Voiko sakottaminen ja virhemaksun periminen olla elinkeino?

Kyllä kaikenlainen rangaistuksiin, virhemaksuihin perustuva elinkeinon harjoittaminen voi olla elinkeino nyky yhteiskunnassa.

Ennen esimerkiksi pysäköinti oli sallittua kaikkialle, jos sitä ei erikseen ollut kielletty. Kieltoja laitettiin paikkoihin, jossa pysäköinnistä saattoi aiheutua haittaa muulle liikenteelle.

Sitten keksittiin moottoriajoneuvon maastoajolaki. Siihen sisällytettiin myös pykälä maastoon pysäköinnistä ja kiellettiin pysäköiminen ilman maanomistajan lupaa. Se oli siis voimassa taajaman ulkopuolisella alueella. Se laki mahdollisti maanomistajan veloittavan luvattomasta pysäköinnistä. Voimassa vielä tänäkin päivänä tiedoksi marjastajille, sienestäjille tms.

Kun viranomaiset ja yksityiset toimijat keksivät että on mahdollista elää, tai paikata budjettia noilla virhemaksuilla tai sakottamisilla, alettiin tuota maastoajolakia soveltaa myös taajamissa vapaasti tulkiten. Tähän ei tehty lakimuutosta vaan aikanaan siitä muodostui käytäntö jonka viranomaistaho hiljalleen hyväksyi koska hyötyi siitä itsekin taloudellisesti. Tästä esimerkkinä: päällystetyn tien tai ajoväylän vieressä on leveä hiekka- tai hoitamaton nurmi alue jonne ennen voi auton pysäköidä. Ei enää, vaan siitä saa sakon, koska se on nykytulkinnan mukaan maastoa, eli tien ulkopulista aluetta.

Nykyään siis, pysäköiminen on sallittu vain niillä alueilla johon se on erikseen liikennemerkein sallittu. Tästä mukava esimerkki on alue pysäköintikieltomerkki. Se kun saattaa olla kilometrien päässä.

Lisäksi on alettu puhumaan metrimääristä pysäköinnin yhteydessä. Ei ennen ollut valvojilla mittanauhaa jolla olisi noita mitattu. Nyt on ja kannattaa pitää itselläkin mukana.

Miksi näin?
Valtiolla, kuten poliisilla, kaupunkien pysäköinnistä vastaavilla tahoilla on budjettiin kirjattu tietty virhemaksu tai sakko summakertymä.

Jos tuota summaa ei kerry tarpeeksi, on edessä muutosneuvottelut. Tämän lisäksi yksityisen valvontayrityksen yksi suurimmista tuloista on juurikin nuo virhemaksut ja monissa on niihin sidottu provisiopalkka.

Yllä-mainitut seikat on aiheuttaneet liikenteen valvontaan vääristymän. Enää ei valvota siksi, että se olisi sujuvaa ja turvallista vaan turvatakseen toimeentulonsa.
Koskee myös pysäköintiä. Mikä turvallisuusriski on olemassa jos vaaditun 5 m sijaan etäisyys on 4,89 m? Tai ajoradan reunassa olevalla hoitamattomalla jättömaalla on osa auton renkaista kuten on voinut olla autoilun alusta asti?

Ehkä tarkoituksella tätä vääristymää lisätään sekavilla merkinnöillä. Ennen oli selkeästi pysäköintialuetta tai pakkaa kuvaava merkki. Siinä saattoi olla lisäkilpi jossa oheistettiin miten alueelle tai paikalle voi auton laittaa. Ei enää. Nykyään pysäköidään pysäköintikieltoalueelle jossa on sekavin merkinnöin mainittu milloin, mihin, millä ja kuka voi sinne pysäköidä. Usein näiden sisälle on sijoitettu erilaisia merkintöjä, jotka eivät ole yhteneväisiä eri alueiden kanssa ja ovat jopa ristiriidassa kyseisten merkkien juridisten tarkoitusperien kanssa.

Asiat voisivat olla kyllä toisin, mutta miten sen muuttaisi? Tällainen valittaminen tuskin tuottaa tulosta. Voisiko jokin puolue ottaa asian omakseen?

19

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo maastoon pysäköinti on kielletty myös kaupungissa .

    • Anonyymi

      Otsikkoon vastaten: kyllä sakottaminen voi olla elinkeino. Miettikääpä vaikka kuntien ns. pysäköinninvalvontaa. Pysäköintipaikkoja vähennetään tarkoitushakuisesti koko ajan ja tämän varjolla kunnat tienaavat sievoisia summia. Moraalista ei sitten niin väliä.

      Toinen hyvä esimerkki on ns. ylinopeusvalvonta. Rahan keräämiseksi on rakennettu sakotusautomaatti, josta käytetään hieman häpeillen ja peitellen nimeä automaattinen liikennevalvonta. Järjestelmällä on jopa oma propagandapäällikkö joka tuo itseään mediassa ja somessa esiin kuin joku pahainen tyrkky. Tätä kaikkea luonnollisesti selitellään liikenneturvallisuuden parantamisella. Useimmille kuitenkin on selvää, että rahan kerääminen on systeemin päätarkoitus ja valtion talouden kiristyessä myös rahan keräämistä tullaan jollakin tekosyyllä tehostamaan. Moraalilla ei ole tässäkään asiassa mitään sijaa.

    • Anonyymi

      Tien piennarkin on satuolento. Se mainitaan kyllä kaavoissa, mutta pysäköinninvalvonta ei tunne sitä ollenkaan. On vain tie ja maastoa.

      • Anonyymi

        Piennar kuuluu tiealueeseen, joten pysäköinninvalvonnan tulkinta on yksiselitteisesti väärä. Tästä pitää nopeasti oikea tulkinta ja ennakkotapaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piennar kuuluu tiealueeseen, joten pysäköinninvalvonnan tulkinta on yksiselitteisesti väärä. Tästä pitää nopeasti oikea tulkinta ja ennakkotapaus.

        Itseoppineen lakimiehen tulkinta on väärä. Maastoliikennelaki sanoo yksiselitteisesti, että
        Tässä laissa tarkoitetaan:
        2)maastolla maa-aluetta ja jääpeitteistä vesialuetta, joka ei ole tie ja jota ei ole tarkoitettu moottoriajoneuvo-, kisko- tai ilmaliikenteeseen.

        Oikeus liikkua maastossa
        Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ei saa liikkua eikä sitä saa pysäyttää tai pysäköidä maastossa maa-alueella ilman maan omistajan tai haltijan lupaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseoppineen lakimiehen tulkinta on väärä. Maastoliikennelaki sanoo yksiselitteisesti, että
        Tässä laissa tarkoitetaan:
        2)maastolla maa-aluetta ja jääpeitteistä vesialuetta, joka ei ole tie ja jota ei ole tarkoitettu moottoriajoneuvo-, kisko- tai ilmaliikenteeseen.

        Oikeus liikkua maastossa
        Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ei saa liikkua eikä sitä saa pysäyttää tai pysäköidä maastossa maa-alueella ilman maan omistajan tai haltijan lupaa.

        Missä kohdassa tie vaihtuu maastoksi?

        Onko tien reunaviivan ulkopuolella oleva asvaltti tietä vai maastoa?

        Entä sorapiennar?

        Saako ojaluiskaan pysäköidä jos auto on kokonaan reunaviivan ulkopuolella, mutta ei vielä ojan pohjalla haittaamassa veden kulkua?

        Tieliikennelaissa tiehen on määritelty kuulumaan ajorata, pyöräkaistat, pientareet, jalkakäytävät ja pyörätiet.
        Tiensuunnittelussa taas tiealue kattaa edellisten lisäksi sivuojat ja (jos tiealuetta ei ole maanmittaustoimituksessa rajattu) kaksi metriä ojan takana olevaa maata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kohdassa tie vaihtuu maastoksi?

        Onko tien reunaviivan ulkopuolella oleva asvaltti tietä vai maastoa?

        Entä sorapiennar?

        Saako ojaluiskaan pysäköidä jos auto on kokonaan reunaviivan ulkopuolella, mutta ei vielä ojan pohjalla haittaamassa veden kulkua?

        Tieliikennelaissa tiehen on määritelty kuulumaan ajorata, pyöräkaistat, pientareet, jalkakäytävät ja pyörätiet.
        Tiensuunnittelussa taas tiealue kattaa edellisten lisäksi sivuojat ja (jos tiealuetta ei ole maanmittaustoimituksessa rajattu) kaksi metriä ojan takana olevaa maata.

        Kun haluat oikein väkisin vääntää niin pitää lähteä siitä mikä on ajorata.
        https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/saadoskokoelma/2018/729#OT0_OT1
        7) ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa;
        Eli tiemerkintojen (piennerviiva) ulkopuoli ei ole ajorataa.
        Kun ei ole ajorataa eikä ole merkitty parkkipaikaksi niin eikö se silloin ole maastoa jonka omistaa tietä hallinnoiva taho?
        No soratiellä ei ole tuota merkittyä viivaa mutta kyllä siellä pelataan samoilla säännöillä, esim. ajoneuvon sijainti, ei voi ajaa keskellä tietä vaikkei ole keskiviivaa näkyvissä, sama juttu pientareen kanssa, se on jossain siinä missä sora loppuu ja kasvillisuus alkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun haluat oikein väkisin vääntää niin pitää lähteä siitä mikä on ajorata.
        https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/saadoskokoelma/2018/729#OT0_OT1
        7) ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa;
        Eli tiemerkintojen (piennerviiva) ulkopuoli ei ole ajorataa.
        Kun ei ole ajorataa eikä ole merkitty parkkipaikaksi niin eikö se silloin ole maastoa jonka omistaa tietä hallinnoiva taho?
        No soratiellä ei ole tuota merkittyä viivaa mutta kyllä siellä pelataan samoilla säännöillä, esim. ajoneuvon sijainti, ei voi ajaa keskellä tietä vaikkei ole keskiviivaa näkyvissä, sama juttu pientareen kanssa, se on jossain siinä missä sora loppuu ja kasvillisuus alkaa.

        Sorateillä ei yleensä ole ollenkaan piennarta, on vain ajorata. Tällöin jalankulkijan on käytettävä ajoradan reunaa.

        "Saako ojaluiskaan pysäköidä jos auto on kokonaan reunaviivan ulkopuolella, mutta ei vielä ojan pohjalla haittaamassa veden kulkua?"
        Tuota pitää kysyä silloin, kun pysäköidään maanteiden luiskaan, tiehallinnolta, ehkäpä poliisikin tuon tietää.
        Kaupunkien omistamilla teillä kanta on selvä, ei saa, ja pysäköintivirhemaksu tulee maastoliikennelain mukaan.


    • Anonyymi

      Eiköhän tuo PARKKIPATE ole demarivetoinen.

      He sosialisoivat sinulta rahat pois

      perinteiseen vasemmistotyyliin.

      Sdp

      • Anonyymi

        Persu, nyt hoitoon ja mielellään välittömästi päivystykseen.


    • Anonyymi

      Väärinpysäköivät luikurit laitetaan kuriin kovin ottein.

      • Anonyymi

        Ei ainakaan Seinäjoen matkakeskuksen pohjoispään pysäköintialueella. Kun maksat maksun niin saat pysäköidä vaikka ajoväylälle, estäen muiden liikkumisen. Ruutujen viereen ajoväylille. Ajoväylälle niin että oikein pysäköinyt ei pääse lähtemään ruudusta. Mitä tekee pysäköinnin valvojat näissä epäkohdissa? Ei mitään kun maksu on maksettu. Tervetuloa tänne, täällä ei piitata mistään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan Seinäjoen matkakeskuksen pohjoispään pysäköintialueella. Kun maksat maksun niin saat pysäköidä vaikka ajoväylälle, estäen muiden liikkumisen. Ruutujen viereen ajoväylille. Ajoväylälle niin että oikein pysäköinyt ei pääse lähtemään ruudusta. Mitä tekee pysäköinnin valvojat näissä epäkohdissa? Ei mitään kun maksu on maksettu. Tervetuloa tänne, täällä ei piitata mistään mitään.

        Kouralaanen TJ. ei ymmärrä mitään pysäköinnin valvonnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kouralaanen TJ. ei ymmärrä mitään pysäköinnin valvonnasta.

        Ylimielinen tj kourasta. Ei jatkoon.


    • Anonyymi

      Voi, ja myös on. Pysäköintiluikureilta nyljetään luulot ja rahat pois.

      • Anonyymi

        Epätasainen taistelu. Keskustelupalstoilla uhoaminen ei maksa, eikä auta, mitään mutta sitten kun täytyy palkata asianajaja 600 euron tuntilaskutuksella käräjäsaliin kertomaan ettei ajanut niin melkolailla jokainen mieluummin maksaa sen 80 euroa jonka oikeasti väärinpysäköinnillään tietää ansainneensa.


    • Anonyymi

      Kun seuraa firmojen toimintaa ja niiden henkilökunnan käyttäytymistä, niin kyllähän se pahoja mielenterveydellisiä vaurioita ihmiseltä vaatii, että tuohon lähtee missään muodossa mukaan.

      • Anonyymi

        Minä olen nyt 79 vuotta ollut tämän yhteiskunnan jäsen, enkä ole kertaakaan saanut muistutusta tai rangaistusta yhteisten sääntöjen ja lakien rikkomisesta.
        Näin toimien on elo aika helppoa ja rauhallista, eikä tarvitse kytätä missä on kamera tai muu valvontalaite, tai poliisi tutkaamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen nyt 79 vuotta ollut tämän yhteiskunnan jäsen, enkä ole kertaakaan saanut muistutusta tai rangaistusta yhteisten sääntöjen ja lakien rikkomisesta.
        Näin toimien on elo aika helppoa ja rauhallista, eikä tarvitse kytätä missä on kamera tai muu valvontalaite, tai poliisi tutkaamassa.

        Moni on joutunut noiden firmojen vainoamisen kohteeksi, vaikka ei ole rikkonut yhtään mitään sääntöä tai lakia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      167
      4015
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      383
      2957
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2259
    4. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      50
      2160
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      16
      1864
    6. No onneks ei tartte sit olla

      Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      11
      1785
    7. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      167
      1391
    8. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      93
      1273
    9. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      2
      1256
    10. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

      Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      97
      1138
    Aihe