Toimintaa leirikentällä tullaan rajoittamaan.
Ja miten tämä liittyy persuihin - persujen Pastori Aittakumpu on toistuvasti Somessa höpissyt sateenkaarisekoilusta.
"Kanta-Hämeen Lopella järjestettävät Suviseurat häämöttävät reilun viikon päässä.
Kaksi viikkoa ennen niiden alkua Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys ry:n (SRK) Päivämies-lehdessä julkaistiin Suviseuratiedote, jossa kielletään kaikenlainen ulkopuolinen toiminta.
"Suviseuroihin ei järjestävän tahon lisäksi mikään muu toimija voi tulla levittämään omaa sanomaansa tai omaa materiaaliaan."
Seuroissa kantaaottavia tarroja jakavan Tarratoimikunta-liikkeen aktivistit Senja Myllymäki ja Essi Mutanen uskovat, että ohjeistus on laadittu heitä varten. He haluavat nostaa vanhoillislestadiolaisuuden ihmisoikeuskysymykset seuroissa kävijöiden tietoisuuteen.
– Olimme odottaneet pitkin kevättä, miten SRK reagoisi, Myllymäki sanoo.
– Suviseurojen päätoimikunnan puheenjohtaja laittoi minulle sähköpostiin Suviseurojen muuttuneet säännöt. Se vahvisti sitä, että muutos on tapahtunut meidän takiamme, Pohjois-Suomesta kotoisin oleva Mutanen lisää.
Liikkeen aktivistit jakavat ja levittävät seuroissa tarroja ja lehtisiä, joissa nostetaan esiin vanhoillislestadiolaisen yhteisön oppien sivuuttamia kysymyksiä. Näitä ovat esimerkiksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen ja naisten oikeudet.
Toiminta alkoi viime kesän Suviseuroissa Pudasjärvellä. Tuolloin ajatus toimintaan syntyi vain muutamaa viikkoa ennen Suviseuroja, joten SRK ei juuri reagoinut toimintaan.
Tarratoimikunnassa pidetään SRK:n tämänvuotista ulostuloa surullisena.
– Eiväthän ihmisoikeusasiat ja niiden pohtiminen ole mitään ulkopuolista agendaa, vaan kyllä ihmiset liikkeen sisällä ajattelevat näitä ja keskustelevat näistä asioista, vaikkakin turvallisissa ja pienissä piireissä, Mutanen painottaa.
– Saan henkilökohtaisesti Instagramissa paljon viestejä siitä, että muistattehan, että meitä on täällä liikkeen sisällä, jotka tuetaan teidän asiaa.
Keskusteluyhteys seuroihin
Lopen Suviseurojen päätoimikunnan puheenjohtaja Markku Kamulan mukaan tiedotus oli tarpeen, koska monet toimijat ovat olleet häneen yhteydessä ja halunneet tulla seuroihin esimerkiksi myyjiksi.
Lisäksi Suviseurojen päätoimikunnasta oltiin suoraan Mutaseen yhteydessä. Aktivistit ja seurojen edustus keskustelivat puhelimitse.
– Oltiin varauduttu uhkailuun. Loppujen lopuksi keskustelu oli asiallinen ja rakentava, vaikka arvoerot tulivat kyllä selkeästi esille, Myllymäki toteaa.
– He kyllä selkeästi toivoivat, ettemme tulisi tarravaikuttamaan seuroihin. Ilmaisimme kuitenkin, ettei meidän toimintasuunnitelmamme ole muuttunut, Mutanen lisää.
Päätoimikunnan puheenjohtaja Kamula kertoo halunneensa järjestää puhelun, koska oli tietoinen tarra-aktivistien aikeista, mutta ryhmä ei ollut ottanut häneen yhteyttä itse. Kamulan mukaan muut seuroihin pyrkivät tahot olivat niin tehneet.
– Kuulimme puolin ja toisin toisiamme. Minua ilahdutti, etteivät he ole opastaneet omaa porukkaansa liimaamaan tarroja mihinkään, vaan jakamaan. Meillä on vastuu seuroissa omaisuuden suojelemisesta. He aikovat kunnioittaa puhujakorokettamme ja juhlaporttiamme, mikä kyllä ilahdutti.
Siitä huolimatta Kamula näkee tarra-aktivismin häiritsevänä toimintana. Hänelle ei ole väliä sillä, tekeekö toimintaa liikkeen ulkopuolinen tai liikkeessä oleva henkilö.
– Meillä on seuroissa oma sanomamme, luemme Raamatun pohjalta tekstejä ja pidämme puheita. Tarra-aktivistien tuoma sanoma poikkeaa meidän sanomastamme, ja koemme sen sillä tavalla häiritsevänä.
– Luulen, että he näkevät toimintansa itsekin häiritsevänä. Eivät he muuten ilakoisi omassa somessaan asiasta. Se on provosoiva tapa tuoda omaa asiaa esille, Kamula toteaa.
Päivämiehessä julkaistussa tiedotteessa lukee, että järjestelyorganisaatio pyytää viranomaisia puuttumaan asiaan, jos seuroissa esiintyy häiritsevää toimintaa. Kamulan mukaan seuroihin ei aiota kutsua viranomaisia poistamaan tarroja jakelevia henkilöitä.
– Se on väärä tulkinta. Tilanteen niin vaatiessa otamme ilman muuta viranomaisiin yhteyttä. Esimerkiksi väkivaltatilanne tai tulipalo voisivat olla sellaisia, hän painottaa.
– Halusin myös tuoda puhelussa esille sen, että Suviseuroissa on tarkka kameravalvonta. Jos siis nuoret vapaaehtoiset tekisivät jotain sellaista, mikä voisi johtaa korvaus- tai rikosoikeudelliseen vastuuseen, tekijät olisivat henkilökohtaisesti vastuussa."
Äärikärkkäisläisten leiriteltalla kuhisee
Anonyymi-ap
3
151
Vastaukset
- Anonyymi
Lopella on kehittymässä uskonsota, kun vanhoolliset kaivautuvat poteroihin puolustautuakseen nuotisoa vastaan. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011311477.html
- Anonyymi
Onko Ampuja-Jenna tukemassa Pastoria Lopella uskosodassa?
- Anonyymi
Muka Rauhan yhdistys - salikaa meidän nauraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197