Miten esim. Aurorassa hoidetaan 200-kiloista psykoosipotilasta?

Anonyymi-ap

Hei, ihan uteliaisuudesta haluaisin tietää miten esim. Auroran sairaalassa hoidettaisiin 200-kiloista liikuntarajoitteista psykoosipotilasta?

Mikä on sänkyjen ja vessanpöntön kantokyky ja miten sinne ylipäätään pääsisi esim. kantaisiko joku paareilla jos ei pysty kunnolla kävelemään?

Nimim. Iso-Iita

37

479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Se oli yksi syksy kun oltiin vaimon kanssa saunassa, niin lauteet hajos ja rysähettiin alas. Yhteispainomme on toki lähelle 300kg. Sairaalaan ei ole kyllä viel ollut menoja.

• Anonyymi

Ei niillä olisi mitään resusseja auttaa. Ei tollanen ees mahtuis pytylle

• Anonyymi

Sänky kestäis varmaan, mutta siinä varmaa about kaikki. Niillä ei ole tarpeeksi hoitajia auttamaan (siellä on joskus vuorossa 3x hoitajaa ja osastolla potilaita varmaan 12 ainakin) eli joo... Aika pulassa kyseinen henkilö olis ja sais varmaan vaipat vaan

• Anonyymi

Mä luulen et moinen valas olis pulassa jos ei ite pärjää

• Anonyymi

Foorumiasiantuntijoiden mukaan liikunta ja ruokavalio on parhaat keinot psykoosin hoitoon.

• Anonyymi

Auroran sairaalassa ei ole erikseen mainittua painorajaa potilaille. Painoraja ei ole yleinen kriteeri psykiatrisessa sairaalahoidossa.

Etkö pysty istuu pyörätuolissa?

Auroran sairaalassa on pyörätuoleja käytettävissä sairaalan sisällä liikkumista varten. Voit tiedustella pyörätuolin saatavuutta ja lainauskäytäntöjä suoraan sairaalan infopisteestä tai apuvälinepalveluista. Sairaalan henkilökunta auttaa sinua tarvittaessa pyörätuolin käytössä ja opastaa sen löytämisessä.

Auroran sairaalassa on pyörätuoleja, joita voi käyttää potilaiden ja vierailijoiden liikkumisen helpottamiseksi sairaalan tiloissa. Voit tiedustella pyörätuolin saatavuudesta ja lainauskäytännöistä suoraan sairaalan infopisteestä tai apuvälinepalveluista. Sairaalan henkilökunta on valmiina auttamaan sinua pyörätuolin käytössä ja tarvittaessa opastamaan sen löytämisessä.

• Anonyymi

En oikein usko pyskoosipotilaan välttämättä olevan siinä kunnossa että osaa kysyä

Ja muutenkin 200kg ei välttämättä mahdu edes pyörätuoliin ja paino tuo ongelmia mm. vessassa käyntiin jne

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En oikein usko pyskoosipotilaan välttämättä olevan siinä kunnossa että osaa kysyä

Ja muutenkin 200kg ei välttämättä mahdu edes pyörätuoliin ja paino tuo ongelmia mm. vessassa käyntiin jne

Pakko kysyä miten kotona toimit? Luuletko että tavalliset sängyt on kestävämpiä kuin sairaalansängyr ja miten kotona teet tarpeesi jos epäilet että sairaalan wc -pönttö olis huonolaatuisempi kuin kotona.

Minä kerroin jo WC-tuolista ja miten se toimii. Ei tarvitse raahuatua vessaan. Jos kotona pystyy käymään suihkussa niin pitääkö sairaalassa muuttua avuttomaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pakko kysyä miten kotona toimit? Luuletko että tavalliset sängyt on kestävämpiä kuin sairaalansängyr ja miten kotona teet tarpeesi jos epäilet että sairaalan wc -pönttö olis huonolaatuisempi kuin kotona.

Minä kerroin jo WC-tuolista ja miten se toimii. Ei tarvitse raahuatua vessaan. Jos kotona pystyy käymään suihkussa niin pitääkö sairaalassa muuttua avuttomaksi.

En ole itse 200kg enkä psykoosipotilas, mutta olen nähnyt pyskoosiss alevan:

Se psykoosissa oleva ei välttämättä edes pääse sinne vessaan asti, välttämättä edes tiedä missä on

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se psykoosissa oleva ei välttämättä edes pääse sinne vessaan asti, välttämättä edes tiedä missä on

Eiköhän ne sairaalassa huolehdi ja tekevät hoitosuunnitelman potilaalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt oli kyse 200 kiloisesta henkilöstä joka haluaa tietää miten nuo sairaalan varusteet kestää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yleisesti ottaen psykoosi ei vie liikuntakykyä mihinkään, kyllä ihminen liikkumaan pystyy psykoosista huolimatta.
        Aikoinaan ollessani sairaalassa, myös psykoosipotilaat osasivat mennä vessaan, osallistumaan ruokailuihin, jne.

• Anonyymi

Sairaalan sänkyjen painoraja vaihtelee sängyn mallin mukaan, mutta yleisesti ottaen ne on suunniteltu kestämään potilaita, joiden paino on 200-300 kg. Useimpien sairaalasänkyjen suurin sallittu kuormitus on 250-275 kg.

Jos et pääse vessaan niin on olemassa mm. wc-tuoleja ja wc-korottajia . WC-tuoli voi olla esim sängyn vieressä ,jolloin vaan lasket housui ja istut tuoliin ja pissaat/kakkaat tuolissa istuen. Tuotokset menee sitten siihen keräysastian joka on siinä pöntön aukon alapuolella .

Joten voit olla ihan huoleti kun menet auroran sairaalaan.

• Anonyymi

Jos on psykoottisuuteen taipuvainen pitäisi paino saada kuriin. Kun alkaa olla jo liian kuormittava systeemille. Itseä niskasta kiinni ja ylös ulos ja lenkille.

• Anonyymi

Ne lääkkeet lihottaa jo itessään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikeesti. Normaalipainoinen henkilö lihonut psykoosilääkkeillä 200 kiloiseksi ja tätä ei ole huomatta terveydenhuollossa? Älä nyt viitsi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerro ihmeessä miten ne lääkkeet lihottaa ihmisen 200 kiloiseksi? Nyt ei puhuta syömisestä. Jos menee sairaalaan niin lihoo entisestää koska lääkkeet lihottaa? Sähän kuolet tota menoa jos paino vaan nousee edelleen lääkkeistä. Missä ajassa olet saanut isesi 200 kiloiseksi ja mikä oli alkupaino? Kuulostaa uskomattomalta että normaalipainoinen kerää lääkkeillä noin paljon painoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerro ihmeessä miten ne lääkkeet lihottaa ihmisen 200 kiloiseksi? Nyt ei puhuta syömisestä. Jos menee sairaalaan niin lihoo entisestää koska lääkkeet lihottaa? Sähän kuolet tota menoa jos paino vaan nousee edelleen lääkkeistä. Missä ajassa olet saanut isesi 200 kiloiseksi ja mikä oli alkupaino? Kuulostaa uskomattomalta että normaalipainoinen kerää lääkkeillä noin paljon painoa.

Ei ne noille mitään tee. Pyskoosipotilaat saa antispsykootteja ja syö ties mitä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Isoja lääkkeitä isoissa purkeissa.

• Anonyymi

Ei tarvitse kuitenkaan syyllistää, kiitos. Eiköhän tuolla kyseisellä henkilöllä ole jo ihan tarpeeksi paha olla ilman syyllistämistäkin.
        Varmaan sairaaloissa on ennenkin ollut parisataa kiloisia ihmisiä, ei hän taida olla ensimmäinen, eikä luultavimmin viimeinenkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikeesti. Normaalipainoinen henkilö lihonut psykoosilääkkeillä 200 kiloiseksi ja tätä ei ole huomatta terveydenhuollossa? Älä nyt viitsi

Ei täällä ole missään kohdassa mainittu, ettei painoa olisi huomattu terveydenhuollossa.
        Mutta kyllä tuon kilomäärän eteen on oltava liikkumatta ja syötävä paljon, paino ei nouse pelkästään lääkkeiden takia tuohon lukemaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei täällä ole missään kohdassa mainittu, ettei painoa olisi huomattu terveydenhuollossa.
        Mutta kyllä tuon kilomäärän eteen on oltava liikkumatta ja syötävä paljon, paino ei nouse pelkästään lääkkeiden takia tuohon lukemaan.

Kun täällä sanottiin että lääkkeet itsestään jo lihottaa. ja yleensäki puhutaan että psyykelääkkeet lihottaa useita kymmeniä kiloaja lyhyessä ajassa. Niin minun on vaikea käsittää miten ne lääkeet lisää painoa ja rasvakudosta kun syö monipuolisesti,terveellisesti ja liikkuu. Se muutenkin huolentii terveistä elintavoista. Kun itse olen pystynyt laihtumaan psyykelääkkeestä huolimatta. Joten onko mun elmistö erilainen kuin muilla?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun täällä sanottiin että lääkkeet itsestään jo lihottaa. ja yleensäki puhutaan että psyykelääkkeet lihottaa useita kymmeniä kiloaja lyhyessä ajassa. Niin minun on vaikea käsittää miten ne lääkeet lisää painoa ja rasvakudosta kun syö monipuolisesti,terveellisesti ja liikkuu. Se muutenkin huolentii terveistä elintavoista. Kun itse olen pystynyt laihtumaan psyykelääkkeestä huolimatta. Joten onko mun elmistö erilainen kuin muilla?

Oletettavasti ne jotka lihoaa ei harrasta liikunta eikä syö terveellisesti. Todennäköisesti mt-ongelmista johtuen ei ole oikein jaksamista moisiin. Antipsykooti lisää näläntunnetta eikä tuu kylläiseksi eli ahmii enemmän. +Aineenvaihdunta juttuja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletettavasti ne jotka lihoaa ei harrasta liikunta eikä syö terveellisesti. Todennäköisesti mt-ongelmista johtuen ei ole oikein jaksamista moisiin. Antipsykooti lisää näläntunnetta eikä tuu kylläiseksi eli ahmii enemmän. Aineenvaihdunta juttuja

Eli ensisijainen syy lihomiseen on se mitä suuhunsa laittaa. Jos ei ole aikasemmin osannut syödä terveellisesti ja oikeaoppisesti niin voihan se ahmisen laittaa sen piikkiin ettei tunne nälkää jota lääkitys aiheuttaa. Jos haluaa muutosta niin varaa ajan esim ravitsemusterapeutille jonka kanssa ylipäänsä katsotaan miten terveellinen ja monipuolinen ruokavalio koostetaan. Jos sä oot ennen lääkitystäkin mässäillyt niin ethän sä muuta sun tapoja.

Ihmettelen kovasti ettei terveydenhuolto ole ohjannut 200 kiloista esim ravitsemusterapeutille tai jos on niin aloittaja ei ole ole noudattuja terapeutin ohjeita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletettavasti ne jotka lihoaa ei harrasta liikunta eikä syö terveellisesti. Todennäköisesti mt-ongelmista johtuen ei ole oikein jaksamista moisiin. Antipsykooti lisää näläntunnetta eikä tuu kylläiseksi eli ahmii enemmän. Aineenvaihdunta juttuja

No miksi sitten jo valmiiksi ylipainoiset ja liikuntaa harrastamattomat ahmii ja syö epäterveellisesti jos kerta tuntevat tulleensa täyteen ja kylläiseksi ja silti jatkavat ahmimista ja mitään lääkitystä ei ole?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli ensisijainen syy lihomiseen on se mitä suuhunsa laittaa. Jos ei ole aikasemmin osannut syödä terveellisesti ja oikeaoppisesti niin voihan se ahmisen laittaa sen piikkiin ettei tunne nälkää jota lääkitys aiheuttaa. Jos haluaa muutosta niin varaa ajan esim ravitsemusterapeutille jonka kanssa ylipäänsä katsotaan miten terveellinen ja monipuolinen ruokavalio koostetaan. Jos sä oot ennen lääkitystäkin mässäillyt niin ethän sä muuta sun tapoja.

Ihmettelen kovasti ettei terveydenhuolto ole ohjannut 200 kiloista esim ravitsemusterapeutille tai jos on niin aloittaja ei ole ole noudattuja terapeutin ohjeita.

Julkisella tarvitsemusterapiaan?? Jos anoreksiasta kärsivä saa 2x kuussa hoitajan kanssa juttelua niin se 200kg ei todellakaan saa yhtään enempää. Julkisella ei oo resursseja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä oletkin osannut pitää huolta itsestäsi, kunnostasi, ravinnosta, ym.
        Elintavathan ne on, jotka vaikuttavat paljon siihen, nouseeko paino vai ei.
        Vuosia sitten laihdutin 40 kiloa reilussa vuodessa, vaikka samaan aikaan söin kahta eri neuroleptiä ja mielialalääkkeitä, ja jotain muitakin lääkkeitä.
        Aloin vain katsomaan, mitä suuhuni laitoin ja aloin liikkumaan tosi paljon, pitkiä kävelylenkkejä tein.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osittain voi olla mukana niin sanottua tunnesyömistä, eli syömisestä voi saada hyvän olon, mielihyvää. Jotkut syövät väistääkseen ahdistusta, tms.
        Yritetään välttää ja väistellä ikäviä tunteita, jotkut tekevät sen syömällä, jotkut alkoholilla, jotkut pelaamalla ongelmallisesti, jne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Julkisella tarvitsemusterapiaan?? Jos anoreksiasta kärsivä saa 2x kuussa hoitajan kanssa juttelua niin se 200kg ei todellakaan saa yhtään enempää. Julkisella ei oo resursseja.

Ai. No tässä kaupungissa on julkisella puolella terveyskeskuksessa ravitsemusterapeutin vastaanotto. Sinne saa pääsee terveyskeskuslääkärin lähetteellä joka on samassa rakennuksessa. Kyllä niitä käyntejä on useampia. Mutta olen pahoillani ettei sinun kaupungissasi toimi julkisella puolella ravitsemusterapeuttia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä oletkin osannut pitää huolta itsestäsi, kunnostasi, ravinnosta, ym.
        Elintavathan ne on, jotka vaikuttavat paljon siihen, nouseeko paino vai ei.
        Vuosia sitten laihdutin 40 kiloa reilussa vuodessa, vaikka samaan aikaan söin kahta eri neuroleptiä ja mielialalääkkeitä, ja jotain muitakin lääkkeitä.
        Aloin vain katsomaan, mitä suuhuni laitoin ja aloin liikkumaan tosi paljon, pitkiä kävelylenkkejä tein.

Itse olen syönyt unettomuuteen psyykelääkkeitä 25 vuotta joista 20 vuotta unettomuuteen on ollut psykoosilääke. En ole lihonut tänä aikana yhtään . Olen ollut lapsesta asti ylipainoinen ja ylipaino johtunut aivan muista syistä kuin lääkkeistä.

Kun ihminen voi hyvin , elämänhallinta ja elämänlaatu on kunnossa niin ei tarvitse turvautua ylensyömiseen ja mässäilyyn.

Kyllä lääkkeet voivat lisätä ruokahalua,mutta jos tämä on tiedossa niin pitää tehdä valintoja ja syödä ravitsevaa ruokaa. Tiedän että mahalaukku venyy kun mättää ruokaa suuhunsa kuin viimeistä päivää. Nykyään mulla meinaa tehdä vaikeaa ehtiä syömään kakki ateriat päivän aikana ,koska mulle ei tule näläntunnetta.

Mä olen laihtunut vuodessa 20 kiloa. Ja edelleen on psyykelääke unettomuuteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai. No tässä kaupungissa on julkisella puolella terveyskeskuksessa ravitsemusterapeutin vastaanotto. Sinne saa pääsee terveyskeskuslääkärin lähetteellä joka on samassa rakennuksessa. Kyllä niitä käyntejä on useampia. Mutta olen pahoillani ettei sinun kaupungissasi toimi julkisella puolella ravitsemusterapeuttia.

Helsinki vielä kyseessä. Ei kyse siitä ole, ettei niitä olisi. Niitä vain on liian vähän verrattune tarpeeseen. Josta seuraa ettei vapaita aikoja ole

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helsinki vielä kyseessä. Ei kyse siitä ole, ettei niitä olisi. Niitä vain on liian vähän verrattune tarpeeseen. Josta seuraa ettei vapaita aikoja ole

Okei. harmi juttu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Okei. harmi juttu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Okei. harmi juttu.

Se on sitä Soten säästöjä. Mahd. Moni saa vaan sen hoitajan. Kela terapiaankin pitkät jonot. Eli joo, olit sit anoreksiasta kärsivä tai 200kg niin apua on vaikea saada jos se on muutakin kuin lääkkeitä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Okei. harmi juttu.

Se on sitä Soten säästöjä. Mahd. Moni saa vaan sen hoitajan. Kela terapiaankin pitkät jonot. Eli joo, olit sit anoreksiasta kärsivä tai 200kg niin apua on vaikea saada jos se on muutakin kuin lääkkeitä. Pääsääntösesti hoito on lääkkeitä vain

• Anonyymi

Eiköhän siellä olla jo totuttu paksuihin harhoissaan kun syötetään kerran niitä lihottavia lääkkeitä jotka tekee flegmaattisia mussuttsjia käyttäjistään.

• Anonyymi

200kg meni psykoosiin tajusi mitä mars patukan teksti voi tarkoittaa!!!

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      161
      5620
    2. Miksi media ei ole tutkinut Li Anderssonin antifa-yhteyksiä

Antifa on väkivaltainen äärivasemmistolainen terrori-järjestö, joka USA:ssa on nyt kielletty. Andersson itse on äärivas
      Maailman menoa
      90
      4636
    3. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      204
      4601
    4. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      178
      4528
    5. Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!

🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin
      Maailman menoa
      6
      4499
    6. Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan

Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa
      Maailman menoa
      63
      4386
    7. Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana

Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä
      Maailman menoa
      15
      3969
    8. Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus

Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast
      Maailman menoa
      40
      3888
    9. Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle

✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL
      Maailman menoa
      100
      3818
    10. Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut

😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik
      Maailman menoa
      112
      3728
    Aihe