Joensuun keskustassa ajelin hiljaa ja sääntöjä noudattaen, kuten tavallinen syntipukk... anteeksi, bensa-autoilija. Kaikki meni rauhallisesti, kunnes vastaan tuli sähkökäyttöinen kaksipyöräinen ajoneuvo – sellainen troijan hevonen, joka näyttää paksupyöräiseltä mopolta, mutta käyttäytyy kuin pyöräilijän oikeuksia kantava enkeli.
Lähestyimme suojatietä. Oletin, että hän jatkaa matkaa suoraan. Mutta ei – hän kääntyi jyrkästi suojatielle ja leikkasi kadun yli kuin vihreä ilmestys. Minä jarrutin. Kovaa.
Hän pysähtyi tuohtuneena keskelle suojatietä, osoitti maalauksia kuin ne olisivat olleet kymmenen käskyä ja huusi jotain, josta en saanut selvää – mutta ilmeisesti olin taas väärässä. Jälleen kerran.
Ja siinä sen ymmärsin. En ollut enää kuljettaja. Olin ilmastorikollinen sähkömopoilijan tiellä.
Suojatie ei ollut enää pelkkä jalankulkijan turvaväline – se oli ekologisen ylemmyyden alttari.
Että terveisiä vaan liikennesuunnitteluun: ehkä merkintöjen lisäksi voisi alkaa maalaamaan myös arvot kaistaviivoihin.
“Tässä väistävät fossiilit.”
“Tässä hallitsevat akut.”
“Tämä kaista vain puhtaalla omallatunnolla liikkuville.”
Pysähdyin kotiin päästyäni ja mietin: ehkä ensi kerralla minäkin ostan sähkömopedin pullealla satulalla.
Mutta toistaiseksi jarrutan – koska oikeassa oleminen ei pelasta someraivolta.
R.I.P. ; Etuajo-oikeus - kuollut suojatiellä 2025.
Autoilijan ripittäytyminen: kuinka menetin ihmisarvoni suojatiellä Joensuussa!
10
202
Vastaukset
- Anonyymi
"– Auton kuljettajan osalta tutkinnassa selvitetään sitä, onko kuljettaja noudattanut tieliikennelaissa ajoneuvon kuljettajalle säädettyä erityistä varovaisuusvelvoitetta lähestyessään suojatietä, poliisin tiedotteessa kerrotaan."
Nimenoman tuo kohta:
𝐬𝐞𝐥𝐯𝐢𝐭𝐞𝐭𝐚̈𝐚̈𝐧 𝐬𝐢𝐭𝐚̈, 𝐨𝐧𝐤𝐨 𝐤𝐮𝐥𝐣𝐞𝐭𝐭𝐚𝐣𝐚 𝐧𝐨𝐮𝐝𝐚𝐭𝐭𝐚𝐧𝐮𝐭 𝐭𝐢𝐞𝐥𝐢𝐢𝐤𝐞𝐧𝐧𝐞𝐥𝐚𝐢𝐬𝐬𝐚 𝐚𝐣𝐨𝐧𝐞𝐮𝐯𝐨𝐧 𝐤𝐮𝐥𝐣𝐞𝐭𝐭𝐚𝐣𝐚𝐥𝐥𝐞 𝐬𝐚̈𝐚̈𝐝𝐞𝐭𝐭𝐲𝐚̈ 𝐞𝐫𝐢𝐭𝐲𝐢𝐬𝐭𝐚̈ 𝐯𝐚𝐫𝐨𝐯𝐚𝐢𝐬𝐮𝐮𝐬𝐯𝐞𝐥𝐯𝐨𝐢𝐭𝐞𝐭𝐭𝐚 𝐥𝐚̈𝐡𝐞𝐬𝐭𝐲𝐞𝐬𝐬𝐚̈𝐚̈𝐧 𝐬𝐮𝐨𝐣𝐚𝐭𝐢𝐞𝐭𝐚̈.
Juuri tuon takia ajan kaupungissa aina varovasti 25-30 km/H jos on muuta liikennettä.
Tiedän tapauksen kun eräältä +50v lähti kortti ja sai sakot. kortti lähtee helposti jos ei pysty todistamaan pakottavaa tarvetta.
Tiedän myös toisen tapauksen 30 vuoden takaa. Autoilija tönäisi. Siitä syntyi riitaa ja vihaa. Nyt jo vanha nainen epäilee että jalankulkija lähettää jonkun raapimaan hänen autonsa. On jo kolmasti raavittu. Ei kehtaa edes miehelleen kertoa, minulle kertoi, oltiin työkavereita. Maalaus kustansi 3-4 000 e.- Anonyymi
Eli onko todellakin niin, että suojatietä lähestyessä autoilijan pitää noudattaa erityistä varovaisuutta, sillä vastaan ajava mopoilija voi yht'äkkiä pyörähtää ylittämään tietä suojatieta pitkin? Ainakin siis sähkömopolla! Kenties sähköautolla saa ajaa sähkömopoilijan yli tälläisessä tapauksessa. Ovathan silloin mopoilija kuin myös autoilija molemmat tasa-arvoisessa viherkuplassaan!
- Anonyymi
Parasta on kaikkia väistää kaikkialla. Jos autoilija ajattelee oikeuksiaan, edes ajattelee, on suuri vaara että joskus tulee kolari.
62 vuotta ajettu ja kolareita 0.
1990 luvulla olin tilastotieteilijän paras kaveri. Silloin yli 85 % autoilijoista ei ollut ajanut yhtään vakuutusyhtiöiden tietoon tullutta kolaria. Noin 8 % ajaa useita kolareita. - Anonyymi
Nenän punaiseksi tollaselle sähkörotalle.Joensuu on niin vittumainen ajaa kun ihmisapinat ei osaa sääntöjä ja sittenpä jo puskee spandex apinat pyörineen nään teiden liukuvat omijat.
Joensuu on apina pyörä,skuutti ja muuta paskaa 100%. - Anonyymi
Itse ajalen myös tuollaisella paksurenkaisella sähköskootterilla.
Olen aina valmistutunut pysährtymään vaikka minulla olisi etuajo-oikeus.
Valmistaudun pysähtymään siitä syystä että ajan myös autoa, no autoni on hybridi joten kaupunkiajoissa ajan useinmiten sähköllä mutta siitä ei enemäpää.
Syy miksi valmistaudun pysähtymään on se että ymmärrän ettei ihmiset ole täydellisiä, virheitä sattuu, lisäksi tiedän liikennesäännöt ja itse liikun niiden mukaan mutta myös minulle sattuu virheitä sillä en minäkään ole täydellinen.
Olen ajanut autolla sellaiset 2 miljoonaa kilonmetriä ja joukkoon on sattunut lukuisia "haksahduksia" liikennesääntöjen suhteen, joskus en ole huomannut uutta kolmiota joka on asennettu ennen tasa-arvoiseen ristseykseen, olen ajanut kääntyessä pyöräilijän eteen kun en ole havainnut häntä, ja paljon muita haksahduksia.
Eli vaikka tiedän pirun hyvin liikennesäännöt tulee kuitenkin tilanteita että tahattomasti rikon sääntöjä, se on inhimillistä ja kuuluu ihmisen normaaliin elämään.
Voisin sanoa ettei suomesta löydy sellaista liikenteessä liikkujaa joka ei ole koskaan rikkonut liikennesääntöä, sellainen joka ei ole koskaan rikkonut liikennesääntöä asuu keskellä korpea eikä ole koskaan liikkunut liikenteessä.- Anonyymi
Koska olet paksupyöräisen ja pitkäpenkkisen sähkömopon kuljettaja, niin lienet oikea henkilö kertomaan sen, että saako sillä kääntyä yllättäin ylittämään tietä suojatietä pitkin ajaen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska olet paksupyöräisen ja pitkäpenkkisen sähkömopon kuljettaja, niin lienet oikea henkilö kertomaan sen, että saako sillä kääntyä yllättäin ylittämään tietä suojatietä pitkin ajaen?
Ei tietenkään.
'Itse näytän vilkun lisäksi kädellä suuntamerkin että aion kääntyä, tämän lisäksi valmistauden pysähtymään siirtämällä sormet jo valmiiksi molempiin jarrukahvoihin.
Niin ja mulla ei ole pitkää penkkiä gruiserissa.
Kuten myös kerroin olen myös autokuski joten näen kummankin puolen liikenteestä.
Maantiellä ajaessa ryhmityn kuten moottoripyörällä kääntyessä vasemmalle, eli tarkistus taustapeilistä ettei takaa tule ketään, sen jälkeen suuntamerkki (vilkku + käsimerkki) sen jälkeen siirryn keskiviivan tuntumaan edelleen näyttäen suuntamerkin ja sen jälkeen käännyn vasemmalle jos ei ketään tule edestä.
Pirun helppoja liikennesääntöjä.
Voin kertoa ettei edes kaikki autoilijat ymmärrä ryhmittymisiä ja suuntamerkkejä mutta itse olen opettanut opetusluvalla useamman ja itselläni on sen verran korkea moraali että opetan myös autokuskin ryhmittymään vasemmalle kääntyessa toisin kuin autokoulut ja videon perusteella ajovarma.
Autolla ryhmitys on aika hienovaraista, sivusuunnassa liikutaan ehkä 0,5-1m mutta liikutaan kuitenkin.
Mopoilla, moottoripyörillä yms. ryhmitys on selkeämpää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään.
'Itse näytän vilkun lisäksi kädellä suuntamerkin että aion kääntyä, tämän lisäksi valmistauden pysähtymään siirtämällä sormet jo valmiiksi molempiin jarrukahvoihin.
Niin ja mulla ei ole pitkää penkkiä gruiserissa.
Kuten myös kerroin olen myös autokuski joten näen kummankin puolen liikenteestä.
Maantiellä ajaessa ryhmityn kuten moottoripyörällä kääntyessä vasemmalle, eli tarkistus taustapeilistä ettei takaa tule ketään, sen jälkeen suuntamerkki (vilkku käsimerkki) sen jälkeen siirryn keskiviivan tuntumaan edelleen näyttäen suuntamerkin ja sen jälkeen käännyn vasemmalle jos ei ketään tule edestä.
Pirun helppoja liikennesääntöjä.
Voin kertoa ettei edes kaikki autoilijat ymmärrä ryhmittymisiä ja suuntamerkkejä mutta itse olen opettanut opetusluvalla useamman ja itselläni on sen verran korkea moraali että opetan myös autokuskin ryhmittymään vasemmalle kääntyessa toisin kuin autokoulut ja videon perusteella ajovarma.
Autolla ryhmitys on aika hienovaraista, sivusuunnassa liikutaan ehkä 0,5-1m mutta liikutaan kuitenkin.
Mopoilla, moottoripyörillä yms. ryhmitys on selkeämpää.Mutta siis risteyksen yli suoraan ajaessa ei sähkömopolla tarvitse huomioida risteävän tien liikennettä kun "ryhmittyy" mopolla ajamaan suojatietä pitkin - vai kuinka? Tätä näkee päivittäin, eli ei mikään harvinainen ilmiö!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta siis risteyksen yli suoraan ajaessa ei sähkömopolla tarvitse huomioida risteävän tien liikennettä kun "ryhmittyy" mopolla ajamaan suojatietä pitkin - vai kuinka? Tätä näkee päivittäin, eli ei mikään harvinainen ilmiö!
Nyt ei oikein avaudu mitä tarkoitat "risteyksen yli suoraan ajaessa ei sähkömopolla tarvitse huomioida risteävän tien liikennettä kun "ryhmittyy" mopolla ajamaan suojatietä pitkin".
Mitä ajat takaa tuolla lauseella?
Ryhmittyminen on ryhmittyminen ja väistäminen on väistämistä.
Voi tulla (usein tuleekin) että ryhmityt vasemmalle kääntyäksesi ja edestä ja oikealta tulee ajoneuvo jolloin väistät heitä, muös käännöstä tehdessäsi voi tulla suojatie jota pitkin on pyöräilijä menossa tai jalankulkija niin väistät heitäkin.
Ei ryhmittyminen poista noita velvotteita.
Mutta ryhmittymisellä ja suuntamerkillä annat muille tienkäyttäjille selvän merkin mitä aiot tehdä.
Ilman vilkkua tai suuntamerkkiä ja ilman ryhmittymistä ei kukaan muu tiedä että aiot kääntyä.
Esim. ajan pyörätiellä ja suunnittelen kääntyväni oikealle suojatielle ja jatkan siitä eteenpäin, suuntamerkillä ilmoitan tiellä ajaville että olen tulossa ja väistämisvelvolliset tietävät varoa.
En tiedä onko sulle liian vaikeaa tuo suuntamerkin ja ryhmittymisen käyttö?
Myös väistämissäännöt ovat pirun helpot eikä niissä ole tukinnanvaraa, joko väistät tai et vaistä.
Tietenkin aina pitää varautua että toinen osapuoli ei huomaa tai ei tiedä tai jotain muuta.
Jos ei varaudu niin pelaa venäläistä rulettia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt ei oikein avaudu mitä tarkoitat "risteyksen yli suoraan ajaessa ei sähkömopolla tarvitse huomioida risteävän tien liikennettä kun "ryhmittyy" mopolla ajamaan suojatietä pitkin".
Mitä ajat takaa tuolla lauseella?
Ryhmittyminen on ryhmittyminen ja väistäminen on väistämistä.
Voi tulla (usein tuleekin) että ryhmityt vasemmalle kääntyäksesi ja edestä ja oikealta tulee ajoneuvo jolloin väistät heitä, muös käännöstä tehdessäsi voi tulla suojatie jota pitkin on pyöräilijä menossa tai jalankulkija niin väistät heitäkin.
Ei ryhmittyminen poista noita velvotteita.
Mutta ryhmittymisellä ja suuntamerkillä annat muille tienkäyttäjille selvän merkin mitä aiot tehdä.
Ilman vilkkua tai suuntamerkkiä ja ilman ryhmittymistä ei kukaan muu tiedä että aiot kääntyä.
Esim. ajan pyörätiellä ja suunnittelen kääntyväni oikealle suojatielle ja jatkan siitä eteenpäin, suuntamerkillä ilmoitan tiellä ajaville että olen tulossa ja väistämisvelvolliset tietävät varoa.
En tiedä onko sulle liian vaikeaa tuo suuntamerkin ja ryhmittymisen käyttö?
Myös väistämissäännöt ovat pirun helpot eikä niissä ole tukinnanvaraa, joko väistät tai et vaistä.
Tietenkin aina pitää varautua että toinen osapuoli ei huomaa tai ei tiedä tai jotain muuta.
Jos ei varaudu niin pelaa venäläistä rulettia.Kenties "ryhmittyy" lainausmerkeissä tarkoittaa sitä, että kun mopolla ajetaan kadun oikeassa reunassa, niin vauhtia hiljentämättä tasa-arvoinen risteys ylitetään samaa vauhtia yllä pitäen "kevyesti koukaten" suojatien seepraviivojen reunojen päälle. Tällä tavoin mopon kuljettaja katsoo toisen, tasa-arvoiseen risteykseen samaan aikaan oikealta tulevan ajoneuvon, olevan häneen nähden väistämisvelvollinen.
Itse omat mopo-kokemukseni ovat ajalta, jolloin mopoissa oli bensiinimoottorit ja niillä ei saanut ylittää katua suojatietä pitkin ajaen. Sähkömoottorimopolla tämä asia em. nykykäytännöllä näkyy olevan toisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?907177Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit277099Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1186320Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik975428Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455424Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa635245Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus425141Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274625Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t34134Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv193655