Muutama päivä sitten jouduin tilanteesen, jossa Toyota C-HR auton akku käyttäytyi hyvin erikoisella tavalla. Yksi tuttavani soitti minulle, että hänen 60000 km ajettu erittäin hyväkuntoinen C-HR auto oli mennyt noin 10 minuutin kaupassakäynnin aikana aivan mykäksi eli auto ei inahtanutkaan. Sää oli aurinkoinen ja ulkolämpötila noin +20 astetta.
Koska tuttavani oli vain 3 km päässä asunnoltani, niin lähdin heti yleismittarin ja apuvirtajohtojen kanssa katsomaan kaverini autoa. Kun avasin konepellin ja mittasin 12 V akun napajännitteen, niin mittari näytti vain 7 V jännitettä. Akkujännite oli siis parkkipaikalla 10 minuutin aikana laskenut täydestä jännitteestä 7 V:iin?
Kytkin omasta autostani apuvirtakaapeleilla täyden akkujännitteen kaverini auton akun napoihin, ja heti sen jälkeen C-HR auto alkoi toimia normaalisti, ja hetken päästä polttomoottorikin käynnistyi aivan normaalilla tavalla. Sanoin kaverilleni, että ajaa minun perässä meidän pihaan, koska haluan tehdä akulle vielä joitakin testejä.
Kun pääsimme meidän pihaan, niin tarkistin ensin Toyotan 12 V akun napajännitteen. 3 km ajon jälkeen akkujännite oli 14,0 V, kun autossa oli virta päällä, joten Toyotan DC/DC-muuttaja toimi normaalisti. Sen jälkeen autosta otettiin virta pois päältä, ja tein sitten akulle kuormituskokeen. Purin akkua 10 A virralla 10 minuutin ajan, ja purkausjakson lopussa tarkistin akun napajännitteen. Kuormituskokeessa akun napajännite laski arvoon 11,8 V, joka on mielestäni ihan kelvollinen arvo eli mielestäni akussa ei ollut mitään vikaa. Tämän jälkeen latasin akkua noin 45 minuuttia 6 A virralla, jonka jälkeen sanoin kaverilleni, että hän voi huoletta ajella kotiin, sillä akussa ei näyttäisi olevan mitään vikaa.
Minulle on kerran elämässäni sattunut ihan vastaava tilanne Ford Mondeon kanssa. Ajoin auton ulos tallista ja jätin sen hetkeksi pihaan seisomaan moottori sammutettuna. Kävin ennen reissua vielä juomassa kahvit, ja sen jälkeen oli tarkoitus lähteä matkaan. Kun kahvipaussin jälkeen yritin käynnistää auton, niin edes solenoidi ei napsahtanut. Kun mittasin akun napajännitteen, niin mittari näytti 0 V. Tarkistin akun varaustilan ominaispainomittarilla ja sen mukaan kaikissa kennoissa oli täysi varaustila. Akkuun tuli siis varttitunnin aikana joku sisäinen katkos, joka esit auton käynnistymisen. Kun hain autoon uuden akun, niin kaikki toimi aivan normaalisti. Viallista akkua ei saanut ollenkaan toimimaan vaikka tein kaikkia temppuja.
Kaverini C-HR-autossa saattoi kaupan parkkipaikalla olla vastaava vika, mutta poistuiko vika silloin, kun kytkin ehjän akun Toyotan akun rinnalle. Jos akun napajännite oli parkkipaikalla aluksi vain 7 V, mutta vain 3 km ajon jälkeen akussa ei nyttänyt olevan enää mitään vikaa, niin ihmeeltä se minusta tuntuu. Syväpurkautunut akku ( napajänniten 7 V) ei millään voi 3 km ajomatkan aikana latautua niin paljon, että se kestäisi sen jälkeen 10 minuutin purkauskokeen 10 A virralla. Jos taas täydessä varauksessa olevaa akkua olisi kuormitettu parkkipaikalla niin paljon, että napajännite olisi laskenut 7 V:iin, niin silloin olisi jostakin pitänyt nousta sankka sauhu. Käsitykseni mukaan C-HR autossa ei ollut mitään vikaa, mutta kyllä minä ainakin vaihtaisin siihen uuden 12 V akun, vaikka kummitteleva akku oli vain 4 vuotta vanha.
Toyotan akku alkoi kummitella?
87
634
Vastaukset
- Anonyymi
Vika on sinun mittarissasi, jos näyttelee 0 ja 7 voltin jännitteitä.
- Anonyymi
Niin eihän toyotassa voi mukamas olla vikaa KYLLÄ OLETTE SÄÄLITTÄVIÄ PELLEJÄ JA OMAPOIKA.HAAAAAAAAAAAAA
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin eihän toyotassa voi mukamas olla vikaa KYLLÄ OLETTE SÄÄLITTÄVIÄ PELLEJÄ JA OMAPOIKA.HAAAAAAAAAAAAA
Saahan sen 0 volttia, kun mittaa ac-alueella, ei kyllä muuten.
- Anonyymi
" Vika on sinun mittarissasi, jos näyttelee 0 ja 7 voltin jännitteitä. "
Sinunkin olisi paras olla kokonaan kirjoittamatta, koska et näytä ymmärtävän alkuunkaan sähköasioita. Olen aloittanut jatkuvat sähkömittaukset jo vuonna 1963 vanhalla englantilaisella AVO 8 mittarilla, koska se oli silloin paras yleismittari yleiskäyttöön. Nyt eläkkeellä ollessani olen jatkanut sähkömittauksia ihan samalla tyylillä. Kaverini C-HR auton akkujännitteenkin mittasin perinteisellä englantilaisella AVO 9 yleismittarilla, joten lukemiin voi taatusti luottaa. Esittämäni mittaustulokset ovat siis oikeita, ja olen tehnyt niistä aivan oikeat arviot. Sen pituinen se.
- Anonyymi
Nuo Toyotan 12 voltin akun ongelmat ovat maailmalla ja meillä melkoinen ongelma jota Toyota ei halua/osata korjata, tai se tulisi liian kalliiksi kun autoja on maailmalla niin paljon. Järjestelmä on kokonaisuutena suunniteltu väärin ja auto ei lataa akkua silloin kun pitäisi, eikä hyödynnä ajoakun kapasiteettiä.
Tämä vuoksi Toyotat ovat saksalaisen ADACin tilaston mukaan kaikkein epäluotettavin auto ja eniten autettu tiepalvelulle,- Anonyymi
Kertomani tapaus on mielestäni aivan selvä. Autossa eikä sen latausjärjestelmässä ollut mitään vikaa, mutta akussa saattoi olla sellainen vika, joka johtaa yleensä ihmiset harhaan. Jotenkin tuntuu siltä, että akussa oli ajoittainen katkos, mutta tällainen vika ei kylläkään korjautuisi itsestään. Kun vuosia sitten Mondeoni akkuun tuli sisäinen katkos, niin se vika ei korjaantunut itsestään, vaan jäi kerralla ihan pysyväksi. Mondeon akku (Exide) oli ollut käytössä alle 2 vuotta, ja siltikin siihen tuli sisäinen katkos. Kun laitoin autoon uuden akun, niin tietenkään en laittanut uutta Exide-akkua.
Yhden tutun akkukauppiaan kanssa juttelin nykyisten akkujen kestävyydestä. Kauppiaan mukaan lähes kaikki nykyiset 12 V lyijyakut ovat merkistä riippumatta ihan täyttä kuraa. Lähes uusissakin akuissa imenee vaikka kuinka ihmeellisiä vikoja, ja akkujen pitkäaikaisesta kestävyydestä on ihan turha edes haaveilla. Ilmeisesti akkujen valmistus on liian pitkälle automatisoitu tai akkujen valmistuksessa käytetään liian halpoja ja huonolaatuisia raaka-aineita. Näistä syistä Toyotakin joutuu silloin tilanteesta kärsimään. Huonon akun vuoksi autoakin pidetään huonona. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertomani tapaus on mielestäni aivan selvä. Autossa eikä sen latausjärjestelmässä ollut mitään vikaa, mutta akussa saattoi olla sellainen vika, joka johtaa yleensä ihmiset harhaan. Jotenkin tuntuu siltä, että akussa oli ajoittainen katkos, mutta tällainen vika ei kylläkään korjautuisi itsestään. Kun vuosia sitten Mondeoni akkuun tuli sisäinen katkos, niin se vika ei korjaantunut itsestään, vaan jäi kerralla ihan pysyväksi. Mondeon akku (Exide) oli ollut käytössä alle 2 vuotta, ja siltikin siihen tuli sisäinen katkos. Kun laitoin autoon uuden akun, niin tietenkään en laittanut uutta Exide-akkua.
Yhden tutun akkukauppiaan kanssa juttelin nykyisten akkujen kestävyydestä. Kauppiaan mukaan lähes kaikki nykyiset 12 V lyijyakut ovat merkistä riippumatta ihan täyttä kuraa. Lähes uusissakin akuissa imenee vaikka kuinka ihmeellisiä vikoja, ja akkujen pitkäaikaisesta kestävyydestä on ihan turha edes haaveilla. Ilmeisesti akkujen valmistus on liian pitkälle automatisoitu tai akkujen valmistuksessa käytetään liian halpoja ja huonolaatuisia raaka-aineita. Näistä syistä Toyotakin joutuu silloin tilanteesta kärsimään. Huonon akun vuoksi autoakin pidetään huonona.Noissa 12 voltin akuissa on useamman vuoden takuu. Minulla ei ole reilun 40 vuoden autoilun aikana ollut yhtään vikaa akuissa. Yksi on vain hiipunut ikänsä vuoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noissa 12 voltin akuissa on useamman vuoden takuu. Minulla ei ole reilun 40 vuoden autoilun aikana ollut yhtään vikaa akuissa. Yksi on vain hiipunut ikänsä vuoksi.
" Minulla ei ole reilun 40 vuoden autoilun aikana ollut yhtään vikaa akuissa. Yksi on vain hiipunut ikänsä vuoksi. "
Akkukauppiaan mukaan aiemmin akut toimivatkin juuri kuvaamallasi tavalla. Jos auton laturi oli kunnossa, niin uusi akku kesti normaalisti 7 - 10 vuotta, mutta sen jälkeen se alkoi olla kovalla pakkasella vähän heikko. Nykyisissä akuissa on kuulemma jo takuuaikana kaikenlaisia toimintahäiriöitä eli uudet akut ovat täyttä kuraa vanhoihin akkuihin verrattuna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noissa 12 voltin akuissa on useamman vuoden takuu. Minulla ei ole reilun 40 vuoden autoilun aikana ollut yhtään vikaa akuissa. Yksi on vain hiipunut ikänsä vuoksi.
Oisko erektio loppunu hiipunu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oisko erektio loppunu hiipunu.
Kyllä hiipuu 40 vuoden autoilun jälkeen.Kalu on istuttu litteäksi kuin majavan häntä.
- Anonyymi
Tässä asiasta selkeää faktaa.
https://moottori.fi/uutinen/adacin-tiepalveluraportti-pienempi-ja-isompi-keskiluokka-nama-autot-jattavat-eniten-tielle/ - Anonyymi
Mulla toyota kummittelee yöllä olen aivan paniikissa hikoilen kun unessa näytetään toyotan viat omapoika ei varmaannuku ollenkaan.hiiiiiiii
- Anonyymi
Toyota on noita akkuja vaihtanut takuuseen paljon ja toivonut, että saavat sillä siirrettyä ongelman omistajan riesaksi ja maksettavasti.
- Anonyymi
Minäkin vaihtaisin ihan varmuuden vuoksi kaverini C-HR-autoon akun, koska auton järjestelmissä ei testieni mukaan voinut olla mitään muuta vikaa. Jos akkua ei vaihda uuteen, niin vika saattaa usiutua milloin tahansa. Juuri tällaisista ihmeellisistä vioista pätevä akkukauppias minulle kertoi. Vanhoina hyvinä aikoina lyijyakuissa ei milloinkaan ollut vastaavia vikoja.
Huonot akut eivät ole pelkästään Toyotan ongelma. Monissa muissakin sähköautoissa 12 V lyijyakku on osoittautunut ongelmalliseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin vaihtaisin ihan varmuuden vuoksi kaverini C-HR-autoon akun, koska auton järjestelmissä ei testieni mukaan voinut olla mitään muuta vikaa. Jos akkua ei vaihda uuteen, niin vika saattaa usiutua milloin tahansa. Juuri tällaisista ihmeellisistä vioista pätevä akkukauppias minulle kertoi. Vanhoina hyvinä aikoina lyijyakuissa ei milloinkaan ollut vastaavia vikoja.
Huonot akut eivät ole pelkästään Toyotan ongelma. Monissa muissakin sähköautoissa 12 V lyijyakku on osoittautunut ongelmalliseksi.Olet pihalla ja pahasti. Ei itse pysty tutkimaan auton sielunelämään ja sitä miten se hoitaa akun lataamisen ja missä tilanteissa ei.
Ei akuissa ole mitään "yleistä ongelmaa", vaan sen latauksessa ja ylläpidosta. Autot kuluttavat akkua vaikka auto seisoo ja jos ajaa vain vähän, niin se ei ehdi lataantua ja varsinkin Toyotan logiikka ja ohjelmisto tyrii kaiken. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet pihalla ja pahasti. Ei itse pysty tutkimaan auton sielunelämään ja sitä miten se hoitaa akun lataamisen ja missä tilanteissa ei.
Ei akuissa ole mitään "yleistä ongelmaa", vaan sen latauksessa ja ylläpidosta. Autot kuluttavat akkua vaikka auto seisoo ja jos ajaa vain vähän, niin se ei ehdi lataantua ja varsinkin Toyotan logiikka ja ohjelmisto tyrii kaiken.Turha syytellä akkua, kun vika on autossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet pihalla ja pahasti. Ei itse pysty tutkimaan auton sielunelämään ja sitä miten se hoitaa akun lataamisen ja missä tilanteissa ei.
Ei akuissa ole mitään "yleistä ongelmaa", vaan sen latauksessa ja ylläpidosta. Autot kuluttavat akkua vaikka auto seisoo ja jos ajaa vain vähän, niin se ei ehdi lataantua ja varsinkin Toyotan logiikka ja ohjelmisto tyrii kaiken.Toyotalla se viimeisen tipan säästö on syynä akkujen vikoihin. Akun lataamista täydeksi ja sen pitämistä täytenä, vältetään, koska se lisäisi hieman polttoaineen kulutusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turha syytellä akkua, kun vika on autossa.
Juurikin näin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei akuissa ole mitään "yleistä ongelmaa", vaan sen latauksessa ja ylläpidosta. Autot kuluttavat akkua vaikka auto seisoo ja jos ajaa vain vähän, niin se ei ehdi lataantua ja varsinkin Toyotan logiikka ja ohjelmisto tyrii kaiken.Olen vanha pitkän linjan sähkö/elektroniikkamies, joten uskon ymmärtäväni hyvin autojen sähkölaitteiden toiminnan. Minulla itselläni on myös itselataava hybridi-Toyota, jonka 12 V akussa ei ole milloinkaan esiintynyt mitään toimintahäiriöitä. Toyotan latauspiiri on niin fiksu, että se kyllä pitää akun aina täydessä varauksessa, mikäli autolla ajetaan noin 1 tunti viikossa. Normaalissa kauppa-ajossa tämä vaatimus toteutuu ihan vaivatta ilman mitään erityistoimenpiteitä.
Olen suorittanut pitkiä matkoja ajaessani testejä Toyotan lataispiirien toiminnasta, ja näiden testien persteella voin sanoa, että latauspiirit on suunniteltu toimimaan hyvin fiksusti. Hyvin toimiva 12 V akku pysyy aina täydessä varauksessa, mutta jos akussa on edellä kerrottu ajoittainen vika, niin silloin voi tapahtua ihan mitä tahansa. Pahimmassa tapauksessa 10 minuutin pysähtymisen jälkeen auto ei sitten inahdakaan.
Oli oikein hyvä juttu, että kaverini soitti ensin minulle ennen kuin tilasi hinausauton. Nyt minulla on erittäin selkeä käsitys hybridi-Toyotan paljon mainostetuista käynnistysvaikeuksista, koska pääsin itse tutkimaan tapausta ihan rysän päältä. Vika taitaa kaikissa tapauksissa olla vain heikkolaatuinen 12 V lyijyakku. Kokeneen akkukauppiaan sanaan siis voi aina luottaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen vanha pitkän linjan sähkö/elektroniikkamies, joten uskon ymmärtäväni hyvin autojen sähkölaitteiden toiminnan. Minulla itselläni on myös itselataava hybridi-Toyota, jonka 12 V akussa ei ole milloinkaan esiintynyt mitään toimintahäiriöitä. Toyotan latauspiiri on niin fiksu, että se kyllä pitää akun aina täydessä varauksessa, mikäli autolla ajetaan noin 1 tunti viikossa. Normaalissa kauppa-ajossa tämä vaatimus toteutuu ihan vaivatta ilman mitään erityistoimenpiteitä.
Olen suorittanut pitkiä matkoja ajaessani testejä Toyotan lataispiirien toiminnasta, ja näiden testien persteella voin sanoa, että latauspiirit on suunniteltu toimimaan hyvin fiksusti. Hyvin toimiva 12 V akku pysyy aina täydessä varauksessa, mutta jos akussa on edellä kerrottu ajoittainen vika, niin silloin voi tapahtua ihan mitä tahansa. Pahimmassa tapauksessa 10 minuutin pysähtymisen jälkeen auto ei sitten inahdakaan.
Oli oikein hyvä juttu, että kaverini soitti ensin minulle ennen kuin tilasi hinausauton. Nyt minulla on erittäin selkeä käsitys hybridi-Toyotan paljon mainostetuista käynnistysvaikeuksista, koska pääsin itse tutkimaan tapausta ihan rysän päältä. Vika taitaa kaikissa tapauksissa olla vain heikkolaatuinen 12 V lyijyakku. Kokeneen akkukauppiaan sanaan siis voi aina luottaa.Höpöä tuo sinun akun ajoittainen vikasi Kyllä se vika on akun latauksessa, ole vaikka 100 vuotias asentaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen vanha pitkän linjan sähkö/elektroniikkamies, joten uskon ymmärtäväni hyvin autojen sähkölaitteiden toiminnan. Minulla itselläni on myös itselataava hybridi-Toyota, jonka 12 V akussa ei ole milloinkaan esiintynyt mitään toimintahäiriöitä. Toyotan latauspiiri on niin fiksu, että se kyllä pitää akun aina täydessä varauksessa, mikäli autolla ajetaan noin 1 tunti viikossa. Normaalissa kauppa-ajossa tämä vaatimus toteutuu ihan vaivatta ilman mitään erityistoimenpiteitä.
Oli oikein hyvä juttu, että kaverini soitti ensin minulle ennen kuin tilasi hinausauton. Nyt minulla on erittäin selkeä käsitys hybridi-Toyotan paljon mainostetuista käynnistysvaikeuksista, koska pääsin itse tutkimaan tapausta ihan rysän päältä. Vika taitaa kaikissa tapauksissa olla vain heikkolaatuinen 12 V lyijyakku. Kokeneen akkukauppiaan sanaan siis voi aina luottaa.Minulla on vähän vanhempi Toyota (Corolla Verso 2006). Aikoinaan 7-vuotiaana, hellesäässä, sen alkuperäisakku päätti hajota varoittamatta ja kerralla. Niinpä auto jäi bensamittarille aikalailla kuolleena ja lähti sitten hinausauton kyydissä Toyotalle pikahuoltoon jossa siihen vaihdettiin uusi akku ja matka jatkui normaalisti. Tuo vaihdettu akku olikin autossa sitten seuraavat 10 vuotta ja vaihdettiin taas uuteen, ajoissa, kun se rupesi osoittamaan hienoisia vanhenemisen merkkejä. Aika näyttää millainen loppu tällä kolmannella akulla sitten aikanaan on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöä tuo sinun akun ajoittainen vikasi Kyllä se vika on akun latauksessa, ole vaikka 100 vuotias asentaja.
"Höpöä tuo sinun akun ajoittainen vikasi Kyllä se vika on akun latauksessa, ole vaikka 100 vuotias asentaja. "
Uskon tuntevani hybridi-Toyotan hienon lataussysteemin paremmin kuin sinä, sillä olen asiaa paljon tutkinut ja mittaillut. Voisitko heti alkajaisiksi kertoa meille, mihin arvoon 12 V akun napajännite nousee, kun virta kytketään päälle? Toiseksi voisit kertoa meille sen, mihin arvoon latausjännite laskee, kun autolla ajetaan normaalia vauhtia maantiellä pitkällä reissulla. Kolmanneksi voisit kertoa vielä senkin, mihin arvoon akun napajännite taas nousee, jos autolla ajetaan maantieajon jälkeen liikenneympyrään tai jyrkkiin kadunkulmiin. Sinulla ei taida olla dataa näistä ajotilanteista, mutta siltikin väität niin, että Toyotan latausjärjestelmässa olisi suunnitteluvirhe. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Höpöä tuo sinun akun ajoittainen vikasi Kyllä se vika on akun latauksessa, ole vaikka 100 vuotias asentaja. "
Uskon tuntevani hybridi-Toyotan hienon lataussysteemin paremmin kuin sinä, sillä olen asiaa paljon tutkinut ja mittaillut. Voisitko heti alkajaisiksi kertoa meille, mihin arvoon 12 V akun napajännite nousee, kun virta kytketään päälle? Toiseksi voisit kertoa meille sen, mihin arvoon latausjännite laskee, kun autolla ajetaan normaalia vauhtia maantiellä pitkällä reissulla. Kolmanneksi voisit kertoa vielä senkin, mihin arvoon akun napajännite taas nousee, jos autolla ajetaan maantieajon jälkeen liikenneympyrään tai jyrkkiin kadunkulmiin. Sinulla ei taida olla dataa näistä ajotilanteista, mutta siltikin väität niin, että Toyotan latausjärjestelmässa olisi suunnitteluvirhe.Et tunne näitä uudempia Toyotan hybridin latausjärjestelmää ja siksi tuo suunnitteluongelman takia akku ei lataannu järkevästi.
Kannattaa tutkia tuo artikkeli ajatuksella. https://moottori.fi/uutinen/adacin-tiepalveluraportti-pienempi-ja-isompi-keskiluokka-nama-autot-jattavat-eniten-tielle/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et tunne näitä uudempia Toyotan hybridin latausjärjestelmää ja siksi tuo suunnitteluongelman takia akku ei lataannu järkevästi.
Kannattaa tutkia tuo artikkeli ajatuksella. https://moottori.fi/uutinen/adacin-tiepalveluraportti-pienempi-ja-isompi-keskiluokka-nama-autot-jattavat-eniten-tielle/" Et tunne näitä uudempia Toyotan hybridin latausjärjestelmää ja siksi tuo suunnitteluongelman takia akku ei lataannu järkevästi. "
Kertoisitko nyt lopulta ihan selkokielellä, mikä on hybridi-Toyotien latausjärjestelmien suunnitteluongelma? Voitko meille kaikille kertoa sen, miten suuri 12 V akun napajännite on missäkin ajotilanteessa? Voit ilmoittaa lukemat 0,1 Voltin tarkkkuudella, sillä ei näissä hommissa aleta nyt hiuksia halkomaan.
Ihmettelen sitä, että hybridi-Toyotien käynnistysongelmista lauletaan ihan kuorossa, mutta kukaan ei osaa kertoa sitä, mistä ongelma johtuu. Totuus on se, että jos 12 V akku vain on kunnollinen, niin kaikilta käynnistysongelmilta vältytään. Tutun akkukauppiaan mukaan nykyiset 12 V lyijyakut ovat täyttä kuraa, joten erilaisiin akkuongelmiin on vain totuttava. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et tunne näitä uudempia Toyotan hybridin latausjärjestelmää ja siksi tuo suunnitteluongelman takia akku ei lataannu järkevästi.
Kannattaa tutkia tuo artikkeli ajatuksella. https://moottori.fi/uutinen/adacin-tiepalveluraportti-pienempi-ja-isompi-keskiluokka-nama-autot-jattavat-eniten-tielle/Ei se pelkkä latausjännite auta, joa laturi ei anna virtaa. Ei akuissa ole mitään tilapäisiä katkoksia, niitä voi olla akkukaapeleissa eli liittimet löysällä tai niinkuin Tojossa, maajohdon koriliitin ruosteessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Et tunne näitä uudempia Toyotan hybridin latausjärjestelmää ja siksi tuo suunnitteluongelman takia akku ei lataannu järkevästi. "
Kertoisitko nyt lopulta ihan selkokielellä, mikä on hybridi-Toyotien latausjärjestelmien suunnitteluongelma? Voitko meille kaikille kertoa sen, miten suuri 12 V akun napajännite on missäkin ajotilanteessa? Voit ilmoittaa lukemat 0,1 Voltin tarkkkuudella, sillä ei näissä hommissa aleta nyt hiuksia halkomaan.
Ihmettelen sitä, että hybridi-Toyotien käynnistysongelmista lauletaan ihan kuorossa, mutta kukaan ei osaa kertoa sitä, mistä ongelma johtuu. Totuus on se, että jos 12 V akku vain on kunnollinen, niin kaikilta käynnistysongelmilta vältytään. Tutun akkukauppiaan mukaan nykyiset 12 V lyijyakut ovat täyttä kuraa, joten erilaisiin akkuongelmiin on vain totuttava.Se on kerrottu, auto ei lataa silloin kun pitäisi, koska halutaan säästää sähkö ajoon, eli päästä pienempään kulutukseen ja se tehdään ohjelmallisesti jne....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Et tunne näitä uudempia Toyotan hybridin latausjärjestelmää ja siksi tuo suunnitteluongelman takia akku ei lataannu järkevästi. "
Ihmettelen sitä, että hybridi-Toyotien käynnistysongelmista lauletaan ihan kuorossa, mutta kukaan ei osaa kertoa sitä, mistä ongelma johtuu. Totuus on se, että jos 12 V akku vain on kunnollinen, niin kaikilta käynnistysongelmilta vältytään. Tutun akkukauppiaan mukaan nykyiset 12 V lyijyakut ovat täyttä kuraa, joten erilaisiin akkuongelmiin on vain totuttava.En voi kertoa teille kaikille sitä.
- Anonyymi
Ongelman ydin on alimitoitettu dc/dc convertteri, jonka teho ei riitä pitämään akkua latautuneena etenkään pätkäajossa. Toyota hybridissäkin monet laitteet toimivat 12 v jännitteellä, valot, sytytys, pa-pumppu, lämmittimet, pyyhkimet, kojelaudan laitteet jne. Etenkin talvella tehon kulutus on suurin ja kylmän akun latautuminen hitainta.
- Anonyymi
Eiköhän siitä konvertterista irtoaa ainakin 100 A mutta mitä se akku ottaa vastaan, on sitten eri juttu. 14 V latausjännite on aivan liian pieni ja jos akun sisäinen vastus on suuri, niin eihän sinne paljon amppereita vilise.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän siitä konvertterista irtoaa ainakin 100 A mutta mitä se akku ottaa vastaan, on sitten eri juttu. 14 V latausjännite on aivan liian pieni ja jos akun sisäinen vastus on suuri, niin eihän sinne paljon amppereita vilise.
Olen samaa mieltä siitä, että Toyotan DC/DC konvertterista lähtee taatusti tarpeeksi virtaa kaikkien 12 V sähköllä toimivien järjestelmien syöttämiseen. Toyota on niin kauan tehnyt hybridiautoja, että tehtaalla varmasti hallitaan tämä perusasia.
Akun kestävyyden kannalta Toyotan tehokas ja nopea DC/DC konvertteri saattaa ehkä olla huonokin asia. Koska kaikki 12 V järjestelmät saavat aina sähkönsä DC/DC.muuttajasta, niin normaalissa ajossa akusta ei oteta virtaa ollenkaan. Työelämässäkin havaitsin sen, että akkujen sisävastus säilyy pienenä paremmin, kun akkuja aina silloin tällöin hallitusti puretaan kohtuullinen määrä. Hybridiautossa näitä purkujaksoja ei juuri esiinny, koska DC/DC konvertteri on niin tehokas ja nopea, ja suurjänniteakussa kyllä riittää hönkää. Tällaisessa käytössa akku saattaa muuttua vähän laiskaksi, ja silloin se ei ehkä ota latausta niin helposti vastaan. Suurin ongelma on kuitenkin nykyisten 12 V lyijyakkujen huono laatu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä, että Toyotan DC/DC konvertterista lähtee taatusti tarpeeksi virtaa kaikkien 12 V sähköllä toimivien järjestelmien syöttämiseen. Toyota on niin kauan tehnyt hybridiautoja, että tehtaalla varmasti hallitaan tämä perusasia.
Akun kestävyyden kannalta Toyotan tehokas ja nopea DC/DC konvertteri saattaa ehkä olla huonokin asia. Koska kaikki 12 V järjestelmät saavat aina sähkönsä DC/DC.muuttajasta, niin normaalissa ajossa akusta ei oteta virtaa ollenkaan. Työelämässäkin havaitsin sen, että akkujen sisävastus säilyy pienenä paremmin, kun akkuja aina silloin tällöin hallitusti puretaan kohtuullinen määrä. Hybridiautossa näitä purkujaksoja ei juuri esiinny, koska DC/DC konvertteri on niin tehokas ja nopea, ja suurjänniteakussa kyllä riittää hönkää. Tällaisessa käytössa akku saattaa muuttua vähän laiskaksi, ja silloin se ei ehkä ota latausta niin helposti vastaan. Suurin ongelma on kuitenkin nykyisten 12 V lyijyakkujen huono laatu.Normiautossa akusta otetaan suuri virta aina käynnistettäessä. Toyota pyöräyttää moottorin käyntiin korkeajänniteakulla. Tuoko olisi huono juttu akun kestävyyden kannalta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akun kestävyyden kannalta Toyotan tehokas ja nopea DC/DC konvertteri saattaa ehkä olla huonokin asia. Koska kaikki 12 V järjestelmät saavat aina sähkönsä DC/DC.muuttajasta, niin normaalissa ajossa akusta ei oteta virtaa ollenkaan. Työelämässäkin havaitsin sen, että akkujen sisävastus säilyy pienenä paremmin, kun akkuja aina silloin tällöin hallitusti puretaan kohtuullinen määrä. Hybridiautossa näitä purkujaksoja ei juuri esiinny, koska DC/DC konvertteri on niin tehokas ja nopea, ja suurjänniteakussa kyllä riittää hönkää. Tällaisessa käytössa akku saattaa muuttua vähän laiskaksi, ja silloin se ei ehkä ota latausta niin helposti vastaan. Suurin ongelma on kuitenkin nykyisten 12 V lyijyakkujen huono laatu.Kyllähän polttisautojen laturit on nykyisin tehokkaampia kuin Toyotan dc-dc konvertteri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normiautossa akusta otetaan suuri virta aina käynnistettäessä. Toyota pyöräyttää moottorin käyntiin korkeajänniteakulla. Tuoko olisi huono juttu akun kestävyyden kannalta?
Mutta kun se 12voötin akku on tyhjä, niin auto on täysin mykkä.
ADAC - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akun kestävyyden kannalta Toyotan tehokas ja nopea DC/DC konvertteri saattaa ehkä olla huonokin asia. Koska kaikki 12 V järjestelmät saavat aina sähkönsä DC/DC.muuttajasta, niin normaalissa ajossa akusta ei oteta virtaa ollenkaan. Työelämässäkin havaitsin sen, että akkujen sisävastus säilyy pienenä paremmin, kun akkuja aina silloin tällöin hallitusti puretaan kohtuullinen määrä. Hybridiautossa näitä purkujaksoja ei juuri esiinny, koska DC/DC konvertteri on niin tehokas ja nopea, ja suurjänniteakussa kyllä riittää hönkää. Tällaisessa käytössa akku saattaa muuttua vähän laiskaksi, ja silloin se ei ehkä ota latausta niin helposti vastaan. Suurin ongelma on kuitenkin nykyisten 12 V lyijyakkujen huono laatu.Kova on sedällä yritys vääntää Toyotan suunnittelumoka akkuvalmistajan syyksi.
Samoja akkuja on muillakin, eikä muilla ole vastaavia ongelmia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kova on sedällä yritys vääntää Toyotan suunnittelumoka akkuvalmistajan syyksi.
Samoja akkuja on muillakin, eikä muilla ole vastaavia ongelmia.Omien mokien myöntäminen on aina ollut Toyotan isoin ongelma.
Eihän Toyota korjaa muuten mokia kuin oikeuden päätöksellä ja sitten maksetaan korvauksia. Näitä tapauksia on jo todella paljon ollut ympäri maailmaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun se 12voötin akku on tyhjä, niin auto on täysin mykkä.
ADACEtpä tainnut lukea, mihin asiaan esitin kysymykseni, kun vastauksesi on noin ääliömäisen typerä.
Teksti, mihin viitataan:
"Työelämässäkin havaitsin sen, että akkujen sisävastus säilyy pienenä paremmin, kun akkuja aina silloin tällöin hallitusti puretaan kohtuullinen määrä. Hybridiautossa näitä purkujaksoja ei juuri esiinny, koska DC/DC konvertteri on niin tehokas ja nopea, ja suurjänniteakussa kyllä riittää hönkää. Tällaisessa käytössa akku saattaa muuttua vähän laiskaksi, ja silloin se ei ehkä ota latausta niin helposti vastaan."
Ja kysymykseni:
"Normiautossa akusta otetaan suuri virta aina käynnistettäessä. Toyota pyöräyttää moottorin käyntiin korkeajänniteakulla. Tuoko olisi huono juttu akun kestävyyden kannalta?" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etpä tainnut lukea, mihin asiaan esitin kysymykseni, kun vastauksesi on noin ääliömäisen typerä.
Teksti, mihin viitataan:
"Työelämässäkin havaitsin sen, että akkujen sisävastus säilyy pienenä paremmin, kun akkuja aina silloin tällöin hallitusti puretaan kohtuullinen määrä. Hybridiautossa näitä purkujaksoja ei juuri esiinny, koska DC/DC konvertteri on niin tehokas ja nopea, ja suurjänniteakussa kyllä riittää hönkää. Tällaisessa käytössa akku saattaa muuttua vähän laiskaksi, ja silloin se ei ehkä ota latausta niin helposti vastaan."
Ja kysymykseni:
"Normiautossa akusta otetaan suuri virta aina käynnistettäessä. Toyota pyöräyttää moottorin käyntiin korkeajänniteakulla. Tuoko olisi huono juttu akun kestävyyden kannalta?"No eipä se Toyota lähde käyntiin ja vain sillä on merkitystä. Tuskin autoilijaa kiinnostaa tuollaiset teoriat ja toiminnot kun odottaa apua tienlaidassa tai pihassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eipä se Toyota lähde käyntiin ja vain sillä on merkitystä. Tuskin autoilijaa kiinnostaa tuollaiset teoriat ja toiminnot kun odottaa apua tienlaidassa tai pihassa?
Mutta minua kiinnostaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etpä tainnut lukea, mihin asiaan esitin kysymykseni, kun vastauksesi on noin ääliömäisen typerä.
Teksti, mihin viitataan:
Ja kysymykseni:
"Normiautossa akusta otetaan suuri virta aina käynnistettäessä. Toyota pyöräyttää moottorin käyntiin korkeajänniteakulla. Tuoko olisi huono juttu akun kestävyyden kannalta?"Ja kysymykseni:
"Normiautossa akusta otetaan suuri virta aina käynnistettäessä. Toyota pyöräyttää moottorin käyntiin korkeajänniteakulla. Tuoko olisi huono juttu akun kestävyyden kannalta?"
Esitit mielenkiintoisen kysymyksen, jota kannattaa tosiaan pohtia ihan rauhallisesti. Tavallisissa autoissa käytetään käynnistysakkuja, joista saadaan lyhytaikaisesti hyvin suuri käynnistysvirta. Tämä merkitsee sitä, että akun sisäinen vastus pitää olla hyvin pieni. Tällainen käynnistysakku ottaa heti käynnistyksen jälkeen hyvin ahnaasti latausvirtaa vastaan. Tavallisissa autoissa akun kunto testataan siis jokaisessa startissa. Jos auto lähtee helposti käyntiin, niin on taysin varmaa, että akku ottaa vastaan reilusti latausvirtaa.
Hybridi-Toyotassa polttomoottorin käynnistämisessä ei 12 Voltin akusta tarvitse ottaa suurta käynnistysvirtaa, vaan ainoastaan käynnistysreleen pieni vetovirta täytyy akusta löytyä. Käynnistyksen jälkeen ei tosiaan tiedetä sitä, miten hanakasti akku ottaa latausvirtaa vastaan DC/DC konvertterin ulostulojännitteellä. Hybridi-Toyota voi siis toimia täysin moitteettomasti pitkiäkin aikoja pahastikin "laiskistuneella" akulla, koska tehokas DC/DC konvertteri hoitelee hommat ajon aikana.
Hybridi-Toyotassa voidaan pientä 12 V akkua kuormittaa suurehkolla virralla aina ennen ajoonlähtöä, vaikka polttomoottorin käynnistäminen ei vaadikaan suurta virtaa. Kun auton kuljettajan puoleisen etuoven aukaisee, niin silloin ABS-pumppu heti käynnistyy. Olen ottanut tavakseni sen, että annan ABS-pumpun käydä loppuun asti pelkällä akulla, ja vasta sen jälkeen laitan autoon virran päälle. ABS-pumpun käyntiajasta voi helposti päätellä sen, onko 12 V akku virkeässä kunnossa. Kun akkua on kormitettu ennen ajoonlähtöä suurehkolla ABS-pumpun virralla, niin sen jälkeen akku ottaa paljon hanakammin latausvirtaa vastaan. ABS-pumpun käyttäminen pelkästään akulla vastaa siis tavallaan polttomoottorin käynnistämistä starttimoottorilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kysymykseni:
"Normiautossa akusta otetaan suuri virta aina käynnistettäessä. Toyota pyöräyttää moottorin käyntiin korkeajänniteakulla. Tuoko olisi huono juttu akun kestävyyden kannalta?"
Esitit mielenkiintoisen kysymyksen, jota kannattaa tosiaan pohtia ihan rauhallisesti. Tavallisissa autoissa käytetään käynnistysakkuja, joista saadaan lyhytaikaisesti hyvin suuri käynnistysvirta. Tämä merkitsee sitä, että akun sisäinen vastus pitää olla hyvin pieni. Tällainen käynnistysakku ottaa heti käynnistyksen jälkeen hyvin ahnaasti latausvirtaa vastaan. Tavallisissa autoissa akun kunto testataan siis jokaisessa startissa. Jos auto lähtee helposti käyntiin, niin on taysin varmaa, että akku ottaa vastaan reilusti latausvirtaa.
Hybridi-Toyotassa polttomoottorin käynnistämisessä ei 12 Voltin akusta tarvitse ottaa suurta käynnistysvirtaa, vaan ainoastaan käynnistysreleen pieni vetovirta täytyy akusta löytyä. Käynnistyksen jälkeen ei tosiaan tiedetä sitä, miten hanakasti akku ottaa latausvirtaa vastaan DC/DC konvertterin ulostulojännitteellä. Hybridi-Toyota voi siis toimia täysin moitteettomasti pitkiäkin aikoja pahastikin "laiskistuneella" akulla, koska tehokas DC/DC konvertteri hoitelee hommat ajon aikana.
Hybridi-Toyotassa voidaan pientä 12 V akkua kuormittaa suurehkolla virralla aina ennen ajoonlähtöä, vaikka polttomoottorin käynnistäminen ei vaadikaan suurta virtaa. Kun auton kuljettajan puoleisen etuoven aukaisee, niin silloin ABS-pumppu heti käynnistyy. Olen ottanut tavakseni sen, että annan ABS-pumpun käydä loppuun asti pelkällä akulla, ja vasta sen jälkeen laitan autoon virran päälle. ABS-pumpun käyntiajasta voi helposti päätellä sen, onko 12 V akku virkeässä kunnossa. Kun akkua on kormitettu ennen ajoonlähtöä suurehkolla ABS-pumpun virralla, niin sen jälkeen akku ottaa paljon hanakammin latausvirtaa vastaan. ABS-pumpun käyttäminen pelkästään akulla vastaa siis tavallaan polttomoottorin käynnistämistä starttimoottorilla."Kerrohan vielä AP millä purit 10 amp virralla ?
14,00 v jännite laturista on mitä lyijyakuilla ?
14,00 v jännite laturista on mitä lionakuille ?
Jännitteen laskiessa mitä tapahtuu ?
Monenko Ah akku kyseisessä autossa ?
Alle 11,95v jännite 10 min testin jälkeen kertoo mitä?
Montako ah 45min latauksesi täytti kun pystyt sanomaan 6amp keskimäärin virraksi laturisi kanssa ?
Sain selville monta asiaa ilman että vastaan enkä millään halua pilata kirjoittajan Ahaa elämystä kun hän tutkii asiaa tarkemmin. "
Mukava huomata se, että tämä hybridi-Toyotan akkuasia näi paljon kiinnostaa. Kiinnostus on tietysti ihan ymmärrettävää, sillä onhan Toyotan HYBRID SYNERGY DRIVE voimalinja edelleenkin kaikkein nerokkain voimalinja, mitä autoihin on milloinkaan kehitetty. Parempaa voimalinjaa tuskin pystytään koskaan autoihin kehittämään.
Käydään vielä läpi kaikki C-HR-auton akkuun liittyvät tapahtumat:
- 10 minuutin kauppareissun jälkeen auto ei käynnistynyt normaalisti, joten tuttavani soitti siitä minulle.
- Noin 10 minuuttia soiton jälkeen olin parkkipaikalla ja mittasin auton 12 V akun napajännitteen. Mittaustulos oli 7 V
Näin pieni mittaustulos kieli siitä, että akku olisi syväpurkautunut noin 10 minuutin aikana.
- Kytkin apuvirtakaapeleilla oman autoni akun C-HR auton akun rinnalle, jolloin C-HR auto alkoi käyttäytyä normaalisti, ja hetken kuluttua myös polttomoottori käynistyi normaalisti.
- Autolla ajettiin noin 3 km meidän pihaan, jossa suoritin taas akun napajännitteen mittauksen, kun autossa oli virta päällä. Mittaustulos oli 14,0 V
- Virta kytkettiin pois, jonka jälkeen suoritin akulle lyhyen kuormituskokeen eli purin akkua 10 A virralla 10 minuutin ajan. Kuormituskokeen alussa akun napajännite oli 12,0 V ja kuormituskokeen lopussa 11,8 V
- Seuraavaksi latasin akkua 6 A virralla 45 minuutin ajan. Latausjakson lopussa akun napajännite nousi arvoon 13,7 V. Arvioni mukaan akussa oli nyt niin paljon varausta, että kaverini saattoi lähteä autolla noin puoli tuntia kestävälle kotimatkalle.
Sanoin kaverilleni, että kotiin päästyään hänen kannattaa jättää C-HR auto pihamaalle reiluksi tunniksi seisomaan virrat päällä, jotta auton oma DC/DC konvertteri voisi ladata akun riittävän täyteen. Koska oli lämmin kesäpäivä, niin latausprosessin aikana auton polttomoottori käynnistyy vain harvoin, eikä se käy pitkiä aikoja kerrallaan. Itselataava hybridi-Toyota tosiaan osaa ihan itse ladata täyteen syväpurkautuneen akunkin, kunhan vain akun rinnalle laitetaan hetkeksi apuvirtakaapeleilla täydessä jännitteessä oleva akku, jolloin virta saadaan normaalisti päälle.
Esitit asian johdosta muutamia teknisiä kysymyksiä, joihin pyrin antamaan vastaukset.
Kerrohan vielä AP millä purit 10 amp virralla ?
Akun kuormituskokeessa käytin vastuksina tavallisia viallisia H4 lamppuja. Kaukovalojen hehkulanka jää aina ehjäksi, joten niitä on mukava käyttää kuormitusvastuksina. Tässä tapauksessa kytkin akun napoihin rinnan 2 kpl H4 lamppuja, jolloin akkua pystytään helposti purkamaan noin 10 A virralla.
En tiedä sitä, monenko Ah:n akku autossa oli. Akku oli ihan tavallinen lyijyakku. Omassa Hybridi-Auriksessa on pienempi täysin suljettu hyytelöakku.
Minulle tällainen mittaustulos kertoo sen, että akun varaustila on vähän heikko. Mittaustulos riippuu myös akkutyypistä, joten heittoa voi olla puoleen ja toiseen. Omalle autolleni teen kerran kuukaudessa vastaavan kuormituskokeen. Auriksen pienemmässä hyyteloakussa kuormituskokeen lopussa akun napajännite on 11,7 V, mutta autossa ei ole milloinkaan esiintynyt mitään käynnistysvaikeuksia.
Montako ah 45min latauksesi täytti kun pystyt sanomaan 6amp keskimäärin virraksi laturisi kanssa ?
Latausjakson aikana sain ladattua auton akkuun kaikkiaan 4,5 Ah. Tiedän tämän tarkasti, sillä minulla on käytössä omavalmisteinen syklinen akkulaturi, jossa akkua ladataan vakiovirralla. Laturini johdot saa laittaa vaikka oikosulkuun, niin mikään ei mene rikki. Oikosulussakin alaturin antama virta on 6 A. 45 minuuttia kestäneen latausjakson aikana latausvirta oli siis koko ajan 6 A.
Kun akkua ladataan aina vakiovirralla, niin varaustilan edistymistä on mukava seurata akun napajännitettä tarkkailemalla. Latausjakson lopulla akun napajännite oli noussut arvoon 13,7 V, jolloin uskalsin antaa kaverilleni lähtöluvan kotimatkalle. Jos hän vielä malttoi seisottaa autoaan virrat päällä kotipihassaan reilun tunnin, niin akku oli silloin varmasti täysin varautunut.
Tarinassa oli siis onnellinen loppu.
- Anonyymi
Kerrohan vielä AP millä purit 10 amp virralla ?
14,00 v jännite laturista on mitä lyijyakuilla ?
14,00 v jännite laturista on mitä lionakuille ?
Jännitteen laskiessa mitä tapahtuu ?
Sain selville monta asiaa ilman että vastaan enkä millään halua pilata kirjoittajan Ahaa elämystä kun hän tutkii asiaa tarkemmin.- Anonyymi
Vastaukseni tähän viestiin lipsahti vähän väärään kohtaan, mutta kelaa vähän takaisinpäin, niin kyllä se tuolta löytyy.
- Anonyymi
Ominaispaino mittari kerrohan akun nimi ja malli sekä miten mitataan.
- Anonyymi
Tekoäly on trollien työkalu..
Ehkäpä joskus pääsee edes heikkoa paremmalle tasolle - Anonyymi
Jos ongelma olisi 12 v akussa, niin taatusti Toyotan hybrideihin on vaihdettu ja kokeiltu kymmeniä eri merkkisiä ja mallisia akkuja ja totuus hyväsästä/hyviatä akuusta olisi jo yleisesti tiedossa. Vaan kun ei ole vika akussa.
- Anonyymi
Merkkiliikkeiden kavereiden mukaan hybridi-Toyotan latausjärjestelmässä ei ole mitään vikaa, mutta joihinkin malleihin on päässyt tuotantovaiheessa virheellisiä akkuja. Näitä akkuja on vaihdettu uusiin takuuna, joten ongelma on hoidettu kuntoon asiallisesti. Myös kaverini C-HR autossa ilmenneen starttivian laittaisin omituisen akun syyksi, vaikka lyhyen testaukseni perusteella akku vaikuttikin ihan käyttökelpoiselta hybridiautoon. Itse ainakin vaihtaisin autoon uuden akun.
Keskustelkaan nyt rauhassa näistä Toyotan starttivaikeuksista. Voin sitten illalla vastailla keskustelussa esiin tulleisiin epäselviin juttuihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Merkkiliikkeiden kavereiden mukaan hybridi-Toyotan latausjärjestelmässä ei ole mitään vikaa, mutta joihinkin malleihin on päässyt tuotantovaiheessa virheellisiä akkuja. Näitä akkuja on vaihdettu uusiin takuuna, joten ongelma on hoidettu kuntoon asiallisesti. Myös kaverini C-HR autossa ilmenneen starttivian laittaisin omituisen akun syyksi, vaikka lyhyen testaukseni perusteella akku vaikuttikin ihan käyttökelpoiselta hybridiautoon. Itse ainakin vaihtaisin autoon uuden akun.
Keskustelkaan nyt rauhassa näistä Toyotan starttivaikeuksista. Voin sitten illalla vastailla keskustelussa esiin tulleisiin epäselviin juttuihin.Tottakai se on auton vika, jos valmistaja käyttää halvinta mahdollista akkua ensiasennuksessa luotettavuuden kustannuksella. Siinä ov säästetty euro vähän väärässä paikassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskustelkaan nyt rauhassa näistä Toyotan starttivaikeuksista. Voin sitten illalla vastailla keskustelussa esiin tulleisiin epäselviin juttuihin.Sanokaa mikä se kestävä akku on???
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanokaa mikä se kestävä akku on???
Ei niissä akuissa ole mitään vikaa ollutkasn.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niissä akuissa ole mitään vikaa ollutkasn.
Hyvä juttu, että viimenkin löytyi yksimielisyys tässä Toyotan akkujutussa. Vuosien varrella on ollut paljon porua täysin tyhjästä. Jäljet näyttävät johtavan tyytymättömiin VAG-autoilijoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä juttu, että viimenkin löytyi yksimielisyys tässä Toyotan akkujutussa. Vuosien varrella on ollut paljon porua täysin tyhjästä. Jäljet näyttävät johtavan tyytymättömiin VAG-autoilijoihin.
Laiha sopu on parempi kuin lihava riitä. Nyt kaiki keskustelijat voivat olla sitä mieltä, että Toyota on hyvä auto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikissa jopa erimerkkisissä akuissa ei voi olla vika. Vika on Toyotan latausjärjestelmässä.
- Anonyymi
Saksassa tuota kummittelua on kovin paljon Toyotan osalle sattunut.
https://moottori.fi/uutinen/adacin-tiepalveluraportti-pienempi-ja-isompi-keskiluokka-nama-autot-jattavat-eniten-tielle/ - Anonyymi
Toyota ei voi myöntää, että useimmissa hybrideissä on paska akun lataus. Sen korjaaminen tulisi liian kalliiksi.
- Anonyymi
" Toyota ei voi myöntää, että useimmissa hybrideissä on paska akun lataus. Sen korjaaminen tulisi liian kalliiksi. "
Viestisi ei liittynyt mitenkään tähän tekniseen keskusteluun, vaan lausuit pelkästään julki yleisiä kuulopuheisiin perustuvia huhuja Toyotan 12 V akun latauspiireistä. Toyotassa 12 V akkua ladataan DC/DC konvertterillä, joka ottaa sähkönsä suoraan suurjännitteisestä ajoakusta. En ole kuullut, että DC/DC konvertteri olisi mennyt rikki yhdestäkään hybridi-Toyotasta, joten miten näin toimintavarma latauspiiri voi olla täysi paska?
Jos sinulla on oikeaa tietoa Toyotan latauspiirin toimintavirheistä, niin olisi ihan hyvä laittaa mittaustiedot esiin kaikkien oikeiden sähkömiesten arvioitaviksi. Mielipiteesi voi perustua vain Esson baarissa kuultuihin puheisiin, joilla ei ole todellisessa elämässä suurtakaan arvoa. Joillakin kavereilla ajatus menee sekaisin ja parin keskiolutpullon jälkeen, joten näiden kavereiden vakuutteluihin voi suhtauta pelkällä olankohautuksella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Toyota ei voi myöntää, että useimmissa hybrideissä on paska akun lataus. Sen korjaaminen tulisi liian kalliiksi. "
Viestisi ei liittynyt mitenkään tähän tekniseen keskusteluun, vaan lausuit pelkästään julki yleisiä kuulopuheisiin perustuvia huhuja Toyotan 12 V akun latauspiireistä. Toyotassa 12 V akkua ladataan DC/DC konvertterillä, joka ottaa sähkönsä suoraan suurjännitteisestä ajoakusta. En ole kuullut, että DC/DC konvertteri olisi mennyt rikki yhdestäkään hybridi-Toyotasta, joten miten näin toimintavarma latauspiiri voi olla täysi paska?
Jos sinulla on oikeaa tietoa Toyotan latauspiirin toimintavirheistä, niin olisi ihan hyvä laittaa mittaustiedot esiin kaikkien oikeiden sähkömiesten arvioitaviksi. Mielipiteesi voi perustua vain Esson baarissa kuultuihin puheisiin, joilla ei ole todellisessa elämässä suurtakaan arvoa. Joillakin kavereilla ajatus menee sekaisin ja parin keskiolutpullon jälkeen, joten näiden kavereiden vakuutteluihin voi suhtauta pelkällä olankohautuksella.No kerro sitten miksi Toyota eivät lataa 12 voltin akkua riittävästi ja omistajat joutuvat usein sen vuoksi ongelmiin? Se jatkuva akkujen vaihto ei ole kuin asian peittelyä ja siirtämistä siinä toiveessa, että omistajat eivät nouse kapinaan ja vaadi todellisen ongelman korjausta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kerro sitten miksi Toyota eivät lataa 12 voltin akkua riittävästi ja omistajat joutuvat usein sen vuoksi ongelmiin? Se jatkuva akkujen vaihto ei ole kuin asian peittelyä ja siirtämistä siinä toiveessa, että omistajat eivät nouse kapinaan ja vaadi todellisen ongelman korjausta.
Liian pieni latausjännite ja siitä johtuva liian pieni latausvirta kylmällä akulla. Ongelmia syntyy etenkin talvella, kun 12 V kuormitus on suuri, lämmittimet ym päällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sinulla on oikeaa tietoa Toyotan latauspiirin toimintavirheistä, niin olisi ihan hyvä laittaa mittaustiedot esiin kaikkien oikeiden sähkömiesten arvioitaviksi. Mielipiteesi voi perustua vain Esson baarissa kuultuihin puheisiin, joilla ei ole todellisessa elämässä suurtakaan arvoa. Joillakin kavereilla ajatus menee sekaisin ja parin keskiolutpullon jälkeen, joten näiden kavereiden vakuutteluihin voi suhtauta pelkällä olankohautuksella.No, yksinkertaisetaan tuota vähän. Toyota on huono auto, koska siinä on paljon akkuvikoja.
Syytä niihin en edes ala arvailemaan. ADACIn hinaustilastojen kärkipäätä, eniten tielle jättäneitä malleja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liian pieni latausjännite ja siitä johtuva liian pieni latausvirta kylmällä akulla. Ongelmia syntyy etenkin talvella, kun 12 V kuormitus on suuri, lämmittimet ym päällä.
" Liian pieni latausjännite ja siitä johtuva liian pieni latausvirta kylmällä akulla. Ongelmia syntyy etenkin talvella, kun 12 V kuormitus on suuri, lämmittimet ym päällä. "
Olisiko mahdollista, että joku sähkötekniikasta jotain ymmärtävä tuttavasi mittaisi sen latausjännitteen kylmissä olosuhteissa, jotta voisin ottaa kantaa asiaan. Normaalissa ajossa 12 Voltin akusta ei milloinkaan oteta virtaa, koska DC/DC- konvertteri syöttää sähkön kaikille 12 V sähkölaitteille. Ihan samalla tavalla tavallisessa polttomoottoriautossakin normaalissa ajossa kaikki 12 V sähkölaitteet saavat käyttösähkönsä suoraan laturista, ja akku vain huilaa siinä rinnalla.
Minulla on 2017-mallinen hybridi-Toyota, jossa on takakontissa pienikokoinen hyytelöakku. Autossa ei ole milloinkaan ollut käynnistysvaikeuksia, eikä akun kanssakaan ole ollut ongelmia. Auto on aina ollut laakin peli kuten edellinen 28 vuotta käytössä ollut Toyotakin. Tämän vuoksi tämä latausjärjestelmän moittiminen tuntuukin vähän erikoiselta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Liian pieni latausjännite ja siitä johtuva liian pieni latausvirta kylmällä akulla. Ongelmia syntyy etenkin talvella, kun 12 V kuormitus on suuri, lämmittimet ym päällä. "
Olisiko mahdollista, että joku sähkötekniikasta jotain ymmärtävä tuttavasi mittaisi sen latausjännitteen kylmissä olosuhteissa, jotta voisin ottaa kantaa asiaan. Normaalissa ajossa 12 Voltin akusta ei milloinkaan oteta virtaa, koska DC/DC- konvertteri syöttää sähkön kaikille 12 V sähkölaitteille. Ihan samalla tavalla tavallisessa polttomoottoriautossakin normaalissa ajossa kaikki 12 V sähkölaitteet saavat käyttösähkönsä suoraan laturista, ja akku vain huilaa siinä rinnalla.
Minulla on 2017-mallinen hybridi-Toyota, jossa on takakontissa pienikokoinen hyytelöakku. Autossa ei ole milloinkaan ollut käynnistysvaikeuksia, eikä akun kanssakaan ole ollut ongelmia. Auto on aina ollut laakin peli kuten edellinen 28 vuotta käytössä ollut Toyotakin. Tämän vuoksi tämä latausjärjestelmän moittiminen tuntuukin vähän erikoiselta.Sun kannattaa vihdoinkin lukea faktaa:
https://moottori.fi/uutinen/adacin-tiepalveluraportti-pienempi-ja-isompi-keskiluokka-nama-autot-jattavat-eniten-tielle/
Tuossa puhutaan pääosin heikkolaatuisista Toyotan akuista, mutta tilanne ei ole parantunut vaikka akkuja on vaihdettu, eli syynä on väärin ajateltu akun lataaminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sun kannattaa vihdoinkin lukea faktaa:
https://moottori.fi/uutinen/adacin-tiepalveluraportti-pienempi-ja-isompi-keskiluokka-nama-autot-jattavat-eniten-tielle/
Tuossa puhutaan pääosin heikkolaatuisista Toyotan akuista, mutta tilanne ei ole parantunut vaikka akkuja on vaihdettu, eli syynä on väärin ajateltu akun lataaminen.Mitä muita tekijöitä akun latauksessa on kuin latausjännite, latausvirta ja latausaika?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sun kannattaa vihdoinkin lukea faktaa:
Tuossa puhutaan pääosin heikkolaatuisista Toyotan akuista, mutta tilanne ei ole parantunut vaikka akkuja on vaihdettu, eli syynä on väärin ajateltu akun lataaminen." Tuossa puhutaan pääosin heikkolaatuisista Toyotan akuista, mutta tilanne ei ole parantunut vaikka akkuja on vaihdettu, eli syynä on väärin ajateltu akun lataaminen. "
Mistä oikein päättelet, että Toyota on ajatelut väärin hybridiautojen 12 V akun lataaisen? Onko sinulla paljonkin mittaustuloksia erilaisista ajotilanteista, jotka osittaisivat väärin suunnitellun latauspiirin? Keskustelun tässä vaiheessa voisit jo lyödä pöytään sellaisen valttikortin, joka osoittaisi puheesi todeksi. Ellet pysty antamaan todellisia mittaustuloksia Toyotan latauspiirin toiminnasta, niin puheesi on vain pelkkää horinaa.
Minun kokemukseni C-HR auton latauspiirin toiminnasta rajoittuu vain yhteen tapahtumaan. Kaverini auto oli jäänyt jumiin parkkipaikalle 10 minuutin pysähdyksen jälkeen, koska akun napajännite oli vain 7 V. Kun kytkin apukaapeleilla oman autoni akun kaverini auton akun rinnalle, niin C-HR auto alkoi toimia normaalisti.
Sitten autolla ajettiin 3 km meidän pihalle, jossa mittasin taas akun napajännitteen virran ollessa päällä. Mittaustulos oli 14,0 V. Akun kuormituskokeen jälkeen latailin vielä akkua 6 A virralla 45 minuutin ajan, jolloin akun napajännite nousi arvoon 13,7 V. Sen jälkeen kaverini laittoi C-HR autoon virran päälle, jolloin DC/DC konvertteri nosti 12 V akun napajännitteen arvoon 14,0 V.
Voisitko nyt selkokielellä kertoa meille kokeneille sähkömiehille, missä tapahtumaketjun vaiheessa tuli esiin se, että Toyotan insinöörit ovat ajatelleet väärin latauspiirin toiminnan? Olisi syytä esittää täyttä faktaa eikä pelkkää haaveilua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä muita tekijöitä akun latauksessa on kuin latausjännite, latausvirta ja latausaika?
Lämpötilalla voi olla pieni vaikutus, mutta käytännön tilanteissa tavallisen ihmisen ei tarvitse ottaa sitä huomioon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Tuossa puhutaan pääosin heikkolaatuisista Toyotan akuista, mutta tilanne ei ole parantunut vaikka akkuja on vaihdettu, eli syynä on väärin ajateltu akun lataaminen. "
Mistä oikein päättelet, että Toyota on ajatelut väärin hybridiautojen 12 V akun lataaisen? Onko sinulla paljonkin mittaustuloksia erilaisista ajotilanteista, jotka osittaisivat väärin suunnitellun latauspiirin? Keskustelun tässä vaiheessa voisit jo lyödä pöytään sellaisen valttikortin, joka osoittaisi puheesi todeksi. Ellet pysty antamaan todellisia mittaustuloksia Toyotan latauspiirin toiminnasta, niin puheesi on vain pelkkää horinaa.
Minun kokemukseni C-HR auton latauspiirin toiminnasta rajoittuu vain yhteen tapahtumaan. Kaverini auto oli jäänyt jumiin parkkipaikalle 10 minuutin pysähdyksen jälkeen, koska akun napajännite oli vain 7 V. Kun kytkin apukaapeleilla oman autoni akun kaverini auton akun rinnalle, niin C-HR auto alkoi toimia normaalisti.
Sitten autolla ajettiin 3 km meidän pihalle, jossa mittasin taas akun napajännitteen virran ollessa päällä. Mittaustulos oli 14,0 V. Akun kuormituskokeen jälkeen latailin vielä akkua 6 A virralla 45 minuutin ajan, jolloin akun napajännite nousi arvoon 13,7 V. Sen jälkeen kaverini laittoi C-HR autoon virran päälle, jolloin DC/DC konvertteri nosti 12 V akun napajännitteen arvoon 14,0 V.
Voisitko nyt selkokielellä kertoa meille kokeneille sähkömiehille, missä tapahtumaketjun vaiheessa tuli esiin se, että Toyotan insinöörit ovat ajatelleet väärin latauspiirin toiminnan? Olisi syytä esittää täyttä faktaa eikä pelkkää haaveilua.Kun Toyotalla ollaan päätetty missä tilanteissa 12 voltin akkua ladataan ja mikä on virrankulutuksen ja latauksen prioriteetit, niin vika on tehty suunnittelussa.
Hanki sellaiset lukijat jolla pääset kiinni softaan ja tutki sitä ja voit päästä ongelman ytimeen. Korjaus on todennäköisesti sekä softassa ja tekniikassa yhteensä.
Ei nuo ongelmat selviä perus sähkärille yleismittarilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun Toyotalla ollaan päätetty missä tilanteissa 12 voltin akkua ladataan ja mikä on virrankulutuksen ja latauksen prioriteetit, niin vika on tehty suunnittelussa.
Hanki sellaiset lukijat jolla pääset kiinni softaan ja tutki sitä ja voit päästä ongelman ytimeen. Korjaus on todennäköisesti sekä softassa ja tekniikassa yhteensä.
Ei nuo ongelmat selviä perus sähkärille yleismittarilla.Sitä 12 V akkua ladataan koko ajan kun auto on ready-tilassa eli "käynnissä". Tuollaisessa hybridissä ei ole tarvetta 12 V akun latauksen ajoittamiselle liikennetilanteiden mukaan niin kuin perinteisissä autoissa sillä liikennetilanteiden virran vastaanottoon/purkuun käytetään korkeajänniteakkua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä 12 V akkua ladataan koko ajan kun auto on ready-tilassa eli "käynnissä". Tuollaisessa hybridissä ei ole tarvetta 12 V akun latauksen ajoittamiselle liikennetilanteiden mukaan niin kuin perinteisissä autoissa sillä liikennetilanteiden virran vastaanottoon/purkuun käytetään korkeajänniteakkua.
No kerro toki miksi 12 voltin akku ei saa riittävästi latausta? Auto on kuitenkin kuollut kun tuo akku on liian tyhjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä 12 V akkua ladataan koko ajan kun auto on ready-tilassa eli "käynnissä". Tuollaisessa hybridissä ei ole tarvetta 12 V akun latauksen ajoittamiselle liikennetilanteiden mukaan niin kuin perinteisissä autoissa sillä liikennetilanteiden virran vastaanottoon/purkuun käytetään korkeajänniteakkua.
" Sitä 12 V akkua ladataan koko ajan kun auto on ready-tilassa eli "käynnissä". Tuollaisessa hybridissä ei ole tarvetta 12 V akun latauksen ajoittamiselle liikennetilanteiden mukaan niin kuin perinteisissä autoissa sillä liikennetilanteiden virran vastaanottoon/purkuun käytetään korkeajänniteakkua. "
6 vuoden käyttökokemuksen perusteella voin vakuuttaa, että juuri näin tapahtuu. Lataus on aina päällä, kun virta on päällä.
Jos hybridi-Toyotalla ajetaan poikkeuksellisen vähän, niin silloin kannattaa laittaa autoon virta päälle noin tunnin ajaksi viikossa, jotta auto pystyy itse lataamaan 12 V akun täyteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Sitä 12 V akkua ladataan koko ajan kun auto on ready-tilassa eli "käynnissä". Tuollaisessa hybridissä ei ole tarvetta 12 V akun latauksen ajoittamiselle liikennetilanteiden mukaan niin kuin perinteisissä autoissa sillä liikennetilanteiden virran vastaanottoon/purkuun käytetään korkeajänniteakkua. "
6 vuoden käyttökokemuksen perusteella voin vakuuttaa, että juuri näin tapahtuu. Lataus on aina päällä, kun virta on päällä.
Jos hybridi-Toyotalla ajetaan poikkeuksellisen vähän, niin silloin kannattaa laittaa autoon virta päälle noin tunnin ajaksi viikossa, jotta auto pystyy itse lataamaan 12 V akun täyteen.Eli suunniteltu täysin typerästi jos autossa on ajoakku jota hyödynnetään 12voltin akun latauksessa, mutta silti se päästää akun tyhjäksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli suunniteltu täysin typerästi jos autossa on ajoakku jota hyödynnetään 12voltin akun latauksessa, mutta silti se päästää akun tyhjäksi?
Silloin, kun auto ei ole ready-tilassa eli "käynnissä*, korkeajänniteakku on kokonaan kytketty irti auton virtapiiristä. Siihen on 2 tärkeää syytä: ensinnäkin silloin autosta ei löydy korkeajännitteisiä osia muualta kuin akusta ja toiseksi on tärkeää ettei korkeajänniteakku missään olosuhteissa pääse tyhjenemään. Siksi 12 V akkua ei voi ladata kuin auton ollessa käynnissä, niin kuin ei normiautoissakaan. Auton ollessa sammutettuna 12 V akku ylläpitää niitä vähäisiä toimintoja jotka tarvitsevat virtaa koko ajan ja käynnistysvaiheessa sen virralla kytketään korkeajänniteakun erottimet kiinni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin, kun auto ei ole ready-tilassa eli "käynnissä*, korkeajänniteakku on kokonaan kytketty irti auton virtapiiristä. Siihen on 2 tärkeää syytä: ensinnäkin silloin autosta ei löydy korkeajännitteisiä osia muualta kuin akusta ja toiseksi on tärkeää ettei korkeajänniteakku missään olosuhteissa pääse tyhjenemään. Siksi 12 V akkua ei voi ladata kuin auton ollessa käynnissä, niin kuin ei normiautoissakaan. Auton ollessa sammutettuna 12 V akku ylläpitää niitä vähäisiä toimintoja jotka tarvitsevat virtaa koko ajan ja käynnistysvaiheessa sen virralla kytketään korkeajänniteakun erottimet kiinni.
Normia autot toimii, Toyota hybrid ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis susi syntyessään. Ei taida muilla olla noi. Huonoa systeemiä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis susi syntyessään. Ei taida muilla olla noi. Huonoa systeemiä?
Kaikilla on! Yksikään muukaan auto jota ei kytketä seisoessaan pistorasiaan ei lataa sammuksissa ollessaan akkuaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normia autot toimii, Toyota hybrid ei.
Ei ole ikinä tarvinnut miettiä kunnon autojen akun varaustilaa, on ajellut sitten lyhyitä tai pitkiä matkoja talvella tai kesällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikilla on! Yksikään muukaan auto jota ei kytketä seisoessaan pistorasiaan ei lataa sammuksissa ollessaan akkuaan.
Muilla ei ole samaa ongelmaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli suunniteltu täysin typerästi jos autossa on ajoakku jota hyödynnetään 12voltin akun latauksessa, mutta silti se päästää akun tyhjäksi?
" Eli suunniteltu täysin typerästi jos autossa on ajoakku jota hyödynnetään 12voltin akun latauksessa, mutta silti se päästää akun tyhjäksi? "
Hybridi-Toyotan latausjärjestely on tehty erittäin nerokaasti ja täysin oikealla tavalla. Suurjännitteistä ajoakkua on ihan pakko käyttää 12 V akun lataamiseen silloin, kun autossa on virta päällä, sillä Toyotassa ei ole tavallisista polttomoottoriautoista tuttua 12 V laturia. Jos virta ei ole päällä, niin silloin 12 V akun lataaminen suurjänniteakusta ei ole mahdollista. Täsmälleen sama tilanne on kaikissa sähköautoissa.
Jos 12 V akkua pitäisi ladata suurjänniteakusta silloinkin, kun virta ei ole päällä, niin silloin dc/dc konvertterin pitäisi olla koko ajan kytkettynä suurjänniteakkuun. Toyotassa ajoakussa on hyvin pieni varauskyky, joten akun jännite menisi nopeasti liian pieneksi. Ajoakun jännitteen ollessa liian pieni auto pyrkisi käynnistämään polttomoottorin, jotta ajoakun jännite saataisiin nousemaan.
Olisi aivan kauhea asia, jos autotallissa oleva Hybridi-Toyota käynnistäisi itsekseen polttomoottorin vain siksi, että 12 V akkua pystyttäisiin koko ajan lataamaan suurjänniteakusta. Minäkin olisin jo vuosia sitten kuollut häkämyrkytykseen, sillä säilytän varmatoimista itselataavaa hybridi-Tojotaani lämpimässä autotallissa.
- Anonyymi
12 V akkuongelmia TM:ssa:
https://tekniikanmaailma.fi/12-voltin-akku-on-myos-sahkoauton-heikko-kohta-valmistajan-latausohjeet-kannattaa-lukea-tarkkaan-tai-voi-kayda-kuten-tmn-volkswagen-id-7lle/
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/13b-2025/kayttotestien-kuulumisia-juuri-kun-paasimme-kehumasta-kian-toimintavarmuutta-sen-akku-tyhjeni-latauksessa/
https://tekniikanmaailma.fi/kaksi-tekniikan-maailman-kayttotestiautoa-hajosi-samana-paivana-ja-kumpaakin-tuli-pelastamaan-saman-g-mersun-kuljettaja/- Anonyymi
Hihii, nyt on Toyotan todellinen ongelma mennyt kunnolla omapojan ihon alle ja täyspäiväinen siilipuolustus päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hihii, nyt on Toyotan todellinen ongelma mennyt kunnolla omapojan ihon alle ja täyspäiväinen siilipuolustus päälle.
Jos olisit lukenut noita, niin olisit voinut jopa viisastua - ihan automerkistä riippumatta, eikä tarvitsisi hihitellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos olisit lukenut noita, niin olisit voinut jopa viisastua - ihan automerkistä riippumatta, eikä tarvitsisi hihitellä.
Kaskustelu Toyotan väärin suunnitellusta 12 Voltin akun latauspiiristä on nyt rauhoittunut. Oikean tiedon jakaminen Toyotan nerokkasta latauspiiristä on selvästi rauhoittanut tunnelman. Sähkötekniikkaa ymmärtämättömien kavereiden ei kannattaisi sokeasti uskoa kaikkiin Esson baarissa kuultuihin juttuihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaskustelu Toyotan väärin suunnitellusta 12 Voltin akun latauspiiristä on nyt rauhoittunut. Oikean tiedon jakaminen Toyotan nerokkasta latauspiiristä on selvästi rauhoittanut tunnelman. Sähkötekniikkaa ymmärtämättömien kavereiden ei kannattaisi sokeasti uskoa kaikkiin Esson baarissa kuultuihin juttuihin.
Kovasti vakuuttavia lausuntoja Toyotasta Esson baarissa kuulee lähes päivittäin. Aina niihin ei kannata uskoa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kovasti vakuuttavia lausuntoja Toyotasta Esson baarissa kuulee lähes päivittäin. Aina niihin ei kannata uskoa.
Kuulee siellä Essolla myös oikeaa tietoa Toyotan erinomaisuudesta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Enemmän Suomi24:ssä on huuhaata kuin Esson baarissa.
- Anonyymi
37v aikana vaihettu 3 akkua, syy akun käyttöikä täynnä, toimis kesällä mut ei pakkasella...
rahalla niitä akkuja saa, kaikki huollot aina tehty merkkiliikkeessä.
88,90,99,06,15,20 <--- siinä milloin vaihdettu uuteen autoon.
Nyt Camry.- Anonyymi
Edellisen Toyotani alkuperäinen japanilainen KOBE akku kesti 14 vuotta. Seuraavat eurooppalaiset akut eivät olleet niin pitkäikäisiä.
- AnonyymiUUSI
Nykyisiin akkuja vaihdetaan, koska Toyota ei lataa akkua järkevästi ja laittavat syyn aina akun piikkiin, vaikka vika on suunnittelussa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nykyisiin akkuja vaihdetaan, koska Toyota ei lataa akkua järkevästi ja laittavat syyn aina akun piikkiin, vaikka vika on suunnittelussa.
Sinulla se näyttää ajatus kulkevan aina samaa rataa. Tässäkin keskustelussa on monen kirjoittajan toimesta todistettu se, että Toyota lataa 12 V akkua ihan oikealla tavalla. Sinä kuitenkin jatkat ihan entiseen malliin. Sinun kannattaisi vaihtaa mielipidettäsi, koska olet ollut täysin väärässä.
- AnonyymiUUSI
Kannattaa hakeutua lääkäriin, jos Toyotan akku alkaa kummitella.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä322891- 1732275
- 622244
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?331978Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411336Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?221323- 131308
- 101204
- 111184
- 221181