Eli olen ollut pitkään jo kokoajan väsynyt, paino nousee vaikka liikun, mahaa turvottaa ja hengästyn helposti. Minulta otettiin labrat ja tulokset eivät ollu viitearvojen yli/alle
St4v 13
Stsh 1.3
Luin toisten vanhoja tekstejä joilla oli suhkot samat arvot kuin minulla ja heille oli alotettu lääkitys silti. Mutta heidän tekstit oli sen 10v vanhoja ainakin. Eli onko tietoo miten nykyään onko noi sellaset arvot millä ei lähetä kokeilee lääkitystä?
Kilpirauhasen vajaatoimintaako?
31
303
Vastaukset
- Anonyymi
oireet viittaa myös sydämen vajaatoimintaan: painon nousu,väsymys ja hengenahdistus.
- Anonyymi
Ensinnäkin sun kilpirauhasarvot on ihan hyvät. Lääkitys aloitetaan jos tsh on 10 tai yli. Kannattais varmaan toi sydän tutkituttaa kun se ei näy verikokeessa
- Anonyymi
Usein liikunnan puutetta ja väärä ruokavalio jota lihottaa ja mitä lihavammaksi tulee niin tottakai se ottaa sydämmen päälle kun liikkuu .lääkäriin ottamaan kaikkikokeet
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usein liikunnan puutetta ja väärä ruokavalio jota lihottaa ja mitä lihavammaksi tulee niin tottakai se ottaa sydämmen päälle kun liikkuu .lääkäriin ottamaan kaikkikokeet
En ole mikään ylipainoinen vaikka paino on noussut. Käyn salilla 3-4krt viikossa, joka päivä kävelen tunnin ja käyn 2krt viikkoon juoksemassa portaat. Olen tehnyt tätä vuosia. Eli osaan katsoa kulutuksen ja kalorit ja tällä kulutusmäärällä ei todellakaan pitäisi paino nousta. Syön terveellisesti välillä herkkuja mutta ihan samanlailla kuin ennenkin jolloin paino ei noussu vaikka oisin vetäny pizzaa seuraavat 3pv putkeen. Sentakia olen ihmetellyt tätä hengästymistä joka ei ole koskaan ollut minulle normaalia. En tiiä mistä johtuu, mutta sydänfilmiin täytyneen siis varata aika.
T. Aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole mikään ylipainoinen vaikka paino on noussut. Käyn salilla 3-4krt viikossa, joka päivä kävelen tunnin ja käyn 2krt viikkoon juoksemassa portaat. Olen tehnyt tätä vuosia. Eli osaan katsoa kulutuksen ja kalorit ja tällä kulutusmäärällä ei todellakaan pitäisi paino nousta. Syön terveellisesti välillä herkkuja mutta ihan samanlailla kuin ennenkin jolloin paino ei noussu vaikka oisin vetäny pizzaa seuraavat 3pv putkeen. Sentakia olen ihmetellyt tätä hengästymistä joka ei ole koskaan ollut minulle normaalia. En tiiä mistä johtuu, mutta sydänfilmiin täytyneen siis varata aika.
T. Aloittajaonko sun hemoglobiini ja rauta-arvot normaalit?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
T. Aloittajaja käyt verikokeessa koska sydänfilmissä ei näy hemoglobiini ja rauta-arvot
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja käyt verikokeessa koska sydänfilmissä ei näy hemoglobiini ja rauta-arvot
Kaikki labrat näyttäs olevan ihan hyvät. Osa arvoista on matalat esim juuri rauta-arvot jne mutta ne on silti viitearvojen sisällä. On kumma jos ei mitään syytä tälle löydy.
-aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki labrat näyttäs olevan ihan hyvät. Osa arvoista on matalat esim juuri rauta-arvot jne mutta ne on silti viitearvojen sisällä. On kumma jos ei mitään syytä tälle löydy.
-aloittajano käy tutkituttaa sydän mutta raudanpuuteanemia voi olla vaikka arvot olis viitearvojen sisällä ja jos sulla on vielä matala.Liikut todella paljon mikä voi aiheuttaa kyllä anemiaa. En tiedä kuinka paljon syöt ruokaa josta saa rautaa.
- Anonyymi
anemia aiheuttaa myös noita kaikkia oireita. Joten mene verikokeisiin jotta nähdään onko sun mm. hemoglobiini ja rauta-arvot normaalit.
- Anonyymi
Paljon liikuntaa harrastavat tarvitsevat enemmän rautaa kuin vähemmän liikuntaa harrastavat. Voisitko koittaa syödä enemmän ravintoa jossa on rautaa ja en nyt tarkoita mitään maksaa, maksalaatikkoa tai verilettuja niin usein. Sanoit syöväsi terveellisesti mutta syötkö ravintoa josta saat tarpeeksi rautaa?
- Anonyymi
Pidän kyllä rautakuureja 2-3vk pari kertaan vuoteen multa on otettu noin kerran vuoteen yleensä labrat ja aikasemmin ei oo lääkärit mitään sanonu raudasta.
- Anonyymi
Rautavarastoa kuvaava ferritiini voi laskea hyvin alhaiseksi, vaikka hemoglobiini olisikin normaali. Ihminen voikin kokea jo monenlaisia oireita niukan varastoraudan vuoksi, vaikka hemoglobiini olisikin normaali.
- Anonyymi
Aloittaja harrastaa runsaasti liikuntaa. Ei juuri onnistuisi tuollainen meno, jos olisi kilpirauhasen vajaatoiminta. Hengästyminen ei myöskään kuulu kilpirauhasen vajaatoimintaan vaan liikatoimintaan.
Jos ikää on yli 50 vuotta, epäilisin sydäntä.- Anonyymi
Oon 24v suvus ei mitään sydänvikoja ainakaan ole, joka ei tietysti pois sulje etteikö itselläni voisi olla, mutta meen maanantai aamulla sydänfilmiin ehkä jotain selviää tai sit ei.
- Anonyymi
Harrastat paljon liikuntaa. Miten on palautuminen ja lepo? Mahdollinen ylikunto? Harrastatko mielelläsi liikuntaa vai onko se vaan suorittamista?
- Anonyymi
Ylikuntoa en usko että olisi. Pidän noin 6vk kohdalla aina 1-1,5vk tauon urheilusta jotta voi vaan myös olla. Koen palautuvani ihan hyvin, Ja kyllä urheilen koska se on ollut aina pienestä asti intohimo, joskus on päiviä jolloin ei jaksais yleensä meen silti, mut joskus skippaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylikuntoa en usko että olisi. Pidän noin 6vk kohdalla aina 1-1,5vk tauon urheilusta jotta voi vaan myös olla. Koen palautuvani ihan hyvin, Ja kyllä urheilen koska se on ollut aina pienestä asti intohimo, joskus on päiviä jolloin ei jaksais yleensä meen silti, mut joskus skippaan.
Käytkö töissä vai oletko ammattiurheilija vai meneekö elämä vaan urheilessa?
- Anonyymi
Oletko allerginen? Hengästyminen voi liittyä allergiaan.
- Anonyymi
Ei oo mitään allergioita
- Anonyymi
Sanot lihovasi. Voisiko sittenkin olla nesteen kertymistä elimistöön ja kehoon? Taustalla vikaa keuhkoissa tai sydämessä.
Laboratoriokokeet eivät viittaa kilpirauhasen vajaatoimintaan, ei myöskään hengästyminen.
Väsymys voi johtua liian vähästä nukkumisesta. Jaksat kuitenkin harrastaa liikuntaa jopa aika paljon.- Anonyymi
En kyl usko et ois nestettä nesteen kuitenki saa pois halutessaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En kyl usko et ois nestettä nesteen kuitenki saa pois halutessaan
Ei viittaa mitenkään päin kilpirauhasen vajaatoimintaan ensisijaisena oireena, tuossa ei edes katsottu vasta-aineita tai T3:a, ja nuo arvot on joillain ollut lääkityksellä ehkä, silloin ei sovi arvoja vertaillakaan. Todennäköisesti anemiaa urheilijalla, hemoglobiini laskee viimeisenä, se voi olla silti viitearvoissa, vaikka muut rauta-arvot jo alhaiset. Sanot että paino nousee, mutta oikeasti harva oikeasti primaarisesta eli kilpirauhasesta itsestään johtuvasta kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivä jaksaa edes urheilla, mielikin muuttuu sumeaksi. Sitten on toki eri asia, jos jokin sekundääri syy yrittää häiritä kilpirauhasen toimintaa, mutta se ei vaadi lääkitystä (eikä se lääke ole edes onni mihinkään laihtumiseen, vaikka moni niin luulee, plus arvosi ovat kunnossa), ja ihan voi ruokavaliostakin olla kyse, myös jostain lääkkeestä, mitä syöt, mikä lihottaa. Et kertonut edes asiasta sen kummemmin, eli miten paljon olet lihonut vaikka urheile tai millaista on lihominen. Ei liity kilppariin mitenkään,
Enemmän mietin kortisolitasoja sulla, aiheuttavat koholla myös hapen haukkomista hyväkuntoisenakin ja lihottavat keskivartalosta, mutten tiedä mistä sä olet lihonut. Myös urheilu vaikuttaa niihin pahimmillaan nostavasti, ja ne ovat yhteydessä rautaan ja kilpirauhashormoneihin epäsuorasti, sen olen huomannut, jonkin noista puute tai liikatuotanto vaikuttaa toiseen (kuljettavat veressä sitä kilpirauhashormonia), eli nuo sisäelimet tekevät yhteistyötä, näin joskus endokrinologi mulle sanoi. Eli jos saat aamukortisolit kanssa mittaukseen, voisi antaa osviittaa syistäkin, plus millaista on lihominen.
- Anonyymi
Sä hengästyt helposti mutta silti jaksat urheilla noin paljon. Hengästytkö urheillessa vai urheilun ulkopuolella? Kuulostaa oudolta että jaksat treenata ja se ei aiheuta ongelmia vaan energiaa riittää noin paljon treenaamiseen. Jos sulla olis sydämessä vikaa niin luulis treenaamisen aikana tuntuvan sydämessä jotain.
- Anonyymi
Sydänongelmainen tuskin pystyy treenaa ja urheilee noin paljon kuin sinä teet. Jos sulla olis sydänvika niin et varmasti treenais viikossa tota määrää. Miten sä pytsyt juoksee jos sua hengästyttää?
- Anonyymi
sä käyt 3-4 kertaa viikossa salilla ja silloinkin käyt kävelemässä tunnin. Oletko ammattiurheilija vai miksi noin paljon liikuntaa. Miten sä jaksat tehdä ton lisäkis 8 tunnin työpäivän ja sen lisäksi noin paljon treeniä.Liikunta on hyväksi mutta toi sun liikuntamäärä on suuri. Kasvatatko lihaksia vai mikä noin suuren treenaamisen tarkoitus on? Pidät taukoja treenaamisesta ja pidät rautakuureja? siis terveen ihmisen ei tarvi pitää rautakuureja kun syö monipuolisesti tarpeeksi kulutukseen nähden
- Anonyymi
Ihminen on koko ajan väsynyt, jos ei nuku tarpeeksi!
Jokainen hengästyy, kun juoksee. Juostessa hengästyminen ei ole merkki mistään sairaudesta. Hälyttävää on, kun hengästyy pelkästä puhumisesta, vaikka istuu paikallaan. - Anonyymi
Itselläni oli kilppariarvot viitearvoissa, mutta kun hengitystä ahtautti, niin olikin struuma. Leikkauksella poistettiin kokonaan.
- Anonyymi
Oliko synnyinäinen vai miksi et voi käyttää jodioitua suolaa suositusten mukaan? Koska struumaa ei voi tulla jos käyttää suolaa ja ihminen tarvitsee myös suolaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko synnyinäinen vai miksi et voi käyttää jodioitua suolaa suositusten mukaan? Koska struumaa ei voi tulla jos käyttää suolaa ja ihminen tarvitsee myös suolaa.
No höpsis. Jodioitua suolaa olen käyttänyt ikäni, mutta niin vain kilpirauhanen kasvoi suureksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No höpsis. Jodioitua suolaa olen käyttänyt ikäni, mutta niin vain kilpirauhanen kasvoi suureksi.
Anteeki. Netissä on sitten virheellistä tietoa.
- Anonyymi
Meikämiehellä sydämen vajaatoimintaa. Lääkkeitäkin siihen on. On syytä ottaa ne. Kun laittaa kädet rinnan päälle, melkoista sisäistä rummutusta sieltä kuuluu.
Tätä on jatkunut jo yli 2 vuotta.
Ikää niin paljon, etten laita lanttiakaan likoon, vieläkö jaksan upertaa jouluun asti?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi3654066Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun272634Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos152130Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5031764Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei161754Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t511684Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist3011606- 171384
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.641192- 231188