.
Ennen esimerkiksi pysäköinti oli sallittua kaikkialle, jos sitä ei erikseen ollut kielletty. Kieltoja laitettiin paikkoihin, jossa pysäköinnistä saattoi aiheutua haittaa muulle liikenteelle.
Sitten keksittiin moottoriajoneuvon maastoajolaki. Siihen sisällytettiin myös pykälä maastoon pysäköinnistä ja kiellettiin pysäköiminen ilman maanomistajan lupaa. Se oli siis voimassa taajaman ulkopuolisella alueella. Se laki mahdollisti maanomistajan veloittavan luvattomasta pysäköinnistä. Voimassa vielä tänäkin päivänä tiedoksi marjastajille, sienestäjille tms.
Kun viranomaiset ja yksityiset toimijat keksivät että on mahdollista elää, tai paikata budjettia noilla virhemaksuilla tai sakottamisilla, alettiin tuota maastoajolakia soveltaa myös taajamissa vapaasti tulkiten. Tähän ei tehty lakimuutosta vaan aikanaan siitä muodostui käytäntö jonka viranomaistaho hiljalleen hyväksyi koska hyötyi siitä itsekin taloudellisesti. Tästä esimerkkinä: päällystetyn tien tai ajoväylän vieressä on leveä hiekka- tai hoitamaton nurmi alue jonne ennen voi auton pysäköidä. Ei enää, vaan siitä saa sakon, koska se on nykytulkinnan mukaan maastoa, eli tien ulkopulista aluetta.
Nykyään siis, pysäköiminen on sallittu vain niillä alueilla johon se on erikseen liikennemerkein sallittu. Tästä mukava esimerkki on alue pysäköintikieltomerkki. Se kun saattaa olla kilometrien päässä.
Lisäksi on alettu puhumaan metrimääristä pysäköinnin yhteydessä. Ei ennen ollut valvojilla mittanauhaa jolla olisi noita mitattu. Nyt on ja kannattaa pitää itselläkin mukana.
Miksi näin?
Valtiolla, kuten poliisilla, kaupunkien pysäköinnistä vastaavilla tahoilla on budjettiin kirjattu tietty virhemaksu tai sakko summakertymä.
Jos tuota summaa ei kerry tarpeeksi, on edessä muutosneuvottelut. Tämän lisäksi yksityisen valvontayrityksen yksi suurimmista tuloista on juurikin nuo virhemaksut ja monissa on niihin sidottu provisiopalkka.
Yllä-mainitut seikat on aiheuttaneet liikenteen valvontaan vääristymän. Enää ei valvota siksi, että se olisi sujuvaa ja turvallista vaan turvatakseen toimeentulonsa.
Koskee myös pysäköintiä. Mikä turvallisuusriski on olemassa jos vaaditun 5 m sijaan etäisyys on 4,89 m? Tai ajoradan reunassa olevalla hoitamattomalla jättömaalla on osa auton renkaista kuten on voinut olla autoilun alusta asti?
Ehkä tarkoituksella tätä vääristymää lisätään sekavilla merkinnöillä. Ennen oli selkeästi pysäköintialuetta tai pakkaa kuvaava merkki. Siinä saattoi olla lisäkilpi jossa oheistettiin miten alueelle tai paikalle voi auton laittaa. Ei enää. Nykyään pysäköidään pysäköintikieltoalueelle jossa on sekavin merkinnöin mainittu milloin, mihin, millä ja kuka voi sinne pysäköidä. Usein näiden sisälle on sijoitettu erilaisia merkintöjä, jotka eivät ole yhteneväisiä eri alueiden kanssa ja ovat jopa ristiriidassa kyseisten merkkien juridisten tarkoitusperien kanssa.
Asiat voisivat olla kyllä toisin, mutta miten sen muuttaisi? Tällainen valittaminen tuskin tuottaa tulosta. Voisiko jokin puolue ottaa asian omakseen?
Voiko sakottaminen ja virhemaksun periminen olla elinkeino?
3
<50
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Tuo maastoon pysäköinti on kielletty myös kaupungissa .
- AnonyymiUUSI
Otsikkoon vastaten: kyllä sakottaminen voi olla elinkeino. Miettikääpä vaikka kuntien ns. pysäköinninvalvontaa. Pysäköintipaikkoja vähennetään tarkoitushakuisesti koko ajan ja tämän varjolla kunnat tienaavat sievoisia summia. Moraalista ei sitten niin väliä.
Toinen hyvä esimerkki on ns. ylinopeusvalvonta. Rahan keräämiseksi on rakennettu sakotusautomaatti, josta käytetään hieman häpeillen ja peitellen nimeä automaattinen liikennevalvonta. Järjestelmällä on jopa oma propagandapäällikkö joka tuo itseään mediassa ja somessa esiin kuin joku pahainen tyrkky. Tätä kaikkea luonnollisesti selitellään liikenneturvallisuuden parantamisella. Useimmille kuitenkin on selvää, että rahan kerääminen on systeemin päätarkoitus ja valtion talouden kiristyessä myös rahan keräämistä tullaan jollakin tekosyyllä tehostamaan. Moraalilla ei ole tässäkään asiassa mitään sijaa. - AnonyymiUUSI
Tien piennarkin on satuolento. Se mainitaan kyllä kaavoissa, mutta pysäköinninvalvonta ei tunne sitä ollenkaan. On vain tie ja maastoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata371325Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981325Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891185- 1071075
- 711002
- 18996
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva16989- 54966
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f170850Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju16821