Kuka nyt noita hyönteishotelleja tarttee?

🤔🐝🐛 Suuri kontukimalainen pesii mun ikkunan vuorilaudan alla. Sinne se mönkii tärkeänä vaikka mulla on ikkuna auki ja katselen sen touhuja.

8 sentin mittainen etana rappusten edessä ei ollut niin kiva. Sisiliskot livahtaa äkkiä piiloon rapulta kun tulen ulos. Turilaat on nättiä metallinhohteisia koppakuoriaisia. Niitä on suviruusun ja alppiruusun kukkasissa. Luin jostakin, että ne tuhoavat kasvien juuria. Täytyykin kuljettaa niutä metsään aina kun näkee.

5

82

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Luonnon pitäisi pitää huoli tasapainostaan ja ravintoketjusta. Linnut voisivat varmaankin syödä niitä kuoriaisia. Aina puhutaan kuinka ampparit ovat pölyttäjiä mutta ehkä ne kuoriaisetkin pölyttävät kasveja. Jos siellä on vieraslajeja niin ne on poistettava ympäristöstä koska ne häiritsevät sitä tasapainoa.

• Turilaat on niin isoja. että en usko kirjosieppoemon niitä kiikuttavan poikasilleen vaikka syökin ötököitä niinkuin sen ruotsinkielisestä nimestä flugsnappare voi päätellä. En ole ennen nähnyt yhtään turilasta täällä. Niitä oli nyt useamoia ja vaaleanpunaisissa kukissa niiden vihertävä metallinhohtoinen kuori näytti hienolta. Turilaat syövät kukkia ja kasvin lehtiä.

Mulla on sikäli onnea lupiinin kanssa, että se rehottaa tieojassa tontin ulkopuolella. Kun tuosta tiestä kuuluu osa mulle, niin olen yrittänyt päästä niistä eroon. Olen myrkyttänyt niitä rikkaruohomyrkyllä ja kaivanut niitä maasta. Mitä enemmän niitä tongin sen runsaampana ne ilmaantuvat näkyviin. Tänä vuonna siemenet on hypänneet mun pihan yli pellon reunaan.Käyn sieltä ainakin kukat poimimassa etteivät ne siemennä lisää. Lupiinin siemen säilyy itämiskykyisenä 50 vuotta, joten ei ihme että se on levähtänyt ympäri Suomen. Sikäli harmillista, kun ne vievät tilan esim maitohorsmalta joka on mehiläisten suosiossa. Lupiinit on myrkyllisiä ötököille, sen takia niitä ei koskaan kukinnoissa näy. On ne senverran fiksuja vaikka pieniä ovatkin.

• Anonyymi
        lounas.ajatus kirjoitti:

Turilaat on niin isoja. että en usko kirjosieppoemon niitä kiikuttavan poikasilleen vaikka syökin ötököitä niinkuin sen ruotsinkielisestä nimestä flugsnappare voi päätellä. En ole ennen nähnyt yhtään turilasta täällä. Niitä oli nyt useamoia ja vaaleanpunaisissa kukissa niiden vihertävä metallinhohtoinen kuori näytti hienolta. Turilaat syövät kukkia ja kasvin lehtiä.

Mulla on sikäli onnea lupiinin kanssa, että se rehottaa tieojassa tontin ulkopuolella. Kun tuosta tiestä kuuluu osa mulle, niin olen yrittänyt päästä niistä eroon. Olen myrkyttänyt niitä rikkaruohomyrkyllä ja kaivanut niitä maasta. Mitä enemmän niitä tongin sen runsaampana ne ilmaantuvat näkyviin. Tänä vuonna siemenet on hypänneet mun pihan yli pellon reunaan.Käyn sieltä ainakin kukat poimimassa etteivät ne siemennä lisää. Lupiinin siemen säilyy itämiskykyisenä 50 vuotta, joten ei ihme että se on levähtänyt ympäri Suomen. Sikäli harmillista, kun ne vievät tilan esim maitohorsmalta joka on mehiläisten suosiossa. Lupiinit on myrkyllisiä ötököille, sen takia niitä ei koskaan kukinnoissa näy. On ne senverran fiksuja vaikka pieniä ovatkin.

Muistan kuinka näin joskus lapsena niitä metallisia isoja ötököitä täällä Etelä-Suomessa. Se tuli yllätyksenä että ne osasivatkin lentää. Olin aina luullut että niiltä puuttuisi lentokyky. Lupiinit leviävät tehokkaasti ratojen ja teiden varsille. Lupiinit ovat kauniita mutta vieraslajille tyypillisesti turhankin helposti menestyvä laji Suomessa. Maitohorsma muistaakseni kukkii vasta myöhemmin keskellä. Se on ainakin kauriiden mieleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistan kuinka näin joskus lapsena niitä metallisia isoja ötököitä täällä Etelä-Suomessa. Se tuli yllätyksenä että ne osasivatkin lentää. Olin aina luullut että niiltä puuttuisi lentokyky. Lupiinit leviävät tehokkaasti ratojen ja teiden varsille. Lupiinit ovat kauniita mutta vieraslajille tyypillisesti turhankin helposti menestyvä laji Suomessa. Maitohorsma muistaakseni kukkii vasta myöhemmin keskellä. Se on ainakin kauriiden mieleen.

Keskellä. Siis kesällä. Tuo oli oma kirjoitusvirheeni eikä edes mikään automaattisen tekstinsyötön seuraus. Täällä oli todella aikaisin aamulla tieliikennemelua korjaustöistä johtuen mikä on ilmeisesti vaikuttanut siihen kuinka skarppina olen. Lupiineista luultavasti varisee itiöitä maahan samalla kun niitä repii juurineen päivineen. Ehkä koko maa-alue olisi myrkytettävä siinä missä niitä kasvaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Keskellä. Siis kesällä. Tuo oli oma kirjoitusvirheeni eikä edes mikään automaattisen tekstinsyötön seuraus. Täällä oli todella aikaisin aamulla tieliikennemelua korjaustöistä johtuen mikä on ilmeisesti vaikuttanut siihen kuinka skarppina olen. Lupiineista luultavasti varisee itiöitä maahan samalla kun niitä repii juurineen päivineen. Ehkä koko maa-alue olisi myrkytettävä siinä missä niitä kasvaa.

Olen minä myrkyttänytkin, mutta tulivat taas takaisin. Myrkkyyn kysyin maanviljelijältä luvan kun hänen viljelyksensä on niin lähellä. Lapiolla niitä kaivoin myös jonkun kerran. Nyt luin jostakin, että voi kaataa kiehuvaa vettä ( yli 40 asteista ainakin) päälle niinkuin teen voikukillekin. Jahka tuon padallisen (80 litraa) Kaadan sinne ojaan niin luulisi auttavan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      89
      1839
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      277
      1703
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      292
      1470
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      1379
    5. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      957
    6. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      957
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      70
      937
    8. 66
      914
    9. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      901
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      52
      888
    Aihe