Julkisuudessa touhotetaan kovasti lupiinien hävittämisen tärkeydestä, koska haitallinen vieraslaji.
Jotkut jopa tienaavat (veronmaksajien) rahaa kitkemällä lupiineja.
Samaan aikaan tienvarsien niittämisten yhteydessä monin paikoin heinät leikataan, mutta lupiinipuskat jätetään pystyyn.
Missä ja mikä on järki moisessa touhussa, kysyy nimimerkki epätietoinen Joensuusta?
Lupiineista
9
157
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä se piennarten leikkuri leikkaa myös ne lupiinit jotka osuvat leikkurin terään.Kauempana olevat kasvustot tietysti jäävät leikkaamatta kun eivät enää ole tienpiennaraluetta.
- Anonyymi
Oletkos miettinyt, mikä mahtaa olla se syy, jonka vuoksi sitä terää ei osuteta niihin lupiineihin?
Monilla tieosuuksilla on asfaltin reunasta ajettu vain parin tai kolmen metrin kaistale sileäksi ja muu piennar on lupiineja valtoimenaan.
Tiealue kuitenkin ulottuu metrejä ojan pohjalta metsään.
- Anonyymi
"Vieraslajien" torjumiseen liittyy sellainen outo ennakko-oletus, että luonnossa jokin olisi pysyvää, muuttumatonta ja alkuperäistä. Luonto on kuitenkin aina vääjäämättä muuttuvassa tilassa, ja muuttumista edesauttaa usein ihmisen oma toiminta.
- Anonyymi
Luonnollisen kehityksen selittämisessä olisi hyvä jättää ihmisen toiminta pois ihan kokonaan. Ihminen on toki osa luontoa, mutta luonnon sopeutumiskyky ihmisen aiheuttamaan muutosnopeuteen ei vain yksinkertaisesti tällä hetkellä riitä.
- Anonyymi
Lupiinien hävityksessä ei ole päätä eikä häntää, kun kaikessa rauhassa ensin annetaan lupiinien kypsytellä siemenensä ja vasta sen jälkeen niitetään. Hullun hommaa, eikä mitään ymmärrystä ja järkeä. Tämmöisellä lupiinien "hävittämisellä" lupiinit lisääntyvät räjähdysmäisesti, kun kypsät siemenet sinkoutuvat paloistaa ja kaaos senkuin lisääntyy.
Niittäminen itsessään ei hävitä lupiinia, kun juuristo pukkaa uudet lehdet ja kukkavarrenkin samantien. Lupiinin siemenet saavat hyvän alun kasvulleen, kun maata kattaa mehukas lehtisilppu ja valoa riittämiin. Ainut hävityskeino taitaa olla riittävän tiheästi toistuva myrkytys, niin kauan että kaikki siemenet maaperässä ovat itäneet ja tulleet hävitetyksi. - Anonyymi
Pskan vieraslajit. Niin kasvi- kuin eläinkunnassakin lajikirjo on vaihdellut aina. Entiset lajit katoaa syystä tai toisesta ja uusia lajeja tulee toisesta syystä. Niin se vain menee, miksi ihminen moisesta hermoilee?
- Anonyymi
Totta tuo että miksi ihminen moisesta hermoilee ,on menty ylihysterian puolelle näiden ns.vieraslajien kanssa. Suomalaiset uskoo ja tottelee kiltisti,kaikki pensaat ja kukat kohta leviäksi vaan.
- Anonyymi
Samoinhan tapahtuu myös ihmisroduissa, miksi pitäisi loputtomiin estää muutokset?
- Anonyymi
hävittäköön ne ne jokka on ne kylväneetkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706594
- 584472
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283158- 612997
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161905Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271566- 151564
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381505- 341349
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471273