Yel vakuutuksesta kysyttävää

Anonyymi-ap

Kysyisin että tarviiko toiminimi yel vakuutuksen jos yritys on ollut yli 4 kuukautta toimimassa mutta sen tulot jää alle ton 9 208,43 euroa vuodessa?.

9

129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Koettakaa jo ymmärtää että firman tuloksen/tulojen mukaan ei yelliä määrätä.
      Yel määrätään sen mukaan mikä on normi palkka kyseisen työn tekemiseen ottaen huomioon työtunnit.

Eli rautalangasta, jos teet 4 tuntia viikossa ja 15€/h on normi työntekijän palkka kyseisissä hommissa niin yel määräytyy sen mukaan eli n. 27 000€ mukaan.
      Jos taasen aloittavana yrittäjänä teet vain 20 tuntia viikossa niin yel raja tulee jonnekkin 13500€ tienoille.

Itsellä on enään keikkaa n. 20 tuntia vuodessa ja jos laskee 20€/h niin vuositienesti on 400€.
      Jos oikein ntoudun niin voin tehdä jopa 100 tuntia mutta siltikkin vuositulo jää 2000€.
      Eli minun tapauksessa ei yelliä.

• Anonyymi

Kirjoitusvirhe "Eli rautalangasta, jos teet 4 tuntia viikossa ja 15€/h on normi työntekijän palkka kyseisissä hommissa niin yel määräytyy sen mukaan eli n. 27 000€ mukaan."
        Pitäisi olla 40 tuntia viikossa.

• Anonyymi

No mutta joutuuko yritys maksamaan yel jos sillä ei ole tuloja yhtään tai paljon yhtään vaikka olisikin ollut jo yli 4kk voimassa?. Ei kai noi pöytälaatikko firma joudu maksamaan esim yelliö jos niillä ei satu olemaan toimintaa silmää hetkellä?

• Anonyymi

Kyllä vakuutusmaksuperusteeseen eli työtuloon saa muutoksia helpostikin, kun kykenee asian perustelemaan. Ja sen luulisi olevan helppoa, jos perusteet ovat olemassa.
        Työeläkevakuutusyhtiöhän lähettää ehdotuksen vakuutusmaksuista niiden tietojen perusteella , jotka sillä on käytettävissä. Lähtökohtana on tietysti ko alan yleinen taso.

• Anonyymi

En tiedä miksi et halua ymmärtää.
        Tuossa ylempänä juuri kerroin että yel on riippuvainen tehdystä työmäärästä ei tuloksesta.
        Pöytälaatikkofirmassa tyypillisesti tehdyt työtunnit ovat olemattomat kuten minulla ja kun ei ole työtunteja niin ei synny yel velvollisuutta.
        Jos on niin pöljä että raataa ympäripyöreitä päiviä 0€ tuloilla niin oma vika, yel lasketaan niiden tuntien ja keskipalkan mukaan.

Heittäkää jo houriminen niistä tuloista, vain ja ainostaan työmäärä ratkaisee.

• Anonyymi

>>Kyllä vakuutusmaksuperusteeseen eli työtuloon saa muutoksia helpostikin, kun kykenee asian perustelemaan. Ja sen luulisi olevan helppoa, jos perusteet ovat olemassa.>>

Aikaisemmin tuonne ei tarvinnut perustella mitään. Saattoi netin kautta ilmoittaa sen summan kuin itse arvioi, kunhan se vuositulo kuitenkin on yli 9208 € alarajan.

Sanna Marinin sosialistihallitus sekoitti tämänkin, ja perusteellisesti. Silloin sosiaali- ja terveysministerinä oli vasemmistoliiton Hanna Sarkkinen, ja hän saneli tällaisen uuden yrittäjiä koskevan lain voimaan 2022.

Orpon/Purran hallitus on nyt märehtinyt ja kokoustanut tätä YEL-lakiasiaa runsaan vuoden ajan. Kovasti kuulemma tehdään nyt yrittyäjäystävällisempi versio.
      Mitään ei ole kuitenkaan saatu toteutukseen asti, eikä välttämättä saadakaan.

• Anonyymi

Edelleen riittää kun ilmoitta että työtunteja ei tule tarpeeksi.
        Reilu vuosi sitten tein niin ja 0 yel.
        Kerran soitti eläkevakuutusyhtiöstä ja tarkisti että onko mulla jossakin muualla vakuutus kun en enään maksa heille, kerroin ettei ole toimintaa niin kuittasi vain että ok.
        Ei papereiden lähettelyä, ei todistuksia, ei kirjanpitoa ei mitään vaadittu muutakuin ilmoitus.
        Ei minun mielestä mitenkään byrokraattista tai ylivoimaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Edelleen riittää kun ilmoitta että työtunteja ei tule tarpeeksi.
        Reilu vuosi sitten tein niin ja 0 yel.
        Kerran soitti eläkevakuutusyhtiöstä ja tarkisti että onko mulla jossakin muualla vakuutus kun en enään maksa heille, kerroin ettei ole toimintaa niin kuittasi vain että ok.
        Ei papereiden lähettelyä, ei todistuksia, ei kirjanpitoa ei mitään vaadittu muutakuin ilmoitus.
        Ei minun mielestä mitenkään byrokraattista tai ylivoimaista.

Siis pitikö sinun kuitenkin jonottaa ja soittaa omalle eläkevakuutusyhtiöllesi? Vai käykö muutoksen tekeminen netin kautta, kuten vanhaan hyvään aikaankin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis pitikö sinun kuitenkin jonottaa ja soittaa omalle eläkevakuutusyhtiöllesi? Vai käykö muutoksen tekeminen netin kautta, kuten vanhaan hyvään aikaankin?

Ihan netin kautta kirjauduin ja valitsin sieltä yellin työtulomuutoksen ja se oli sillä selvä, taisivat kysyä perustelut muutokselle siinä samalla.
        Muuta selvitystä ei ole tarvinnut antaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      84
      9740
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      66
      2865
    3. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      20
      2276
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      158
      2069
    5. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      23
      2016
    6. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1941
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      31
      1803
    8. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      50
      1751
    9. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      103
      1512
    10. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1276
    Aihe