Veroaleilla ei ole toivottua vaikutusta, ihmiset säästävät

Anonyymi-ap

Sekä hyvä- että pienituloiset perheet kipuilevat saman asian kanssa. Kulut kasvoivat pysyvästi, tulot eivät vieläkään samalla tavalla.
Epävarmuus työsektorilla, heikennykset työntekijöiden asemaan ja muutokset ansiosidonnaiseen tekevät säästämisestä ainoan järkevän toimenpiteen.

https://yle.fi/a/74-20166994

43

222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Toivottavasti seuraava hallitus on inhimillinen, jospa suunta kääntyisi hyväksi vihdoin ja rikkaatkin osallistettaisiin talkoisiin.

• Anonyymi

Ai niihin talkoisiin jossa rikkaat tekee jo nyt työn kun punikki syö talkoomakkarat ja valittaa samaan aikaan niistä rikkaista?

• Anonyymi

Ei ne rikkaat kotiin rahaa varastoi.
        Kyllä se rikkaiden varat yleensä tekevät tuottavaa hyvinvointia.
        No toki heillä on paremmat autot ja isommat kodit , mutta moni kyllä tekee myös paljon töitä.

• Anonyymi

Taivaanrantojenmaalarihallitus oli taas "Toivotaan - toivotaan"-linjalla.
      Palkka nousee noin 20 euroa kuukaudessa, mutta kaikki muu moninkertaisesti
      ja sitten muka pitäisi ihmisten alkaa kuluttaan tässä epävarmassa tilanteessa.

• Anonyymi

Tuohan on nyt päivän selvä asia. Mitä enemmän rahaa tulee, sitä vähemmän kulutetaan.

• Anonyymi

Nollakorkomiehet palstalla ovat kuluttaneet kaikki kuten työväeluokkaisille kuuluukin ja kinuavat lisää tulonsiirtoja saadakseen kuluttaa lisää
        Sijoittaja on aloittanut säästämällä sitten sijoittaa ja sitten on millä mällätä

Niitä pääomia ei veronimijälintmaaneille heruteta

• Anonyymi

Niinkö toimit ? Ei kaikki toimi samoin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinkö toimit ? Ei kaikki toimi samoin.

ei passiivijoukko toimi vaan kitisee tukia
        rahaa veroista heille lorvintaan

nollakorkomiehet kerjäläisinä

• Anonyymi

Tavalliselle palkansaajalle ei veroalesta paljon tullut. Ehkä 20 euroa netto.
      Ei sillä aleta kulutusjuhlia viettämään.

• Anonyymi

Itse en osta kuin pakollisia elintarvikkeita. En muuttaisi tapojani vaikka saisin miljoonia.

• Anonyymi

Säästäminen tuhlaamisen sijasta, epävarmuus laittaa säästämään. Me vanhukset emme kuluta muutenkaan, perus menot asuminen ja ruoka plus muut menot, saatat selvitä alle tuhat euroa, tai yli sen.

• Anonyymi

Minulle "veroale" merkitsi sitä että kun vuodenalusta eläke nousi 1,3 % ja samalla eläkkeeni vero nousi, ns. käteen jäävä rahan osuus laski neljä €/kk...että semmoinen veroale.
      Mutta tuosta tutkimuksesta ihmisten rahankäytöstä, onko selvitetty esim. sitä ovatko velalliset maksaneet hieman enemmän lainojaan pois kun se pitkä nollakorkojen aika kuitenkin oli ja on ohi. Tuo nopeampi maksaminenhan on voi tapahtua myös siten, että on luovuttu lyhennysvapaista vuosista tms.

• Anonyymi

Tulen toimeen eläkkeelläni se riittää, voitte kitistä muutamasta eurosta jos ei parempaa tekemistä.

• Anonyymi

Ei kukaan kitise muutamasta eurosta, vaan nauraa persuhallitukselle,
        joka uskoi, että veroalella on "dynaamisia" vaikutuksia talouskasvauun
        ja että se "maksaa itsensä takaisin".

• Anonyymi

Joo, saataisiinko mitenkään uuden toimarin vuosikorvausta nostettua 400000 €uroon, onhan yhtenä painavana valintakriteerinä juuri hänen valitsemiselleen olleet kuulemma hänen tulevaisuuden näkemyksensä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo, saataisiinko mitenkään uuden toimarin vuosikorvausta nostettua 400000 €uroon, onhan yhtenä painavana valintakriteerinä juuri hänen valitsemiselleen olleet kuulemma hänen tulevaisuuden näkemyksensä?

Isolla rahalla saa isoihin firmoihin vastuullisia johtajia, paljonkos Kelan johtaja tienaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Isolla rahalla saa isoihin firmoihin vastuullisia johtajia, paljonkos Kelan johtaja tienaa.

Kela ei ole firma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kela ei ole firma.

Kelaakin täytyy johtaa.

• Anonyymi

Veroille tulppaa
      Inisijöille ei mitään lisätukia enää

jos ei riitä niin töihin
      kyllä 7-kymppinen voi tehdä vielä mukavasti sisätöitä
      jos on koulutusta ja osaamista

jos ei ole niin mitä sitten
      maksuton koulu oli siinä koko aja rinnalla eikä tullut käytyä
      ei voi mitään silloin

• Anonyymi

Että vanhus tekisi töitä hah hyvättä pysyy pystyssä.

• Anonyymi

Eiköhän anneta työt nuorille. Oma ryöurani päättyi täyttäessäni 69.

• Anonyymi

Keitä inisijät mielestäsi ovat ? Nekö, jotka hallituksen päätöksien seurauksena
        ovat joutuneet työttömäksi, koska hallituksen päätöksien seurauksena
        Suomessa on ennennäkemätön konkurssiaalto ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän anneta työt nuorille. Oma ryöurani päättyi täyttäessäni 69.

Minä pyysin lopputiliä 55v alkaen, sain sen 56 vuotiaana. Nyt yli 20v "eläkkeellä" ei kaduta.

Hyvinvointini perustuu kun en ole kymmeniin vuosiin lukenut tarjouslehtiä. Ostan se mitä tarvin, tarksista kyllä hinnan etukätteen. Nykyään se on kyllä helppoa, tarkistaa jopa hyllypaikka kaupassa.

• Anonyymi

Eläkeikä ja käytännön eläkkeellejäämisikä ovat kaksi eri asiaa. Taitaa nyt olla jotain vähän yli 62 vuotta keskimääräinen työeläkkeellejäämisikä.

• Anonyymi

Hallituksen veroalen syy: ostovoiman kasvu oli tekosyy vain antaa
      rikkaille vappumiljardi.

• Anonyymi

Mikä veroale?
        Esim. minulle jää nyt eläkkeestäni neljä Euroa kuukaudessa vähemmän käteen kuin viime vuonna. Työeläke nousi 1,3 % mutta minun tuloluokassani veronkorotus söi sen em. vaikutuksin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä veroale?
        Esim. minulle jää nyt eläkkeestäni neljä Euroa kuukaudessa vähemmän käteen kuin viime vuonna. Työeläke nousi 1,3 % mutta minun tuloluokassani veronkorotus söi sen em. vaikutuksin.

Veroale koskee vain varakkaita työikäisiä, joille se poiki satasia kuukaudessa lisää käteen. Pienempituloisille herui noin 20 euroa kuukaudessa.

• Anonyymi

Persuhallitus haukkasi pskaa - taas.

• Anonyymi

Isotuloiset ovat saaneet kaksi kertaa ison veroalen. Orpo antoi
      Kauppalehdelle haastattelun 2022 syksyllä, että hän hoitaa
      kahden miljardin veroalen ja näin on käynyt. Hyötyjinä isotuloiset.

• Anonyymi

Minulla on neljän tonnin eläke ja saan siitä käteeni nyt neljä Euroa vähemmän kuin vuosi sitten, kiitos veroalen. Työeläkkeet nousivat vuoden alusta 1,3 % mutta vähänkään parempien eläkkeiden verotusta kiristettiin niin että kävi kuten minulla kävi.
        Missä siis se veroale..?

• Anonyymi

Ilman muuta veroale nostaa tulotasoa
      Se on uskallusta

Varman toimitusjohtaja Risto Murto pitää Suomen talouskasvun edellytyksenä uskallusta tehdä uudistuksia.

Ennusteiden putoaminen ei ole yksin Suomen ongelma, vaan kansainvälinen tilanne on johtanut talouskasvuennusteiden leikkaamiseen myös muualla. Maailmanpankki laski vuoden 2025 globaalia talouskasvuennustetta noin viikko sitten 2,3 prosenttiin, kun aikaisempi ennuste oli 2,8 prosentin kasvulle.

Työeläkeyhtiö Varman toimitusjohtaja Risto Murto kertoo, että kansainvälinen tilanne on suurin yksittäinen syy kasvuennusteiden leikkaamiselle.

Murto sanoo, että hänen mielestään Kasvuriihi-valmisteluryhmän esitysten teemat ja ehdotukset näkyivät selvästi ehdotuksissa.

– Raportissamme pääteemat olivat koulutus, kasvuyritykset, energiamarkkinat ja puhtaan siirtymän teolliset investoinnit ja puolustusteollisuus. Nämä teemat näkyvät myös hallituksen päätöksissä, Murto viestittää.

Murron ryhmä teki kaiken kaikkiaan 41 kasvuehdotusta.

– Arviomme on, että noin puolet ehdotuksista tuli huomioiduksi jollain tavalla joka päätöksenä tai linjauksena. Tämä on puheenjohtajan näkökulmasta poikkeuksellisen korkea osuus ja korkeampi kuin odotin.

Todettakoon, että yksittäisten ehdotusten osalta laskenta on väistämättä tulkinnanvaraista, kun poliittisessa päätöksenteossa esitykset tarkentuvat ja rajautuvat, Murto sanoo.

• Anonyymi

Entä mitä mieltä SINÄ olet?

• Anonyymi

Mitä sitten jos se nostaa tulotasoa, kun se ole hallituksen lupaamaa kulutusta
        nostanut yhtään eikä "maksa itseään takaisin" ?
        Kaksi miljardia on tullut verokertymävajetta vain.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä sitten jos se nostaa tulotasoa, kun se ole hallituksen lupaamaa kulutusta
        nostanut yhtään eikä "maksa itseään takaisin" ?
        Kaksi miljardia on tullut verokertymävajetta vain.

Enemmän kuin 2 miljardia on tullut verokertymävajetta mm. työttömyyden
        kasvaessa Suomen ennätyslukuihin Orpon persuhallituksen aikana.

• Anonyymi

Oikeisto on romuttanut Suomen veropohjan. Se haluaa nauttia hyvinvointivaltiosta, mutta ei halua maksaa siitä mitään. Isotuloiset siivestää kansaa.

• Anonyymi

Osuva näkökulma.

• Anonyymi

Tosin esim. minun verotukseni nimen omaan koveni, mitä siihen sanot?

• Anonyymi

Miten yksi hallitus onnistuukin mokaamaan kaiken ?

• Anonyymi

Erään Marinin hallituksen aikana Suomen valtionvelka kasvoi yli 50 prosentilla, edes tämä nykyinen parjattu hallitus ei tule siihen pystymään.
      On hyvä että nykyinen eduskunta/hallitus on tiedostanut jättimäiseksi turvonneet julkisen talouden menot ja edes pikkuisen pyrkinyt niitä pienentämään, paljon tosin on vielä leikattavaa ja paljon jää leikattavaa seuraavallekin eduskunnalle/hallitukselle...
      Paljon olisi ihan yksinkertaisiakin toimia joilla menoja suitsia, esim. lapsilisät pois varakkaimmilta ja lapset pois päivähoidosta heiltä joista vanhemmista toinenkin on päivät kotona jne. Tuossa olisi heti pari esimerkkiä jotka olisivat tasapuolisiakin kohdistuessaan sekä varakkaampiin että vähemmän varakkaisiin.

Edellisen hallituksen pääministeristä tulla tupsahtikin sitten hetkessä demarista täysiverinen kapitalisti, siitä hänen on kiittäminen äänestäjiään, ilman paikkaa kaupunginvaltuustossa ja sitten eduskunnassa ja ministerinä hän ei olisi nyt juuri mitään.

• Anonyymi

Typeräinen on pävän sana taloudessa
      Maa kuolee ellei typeröistä tyvoimaa saada elätettäväksi siitä on kova kilpailu maalimalla ja Suomi on myhässä pahasti

Gaza oli täynnä tyvoimaa vapaana vuosi kymeniä ja maattiin vaan siellä ja nyt se levännyt tyvoima varasto on menetetty hukkaan, kun niitä ei hajettu tänne nopsaan odottamaan nousu katta valmiita leveänneitä ihmisiä

• Anonyymi

Orpo huijaa.

Kaksi miljardia veroalea isotuloisille ei maksa itseään takaisin.
      Orpo huijaa "perustellaaksen" kahden miljardin veroalen,
      joista miljardi kuitataan leikkauksilla ja toinen miljardi
      ryövättiin valtion työntekijöitten eläkerahastosta.

• Anonyymi

Perusajatus on minulle vieras.
      En ymmärrä miksi pitäisi tulotasosta riippumatta kuluttaa kaikki.
      Jospa ajattelisi hankkivansa vain tarpeellisen.
      Eräs tekijä lienee näyttämisen tai kilpailun halu.
      Mitä merkitystä on kanssaihmisten kuvitelluilla mielipiteillä?
      Olen itse metallinsekatyöläinen ja vaimoni istui vuosia osa- ja kokoaikaisesti marketin kassalla. Kasvatimme kaksi lasta yliopistotasolle.
      Talovelkojen muutama vuosi olivat todellisen puutteen aikaa mutta tiesimme sen etukäteen.
      Kun vaimoni meni kotivuosien jälkeen kassalle jäi hänen palkkansa kuluttamatta.
      Emme säästäneet mitään vaan elimme omien, todellisten tarpeidemme mukaan.
      Lopetin normaaliaikaisessa työssä käymisen 52 vuotisena ja, vaimoni joutuessa 52v ikäisenä sairaseläkkeelle lopetin myös minä pätkätöidenkin tekemisen.
      Pätkien väleissä 500 anssipäivää. Putkeen ja eläkkeelle joka perustuu 27:ään työvuoteen. Emme saa mitään varsinaisia tukiaisia emmekä koe, että meiltä puuttuisi mitään.
      Tarpeet ovat aina mukautuneet edellytyksiin.
      Matkustelu on ollut mittava kulukohteemme mutta sehän ei näy naapureille.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      83
      1601
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      269
      1531
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      266
      1252
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1252
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      857
    6. 65
      834
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      64
      827
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      811
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      40
      797
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      771
    Aihe