Kuka nyt noita hyönteishotelleja tarttee?

🤔🐝🐛 Suuri kontukimalainen pesii mun ikkunan vuorilaudan alla. Sinne se mönkii tärkeänä vaikka mulla on ikkuna auki ja katselen sen touhuja.

8 sentin mittainen etana rappusten edessä ei ollut niin kiva. Sisiliskot livahtaa äkkiä piiloon rapulta kun tulen ulos. Turilaat on nättiä metallinhohteisia koppakuoriaisia. Niitä on suviruusun ja alppiruusun kukkasissa. Luin jostakin, että ne tuhoavat kasvien juuria. Täytyykin kuljettaa niutä metsään aina kun näkee.

6

144

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Luonnon pitäisi pitää huoli tasapainostaan ja ravintoketjusta. Linnut voisivat varmaankin syödä niitä kuoriaisia. Aina puhutaan kuinka ampparit ovat pölyttäjiä mutta ehkä ne kuoriaisetkin pölyttävät kasveja. Jos siellä on vieraslajeja niin ne on poistettava ympäristöstä koska ne häiritsevät sitä tasapainoa.

• Turilaat on niin isoja. että en usko kirjosieppoemon niitä kiikuttavan poikasilleen vaikka syökin ötököitä niinkuin sen ruotsinkielisestä nimestä flugsnappare voi päätellä. En ole ennen nähnyt yhtään turilasta täällä. Niitä oli nyt useamoia ja vaaleanpunaisissa kukissa niiden vihertävä metallinhohtoinen kuori näytti hienolta. Turilaat syövät kukkia ja kasvin lehtiä.

Mulla on sikäli onnea lupiinin kanssa, että se rehottaa tieojassa tontin ulkopuolella. Kun tuosta tiestä kuuluu osa mulle, niin olen yrittänyt päästä niistä eroon. Olen myrkyttänyt niitä rikkaruohomyrkyllä ja kaivanut niitä maasta. Mitä enemmän niitä tongin sen runsaampana ne ilmaantuvat näkyviin. Tänä vuonna siemenet on hypänneet mun pihan yli pellon reunaan.Käyn sieltä ainakin kukat poimimassa etteivät ne siemennä lisää. Lupiinin siemen säilyy itämiskykyisenä 50 vuotta, joten ei ihme että se on levähtänyt ympäri Suomen. Sikäli harmillista, kun ne vievät tilan esim maitohorsmalta joka on mehiläisten suosiossa. Lupiinit on myrkyllisiä ötököille, sen takia niitä ei koskaan kukinnoissa näy. On ne senverran fiksuja vaikka pieniä ovatkin.

• Anonyymi
        lounas.ajatus kirjoitti:

Turilaat on niin isoja. että en usko kirjosieppoemon niitä kiikuttavan poikasilleen vaikka syökin ötököitä niinkuin sen ruotsinkielisestä nimestä flugsnappare voi päätellä. En ole ennen nähnyt yhtään turilasta täällä. Niitä oli nyt useamoia ja vaaleanpunaisissa kukissa niiden vihertävä metallinhohtoinen kuori näytti hienolta. Turilaat syövät kukkia ja kasvin lehtiä.

Mulla on sikäli onnea lupiinin kanssa, että se rehottaa tieojassa tontin ulkopuolella. Kun tuosta tiestä kuuluu osa mulle, niin olen yrittänyt päästä niistä eroon. Olen myrkyttänyt niitä rikkaruohomyrkyllä ja kaivanut niitä maasta. Mitä enemmän niitä tongin sen runsaampana ne ilmaantuvat näkyviin. Tänä vuonna siemenet on hypänneet mun pihan yli pellon reunaan.Käyn sieltä ainakin kukat poimimassa etteivät ne siemennä lisää. Lupiinin siemen säilyy itämiskykyisenä 50 vuotta, joten ei ihme että se on levähtänyt ympäri Suomen. Sikäli harmillista, kun ne vievät tilan esim maitohorsmalta joka on mehiläisten suosiossa. Lupiinit on myrkyllisiä ötököille, sen takia niitä ei koskaan kukinnoissa näy. On ne senverran fiksuja vaikka pieniä ovatkin.

Muistan kuinka näin joskus lapsena niitä metallisia isoja ötököitä täällä Etelä-Suomessa. Se tuli yllätyksenä että ne osasivatkin lentää. Olin aina luullut että niiltä puuttuisi lentokyky. Lupiinit leviävät tehokkaasti ratojen ja teiden varsille. Lupiinit ovat kauniita mutta vieraslajille tyypillisesti turhankin helposti menestyvä laji Suomessa. Maitohorsma muistaakseni kukkii vasta myöhemmin keskellä. Se on ainakin kauriiden mieleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistan kuinka näin joskus lapsena niitä metallisia isoja ötököitä täällä Etelä-Suomessa. Se tuli yllätyksenä että ne osasivatkin lentää. Olin aina luullut että niiltä puuttuisi lentokyky. Lupiinit leviävät tehokkaasti ratojen ja teiden varsille. Lupiinit ovat kauniita mutta vieraslajille tyypillisesti turhankin helposti menestyvä laji Suomessa. Maitohorsma muistaakseni kukkii vasta myöhemmin keskellä. Se on ainakin kauriiden mieleen.

Keskellä. Siis kesällä. Tuo oli oma kirjoitusvirheeni eikä edes mikään automaattisen tekstinsyötön seuraus. Täällä oli todella aikaisin aamulla tieliikennemelua korjaustöistä johtuen mikä on ilmeisesti vaikuttanut siihen kuinka skarppina olen. Lupiineista luultavasti varisee itiöitä maahan samalla kun niitä repii juurineen päivineen. Ehkä koko maa-alue olisi myrkytettävä siinä missä niitä kasvaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Keskellä. Siis kesällä. Tuo oli oma kirjoitusvirheeni eikä edes mikään automaattisen tekstinsyötön seuraus. Täällä oli todella aikaisin aamulla tieliikennemelua korjaustöistä johtuen mikä on ilmeisesti vaikuttanut siihen kuinka skarppina olen. Lupiineista luultavasti varisee itiöitä maahan samalla kun niitä repii juurineen päivineen. Ehkä koko maa-alue olisi myrkytettävä siinä missä niitä kasvaa.

Olen minä myrkyttänytkin, mutta tulivat taas takaisin. Myrkkyyn kysyin maanviljelijältä luvan kun hänen viljelyksensä on niin lähellä. Lapiolla niitä kaivoin myös jonkun kerran. Nyt luin jostakin, että voi kaataa kiehuvaa vettä ( yli 40 asteista ainakin) päälle niinkuin teen voikukillekin. Jahka tuon padallisen (80 litraa) Kaadan sinne ojaan niin luulisi auttavan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      63
      779
    2. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      157
      763
    3. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      25
      760
    4. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      100
      730
    5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      27
      708
    6. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      667
    7. Kerro minulle totuus

Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒
      Ikävä
      193
      636
    8. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      22
      592
    9. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      61
      572
    10. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      40
      539
    11. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      34
      516
    12. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      78
      470
    13. 39
      455
    14. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      445
    15. sinulle....

Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.
      Ikävä
      75
      437
    16. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      9
      429
    17. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      427
    18. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      70
      423
    19. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      54
      408
    20. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      407
    Aihe