Sijoitusasunnon tuotosta

keltanokka

oon yrittäny netistä kattella sijoitusasunnon verojuttuja, mut kun on niin
vierasta asiaa koko verotus, etten usko että oon ymmärtäny oikein...

jos mä ostan asunnon ja otan lainan esim. 60000€.

sit saan vuokraa asunnosta vaikka 400€ kuukaudessa.
siitä tulee 400x12=4800€
siitä saa vähentää vastikkeet 115x12=1380€
eli veroja joudun maksaa 4800-1380=3420x0,28=958€

sit oon maksanu lainasta korkoa 1600€. eli mä saisin hyötyä siitä
1600-958=642€ vuodessa.

liian helppoa, en varmaan oo tajunnu ihan oikein?!

25

15067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sijoittaja_1

      Laskelmasi on oikein. Saat lisäksi vähentää asunnon muita hoitokuluja esim. jääkappia, korjauksia yms. (eli mukaan voi sujauttaa myös "ei asiaa suoraan kuuluvia" kuitteja).
      Vero tulee muuten maksaa ennakkona!

      • keltanokka

        eli multa täytyy kuukausittain löytyä raha asunnon velan maksuun vastikkeeseen ja 28% veroon, joka on 112 e 400e vuokrasta. ja sit se erotus maksetaan mulle verovuoden jälkeen?!


      • keltanokka kirjoitti:

        eli multa täytyy kuukausittain löytyä raha asunnon velan maksuun vastikkeeseen ja 28% veroon, joka on 112 e 400e vuokrasta. ja sit se erotus maksetaan mulle verovuoden jälkeen?!

        tulot 4800 - vastike 1380 - korot 1600 = 1820

        tästä summasta maksat veron 28 % = 509 e/vuosi

        Tänä vuonna alle 7000 euron vuokratulosta ei määrätä ennakkoveroa, vaan tulo lasketaan verokortin pidätysproenttiin.


      • poisto unohdettu

        Valitettavast väärä neuvo ,laskelmista puutuu poisto huoneistosta eli poisto oikeus on tietojeni mukaan 4 prosenttia vuosittain jäävästä arvosta ,voit varmistaa vero toimistosta .


      • Herra1968
        poisto unohdettu kirjoitti:

        Valitettavast väärä neuvo ,laskelmista puutuu poisto huoneistosta eli poisto oikeus on tietojeni mukaan 4 prosenttia vuosittain jäävästä arvosta ,voit varmistaa vero toimistosta .

        Ei asunto-osakkeen hankintahinnasta saa vähentää poisto!!! Vain tehtävästä remontista voi tehdä 10 vuoden tasapoiston, ei itse asunnon hinnasta...

        Vuokrattava omakotitalo on eri asia, siitä saa tehdä vuotuisen poiston 4%.


    • vaikeaa

      Laskelmasi perusteella homma todella tuntuu liian helpolta ollakseen totta. Syy, miksi me kaikki emme omista useita vuokra-asuntoja ja lyö oikein porukalla rahoiksi on se, ettei homma todellisuudessa ole noin helppoa kuin tuollaisissa pelkistävissä ihannelaskemissa.

      Oikeassa elämässä ei ole ollenkaan varmaa, että esimerksi sitä vuokraa todella tulee 12x vuodessa. Esimerkkiluvuillasi riittää pari kuukautta vuokralaisten välillä, niin koko vuosi on tappiolla. Tilanne on tietysti vielä hankalampi, jos vuokralainen pysyy kämpässä koko vuoden tai pitempäänkin, mutta ei jostakin syystä maksa vuokria. Ja voihan joku tärvelläkin kämppääsi.

      Vastikkeet, korot ja muut kulut ovat varmoja mutta vuokratulot eivät ole.

      Sitten on vielä toinen seikka, joka hillitsee joidenkin halua sijoittaa vuokra-asuntoihin: kämppien hinnat voivat myös laskea. Tämäkin voi äkkiä kääntää tuottolaskelman päälaelleen.

      En nyt yritä vesittää intoasi sijoittaa vuokra-asuntoihin, enkä itsekään pidä ajatusta aivan pöhkönä. Tarkoitukseni on vain valaista homman toistakin puolta - ja huomauttaa, ettei asiointi oikeilla euroilla, asunnoilla ja vuokralaisilla ole yhtä helppoa kuin laskuharjoituksista luulisi.

      • Sijoitusasunto ollut hakusessa jo muutaman kuukauden, pyynnit vaan on aivan p***stä!

        Esimerkki: 21 neliötä, pyynti 30 tuhatta. Ilmoitustaululla ilmoitus, taloyhtiöstä myyty 32 neliön asunto 38 tuhatta, taloyhtiö ei käytä lunastusoikeutta. Tottakai pienempi asunto on suhteessa kalliimpi, mutta rajansa kaikella?


      • piensijoittaja
        marella kirjoitti:

        Sijoitusasunto ollut hakusessa jo muutaman kuukauden, pyynnit vaan on aivan p***stä!

        Esimerkki: 21 neliötä, pyynti 30 tuhatta. Ilmoitustaululla ilmoitus, taloyhtiöstä myyty 32 neliön asunto 38 tuhatta, taloyhtiö ei käytä lunastusoikeutta. Tottakai pienempi asunto on suhteessa kalliimpi, mutta rajansa kaikella?

        Mistä noin halpoja asuntoja löytyy? Kemijärveltä?


      • piensijoittaja kirjoitti:

        Mistä noin halpoja asuntoja löytyy? Kemijärveltä?

        kortista:)


      • vuokranantaja

        hyviä vuokralaisia on vaikea löytää,se porukka mikä asuu vuokralla, on yleensä hyvin epäsosiaalista "opiskeliat" mukaan luettuna.monesti ei pystytä edes vakuutta maksamaan,sossu takaa monelle maksut, ja niitä saa sit vuokranantaja pyydellä eri hakemuksilla. sitten tulee naapureilta valitusta heidän elämästään.näin minulle on käynyt 2 viime vuokralaisten kanssa,et pihalle joutuivat.isälläni on tosin ollut parempaa tuuriakin omissa asunnoissaan.


      • on6wheels
        marella kirjoitti:

        kortista:)

        Porista.


      • vuokranmaksu todistu
        vuokranantaja kirjoitti:

        hyviä vuokralaisia on vaikea löytää,se porukka mikä asuu vuokralla, on yleensä hyvin epäsosiaalista "opiskeliat" mukaan luettuna.monesti ei pystytä edes vakuutta maksamaan,sossu takaa monelle maksut, ja niitä saa sit vuokranantaja pyydellä eri hakemuksilla. sitten tulee naapureilta valitusta heidän elämästään.näin minulle on käynyt 2 viime vuokralaisten kanssa,et pihalle joutuivat.isälläni on tosin ollut parempaa tuuriakin omissa asunnoissaan.

        Minä pyydän vuokran antajalta todistuksen aina muutettaessa siitä että olen maksanut vuokran säänöllisesti ja tämän todistuksen esiotänyt kun uuta vuokra asuntoa hakenut ja olen saanut valita mieleisen asunnon tämän todistuksen ansiosta ,maksu todistus on sama va´staava kuin työtodistus edelisestä työpaikasta ja tällä vuokra keplottelijat vähenee .


    • Asuntosäästäjä.

      4800 vuokratuotto
      -1380 yhtiövastike
      -1600 korko

      1820 yhteensä
      -509,6 verot 28%
      1310,4 jää voittoa

      Tuotto 60000€:n pääomasta on siis 2,184%.
      Viimeisen 5 vuoden aikana 10 suurinta pörssiyhtiötä ovat maksaneet verotonta osinkoa keskimäärin 3,5%.

      Kuten joku sanoikin, niin ihan OK, jos ei tule tyhjiä kuukausia, vuokrat eivät jää maksamatta, vuokralainen ei hajoita asuntoa jne...

      Otithan huomioon, että saadaksesi voiton, sinulla pitäsi olla säästössä mainitsemasi 60000€. Muutenhan tarvitset rahaa myös velan lyhentämiseen, eikä tuo 1310,e vuodessa (109€/kk) riitä alkuunkaan.

      • vuokranantaja

        pörssiyhtiöiden osinkojen varaan ei kannata,tuottoa laskea,niitä ovat hieman maksaneet viimevuosina "tappiollisitakin" tuloksita pari isointa yhtiötä.
        tietysti jotkut pienimmätkin.kurssiriski on myös liian kovaa riskiä sijoituksille, sitten kuin mennään isoihin summiin,itse myin viimevuonna 40000e osakkeita.


      • matkalainen1
        vuokranantaja kirjoitti:

        pörssiyhtiöiden osinkojen varaan ei kannata,tuottoa laskea,niitä ovat hieman maksaneet viimevuosina "tappiollisitakin" tuloksita pari isointa yhtiötä.
        tietysti jotkut pienimmätkin.kurssiriski on myös liian kovaa riskiä sijoituksille, sitten kuin mennään isoihin summiin,itse myin viimevuonna 40000e osakkeita.

        Pyynneistä vielä, eihän asuntoa ole pakko toki ostaa sieltä missä itse asuu. Jos tuntuu, että omassa kaupungissa on liian kalliit kämpät niin katsokaa jostakin muusta kaupungista. Hesasta saa kovat vuokrat, mutta kovat ovat asuntojen hinnatkin..

        Vuokralla asuu kaikenlaisia ihmisiä, kaikki eivät suinkaan ole epäsosiaalisia! Tiedän perheellisiä paperimiehiä, jotka asuvat vuokralla vaikka tulot on kovat..vuokralla asuu myös eläkeläisiä, opiskelijoita jne..joku tollanen piirun alle 40m2 asunto on sellanen, että siihen voi muuttaa eläkeläinenkin (jos talossa on hissi ja palvelut lähellä). Ja eläkeläinen ei ehkä pidä kotibileitä, kuten opiskelija..

        Opiskelijapaikkakunnilla toki on kovasti ilmoituksia halutaan vuokrata-palstalla kesän loppupuolella..kaikille kun ei opiskelijaboxeja riitä. Ja jotkut eivät niihin edes halua, sillä sosiaalinen elämä voi asuntoloissa olla joillekin liian vilkasta


        Homman voi tehdä niin, että kk-vuokra menee suoraan lainan lyhennukseen ja itse maksaa vastikkeet. Tai niin, että kk-vuokrasta menee myös vastike ja loput menee lainanlyhennykseen. Tällöinhän sulle ei rahaa tästä käteen tule, vuokralainen kuolettaa asunnon lainaa etkä itse maksa kuin tuon 28% veroa (joka tosiaan lasketaan mukaan tuloverokorttiisi, tämä muutos astui tänä vuonna voimaan)


      • on6wheels
        matkalainen1 kirjoitti:

        Pyynneistä vielä, eihän asuntoa ole pakko toki ostaa sieltä missä itse asuu. Jos tuntuu, että omassa kaupungissa on liian kalliit kämpät niin katsokaa jostakin muusta kaupungista. Hesasta saa kovat vuokrat, mutta kovat ovat asuntojen hinnatkin..

        Vuokralla asuu kaikenlaisia ihmisiä, kaikki eivät suinkaan ole epäsosiaalisia! Tiedän perheellisiä paperimiehiä, jotka asuvat vuokralla vaikka tulot on kovat..vuokralla asuu myös eläkeläisiä, opiskelijoita jne..joku tollanen piirun alle 40m2 asunto on sellanen, että siihen voi muuttaa eläkeläinenkin (jos talossa on hissi ja palvelut lähellä). Ja eläkeläinen ei ehkä pidä kotibileitä, kuten opiskelija..

        Opiskelijapaikkakunnilla toki on kovasti ilmoituksia halutaan vuokrata-palstalla kesän loppupuolella..kaikille kun ei opiskelijaboxeja riitä. Ja jotkut eivät niihin edes halua, sillä sosiaalinen elämä voi asuntoloissa olla joillekin liian vilkasta


        Homman voi tehdä niin, että kk-vuokra menee suoraan lainan lyhennukseen ja itse maksaa vastikkeet. Tai niin, että kk-vuokrasta menee myös vastike ja loput menee lainanlyhennykseen. Tällöinhän sulle ei rahaa tästä käteen tule, vuokralainen kuolettaa asunnon lainaa etkä itse maksa kuin tuon 28% veroa (joka tosiaan lasketaan mukaan tuloverokorttiisi, tämä muutos astui tänä vuonna voimaan)

        Vuokranantajalla sattuu olemaan täysi oikeus valita omat vuokralaisensa. Minulla on ollut tiukka seula ja olen valinnut ainoastaan sellaisia vuokralaisia, joilla asiat näyttäisivät olevan päällisin puolin kunnossa.
        Tuottamattomia kuukausia on ollut kolmessa vuodessa ainoastaan yksi, huoneisto on siisti ja puhdas, piha hoidettu ja taloyhtiössä tullaan toimeen. Kun valitsee fiksut vuokralaiset (ja tarkistaa hieman taustoja, esimerkiksi kyselemällä heiltä itseltään) niin suurella todennäköisyydellä homma pelaa...


      • sijoitusmies

        Muista että pörssiyhtiöt eivät yleensä jaa kaikkia voittoja osinkoina, vaan sijoittavat osan kasvuun, esim. uusiin tehtaisiin. Tällöin lopulta saamasi voitto määräytyy yksinkertaisimmillaan ns. Gordonin kaavalla, eli nykyinen osinko osinkojen kasvu. Voisit verrata asuntoihin sijoittavaan yhtiöön, joka itse asiassa tuottaa 9% sijoitetulle pääomalle (suurin piirtein osakkeista saatu tuotto erittäin pitkällä aikavälillä), jakaa osinkoa 3,5% sijoitetulle pääomalle, ja ostaa lopuilla voitoilla lisää asuntoja.

        Sijoitusasunnossa heti "kouraan" saamasi tuotto on kaikki mitä saat. Tuottojen kasvu yleensä seurailee inflaatiota, tuottojen reaalisen kasvun ollessa lähes 0%. Miksi? Koska asuntosi ei kasva eikä parane, ellet upota siihen ylimääräistä pääomaa. Itse asiassa, pysyäksesi inflaation kyydissä sinun on sijoitettava asunnon kunnossapitoon, vastikehan ei kata aivan kaikkea. Tietysti oikein valittu asunto saattaa kasvattaa vuokratuloja yli inflaation, riippuen ajoituksesta/sijainnista, mutta myös toisin päin. Samalla tavalla kuin oikein valittu osake saattaa tuottaa 20% tai 0%, keskiarvon ollessa luultavasti n. 9% paikkeilla.

        Mikäli toimit velkavivulla, saamasi tuoton ennen korkoja ylittäessä koron, tuotto sijoittamallesi pääomalle kasvaa. Mutta niin kasvavat myös riskit.

        Esim. omaa rahaa 50 000, velkarahaa 50 000, korko 3%. Nyt 5% tappio 100 000 euron sijoitusasunnosta (ennen korkoja) tarkoittaa seuraavaa:

        - tappiota 5 000 euroa
        - korot 1 500 euroa
        = tappio sijoittamallesi 50 000 euron pääomalle 6 500 / 50 000 = 13%.

        Pätee sekä osakkeisiin että asuntoihin.


    • Siiri1966

      Tietääkseni se menee niin, että vuokratulosta saa vähentää vastikkeen ja lainankorot ja jäljelle jäävästä summasta maksetaan pääomatuloveroa 28%. Eli tässä tapauksessa

      Vuokratulo 4800
      vastikkeet -1380
      korot -1600
      Vuokratuloksi jää 1820 € josta maksat veroa sen 28% eli 509,6 €

    • työläisperijätär

      Itse en silloin kun omistukseeni "yllättäin" tupsahti niin
      kiinteistöjä, kuin muutama asunto-osakekkin, ollut lainkaan onnellinen,saati vielä siinä muka sijoittajan alku, vaan suoraansanoen AIVAN kauhuissani......

      Vasta reilun parinvuoden työstäkäyvän "opiskelun" jälkeen pystyin sanovani hetkittäin jopa nauttivani esim. verotuksen koukeroihin perehtymisestä, monta asiaa olen "missannut"(ja missaan edelleen..) tietämättömyydelläni,
      joista osa on vielä korjattavissa (verotusta saa oikaista sen viisi vuotta) mutta anyway ja summaarum; ei tässä persnettoa tyhmyydestä huolimatta ole tehty! Että suosittelen!

      Olen kyllä vuokralaisten kanssa takunnnut minäkin ja kerran olin jo pistää myyntiin, maksavani oman asuntolainan rysäyksenä alas, tekeväni vähän remonttia
      ja rentoutuvani, kunnes itkupala kurkussa laskin sen kyllä olevan se aivan hulluin homma! ...kun en tuosta "oblikaatioillakaan pelaamisestakaan" ymmärrä tuon taivaallista!

      Asuntojen hintojen romahtaminen sinällään ei minua pelota, asuminen kun ei näillä pakkasilla ihan heti lopu ja mielestäni kaikki tämä heilahtelu on vain oikean vuokra/omistus/uudisrakentamisen terveen suhdanteen etsimistä jonka enää vain kiinteistönvälitystoimistot voivat sotkea,(enkä tarkoita pieniä, tai vaikka isompiakin markkinatalouden palveluksessa, huom! tiedostavansa olevia henkilöyhtiöitä,kiitos heille, vaan no.....)
      jokainen voi mielessään miettiä kuinka asuntokaupan kävisi, jos rahankeruulaitos saa tässäkin markkinamonopolin!

      Itse en myy, uskoakseni olen resusseihini nähden aika optimmaalitasolla, mutta
      Toki asuntojen hintoja seuraan vielä minäkin,vuokratasoni kilpailuvoimaisena pitääkseni, about 10%/vuotuisentuoton oletetusta käypäsestä myynTiarvosta todennut olevan aika käypä vuokrataso, tuohonhintaan kun itsekin asunnon vieraalta vuokraisin ja olen kyllä vuokrallakin asunutkin.
      kyllä herrat on laskenukilorit ja kalorit...jos tämä paniikkimyyminen kohta vaikka loppuisi, niin ei tarvitsisi vuokria alentaa,)...

      mutta jos minullakin olisi se "hiukan pääomaa ja tuloihin väljästi laskettu kevytmarginaalisen lainanottomahdollisuus...NIIN kyllä varmasti pientä sijoitusasuntoa miettisin,... muista en tiedä,.., mutta minä ostaisin nyt!
      Kyllä niitä tipahteli 90-luvulla lainanottajia, sieltä hulluimmasta päästä, en muutenkaan ymmärrä niin suhteettoman suurien lainoja ettei talous takas sinne rapiat huh 15% edes nälkävyötä kiristämallä kestä, joku miettimäsi 30-45 hoituu pelkillä vuokratuloilla,etkä SILTI ole "lirissä" vaikka pari kuukautta persnettoa vetäisitkin...veroahan siltäkin ajalta maksat,mutta tekeepähän verotuksen tutkimisen mielenkiintoisemmaksi kun vähän on riskejäkin pelissä,)siis kun
      vain
      napilla pelataan!

      • kapulat sekaisin

        ...ettei liian ruusuiselta tuoksahda, etkä helpolla pääsisi, korjaan tulon, ei tuoton kuitenkaan!)


    • Jaajaajoaaaa

      Talletuskorkohan kymppitonnille on kahden prosentin luokkaa joten onko järkeä varta vasten hankki vuokra-asuntoa, jossei asunnon hinta muuten nouse tai että saisi hyvää vuokraa. Musta kantsii jättää vuokra-asiat isommille yrityksille. Vielä parempi olisi että valtio/kaupunki omistaisi lähes kaikki vuokra-asunnot. Eikä tollaset jotka yrittää kasvattaa omaa pussiaan

    • lierilija

      Moikka korot voit vähentää täysimääräisenä.kuten myös vastikkeet ja korjauskulut mitä kiinteistöön on tehty.

    • asuntosijoittajalle

      Aloittelevalle asuntosijoittajalle tietoa löytyy osoitteesta : www.asuntosijoittajalle.webs.com . Tarjolla myös ammattiapua tarvittaessa sijoitusasunnon ostoon ja vuokralaisen etsimiseen.

    • Allu S

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe