Anoreksian hoito psykiatrian osastolla

Anonyymi-ap

Te jotka olette olleet anoreksian takia psykiatrian osastolla hoidossa, millainen teidän tilanne oli kun tulitte osastolle? Millainen teidän paino oli silloin, oliko teillä itsetuhoisuutta/itsetuhoisia ajatuksia, miten nukuitte jne?

Mulla sellainen tilanne että en pysty syömään enää yhtään mitään vaikka miten yritän. Veden juominen ahdistaa kanssa. Elän pelkällä kahvilla ja tätä on jatkunut jo tovin. Fyysinen vointi menee koko ajan huonommaksi. Paino on toistaiseksi vielä normaalipainon lukemissa mutta paino laskee huolestuttavan paljon joka päivä.

Nyt koitin hakea tilanteeseen apua kun motivaatiota paranemiseen olisi löytynyt. Toivoin että olisin päässyt psykiatrian osastolle hetkeksi, siellä olen aikaisemminkin ollut ja olen hyötynyt niistä jaksoista. Mutta en päässyt.

Kysyttiin onko mulla ollut harhoja, onko itsetuhoisuutta, miten olen nukkunut, millainen mieliala on ollut ja olenko käyttänyt mielialalääkettä säännöllisesti.
Vastasin rehellisesti että harhoja ei ole, itsetuhoisia ajatuksia on mutta ne ovat vain ajatuksia, nukun joko aivan liikaa tai en ollenkaan, mieliala on enimmäkseen ok mutta välillä iskee hirveä ahdistus tai ärsyyntyminen, ja lääkitys on mennyt säännöllisesti.

Tämän jälkeen sain kuulla että akuuttia hoidon tarvetta ei ole ja että kriteerit psykiatriseen hoitoon ei täyty tai jotain tuonne päin. Ainoa mitä mulle tarjottiin, oli paikka terveyskeskuksen vuodeosastolla. Olen ollut siellä muutamia kertoja ja sinne en uudemman kerran enää mene. Siellä ei osata auttaa syömishäiriöistä. Ihan yksin pitäisi aloittaa syöminen, tukea siihen ei saa. Sitten kun yllättäen ruokailu ei onnistu niin hoitajat tiuskii että "mikset syö??" ja "taas menee hirveästi ruokaa roskiin". Mitä tuohon vuodeosastoon tulee, niin siellä on enimmäkseen muistisairaita vanhuksia jotka monta kertaa päivässä paukkaavat juuri siihen jaettuun "omaan" huoneeseen sisälle ja sitten saa kuulla miten hoitajat kirjaimellisesti huutavat vanhus raukoille milloin mistäkin. Joka kerta tuolla ollessani vointini on vain heikentynyt entisestään.
Siksi kieltäydyin vuodeosastosta.

Tiedän että jos pääsisin psykiatrian osastolle, siellä syöminen lähtisi taas käyntiin pikkuhiljaa ja oloni parantuisi. Mutta näköjään mua ei enää/nyt huolita sinne.
Pitääkö tässä odottaa että paino laskee alipainon puolelle, sittenkö mut otettaisiin tosissaan? Mutta sitä odotellessa taitaa kuolema korjata kun en pysty syömään yhtään mitään. En tiedä enää mitä tehdä

6

230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kannattaa kysyä terveysasemalta mahdollisuutta psykiatriseen kotihoitoon tai kotikuntoutukseen. En ole ollut psykiatrian osastolla, mutta olin kerran sisätautiosastolla 8 päivää, kun olin ollut syömättä yli kuukauden ja painoindeksi oli 14,7. Sen jälkeen hoito jatkui kotona. Minulle tilattiin ruokapalvelu ja hoitaja kävi joka päivä varmistamassa, että syön ne ruoat ja otan lääkkeet.

• Anonyymi

Siis kävikö hoitaja kerran päivässä vai kuinka?

• Anonyymi

Haluatko jutella jossain muualla, kuten esim. Telegram, Kik tms? Mullakin syömishäiriö, mutta olen avohoidossa.
      Ootko ajatellut jos hakeutuisit ihan syömishäiriöyksikköön ja esim. Siellä syömish.osasto täyspäiväisesti tai päiväosasto. Nykyään psyk. Osastolle vaikeaa päästä. Oon tuttujen kautta kuullut, kun he olleet huonossa kunnossa ja eivät siltikään ole päässeet.

• Anonyymi

Käykää ihmeessä homeopaatilla. Usein anoreksia hoituu homeopaattisilla lääkkeillä pysyvästikin

• Anonyymi

Älä viitsi vetää mitään homeopatiaa tähän asiaan. Anoreksia on myös psyykkinen sairaus samalla kun fyysisenkin , ja siihen ei auta mitkään homeopatian lääkkeet.
        Meillä on koulutettuja lääkäreitä joiden velvollisuus on katsoa että potilas saa hoidon jossa on mukana asiat joiden vuoksi ihminen on saanut tämän sairauden.
        Mainostaminen on kielletty palstoilla .

• Anonyymi

Ainakin täällä on terveyskeskuksen/kaupunginsairaalan yhteydessä päiväpoliklinikka jossa saa apua syömishäiriöön. Siihen kuuluu keskustelut + syömisen opettelu sairaalan ruokalassa. Itselläni oli jonkinsorttinen ahmintahäiriö eli BED. Hoitaja oli aina mukana kun mentiin ruokalaan ja hän valvoi ruokailuni ja mitä valitsen linjastosta. Samassa ruokalassa kävi syömässä myös anoreksiaa sairastavat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      2997
    2. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      2931
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2357
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1853
    5. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1709
    6. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      1654
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1576
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      77
      1255
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1236
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79