Miten voisin selvitä Suomen yritysrekisterin huijauksesta? Kokemuksia ja neuvoja kaivataan!

Hei kaikille, tarvitsisin kipeästi neuvoja.

Olen perustanut ensimmäinen yritykseni ja vöhön aiikaa sitten kävin pankissa avaamassa sille tilinumeroa. Pankissa sanottiin, että yrityksen tiedoista puuttuu vielä jotain, ja minun pitää odottaa, että tiedot täydentyvät. Kysyin, mitä puuttuu, mutta vastattiin vain, ettei minun tarvitse tehdä mitään, pitää vain odottaa.

Muutama päivä sitten sain puhelun kesken työkiireiden, jossa minulle "myytiin" palvelua, jonka luulin liittyvän niihin pankin mainitsemiin puuttuviin tietoihin. Soittaja antoi ymmärtää, että olen ollut heihin jo aikaisemmin yhteydessä, ja että nyt vain täydennetään tietojani. Hän mainitsi, että yritykseni alustavat tiedot ovat jo heillä Suomen yritysrekisterissä. Luulin aidosti, että kyseessä on PRH (Patentti- ja rekisterihallitus) tai joku muu viranomainen.

Myöhemmin kuitenkin selvisi, ettei näin ole. Seuraavana päivänä soitti toinen yritys ja kertoi, että olen joutunut huijauksen uhriksi. Kysyin heiltä, eikö tämä palvelu ole virallinen tai lakisääteinen, mutta he sanoivat, ettei ole. Tämä toinen yritys tarjosi maksullista apua sopimuksen purkuun ja laskun perumiseen — heidän laskunsa olisi 400 € + alv.

Laitoin heti sähköpostia Suomen Yritysrekisterille, ilmoitin, etten halua heidän palvelua ja reklamoin saamastani laskusta. He vastasivat, ettei laskua voi perua reklamoimalla ja että sopimuksen mukaan minun pitää maksaa.

Pyysin äänitteen myyntipuhelusta ja sain sen. Nauhoitteessa soittaja johdattelee selvästi harhaan. Hän aloittaa näin:

" Joo, kato kun ollaan saatu alustavat tiedot sinun yrityksestä tänne Suomen yritysrekisteriin, ja nyt ilmoitan että puhelu nauhoitetaan asiakaspalvelun laadun varmistamiseksi. Eli yrityksesi tiedoissa tosiaan näkyy täällä [firman osoite]. Ja nyt tähän kysynkin vaikka sanoit, niin kysyn tähän uudestaan, että minkälaista liiketoimintaa yritys harjoittaa?"

Minulle syntyi vahva käsitys, että tämä liittyy viranomaisasioihin, vaikka en ole koskaan itse lähettänyt mitään pyyntöä SYR:lle tai ollut heihin aiemmin yhteydessä.

ysyn nyt teiltä ennen kuin vien asian eteenpäin asianajajan ja viranomaisten kautta. Onko kenelläkään muulla ollut vastaavanlaisia kokemuksia? Miten tällaisesta tilanteesta voi selvitä, ja voiko tällaisen laskun joutua maksamaan, vaikka en ole itse tietoisesti tilannut mitään? Entä onko tällainen sopimus mitätöitävissä, jos se on tehty harhaanjohtavin keinoin?

Vai onko tämä nyt sellainen tilanne, että viisainta on vain maksaa lasku, ottaa opiksi, ja olla enää koskaan vastaamatta tällaisiin huijauspuheluihin?

Kaikki kokemukset, vinkit ja neuvot otetaan tosi mielellään vastaan. En haluaisi maksaa turhasta enkä tukea tällaista toimintaa, mutta en myöskään halua joutua enempää ongelmiin.

Kiitos paljon jo etukäteen avustanne!

1

58

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

>>Pankissa sanottiin, että yrityksen tiedoista puuttuu vielä jotain, ja minun pitää odottaa, että tiedot täydentyvät. Kysyin, mitä puuttuu, mutta vastattiin vain, ettei minun tarvitse tehdä mitään, pitää vain odottaa.>>

No pankkisi virkailija ainakin vaikuttaa melkomoiselta möllöltä. Jos eivät tosiaan tuon tarkemmin osaa kommunikoida ja kertoa, mistä on aivan tavallisessa asiassa kysymys.

>>Miten tällaisesta tilanteesta voi selvitä, ja voiko tällaisen laskun joutua maksamaan, vaikka en ole itse tietoisesti tilannut mitään? Entä onko tällainen sopimus mitätöitävissä, jos se on tehty harhaanjohtavin keinoin?>>

Sinun pitää tehdä kirjallinen reklamaatio saamastasi laskusta kyseiselle huijarifirmalle. Laita menemään sekä e-mailina ja tavallisena kirjeenä että kirjattuna kirjeenä reklamaatiosi. Todennäköisesti eivät käy lunastamassa kirjattua kirjettä, mutta tavallinen menee kyllä perille saakka.

Sen jälkeen nuo lähettävät perintätoimistonsa kautta uuden maksuvaatimuksen sinulle. Reklamoi myös perintätoimistolle kirjallisesti saamasi lasku. Pelkkä e-maili ei riitä, vaan kirjallinen reklamaatio on syytä laittaa aina menemään.

Lisäksi sinun tulee nyt tästä eteenpäin joka kohdassa KIISTÄÄ olevasi mahdollisella puhelinnauhoitteella puhuva henkilö. Sanot vaan, että se et ole sinä, etkä tiedä kuka siinä puhuu. Sinun ei pidä millään lailla arvuutella, kuka mahdollinen puhuja on.

Sanot vaan lyhyesti, että se puhuja et ole sinä, ja piste.

Osoittamistaakka siirtyy huijarifirmalle. Eivät he pysty nauhoitetta mitenkään juridisesti osoittamaan sinuksi, ja nauhoite menettää täysin merkityksensä todisteena.

Noiden kirjallisten reklamaatioiden tärkeyttä ei voi aliarvioida. Kun on tarvittaessa reklamaatiokirjeet osoittaa vaikka käräjillä asti, niin eivät ne lähde kanssasi käräjöimään ollenkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      224
      4312
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      70
      2777
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      394
      2443
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2363
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      43
      1657
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      555
      1406
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      57
      1340
    8. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      96
      1334
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1329
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1206
    Aihe