Tyypin 1 diabeteksen tasapaino hukassa

Anonyymi-ap

Hei, noin kuukauden en ole saanut sokeriarvoja kuntoon. Öisin nousee 16-20 ja en osaa alentaa kun pistämällä Fiaspia 4- 6 yks. Tuloksena laskee jopa 2,5 een ja kun syön hiilareita, nousee taas n. 16 asti. Taustalla Tresiba, oli 16, nostin 20 ja jopa 24 yks. Lääkärin mukaan insuliinia liikaa elimistössä. Neuvoi Tresibaa 16 yks, mutta öisin nousee 16 asti. Aamulla pistin Fiaspia 12, kävelin 12 km , nyt 4 t myöhemmin laskenut 5,9 ja laskee. Taustalla on paniikkihäiriöitä. Olen käyttänyt Opamoxia avuksi, yritän ottaa tosi harvoin. Mistä lähtisi hakemaan tasapainoa? Vaikuttaako paniikkihäiriöt? Onko jollain neuvoja? Sairastunut v. 1990. Tasapaino ollut hyvä

15

85

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Tresibaltahan toi kuulostais. Lääkäri sitä mulle määräsi riemuite, että vähentäisi hypoja merkittävästi ja pitäisi sokerin tasasena jne. Levemiristä kun siirryin tuohon, niin olen kärsinyt lähes päivittäisistä hyposta ja aamusta iltapäivään todella herkkä insuliinille. Jos syystä tai toisesta illalla menee korkealle, niin kannattaa korjata hyvin maltillisilla annoksilla, koska tuo insuliini (tresiba) tekee n. 10 h kohdalla piikin ja jo itsessään saattaa viedä sokerit kohti hypoja aamuun mennessä. Taas oli hienot mainospuheet ja valmistajan omia lentolehtisiä esiteltiin vakuuttaakseen minua tämän insuliinin ylivoimaisuudesta kilpailijoihin verrattuna, mutta vähemmän yllättäen asia ei ollutkaan tällä tavalla. Se on todella harmi, että lääkäreihin ja heidän asiantuntemukseen ei voi enää luottaa pätkääkään.

Miten kauan sinulla on ollut tuo Tresiba käytössäsi?

• Anonyymi
        UUSI

Niin ja siis piti vielä lisätä, että iltaa kohden mulla alkaa tulemaan myös insuliiniresistenssiä, eli päinvastoin mitä päivällä. Meinaa kans yöllä lähteä kohti hypereitä ja siksi olen joutunut jättämään liian tuhdit illtapalat vähemmälle. Mutta joskus aamu neljän jälkeen alkaa tippumaan alaspäin ja jos sokeri on silloin vaikka 12-13, niin yksi yksikkö fiaspia on ihan riittävä; muuten herään hypoihin.

• Anonyymi
        UUSI

Tresiba käytössä ainakin 6 vuotta ja hyvin toiminut. Nyt en löydä oikeita annoksia. 3 päivää pistin lääkärin suosituksella 16 ja tänään 17. Viime viikolla lähdin yhtenä iltana nukkumaan , sokeri oli n
        9. Yöllä oli hypännyt 21 asti ja tunnin päästä tullut alas 2,5 tasolle. Käytän Libre 2 ja jostain syystä ei hälyttänyt 4,1 kohdalla. Ihme kun heräsin. N. 2 viikkoa sitten nostin Tresibaa 25 yks. Onko se oikeasti vaikuttanut että sokeriarvot alkoi sahaamaan? Mistä pitäisi lähtee eteenpäin?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tresiba käytössä ainakin 6 vuotta ja hyvin toiminut. Nyt en löydä oikeita annoksia. 3 päivää pistin lääkärin suosituksella 16 ja tänään 17. Viime viikolla lähdin yhtenä iltana nukkumaan , sokeri oli n
        9. Yöllä oli hypännyt 21 asti ja tunnin päästä tullut alas 2,5 tasolle. Käytän Libre 2 ja jostain syystä ei hälyttänyt 4,1 kohdalla. Ihme kun heräsin. N. 2 viikkoa sitten nostin Tresibaa 25 yks. Onko se oikeasti vaikuttanut että sokeriarvot alkoi sahaamaan? Mistä pitäisi lähtee eteenpäin?

Voipi olla myöskin se, että sun haima tuottaa taas pieniä määriä insuliinia ja sitten kun sulla on liikaa insuliinia elimistössäs, niin se voi alkaa aiheuttamaan ns. vuoristoratailmiötä. Eli liian matalalle mennessään elimistö alkaa myös itse puolustautumaan ja korjaamaan matalia ja sitten tulee hyperit, ja kun taas korjaat hypereitä, niin tullaankin sitten romahtamalla alas jne. Diabetes, tai tämä ykköstyyppi, on siitä pirullinen, että vaikka laittaisit täysin samat annokset insuliinia tai söisit täysin samat ateriat joka päivä, niin homma ei välttämättä toimi sitten alkuunkaan. Tämä on hieman turhauttavaa ja välillä tuntuu, että edes lääkärit tunnu ymmärtävän tätä, ellei heille itsellään sitten satu olemaan diabetes.

Jos englanti taipuu jonkin verran, niin kannattaa käydä kattelemassa redditin t1-yhteisöjä ja siellä käytyjä keskusteluja ja hakutoiminnolla löydät taatusti samassa jamassa olevia. Jaksamista ja voimia tämän ikävän pirulaisen kanssa!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Voipi olla myöskin se, että sun haima tuottaa taas pieniä määriä insuliinia ja sitten kun sulla on liikaa insuliinia elimistössäs, niin se voi alkaa aiheuttamaan ns. vuoristoratailmiötä. Eli liian matalalle mennessään elimistö alkaa myös itse puolustautumaan ja korjaamaan matalia ja sitten tulee hyperit, ja kun taas korjaat hypereitä, niin tullaankin sitten romahtamalla alas jne. Diabetes, tai tämä ykköstyyppi, on siitä pirullinen, että vaikka laittaisit täysin samat annokset insuliinia tai söisit täysin samat ateriat joka päivä, niin homma ei välttämättä toimi sitten alkuunkaan. Tämä on hieman turhauttavaa ja välillä tuntuu, että edes lääkärit tunnu ymmärtävän tätä, ellei heille itsellään sitten satu olemaan diabetes.

Jos englanti taipuu jonkin verran, niin kannattaa käydä kattelemassa redditin t1-yhteisöjä ja siellä käytyjä keskusteluja ja hakutoiminnolla löydät taatusti samassa jamassa olevia. Jaksamista ja voimia tämän ikävän pirulaisen kanssa!

Ja Librestä vielä sen verran, että kannattaa ottaa sormenpäämittaus ainakin kerran pari päivässä, koska noi sensorit ovat kans välillä vähän mätiä. Pahimmillaan nimittäin voi olla niin, että ilmoittaa yöllä hyposta, mutta kyseessä on yksinkertaisesti siitä, että olet esim. nukkunut sensorin päällä ja tämä monesti näyttää huomattavasti alempaa lukemaa. Siinä sitten tietty tietää miten käy, jos menet korjailemaan normaaleilla arvoilla sokereitasi. Itse en käytä enää laisinkaan tuota ilmoitusta, koska joskus oli viedä minulta yöunet kun piippasi kokoajan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kai haima voi enää mitenkään tuottaa itse insuliinia, jos on sairastunut ykköseen vuonna 1990? Onko tämä mahdollista?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Omakohtaisella kokemuksella insuliinimääriä kannattaa muuttaa aina maltillisesti ja kokeilla pienellä muutoksella rauhassa jonkin aikaa. Samoin kannattaa korjailla tosi varovasti korkeita pikainsuliinilla silloin kun on nostanut perusinsuliiniannosta. Varsinkin yöllä. Mielummin yksikkö kerrallaan ja parin kolmen tunnin kuluttua toinen kuin koko korjausannos samantien.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kai haima voi enää mitenkään tuottaa itse insuliinia, jos on sairastunut ykköseen vuonna 1990? Onko tämä mahdollista?

Kyllä se kuulemma on mahdollista. Ei kuitenaan tarkoita, että kukaan voisi ikinä parantua sairaudesta tai voisit tuona aikana jättää pistämättä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Omakohtaisella kokemuksella insuliinimääriä kannattaa muuttaa aina maltillisesti ja kokeilla pienellä muutoksella rauhassa jonkin aikaa. Samoin kannattaa korjailla tosi varovasti korkeita pikainsuliinilla silloin kun on nostanut perusinsuliiniannosta. Varsinkin yöllä. Mielummin yksikkö kerrallaan ja parin kolmen tunnin kuluttua toinen kuin koko korjausannos samantien.

Mulla tällä hetkellä ongelmana että vaikka illalla ennen nukkumaanmenoa saan sokerit konstilla tai toisella 6-8 yks mutta yöllä1 aikaan alkaa nousta ensin 12 ja herätessä 6 aikaan se on 15-16. Eikö se kielii Tresiban määräm olevan liian pieni. Nostin tänään 16'-17 yksikköön Tresiban. Katotaan aamulla. Ja olen jättänyt iltapalan väliin, koska siinä on ollut vaikea pistää oikeata määrää Fiaspia. Päivän energiakulutus vaikuttaa myös yöllä. Mutta miksi ylös alla sahaaminen alkoi vasta n. Kk sitten. Vaihtelevasti ollut paniikkihäiriöitä, vaikuttaako ne siihen? Missä kohtaa se lääkärin mainitsema liiallinen insuliinimäärä elimistössä vetää sokeriarvoja tosi alas? Yllättyin kuin paljon ihmiset kirjoittavat omista kokemuksista. En haluaa liittyä Facebook ryhmään, siellä olet kaikkien arvostettavana

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se kuulemma on mahdollista. Ei kuitenaan tarkoita, että kukaan voisi ikinä parantua sairaudesta tai voisit tuona aikana jättää pistämättä.

Haima ei kyllä herää kun v. 1990 sairastunut. Sen takia se ylimääräinen insuliini yhtäkkiä on mulle mysteeri.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla tällä hetkellä ongelmana että vaikka illalla ennen nukkumaanmenoa saan sokerit konstilla tai toisella 6-8 yks mutta yöllä1 aikaan alkaa nousta ensin 12 ja herätessä 6 aikaan se on 15-16. Eikö se kielii Tresiban määräm olevan liian pieni. Nostin tänään 16'-17 yksikköön Tresiban. Katotaan aamulla. Ja olen jättänyt iltapalan väliin, koska siinä on ollut vaikea pistää oikeata määrää Fiaspia. Päivän energiakulutus vaikuttaa myös yöllä. Mutta miksi ylös alla sahaaminen alkoi vasta n. Kk sitten. Vaihtelevasti ollut paniikkihäiriöitä, vaikuttaako ne siihen? Missä kohtaa se lääkärin mainitsema liiallinen insuliinimäärä elimistössä vetää sokeriarvoja tosi alas? Yllättyin kuin paljon ihmiset kirjoittavat omista kokemuksista. En haluaa liittyä Facebook ryhmään, siellä olet kaikkien arvostettavana

Paniikkihäiriö on stressitila elimistölle ja voisin hyvin ajatella sen vaikuttavan verenskereihin, esim. kortisolin tuotantoon, joka on insuliinin vastavaikuttajahormoni. Mutta tyypillisesti stressi nostaa/laskee sokereita sen hetken kun on tilanne päällä, ellei kyse ole pitkittyneestä stressistä, esim. yleistynyt ahdistuneisuushäiriö tai pitkittynyt stressaava elämäntilanne.

Mites muuten pistospaikat onko kunnossa?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Haima ei kyllä herää kun v. 1990 sairastunut. Sen takia se ylimääräinen insuliini yhtäkkiä on mulle mysteeri.

Tiedä sitten minkä ajan jälkeen todennäköisyydet tuolle laskee, mutta kyllä niitä on tapahtunut sellaisille, jotka ovat sairastaneet päälle 20 ja itsekin olen välillä epäillyt tuota, koska kärsinyt välillä todella uppiniskaisista hypoista, joita tuli ilman bolustamistakin. Kerran kokeilin mennä pelkän basaalin voimalla niin pitkälle kuin pääsin ja ainoataan korjaisin hypoja pienellä hh-annoksella ja sain pidettyä sokeria ihan taisaisena lähes iltaan asti. Tiedä sitten mistä noissa jutuissa aina on kyse, mutta kyllä tää kuulemma on mahdollista ja jopa jotkut lääkärit ovat varovaisesti tästä puhuneet.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mihin aikaan pistät Tresiban? Kokeile vaikka aikaistaa sitä tunnillta tms.

• Anonyymi
      UUSI

Karma!

• Anonyymi
        UUSI

Liittyikö tämä jotenkin olennaisesti keskusteluun?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      193
      11626
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      58
      5499
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2797
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      40
      2415
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1881
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      44
      1865
    7. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      14
      1839
    8. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      29
      1764
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1516
    10. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      42
      1498
    Aihe