Olipa hyvä lukea tänään Ilta-Sanomisista, kun Englannin prinsessa Catherine kertoi jonkun verran omasta syövän sairastamisestaan. Prinsessa Catherine kertoi, kuinka paljon se on vaikuttanut hänen omaan elämäänsä myös henkisesti, Minä tiedän sen itse omasta kokemuksesta, koska olen sairastanut erään naisten syövän itse.
Kun ihminen saa syöpädiagnoosin, niin se on aina shokki ja järkytys, sillä kaikki tietävät, että syöpään voi kuolla ja siksi ensin yleensä yrittää miettiä omaa kuolemaansa. Mutta onneksi nykyaikana voi parantua syövästä, sillä melkein kaikissa länsimaissa on korkeatasoiset syöpähoidot.
Syöpähoitoihin kuuluu yleensä leikkaus, jossa poistetaan syöpäpesäkkeitä niin paljon kuin pystytään. Sitten syöpää sairastava saa joko säde tai sytostaatti hoitoja. Nämä hoidot aiheuttavat kipua ja väsymystä, koska ne ovat niin voimakkaita, että ne tuhoavat paitsi syöpäsoluja niin myös terveitä soluja. Syöpähoidot ovat sekä henkisesti että fyysisesti raskaita, niiden aikana ei yleensä käydä töissä. On parempi keskittyä syöpähoitoihin ja hoitaa itseään ja levätä riittävästi niin jaksaa paremmin.
Sitten kun sairaalassa annettavat syöpähoidot loppuvat, niin voi tuntua ihan oudolta, koska on ehtinyt tottumaan tiettyihin viikko jaksoihin, jolloin saa hoitoa.
Ihmiset eivät yleensä tiedä eivätkä ymmärrä näihin syöpähoitoihin liittyviä asioita, esim. kuinka paljon sivuvaikutuksia voi tulla syöpähoidoista ja syöpälääkkeistä, ellei joku ole itse sairastanut syöpää tai joku ihan läheinen, eivätkä kaikki halua edes kuulla tai kuunnella mitään.
Onneksi Suomessa on vertaistukiryhmiä, joissa voi halutessaan käydä puhumassa ja kuuntelemassa muiden syöpää sairastavien kokemuksia ja tuntemuksia. Syövän sairastaminen vaikuttaa ihmiseen henkisesti paljon, niin kuin prinsessa Catherine kertoikin. Erilaiset tunnetilat vaikuttavat vielä monia kuukausia ja jopa vuosia syöpä hoitojen päättymisen jälkeen, ihmisen täytyy toipua henkisesti kaikesta kokemastaan.
Kuningas Charles ja prinsessa Catherine ovat tehneet siinä aivan oikein, etteivät he ole kertoneet, mitä syöpää ovat sairastaneet. Sillä muuten englantilaismedia alkaisi spekuloimaan sillä, voiko näistä syövistä parantua ja kuinka paljon on elin aikaa jäljellä, eikä sellainen spekulointi tuntuisi mitenkään mukavalta
Jokaisella syöpää sairastavalla ihmisellä on oikeus itse päättää. mitä haluaa kertoa syövästään ja mitä ei.
Syövän sairastaminen
Anonyymi-ap
1
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Itellä todettu 4 vuotiaana syömä olin jotain 6-7 ku parannuin ja nyt oon 15 toivotaa ettei uusiudu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1049314
- 474509
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021966Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html421841- 241600
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131341Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,371270Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk54907Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31892Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v30883