Kallistumisen hallinta

Anonyymi-ap

Moikka!

Kertokaas nyt aloittelijalle, miten kannattaa toimia purjeiden säädön suhteen, kun kallistuminen käy reivauksesta huominatta epämiellyttäväksi? Joko koko ajan tai puuskissa. Löysäänkö, kiristänkö, miten keulapurje ja miten isopurje? Entä siirränkö skuuttia esim suojan puolelle?

16

588

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Juuri noin kuin sanoit. Kiristä, löysää skuuttia.
      Lisäksi voit ohjata alaspäin tuulesta puuskissa.

Itse lopetin koko purjehduksen 20 vuoden jälkeen, kun viime vuosien aikana kesät ovat muuttuneet kovatuulisiksi ainakin Suomenlahdella ja kauniina päivinä ollaan joko pläkässä tai sitten tuuli pyörii raivostuttavasti niin, että purjeet läpsyvät koko ajan vaikka yrittää mennä saariston ulkopuolelta.

Ratkaisu olisi tietysti ostaa riittävän iso vene, mutta mihinkään 12-metriseen ei riitä miehistö eikä into.
      Kun veneellä ei yksin- tai kaksinpurjehdus jossain 11 m/s tuulissa ole muuta kuin yhtä äärisuoritusta vähänkään pienemmällä (lue: herkemmällä) veneellä, päätin myydä koko kaukalon pois ja keksin muita harrastuksia.

20 vuotta sitten Suomenlahdella onnistui pitkienkin siivujen veto ilman jatkuvaa windexin uittamista tai purjeiden läpsäämistä.

Ilmastonmuutosko vai mikä, mutta tänäänkin tuuli niin, että tupee oli lentää vaikka olin ihan vain rannalla.

• Anonyymi

Paljonko aloittajalla kallistuu asteina?

• Anonyymi

Kyllä siinä 15-20 jälkeen alkaa jännittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vielä: mutta ennenminkin ehkä juuri se varmuus, mitä kannattaa tehdä toisi hyvää fiilistä. Nyt on vähän tuurilla suoristunut ennemmin tai myöhemmin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pelätä ei tarvitse, fysiikka estää kastumisen, poislukien pallopurjeen käyttö.
        Vene borchaa ennemin.

Toisaalta tuo on sopiva kohta reivat isopurjetta tai rulla genuaa, jos sellainen on.

• Anonyymi

Veneessä on silloin edelleen liian paljon purjeita. Tai tuuli tulee liian sivusta purjeeseen nähden.

Isopurjeen jalustaa voi löysätä, tai levankia päästää suojan puolelle. Mikäli ei ole levankia niin kick-taljaa tiukkaamalla puomi pysyy suorassa.

Etupurjetta voi litistää jos maston takaliikkiä tiukkaa. Tai nostinta kiristää. Oikeampi tapa on pienentää purjetta.

• Anonyymi

Mulla on vanha vene jota kova tuuli ei haittaa ja pysyy hyvin käsissä kallistuksista välittämättä.

• Anonyymi

Paljon on tehtävissä ennen reivaamista:
      Nostimet kireälle, siirtää purjeen muotoa eteenpäin ja vähentää tehoa ja kallistusta.
      Kiertymää (=twist) lisää sekä keulapurjeeseen että isopurjeeseen. Keulapurjeen jaluspistettä siirretään taaksepäin. Isopurjeen jalukseen löysää.
      Takaharus kireälle. Avaa isopurjeen yläosaa ja vähentää kallistavaa voimaa.
      Jos olet menossa vastatuuleen, niin tarkkaa ajoa - puuskissa vähän "liian" ylös. Ei alas kuten tuossa joku sanoi.

• Anonyymi

Liian ylös ja samalla väylän reunamerkin väärältä puolelta heti merkin takana olevaan kivikkoon.

Tai sitten keskellä väylää ja joku moottorivenehomo ajaa kolmen metrin päästä ohi, ja akka sekä pennut lentävät kajuutassa turvalleen.

Liian hankalaa, kallista ja vittumaista.
      Istut tuntikausia veneessä taistelemassa köysien ja säätöjen kanssa pääsemättä kuin muutaman kilometrin matkan tunnissa.
      Samaan aikaan lentokoneen kyydissä olisit jo Välimerellä - murto-osalla siitä hinnasta, minkä maksat siinä homeisessa muovikipossa kärsimisestä, paskanhajussa hajoavien varusteiden kanssa.

Ja koko kesänä ne viisi päivää, jolloin tuulee sen 4-8 m/s, lopun aikaa sahaat koneella pläkässä tai sitten olet reelinki vedessä ja akka huutaa, pennut itkevät ja satamaan päästyäsi osamaksuvelkaisen sähköautosi vikavalot syttyvät.

Miksi tuollaiseen masokismiin kenenkään pitäisi ryhtyä?

Kyllä, olen purjehtinut reilut 20 vuotta ja onneksi sain veneen myytyä ja väitän olevani parantunut tuosta idiotismista.

• Anonyymi

Kiva että saimme mielipiteen kokemusasiantuntijalta.

• Anonyymi

Sailing. The fine art of getting wet and ill while slowly going nowhere at great expense.

• Anonyymi

Suomen moottoriteillä suurin sallittu vauhti on 120 km/h.
        Purjehduksen nopeusennätys on vedessäkin sitä suurempi, jäällä ja maalla merkittävästi suurempi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomen moottoriteillä suurin sallittu vauhti on 120 km/h.
        Purjehduksen nopeusennätys on vedessäkin sitä suurempi, jäällä ja maalla merkittävästi suurempi.

Miten tämä liittyy mitenkään taviksen venyneillä purjeilla kyljellään purjehtimiseen?
        Montako kertaa itse olet sillä Bavariallasi purjehtinut satanen taulussa? :)

• Anonyymi

Olet siis aikanaan ostanut liian ison veneen maksanut joka metristä liikaa, oppinut purjehtimaan virheiden kautta, pilannut kevääsi ja syksysi päälle kaatuvilla töillä ja laskuilla ja siksi olet pakottanut itsesi ja perheesi jumittamaan kalliissa vierasvenesatamassa joka kesänä, satoi tai paistoi, koska mökkiin tai matkaan ei ole varaa?

Olisit tyytynyt pieneen purjeveneeseen, ehkä jollaan, tai satunnaiseen vuokraveneeseen. Olisit voinut nauttia vain niistä kivoista keleistä. Stressitöntä touhua

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten tämä liittyy mitenkään taviksen venyneillä purjeilla kyljellään purjehtimiseen?
        Montako kertaa itse olet sillä Bavariallasi purjehtinut satanen taulussa? :)

Liittyi 14.7. Klo 12:37:18 kirjoitettuun viestii, johon vastasin. Ei liity aloittajan kallistelevaan veneeseen, kuten ei vastattu viestiään liittynyt.

• Anonyymi

Kiitos kaikille kommenteista! Olin tossa pari viikkoa purjehduksessa ja homma toimi paljon paremmin. Kivaa kesää kaikille! T: ketjun aloittaja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4672
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3182
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2929
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      80
      1690
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1470
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      102
      1274
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      15
      1007
    8. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      921
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      25
      900
    10. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      184
      894
    Aihe