Lakiuudistus tupakoinnista

Anonyymi-ap

Asuinhuoneiston vuokrauksesta annettu lakia ollaan muuttamassa. Yksi muutoksista olisi tupakoinnin kieltäminen lailla kaikissa asuinkäyttöön vuokratuissa huoneistoissa. Tupakointi salliminen vuokrahuoneistossa vaatisi jatkossa asian erillistä kirjaamista vuokrasopimukseen.

Vuokrataloyhtiöissä lakiuudistus olisi helpompi toteuttaa, sillä tupakointikielto koskisi lähtökohtaisesti jokaista asukasta.

Lakiuudistus asettaisi asukkaat tupakoinnin kannalta eriarvoiseen asemaan sen mukaan, asuuko henkilö vuokralla vai omistusasunnossa.

Käytännössä vuokranantaja ja isännöitsijä puuttuisivat tilanteeseen, jos vuokralainen ei noudattaisi tupakointikieltoa. Seuraamuksia voisivat olla esimerkiksi varoitus tai pahimmassa tapauksessa vuokrasopimuksen irtisanominen.

Lakiuudistuksen oli alun perin tarkoitus tulla käsittelyyn jo keväällä, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että lakia käsitellään jo lokakuussa. Läpi mennessään uudistus astuisi voimaan aikaisintaan vuodenvaihteessa.

9

194

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vuokranantajan pitäisi varmistaa että vuokralainen ei tupakoi..Omistusasunnoissa ehdoton tupakkakielto...Jokaiselle suoda kotirauha tupakanhajulta...Ehdottomasti pois tupakoijat taloyhtiöistä..

• Anonyymi

Tupakointi parvekkeella ei ole automaattisesti kiellettyä, mutta taloyhtiö voi halutessaan hakea tupakointikieltoa parvekkeille, jos savu aiheuttaa haittaa naapureille. Tupakkalaki ei suoraan kiellä parveketupakointia, mutta antaa taloyhtiölle mahdollisuuden rajoittaa sitä.

Tupakointi on lähtökohtaisesti sallittua asunnon parvekkeella, ellei taloyhtiön järjestyssäännöissä tai vuokrasopimuksessa ole tupakointirajoituksia. Taloyhtiö voi hakea kunnalta lupaa kieltää tupakointi parvekkeilla, jos savu kulkeutuu häiritsevästi naapureille.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että:
      Vuokralaisen kannattaa tarkistaa vuokrasopimus ja taloyhtiön järjestyssäännöt: Siellä voi olla tupakointia koskevia rajoituksia.
      Taloyhtiö voi hakea tupakointikieltoa parvekkeille: Jos savu aiheuttaa haittaa naapureille, taloyhtiö voi tehdä hakemuksen kunnan terveystarkastajalle.
      Valvonta ja sanktiot: Kunnan terveystarkastaja valvoo tupakointikieltoja ja voi määrätä uhkasakon kieltoa rikkoneelle.

• Anonyymi

Läpätilää tupakkaa ei tarvitse polttaa kenenkään ikkunanvieressä,voi tehdä tupakkapaikan sellaiseen paikkaan, ettei tule naapurin asuntoon.joillain voi olla astmaa ym,hengitystiesairautta.ei kiva riidellä järki pitäisi tupakitsijoilla pelata.

• Anonyymi

Kyllä se on riesa jos naapurista tulee savut läpi, jos ja kun itse ei polta ja on vaikka astmaatikko, niin tupakan haju kyllä tunkeutuu vaikka mistä raosta koko taloon !
      Eipä voi oikein tuulettaakaan jos ikkunatkin sattuu olemaan lähekkäin ja toinen polttelee siinä muutaman metrin päässä. Ilmanvaihto kanavien kautta pursuu sätkän lemut, samoin ruoan käryt, kun ei osata käyttää liesituuletintakaan muutamat tunarit.
      Kertalaakista kielto taloyhtiöihin tupakalle. Taloyhtiöiden pihoille tupakka paikat johonkin syrjäiseen kolkkaan, ehkä paras ratkaisu.

• Anonyymi

Myöskin vuokralaisille tiedoksi että jos ovesi ei mene kunnolla kiinni niin ei sitä tarvitse kahta viikkoa hakata väkisin kiinni, vaan ilmoittaa Talohuollolle joka on sitä varten että se korjaa sen! Onko älyssä vikaa kun pitää kaikki kädestä pitäen opettaa.Ja se on ilmaista niin ei mene mömmörahat hukkaan..Miten tyhmiä täällä oikein asustaa.

• Anonyymi

Ei ne oven rynkyttäjät ilmoita talohuoltoon. Opiskelijoissa ainakin niitä ovien rynkyttäjiä löytyy.
        Uusavuttomia kyllä riittää jokaisessa taloyhtiössä.

• Anonyymi

Voi että, kun vapautta on vaikea noudattaa.

• Anonyymi

Kuka hölmö tupakoi vielä. Uskomaton tapa👌

• Anonyymi

Kaupungin vuokrataloissa näkyy hyvin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      129
      6020
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      57
      4346
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      58
      2771
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2628
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1865
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1534
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      34
      1392
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      24
      1351
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      27
      1187
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1131
    Aihe