Te jotka olette olleet anoreksian takia psykiatrian osastolla hoidossa, millainen teidän tilanne oli kun tulitte osastolle? Millainen teidän paino oli silloin, oliko teillä itsetuhoisuutta/itsetuhoisia ajatuksia, miten nukuitte jne?
Mulla sellainen tilanne että en pysty syömään enää yhtään mitään vaikka miten yritän. Veden juominen ahdistaa kanssa. Elän pelkällä kahvilla ja tätä on jatkunut jo tovin. Fyysinen vointi menee koko ajan huonommaksi. Paino on toistaiseksi vielä normaalipainon lukemissa mutta paino laskee huolestuttavan paljon joka päivä.
Nyt koitin hakea tilanteeseen apua kun motivaatiota paranemiseen olisi löytynyt. Toivoin että olisin päässyt psykiatrian osastolle hetkeksi, siellä olen aikaisemminkin ollut ja olen hyötynyt niistä jaksoista. Mutta en päässyt.
Kysyttiin onko mulla ollut harhoja, onko itsetuhoisuutta, miten olen nukkunut, millainen mieliala on ollut ja olenko käyttänyt mielialalääkettä säännöllisesti.
Vastasin rehellisesti että harhoja ei ole, itsetuhoisia ajatuksia on mutta ne ovat vain ajatuksia, nukun joko aivan liikaa tai en ollenkaan, mieliala on enimmäkseen ok mutta välillä iskee hirveä ahdistus tai ärsyyntyminen, ja lääkitys on mennyt säännöllisesti.
Tämän jälkeen sain kuulla että akuuttia hoidon tarvetta ei ole ja että kriteerit psykiatriseen hoitoon ei täyty tai jotain tuonne päin. Ainoa mitä mulle tarjottiin, oli paikka terveyskeskuksen vuodeosastolla. Olen ollut siellä muutamia kertoja ja sinne en uudemman kerran enää mene. Siellä ei osata auttaa syömishäiriöistä. Ihan yksin pitäisi aloittaa syöminen, tukea siihen ei saa. Sitten kun yllättäen ruokailu ei onnistu niin hoitajat tiuskii että "mikset syö??" ja "taas menee hirveästi ruokaa roskiin". Mitä tuohon vuodeosastoon tulee, niin siellä on enimmäkseen muistisairaita vanhuksia jotka monta kertaa päivässä paukkaavat juuri siihen jaettuun "omaan" huoneeseen sisälle ja sitten saa kuulla miten hoitajat kirjaimellisesti huutavat vanhus raukoille milloin mistäkin. Joka kerta tuolla ollessani vointini on vain heikentynyt entisestään.
Siksi kieltäydyin vuodeosastosta.
Tiedän että jos pääsisin psykiatrian osastolle, siellä syöminen lähtisi taas käyntiin pikkuhiljaa ja oloni parantuisi. Mutta näköjään mua ei enää/nyt huolita sinne.
Pitääkö tässä odottaa että paino laskee alipainon puolelle, sittenkö mut otettaisiin tosissaan? Mutta sitä odotellessa taitaa kuolema korjata kun en pysty syömään yhtään mitään. En tiedä enää mitä tehdä
Anoreksian hoito psykiatrian osastolla
6
337
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaa kysyä terveysasemalta mahdollisuutta psykiatriseen kotihoitoon tai kotikuntoutukseen. En ole ollut psykiatrian osastolla, mutta olin kerran sisätautiosastolla 8 päivää, kun olin ollut syömättä yli kuukauden ja painoindeksi oli 14,7. Sen jälkeen hoito jatkui kotona. Minulle tilattiin ruokapalvelu ja hoitaja kävi joka päivä varmistamassa, että syön ne ruoat ja otan lääkkeet.
- Anonyymi
Siis kävikö hoitaja kerran päivässä vai kuinka?
- Anonyymi
Haluatko jutella jossain muualla, kuten esim. Telegram, Kik tms? Mullakin syömishäiriö, mutta olen avohoidossa.
Ootko ajatellut jos hakeutuisit ihan syömishäiriöyksikköön ja esim. Siellä syömish.osasto täyspäiväisesti tai päiväosasto. Nykyään psyk. Osastolle vaikeaa päästä. Oon tuttujen kautta kuullut, kun he olleet huonossa kunnossa ja eivät siltikään ole päässeet. - Anonyymi
Käykää ihmeessä homeopaatilla. Usein anoreksia hoituu homeopaattisilla lääkkeillä pysyvästikin
- Anonyymi
Älä viitsi vetää mitään homeopatiaa tähän asiaan. Anoreksia on myös psyykkinen sairaus samalla kun fyysisenkin , ja siihen ei auta mitkään homeopatian lääkkeet.
Meillä on koulutettuja lääkäreitä joiden velvollisuus on katsoa että potilas saa hoidon jossa on mukana asiat joiden vuoksi ihminen on saanut tämän sairauden.
Mainostaminen on kielletty palstoilla .
- Anonyymi
Ainakin täällä on terveyskeskuksen/kaupunginsairaalan yhteydessä päiväpoliklinikka jossa saa apua syömishäiriöön. Siihen kuuluu keskustelut + syömisen opettelu sairaalan ruokalassa. Itselläni oli jonkinsorttinen ahmintahäiriö eli BED. Hoitaja oli aina mukana kun mentiin ruokalaan ja hän valvoi ruokailuni ja mitä valitsen linjastosta. Samassa ruokalassa kävi syömässä myös anoreksiaa sairastavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol4881845Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3781567Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641368Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H181357- 110958
- 51909
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran19906Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti15761Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?65756Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka10751