Kultaa on monessa muodossa, puhdasta kultaa, hippuina, isomuksia, kultahiekkana ja kultakoruina.
Sitten on romukultaa, josta maksetaan alhaisempi hinta, kuin mikä on kullan hinta.
Romukulta on yleensä kultakorut, sormukset, kultaketjut ym.
Miksi kultakorut luokitellaan romukullaksi, ei sen arvo koru/kultaliikkeessä ole romukulan arvoinen, vaan hinta on kullan hintaa korkeampi, koska hintaan lisätään vielä korun valmistus kustannukset.
Onko romukulta nimike keksitty, että voidaan maksaa korusta halvempi hinta, kuin mitä on korun oikea kullan hinta.
Ei kulta koskaan muutu romuksi, se on aina kultaa.
Taitaa olla suuri huijaus koko romukulta homma, jolla kullan ostajat rikastuvat.
Mikä romukulta
11
444
Vastaukset 11
- Anonyymi
Nimensä mukaisesti romukulta voi olla omistajalleen pelkkää romua, esimerkiksi rikkinäisiä kultakoruja, joita ei voi enää käyttää. Ne voivat olla vuosikausia vanhoja esineitä, jotka ovat lojuneet kaapin perällä. Sen lisäksi esineet, joissa on kaiverruksia, ovat usein hankalia jälleenmyydä, jonka takia nekin useimmiten lasketaan romukullaksi.
Kullan ostajat sulattavat itse tai sulatuttavat ostamansa esineet ja poistavat epäpuhtaudet, kupari, palladium, hopea, sinkki jne.
Näin saadaan täysin puhdasta 24k kultaa. Työ ei tietenkään ole ilmaista ja ostajankin pitää ansaita tekemistään kaupoista. Hän käyttää sitten itse kullan korujen valmistukseen tai myy sen eteenpäin.- Anonyymi
Nuo mainitsemasi "epäpuhtaudet" ovat myös arvokkaita metalleja. Esimerkiksi itselläni on kassakaapissani huomattavasti enemmän hopeaa kuin kultaa ja myös palladiumia. Miksei niitä huomioida ostohinnassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo mainitsemasi "epäpuhtaudet" ovat myös arvokkaita metalleja. Esimerkiksi itselläni on kassakaapissani huomattavasti enemmän hopeaa kuin kultaa ja myös palladiumia. Miksei niitä huomioida ostohinnassa?
Ostotilanteessa ei ole tietoa mitä ja kuinka paljon kullassa on "epäpuhtauksia".
Kullan määrä ja karaatti kyllä selviää. Esim. puhtaan hopean hinta on n. 45 senttiä / gramma.
Eipä tuo kovin hintavaa ole. 14 k "romukullan" n. 45€ / g.
- Anonyymi
Ex-puolisosta voidaan myös puhua romukultana
- Anonyymi
Ja vaimon lainaajat käyttävät oma kulta rahaksi - palvelua
- Anonyymi
https://suomenkultareservi.fi/iltalehti-kullan-hintavertailu-2025/ joku maksaa hyvin ja joku huonommin
- Anonyymi
Oon kuullu monesta paikasta et nettikulta huijaa..
- Anonyymi
Hyvä tietää ! Luin just samaa iltalehdestä
- Anonyymi
Tosi tuntemattomia monet
- Anonyymi
Mistä saisi kultaa markkinahintaan? Tai mihin saisi sillähintaa myytyä? Ei mistään/mihinkään. On markkinahinta ja "markkinahinta".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ny se loppuu ( Kuhmo)
Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.892783Parikymppinen hakkasi nelikymppisen kriittiseen tilaan
Ja ihminen jäi junan alle lautiosaaressa...paljon on taas sattunut ja tapahtunut. Ketähän nämä uhrit mahtaa olla 🤔 htt442313Kaivattusi tärkein ulkoinen tuntomerkki
Onko jokin muu kuin yleinen kuten kaunis, laiha. hyväkroppainen jne.391113- 36971
Äimän käki
Olen vähää vaille viisikymppinen mies, ja olen elellyt ilman parisuhdetta parisen vuotta. Nyt vihdoin ja viimein tuntuu,153839Nainen, miten suhtautuisit
Jos mies ehdottaisi tapaamista? Entä siihen, jos mies kertoisi tapaamisessa tunteistaan ja haluaisi seurustella?58690Paikallinen autokorjaamo
Kyllä alkaa vituttamaan, palvelua haluaisi niin jono ovelle ja yksi myyjä. Auto valmistunut kuntoon niin kukaan ei ilmoi76552 km on nykyään liian pitkä koulumatka
Hesarissa päivitellään lapset joutuu nyt kulkemaan 2 km kouluun jösses. Ruostefillarilla tuo matka menee vaikka miten äk42582- 36561
- 21555