Kuolinpesälle saattaa olla edessä pesänselvittäjän määräyksen hakeminen käräjäoikeudelta. Mitä selvittäjän määrääminen käytännössä tarkoittaa? Mikä on pesän osakkaitten rooli siinä tilanteessa? Voiko osakas jarruttaa selvittäjän määräämistä? Kuunteleeko selvittäjä osakkaitten mielipidettä ja toiveita? Onko selvittäjä ohjailtavissa? Onko tiedossa oikeuden ratkaisuja, joissa on kyse selvittäjän määräämisestä tehtyä valitusta tai kantelua? Selvitys maksaa, mutta kuinka paljon?
Toivon asiallisia kommentteja, sillä tilanne on lähes ahdistava.
pesänselvitys - kokemuksia, havaintoja
2
144
Vastaukset
- Anonyymi
Pesänselvittäjän roolin ja tehtävät löydät laista perintökaari.
Laki sanoo toisin kuin todellisuus oikeasti on ja tässä muutama koettu asia, pesänselvittäjä, myöhemmin pesänjakaja (oikeuden määräämä/haettu pesänselvittäjä toimii jakajana ilman erityisiä määräyksiä kun pesä on jakokunnossa)
Pesänselvittäjä voi myydä kuolinpesän velkojen maksamiseksii irtainta omaisuutta, irtaimeksi lasketaan osakkeet, osakehuoneisto ja muu vastaava, kiinteäö, metsäpalsta, rakennustontti rakennuksineen, peltoalue tai toisen maalla oleva rakennus, ei pesänselvittäjä voi myydä ilman kuolinpesän osakkaiden kaikkien suostumuksella tai oikeusistuimelta haetulla määräyksellä, määräys yleensä haetaan kun yksikin osakas vastustaa myymistä (ei omaa kokemusta)
Oma kokemus, pesänselvittäjä ei kuuntele kaikkien osakkaiden mielipiteitä, vaan lesken jos ositus tekemättä tai pesänhaltuunottajaa, tekee itsenäisiä päätöksiä tilien lopettamisista ja uuden avaamisesta,
Ei kysele osakkailta tarkempia tietoja ja jos tarvii käydä jollain kohteella kun itsellä (oma) matka suuntautuu niin että voi poiketa, "tutkimassa liittyväksi pesän selvitykseen, tällöin oma matka tulee ilmaiseksi ja perikunta maksaa viulut.
Kustannukset on korkeat, käyttää aikaa niin paljon, että täyttyy (ennen oli laki pesänselvittäjien palkkioista joka oli 10% velattoman pesän arvosta) tuo 10% tai jopa enemmän, muttei koskaa alitu.
Oma kokemus: aatsto: paakki ja ylivieskan oikeusaputsto. - Anonyymi
Lisään vielä, että toki jarruttaa voi, muttei paljoa auta valitukset,mutta esittäkää oikeuteen oma ehdokkaane, kehutte kirjelmässänne oikeuteen melkein maasta taivaaseen, myös sen, miksi ja mistä syystä oma ehdokkaanne olisi parempi, esim, tuntee pesän entuudestaan, tietää hankalat osakkaat, anteeksi jos olette te tai haluatte että selvitys on rehellinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi3593895Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun252547Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos152050Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5011716Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141685Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t491631Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist3011576- 171354
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.631156- 211134