Olemme mieheni kanssa ottamassa asuntolainaa Nordeasta. Mieheni pankki on Nordea, minun Sampo. Nyt kun lainat on luvattu yms. ja sovittu asunnon ostohetki on lähellä, pankista sanottiin että minun pitää vaihtaa pankkini Nordeaan! En halua tähän muutto ja kaikkeen hässäkkään pankin vaihtoa ja olen ollut erittäin tyytyväinen Sampoon (jossa minulla on useampikin tili ja maksupalvelut sun muut). Pelkkä tili Nordeassa ei kuulemma riitä, palkan pitää kuulemma mennä sinne! Mitä ihmettä tämä tällainen on? Onko Sammossakin lie samat oikut jos otamme lainan sieltä?
Tilipakko lainanotossa?
12
1509
Vastaukset
- yleensä
vaaditaan, että palkat tulee siihen pankkiin, josta lainan on saanut. Ei tuo niin suuri asia ole, avaa tili siellä ja kun palkkasi tulee siirrä siitä Sammon tilille.
- pilleri
No niin pitänee tehdä. Tosin hankalaa on. Ehkä avaan vaan tilin ja jos nordea alkaa valittaa palkan menosta muualle, pitää siirtää se sinne ja tehdä tilisiirtoja sampoon.... tyhmä juttu.
pilleri kirjoitti:
No niin pitänee tehdä. Tosin hankalaa on. Ehkä avaan vaan tilin ja jos nordea alkaa valittaa palkan menosta muualle, pitää siirtää se sinne ja tehdä tilisiirtoja sampoon.... tyhmä juttu.
Onko kellään kokemusta, riittääkö pankissa kenenkään aika seurata, tuleeko se tili Nordeaan vai ei?
Ja jos sitä ei ole lainaehdoissa mainittu, niin millä perusteella pankki voisi asiasta rutista?- lainapankkiin
marella kirjoitti:
Onko kellään kokemusta, riittääkö pankissa kenenkään aika seurata, tuleeko se tili Nordeaan vai ei?
Ja jos sitä ei ole lainaehdoissa mainittu, niin millä perusteella pankki voisi asiasta rutista?Varsin tavallista on, että pankki haluaa laina-asiakkaan siirtävän myös muun pankkiasiointinsa itselleen eli palkkatilin ja muut talletukset, jotka vain ovat siirrettävissä. En tiedä miten paljon pankissa asiaa seurataan. Jos se sampo on niin hyvä pankki. miksi ette ottaneet lainaa sieltä?
- pilleri
lainapankkiin kirjoitti:
Varsin tavallista on, että pankki haluaa laina-asiakkaan siirtävän myös muun pankkiasiointinsa itselleen eli palkkatilin ja muut talletukset, jotka vain ovat siirrettävissä. En tiedä miten paljon pankissa asiaa seurataan. Jos se sampo on niin hyvä pankki. miksi ette ottaneet lainaa sieltä?
päätettiin ottaa nordeasta koska miehelläni on siellä ennestään autolaina... helpompi niin.
- Noppa
Jos olette jo sopineet lainaehdoista, niin pankki ei voi sen jälkeen enää vaatia teiltä lisää ehtoja. Jos taas ehtoja ei ole sovittu, niin eikös ole vähän hölmöä sitoutua lainan ottamiseen?
Tilin omistaminen lainapankissa tai varsinkaan palkan meneminen ko tilille ei todellakaan ole mikään välttämättömyys! Itsellämme on laina Ålandsbankenissa ja siellä on ainoastaan sellainen kuluton tili, jolle maksamme kuukausittain lainanhoitosumman ja jolta se siis velotetaan automaattisesti. Meidän molempien käyttötilit, joille myös palkkamme menevät ovat Handelsbankenissa (lainan edellisessä sijaintipankissa), missä meillä on paljon paremmat tiliehdot kuin mihin Ålandsbanken taipuisi (Korko Prime - 1%, ei mitään tilinhoitokuluja esim. pankkikorteista, nettipankista tms.).
Kannattaa kilpailuttaa lainat kunnolla ottaen huomioon marginaalin lisäksi myös nämä muut kulut, joita tulee kun pankki vaatii sitä sun tätä!!!- Pankkineiti
Eli ainakin meidän pankissa on tapana sisällyttää lainaehtoihin pykälä siitä, että palkkatili siirtyy meille (siis jos ennestään toisen pankin asiakas). Meillä on pyrkimys niin, että se joka on lainaneuvottelut käynyt pyrkii parin-kolmen kuukauden ajan seuraamaan asiakkaan tilitapahtumia niin, että nähdään onko palkka todella siirretty. Mieluiten otamme valtakirjan palkan siirtämiselle ja toimitamme sen työnantajalle. Tämän jälkeen kukaan ei aktiivisesti tilitietoja seuraa, mutta melkein 100 %:n varmuudella jossain vaiheessa "nalli napsahtaa" ja asia huomataan jonkun muun asian yhteydessä.
- Noppa
Pankkineiti kirjoitti:
Eli ainakin meidän pankissa on tapana sisällyttää lainaehtoihin pykälä siitä, että palkkatili siirtyy meille (siis jos ennestään toisen pankin asiakas). Meillä on pyrkimys niin, että se joka on lainaneuvottelut käynyt pyrkii parin-kolmen kuukauden ajan seuraamaan asiakkaan tilitapahtumia niin, että nähdään onko palkka todella siirretty. Mieluiten otamme valtakirjan palkan siirtämiselle ja toimitamme sen työnantajalle. Tämän jälkeen kukaan ei aktiivisesti tilitietoja seuraa, mutta melkein 100 %:n varmuudella jossain vaiheessa "nalli napsahtaa" ja asia huomataan jonkun muun asian yhteydessä.
Mutta ilmeisimmin teillä on sitten huono pankki!
Mikäli ei äsken tullut selväksi, niin meillä ei tosiaankaan ole tilit toisessa pankissa "huijauksena", vaan Ålandsbanken kyllä tietää palkkatiliemme olevan Handelsbankenissa eikä niitä ole koskaan Ålandsbankeniin siirretykään. Asiasta on toki keskusteltu ja olemme saaneet tarjouksen marginaalin laskemisesta, mikäli tilimme siirtyisivät Ålandsbankeniin, mutta kieltäydyimme koska laskujemme mukaan Ålandsbanken perisi tileistä kuluja tuplaten sen, mitä marginaalin laskusta hyötyisimme. Peli on ihan selvä: kilpailutamme pankkimme ja teemme kaikessa niin kuin meille on edullisinta. Jos se ei pankille sovi, niin saamme kyllä lainatarjouksen toisestakin pankista - eikä meidän tosiaankaan tarvitse huijata. Meidät saa siis asiakkaaksi vain tarjoamalla paremmat ehdot kuin naapuripankki, ei vähättelemällä, uhkaamalla ja kiristämällä!
Asenteesi vaikuttaa tyypilliseltä "tusinapankkivirkailijan" asenteelta: Odotat, että tulisimme lakki kourassa anelemaan lainaa ja sinä saat sanella ehdot ja vielä kyttäät noudatammeko niitä ja sitten "nalli napsahtaa", kuten itse asian muotoilet. Itse en ole moiseen kyykytykseen missään vaiheessa suostunut: pari kertaa olen kyllä käynyt muissakin pankeissa lainatarjousta kysymässä, mutta koska asenne on ollut: "Täytätte ensin nämä paperit (siitä, kuinka monta tikkaria syöt viikossa) ja sitten katsotaan, löytyisikö virkailijalta aikaa ensi viikolla" niin en ole kertaakaan vaivautunut sen syvällisemmin asiaan paneutumaan.
Niissä pankeissa, joiden kanssa olen asioita hoidellut on asiallisesti suurinpiirtein samantien annettu tarjous pyytämälleni lainasummalle, palkat ja taloudellinen tilanne on kysytty, mutta mitään turhia "tikkaripapereita" ei ole tarvinnut täytellä. Pankissa on aina ollut oma henkilökohtainen virkailija, joka tunnistaa äänemme jo puhelimessa ja jonka kanssa asiat hoituvat näpsäkästi ja jonottamatta. Ja jos joskus on tarvinnut käydä pankissa henkilökohtaisesti, niin keskustelut hoituvat virkailijan omassa työhuoneessa virvoitusjuoman ja karkkien tai keksien vauhdittamana. Jossain vaiheessa myös pankinjohtaja yleensä huikkaa jotain ystävällistä tai tulee kättelemään ja esimerkiksi viimeksi virkailija työnsi keskustelun lopuksi mukaamme sisustuslehden viimeisimmän numeron "kun se taitaa olla teille ajankohtaista juuri nyt".
Tiedän siis kyllä "teidän pankin tapanne", mutta ihmettelenkin, miksi joku moiseen suostuu!
Tosin täytyy tunnustaa, että itsellänikin on edelleen myös Nordeassa yksi jäännöstili, josta en ole vielä jaksanut hankkiutua eroon. Tilille menevät lapsilisämme kun ne on sinne joskus laitettu menemään ja pikapankkikortilla nostan sieltä joskus käteistä, mutta muuten tili lojuu käyttämättömänä. Viime vuonna sitten ilmoitettiin, että pikapankkikorttini on mennyt vanhaksi ja se täytyy uusia. Jonotin toista tuntia tiskille, jonka jälkeen kertakaikkisen ääliö virkailija yritti tosissaan aivopestä minua vaihtamaan korttini maksulliseen Visa Electron -korttiin. Kun yritin kohteliaasti kuitata yrityksen toteamalla, että minulla on kyllä ihan oikea Visa toisesta pankista ja muutenkin hoidan asiani yleensä muualla enkä varsinaisesti käytä tätä tiliä, niin hän äityi haukkumaan minua tyhmäksi, kun kuvittelen ikuisesti pystyväni hoitamaan pankkiasiani ilmaiseksi. Uuden pikapankkikortin hän sitten toi minulle tuhahduksen kera ja totesi, että "seuraavalla kerralla tämäkin sitten on varmasti maksullinen". Sain taas hyvän muistutuksen normaalin pankin toiminnasta ja sinä valitettavasti ylläpidät sitä kuvaa aika tehokkaasti ;) - Noppa
Pankkineiti kirjoitti:
Käsittääkseni alkuperäisen kirjoituksessa oli nimenomaan kyse siitä, että mitään tällaista pykälää tai sopimusta ei ollut, vaan pankki heräsi vaatimaan tilinvaihtoa vasta kun ehdoista oli jo sovittu.
Mielestäni tässä tapauksessa leväytetään auki sitten koko pakka ja allekirjoittanut voi vaikka keksiä vaihtaa pankkia ehtojen huononnuttua. Tottakai siitä, mitä sovitaan pidetään myös kiinni. Mutta käsittääkseni on myös niin, että jos toinen sopijapuoli luistaa sopimuksesta, niin toisenkaan ei ole enää pakko pitää siitä kiinni.
Näinollen alkuperäisen ei mielestäni ole mikään pakko hyväksyä tilinvaihtoa tai ainakin hän voi siitä korvauksena vaatia muitakin muutoksia lainaehtoihin - ja jos niitä ei tule, niin sitten hän tietenkin kilpailuttaa pankit uudelleen ja harkitsee ihan uusiksi ratkaisua, mistä pankista lainansa ottaa ja millä ehdoilla. - Noppa
Noppa kirjoitti:
Mutta ilmeisimmin teillä on sitten huono pankki!
Mikäli ei äsken tullut selväksi, niin meillä ei tosiaankaan ole tilit toisessa pankissa "huijauksena", vaan Ålandsbanken kyllä tietää palkkatiliemme olevan Handelsbankenissa eikä niitä ole koskaan Ålandsbankeniin siirretykään. Asiasta on toki keskusteltu ja olemme saaneet tarjouksen marginaalin laskemisesta, mikäli tilimme siirtyisivät Ålandsbankeniin, mutta kieltäydyimme koska laskujemme mukaan Ålandsbanken perisi tileistä kuluja tuplaten sen, mitä marginaalin laskusta hyötyisimme. Peli on ihan selvä: kilpailutamme pankkimme ja teemme kaikessa niin kuin meille on edullisinta. Jos se ei pankille sovi, niin saamme kyllä lainatarjouksen toisestakin pankista - eikä meidän tosiaankaan tarvitse huijata. Meidät saa siis asiakkaaksi vain tarjoamalla paremmat ehdot kuin naapuripankki, ei vähättelemällä, uhkaamalla ja kiristämällä!
Asenteesi vaikuttaa tyypilliseltä "tusinapankkivirkailijan" asenteelta: Odotat, että tulisimme lakki kourassa anelemaan lainaa ja sinä saat sanella ehdot ja vielä kyttäät noudatammeko niitä ja sitten "nalli napsahtaa", kuten itse asian muotoilet. Itse en ole moiseen kyykytykseen missään vaiheessa suostunut: pari kertaa olen kyllä käynyt muissakin pankeissa lainatarjousta kysymässä, mutta koska asenne on ollut: "Täytätte ensin nämä paperit (siitä, kuinka monta tikkaria syöt viikossa) ja sitten katsotaan, löytyisikö virkailijalta aikaa ensi viikolla" niin en ole kertaakaan vaivautunut sen syvällisemmin asiaan paneutumaan.
Niissä pankeissa, joiden kanssa olen asioita hoidellut on asiallisesti suurinpiirtein samantien annettu tarjous pyytämälleni lainasummalle, palkat ja taloudellinen tilanne on kysytty, mutta mitään turhia "tikkaripapereita" ei ole tarvinnut täytellä. Pankissa on aina ollut oma henkilökohtainen virkailija, joka tunnistaa äänemme jo puhelimessa ja jonka kanssa asiat hoituvat näpsäkästi ja jonottamatta. Ja jos joskus on tarvinnut käydä pankissa henkilökohtaisesti, niin keskustelut hoituvat virkailijan omassa työhuoneessa virvoitusjuoman ja karkkien tai keksien vauhdittamana. Jossain vaiheessa myös pankinjohtaja yleensä huikkaa jotain ystävällistä tai tulee kättelemään ja esimerkiksi viimeksi virkailija työnsi keskustelun lopuksi mukaamme sisustuslehden viimeisimmän numeron "kun se taitaa olla teille ajankohtaista juuri nyt".
Tiedän siis kyllä "teidän pankin tapanne", mutta ihmettelenkin, miksi joku moiseen suostuu!
Tosin täytyy tunnustaa, että itsellänikin on edelleen myös Nordeassa yksi jäännöstili, josta en ole vielä jaksanut hankkiutua eroon. Tilille menevät lapsilisämme kun ne on sinne joskus laitettu menemään ja pikapankkikortilla nostan sieltä joskus käteistä, mutta muuten tili lojuu käyttämättömänä. Viime vuonna sitten ilmoitettiin, että pikapankkikorttini on mennyt vanhaksi ja se täytyy uusia. Jonotin toista tuntia tiskille, jonka jälkeen kertakaikkisen ääliö virkailija yritti tosissaan aivopestä minua vaihtamaan korttini maksulliseen Visa Electron -korttiin. Kun yritin kohteliaasti kuitata yrityksen toteamalla, että minulla on kyllä ihan oikea Visa toisesta pankista ja muutenkin hoidan asiani yleensä muualla enkä varsinaisesti käytä tätä tiliä, niin hän äityi haukkumaan minua tyhmäksi, kun kuvittelen ikuisesti pystyväni hoitamaan pankkiasiani ilmaiseksi. Uuden pikapankkikortin hän sitten toi minulle tuhahduksen kera ja totesi, että "seuraavalla kerralla tämäkin sitten on varmasti maksullinen". Sain taas hyvän muistutuksen normaalin pankin toiminnasta ja sinä valitettavasti ylläpidät sitä kuvaa aika tehokkaasti ;)Kurjaa "Noppa", ettette ole löytäneet pankkia, johon voisitte sitoutua ja samalla voittaa myös ihan selvästi rahaa, mikä tuntuu olevan sinulle se tärkein asia. Toisaalta raha-asioista kun puhutaan on hyvä pysyä "skarppina", mutta itse ainakin henkilökohtaisesti arvostan ennen kaikkea palvelua. Enkä tarkoita nyt pelkästään pankkiasioita.
En ole töissä kuvailemassasi normaalissa pankissa, enkä myöskään koskaan haukkuisi asiakastani tyhmäksi. Minun luokseni ei tarvitse jonottaa toista tuntia ja myös minä tunnistan asiakkaani äänen perusteella, jopa kotoa sairasvuoteelta käsin. Palvelu on minulle tärkeä asia ja haluan palvella asiakkaitani ensiluokkaisesti. Riippumatta siitä onko hänen tilillään euro vai 200 000. En odota minkäänlaista anelua tai kuvittele itseäni ylempi arvoiseksi, koska olehan ihminen siinä missä kukin meistä. Tosin, jotkin asiakkaat tuntuvat olevan hieman hukassa tuon ajatuksen kanssa.
Minä en päätä pankkitasolla tehtävistä sopimuksista vaan peruslinjanvedot näille luo/määrää pankin hallitus. Ihan kuten kaupan kassalla työskenteleväkään ei voi päättää kuinka paljon se maitolitra tällä ostoskerralla maksaisi. Meillä ei asiakkaita huijata millään tavalla allekirjoittamaan sopimuksia, vaan kaikki sopimuskohdat käydään hyvin tarkkaan läpi ja varmistetaan, että asiakas ymmärtää mitä on allekirjoittamassa. Kysytäänhän kirkossakin "tahdotko sinä...?. Meidän pankissa (joka ei todellakaan ole mikään Nordea) on tavoitteena saada aikaiseksi asiakkaan kanssa elinikäinen asiakassuhde, jota vaalitaan. Asiakkaat haluavat meiltä paljon ja kaikkemme annamme. Ei voi ottaa, jos ei voi antaa. Niinhän se sananlaskukin menee.. - Pankkineiti
Noppa kirjoitti:
Käsittääkseni alkuperäisen kirjoituksessa oli nimenomaan kyse siitä, että mitään tällaista pykälää tai sopimusta ei ollut, vaan pankki heräsi vaatimaan tilinvaihtoa vasta kun ehdoista oli jo sovittu.
Mielestäni tässä tapauksessa leväytetään auki sitten koko pakka ja allekirjoittanut voi vaikka keksiä vaihtaa pankkia ehtojen huononnuttua. Tottakai siitä, mitä sovitaan pidetään myös kiinni. Mutta käsittääkseni on myös niin, että jos toinen sopijapuoli luistaa sopimuksesta, niin toisenkaan ei ole enää pakko pitää siitä kiinni.
Näinollen alkuperäisen ei mielestäni ole mikään pakko hyväksyä tilinvaihtoa tai ainakin hän voi siitä korvauksena vaatia muitakin muutoksia lainaehtoihin - ja jos niitä ei tule, niin sitten hän tietenkin kilpailuttaa pankit uudelleen ja harkitsee ihan uusiksi ratkaisua, mistä pankista lainansa ottaa ja millä ehdoilla.Mikäli minkäänlaista ehtoa tilien siirtämisestä lainanottopankkiin ei lainapapereista löydy, niin ei pankki tätä myöskään voi velvoittaa. Mutta tiedän, että useissa "normaaleissa pankeissa" saattaa usein "unohtua" kertoa suullisesti tällaisen ehdon olemassaolosta. Tällöin vedotaan siihen, että jokaisen ihmisen tulisi lukea paperit, joita on allekirjoittamissa, ennen kuin sen tekee. Tämähän meille on opetettu pienestä pitäen vanhempien toimesta.
- Pankkineiti
Noppa kirjoitti:
Kurjaa "Noppa", ettette ole löytäneet pankkia, johon voisitte sitoutua ja samalla voittaa myös ihan selvästi rahaa, mikä tuntuu olevan sinulle se tärkein asia. Toisaalta raha-asioista kun puhutaan on hyvä pysyä "skarppina", mutta itse ainakin henkilökohtaisesti arvostan ennen kaikkea palvelua. Enkä tarkoita nyt pelkästään pankkiasioita.
En ole töissä kuvailemassasi normaalissa pankissa, enkä myöskään koskaan haukkuisi asiakastani tyhmäksi. Minun luokseni ei tarvitse jonottaa toista tuntia ja myös minä tunnistan asiakkaani äänen perusteella, jopa kotoa sairasvuoteelta käsin. Palvelu on minulle tärkeä asia ja haluan palvella asiakkaitani ensiluokkaisesti. Riippumatta siitä onko hänen tilillään euro vai 200 000. En odota minkäänlaista anelua tai kuvittele itseäni ylempi arvoiseksi, koska olehan ihminen siinä missä kukin meistä. Tosin, jotkin asiakkaat tuntuvat olevan hieman hukassa tuon ajatuksen kanssa.
Minä en päätä pankkitasolla tehtävistä sopimuksista vaan peruslinjanvedot näille luo/määrää pankin hallitus. Ihan kuten kaupan kassalla työskenteleväkään ei voi päättää kuinka paljon se maitolitra tällä ostoskerralla maksaisi. Meillä ei asiakkaita huijata millään tavalla allekirjoittamaan sopimuksia, vaan kaikki sopimuskohdat käydään hyvin tarkkaan läpi ja varmistetaan, että asiakas ymmärtää mitä on allekirjoittamassa. Kysytäänhän kirkossakin "tahdotko sinä...?. Meidän pankissa (joka ei todellakaan ole mikään Nordea) on tavoitteena saada aikaiseksi asiakkaan kanssa elinikäinen asiakassuhde, jota vaalitaan. Asiakkaat haluavat meiltä paljon ja kaikkemme annamme. Ei voi ottaa, jos ei voi antaa. Niinhän se sananlaskukin menee..Edellisen viestin kirjoitti siis "Pankkineiti" eikä "Noppa".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537790- 614360
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403983Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233902Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423300Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383208Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253195- 482913
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422721- 492484