Autoilijan ripittäytyminen: kuinka menetin ihmisarvoni suojatiellä Joensuussa!

Anonyymi-ap

Joensuun keskustassa ajelin hiljaa ja sääntöjä noudattaen, kuten tavallinen syntipukk... anteeksi, bensa-autoilija. Kaikki meni rauhallisesti, kunnes vastaan tuli sähkökäyttöinen kaksipyöräinen ajoneuvo – sellainen troijan hevonen, joka näyttää paksupyöräiseltä mopolta, mutta käyttäytyy kuin pyöräilijän oikeuksia kantava enkeli.
Lähestyimme suojatietä. Oletin, että hän jatkaa matkaa suoraan. Mutta ei – hän kääntyi jyrkästi suojatielle ja leikkasi kadun yli kuin vihreä ilmestys. Minä jarrutin. Kovaa.
Hän pysähtyi tuohtuneena keskelle suojatietä, osoitti maalauksia kuin ne olisivat olleet kymmenen käskyä ja huusi jotain, josta en saanut selvää – mutta ilmeisesti olin taas väärässä. Jälleen kerran.
Ja siinä sen ymmärsin. En ollut enää kuljettaja. Olin ilmastorikollinen sähkömopoilijan tiellä.
Suojatie ei ollut enää pelkkä jalankulkijan turvaväline – se oli ekologisen ylemmyyden alttari.
Että terveisiä vaan liikennesuunnitteluun: ehkä merkintöjen lisäksi voisi alkaa maalaamaan myös arvot kaistaviivoihin.
“Tässä väistävät fossiilit.”
“Tässä hallitsevat akut.”
“Tämä kaista vain puhtaalla omallatunnolla liikkuville.”
Pysähdyin kotiin päästyäni ja mietin: ehkä ensi kerralla minäkin ostan sähkömopedin pullealla satulalla.
Mutta toistaiseksi jarrutan – koska oikeassa oleminen ei pelasta someraivolta.
R.I.P. ; Etuajo-oikeus - kuollut suojatiellä 2025.

10

191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

"– Auton kuljettajan osalta tutkinnassa selvitetään sitä, onko kuljettaja noudattanut tieliikennelaissa ajoneuvon kuljettajalle säädettyä erityistä varovaisuusvelvoitetta lähestyessään suojatietä, poliisin tiedotteessa kerrotaan."

Nimenoman tuo kohta:
      𝐬𝐞𝐥𝐯𝐢𝐭𝐞𝐭𝐚̈𝐚̈𝐧 𝐬𝐢𝐭𝐚̈, 𝐨𝐧𝐤𝐨 𝐤𝐮𝐥𝐣𝐞𝐭𝐭𝐚𝐣𝐚 𝐧𝐨𝐮𝐝𝐚𝐭𝐭𝐚𝐧𝐮𝐭 𝐭𝐢𝐞𝐥𝐢𝐢𝐤𝐞𝐧𝐧𝐞𝐥𝐚𝐢𝐬𝐬𝐚 𝐚𝐣𝐨𝐧𝐞𝐮𝐯𝐨𝐧 𝐤𝐮𝐥𝐣𝐞𝐭𝐭𝐚𝐣𝐚𝐥𝐥𝐞 𝐬𝐚̈𝐚̈𝐝𝐞𝐭𝐭𝐲𝐚̈ 𝐞𝐫𝐢𝐭𝐲𝐢𝐬𝐭𝐚̈ 𝐯𝐚𝐫𝐨𝐯𝐚𝐢𝐬𝐮𝐮𝐬𝐯𝐞𝐥𝐯𝐨𝐢𝐭𝐞𝐭𝐭𝐚 𝐥𝐚̈𝐡𝐞𝐬𝐭𝐲𝐞𝐬𝐬𝐚̈𝐚̈𝐧 𝐬𝐮𝐨𝐣𝐚𝐭𝐢𝐞𝐭𝐚̈.

Juuri tuon takia ajan kaupungissa aina varovasti 25-30 km/H jos on muuta liikennettä.
      Tiedän tapauksen kun eräältä +50v lähti kortti ja sai sakot. kortti lähtee helposti jos ei pysty todistamaan pakottavaa tarvetta.

Tiedän myös toisen tapauksen 30 vuoden takaa. Autoilija tönäisi. Siitä syntyi riitaa ja vihaa. Nyt jo vanha nainen epäilee että jalankulkija lähettää jonkun raapimaan hänen autonsa. On jo kolmasti raavittu. Ei kehtaa edes miehelleen kertoa, minulle kertoi, oltiin työkavereita. Maalaus kustansi 3-4 000 e.

• Anonyymi

Eli onko todellakin niin, että suojatietä lähestyessä autoilijan pitää noudattaa erityistä varovaisuutta, sillä vastaan ajava mopoilija voi yht'äkkiä pyörähtää ylittämään tietä suojatieta pitkin? Ainakin siis sähkömopolla! Kenties sähköautolla saa ajaa sähkömopoilijan yli tälläisessä tapauksessa. Ovathan silloin mopoilija kuin myös autoilija molemmat tasa-arvoisessa viherkuplassaan!

• Anonyymi

Parasta on kaikkia väistää kaikkialla. Jos autoilija ajattelee oikeuksiaan, edes ajattelee, on suuri vaara että joskus tulee kolari.
      62 vuotta ajettu ja kolareita 0.
      1990 luvulla olin tilastotieteilijän paras kaveri. Silloin yli 85 % autoilijoista ei ollut ajanut yhtään vakuutusyhtiöiden tietoon tullutta kolaria. Noin 8 % ajaa useita kolareita.

• Anonyymi

Nenän punaiseksi tollaselle sähkörotalle.Joensuu on niin vittumainen ajaa kun ihmisapinat ei osaa sääntöjä ja sittenpä jo puskee spandex apinat pyörineen nään teiden liukuvat omijat.
      Joensuu on apina pyörä,skuutti ja muuta paskaa 100%.

• Anonyymi

Itse ajalen myös tuollaisella paksurenkaisella sähköskootterilla.
      Olen aina valmistutunut pysährtymään vaikka minulla olisi etuajo-oikeus.
      Valmistaudun pysähtymään siitä syystä että ajan myös autoa, no autoni on hybridi joten kaupunkiajoissa ajan useinmiten sähköllä mutta siitä ei enemäpää.
      Syy miksi valmistaudun pysähtymään on se että ymmärrän ettei ihmiset ole täydellisiä, virheitä sattuu, lisäksi tiedän liikennesäännöt ja itse liikun niiden mukaan mutta myös minulle sattuu virheitä sillä en minäkään ole täydellinen.

Olen ajanut autolla sellaiset 2 miljoonaa kilonmetriä ja joukkoon on sattunut lukuisia "haksahduksia" liikennesääntöjen suhteen, joskus en ole huomannut uutta kolmiota joka on asennettu ennen tasa-arvoiseen ristseykseen, olen ajanut kääntyessä pyöräilijän eteen kun en ole havainnut häntä, ja paljon muita haksahduksia.
      Eli vaikka tiedän pirun hyvin liikennesäännöt tulee kuitenkin tilanteita että tahattomasti rikon sääntöjä, se on inhimillistä ja kuuluu ihmisen normaaliin elämään.
      Voisin sanoa ettei suomesta löydy sellaista liikenteessä liikkujaa joka ei ole koskaan rikkonut liikennesääntöä, sellainen joka ei ole koskaan rikkonut liikennesääntöä asuu keskellä korpea eikä ole koskaan liikkunut liikenteessä.

• Anonyymi

Koska olet paksupyöräisen ja pitkäpenkkisen sähkömopon kuljettaja, niin lienet oikea henkilö kertomaan sen, että saako sillä kääntyä yllättäin ylittämään tietä suojatietä pitkin ajaen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koska olet paksupyöräisen ja pitkäpenkkisen sähkömopon kuljettaja, niin lienet oikea henkilö kertomaan sen, että saako sillä kääntyä yllättäin ylittämään tietä suojatietä pitkin ajaen?

Ei tietenkään.
        'Itse näytän vilkun lisäksi kädellä suuntamerkin että aion kääntyä, tämän lisäksi valmistauden pysähtymään siirtämällä sormet jo valmiiksi molempiin jarrukahvoihin.
        Niin ja mulla ei ole pitkää penkkiä gruiserissa.
        Kuten myös kerroin olen myös autokuski joten näen kummankin puolen liikenteestä.
        Maantiellä ajaessa ryhmityn kuten moottoripyörällä kääntyessä vasemmalle, eli tarkistus taustapeilistä ettei takaa tule ketään, sen jälkeen suuntamerkki (vilkku + käsimerkki) sen jälkeen siirryn keskiviivan tuntumaan edelleen näyttäen suuntamerkin ja sen jälkeen käännyn vasemmalle jos ei ketään tule edestä.
        Pirun helppoja liikennesääntöjä.
        Voin kertoa ettei edes kaikki autoilijat ymmärrä ryhmittymisiä ja suuntamerkkejä mutta itse olen opettanut opetusluvalla useamman ja itselläni on sen verran korkea moraali että opetan myös autokuskin ryhmittymään vasemmalle kääntyessa toisin kuin autokoulut ja videon perusteella ajovarma.
        Autolla ryhmitys on aika hienovaraista, sivusuunnassa liikutaan ehkä 0,5-1m mutta liikutaan kuitenkin.
        Mopoilla, moottoripyörillä yms. ryhmitys on selkeämpää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tietenkään.
        'Itse näytän vilkun lisäksi kädellä suuntamerkin että aion kääntyä, tämän lisäksi valmistauden pysähtymään siirtämällä sormet jo valmiiksi molempiin jarrukahvoihin.
        Niin ja mulla ei ole pitkää penkkiä gruiserissa.
        Kuten myös kerroin olen myös autokuski joten näen kummankin puolen liikenteestä.
        Maantiellä ajaessa ryhmityn kuten moottoripyörällä kääntyessä vasemmalle, eli tarkistus taustapeilistä ettei takaa tule ketään, sen jälkeen suuntamerkki (vilkku käsimerkki) sen jälkeen siirryn keskiviivan tuntumaan edelleen näyttäen suuntamerkin ja sen jälkeen käännyn vasemmalle jos ei ketään tule edestä.
        Pirun helppoja liikennesääntöjä.
        Voin kertoa ettei edes kaikki autoilijat ymmärrä ryhmittymisiä ja suuntamerkkejä mutta itse olen opettanut opetusluvalla useamman ja itselläni on sen verran korkea moraali että opetan myös autokuskin ryhmittymään vasemmalle kääntyessa toisin kuin autokoulut ja videon perusteella ajovarma.
        Autolla ryhmitys on aika hienovaraista, sivusuunnassa liikutaan ehkä 0,5-1m mutta liikutaan kuitenkin.
        Mopoilla, moottoripyörillä yms. ryhmitys on selkeämpää.

Mutta siis risteyksen yli suoraan ajaessa ei sähkömopolla tarvitse huomioida risteävän tien liikennettä kun "ryhmittyy" mopolla ajamaan suojatietä pitkin - vai kuinka? Tätä näkee päivittäin, eli ei mikään harvinainen ilmiö!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta siis risteyksen yli suoraan ajaessa ei sähkömopolla tarvitse huomioida risteävän tien liikennettä kun "ryhmittyy" mopolla ajamaan suojatietä pitkin - vai kuinka? Tätä näkee päivittäin, eli ei mikään harvinainen ilmiö!

Nyt ei oikein avaudu mitä tarkoitat "risteyksen yli suoraan ajaessa ei sähkömopolla tarvitse huomioida risteävän tien liikennettä kun "ryhmittyy" mopolla ajamaan suojatietä pitkin".
        Mitä ajat takaa tuolla lauseella?
        Ryhmittyminen on ryhmittyminen ja väistäminen on väistämistä.
        Voi tulla (usein tuleekin) että ryhmityt vasemmalle kääntyäksesi ja edestä ja oikealta tulee ajoneuvo jolloin väistät heitä, muös käännöstä tehdessäsi voi tulla suojatie jota pitkin on pyöräilijä menossa tai jalankulkija niin väistät heitäkin.
        Ei ryhmittyminen poista noita velvotteita.
        Mutta ryhmittymisellä ja suuntamerkillä annat muille tienkäyttäjille selvän merkin mitä aiot tehdä.
        Ilman vilkkua tai suuntamerkkiä ja ilman ryhmittymistä ei kukaan muu tiedä että aiot kääntyä.
        Esim. ajan pyörätiellä ja suunnittelen kääntyväni oikealle suojatielle ja jatkan siitä eteenpäin, suuntamerkillä ilmoitan tiellä ajaville että olen tulossa ja väistämisvelvolliset tietävät varoa.

En tiedä onko sulle liian vaikeaa tuo suuntamerkin ja ryhmittymisen käyttö?
        Myös väistämissäännöt ovat pirun helpot eikä niissä ole tukinnanvaraa, joko väistät tai et vaistä.
        Tietenkin aina pitää varautua että toinen osapuoli ei huomaa tai ei tiedä tai jotain muuta.
        Jos ei varaudu niin pelaa venäläistä rulettia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt ei oikein avaudu mitä tarkoitat "risteyksen yli suoraan ajaessa ei sähkömopolla tarvitse huomioida risteävän tien liikennettä kun "ryhmittyy" mopolla ajamaan suojatietä pitkin".
        Mitä ajat takaa tuolla lauseella?
        Ryhmittyminen on ryhmittyminen ja väistäminen on väistämistä.
        Voi tulla (usein tuleekin) että ryhmityt vasemmalle kääntyäksesi ja edestä ja oikealta tulee ajoneuvo jolloin väistät heitä, muös käännöstä tehdessäsi voi tulla suojatie jota pitkin on pyöräilijä menossa tai jalankulkija niin väistät heitäkin.
        Ei ryhmittyminen poista noita velvotteita.
        Mutta ryhmittymisellä ja suuntamerkillä annat muille tienkäyttäjille selvän merkin mitä aiot tehdä.
        Ilman vilkkua tai suuntamerkkiä ja ilman ryhmittymistä ei kukaan muu tiedä että aiot kääntyä.
        Esim. ajan pyörätiellä ja suunnittelen kääntyväni oikealle suojatielle ja jatkan siitä eteenpäin, suuntamerkillä ilmoitan tiellä ajaville että olen tulossa ja väistämisvelvolliset tietävät varoa.

En tiedä onko sulle liian vaikeaa tuo suuntamerkin ja ryhmittymisen käyttö?
        Myös väistämissäännöt ovat pirun helpot eikä niissä ole tukinnanvaraa, joko väistät tai et vaistä.
        Tietenkin aina pitää varautua että toinen osapuoli ei huomaa tai ei tiedä tai jotain muuta.
        Jos ei varaudu niin pelaa venäläistä rulettia.

Kenties "ryhmittyy" lainausmerkeissä tarkoittaa sitä, että kun mopolla ajetaan kadun oikeassa reunassa, niin vauhtia hiljentämättä tasa-arvoinen risteys ylitetään samaa vauhtia yllä pitäen "kevyesti koukaten" suojatien seepraviivojen reunojen päälle. Tällä tavoin mopon kuljettaja katsoo toisen, tasa-arvoiseen risteykseen samaan aikaan oikealta tulevan ajoneuvon, olevan häneen nähden väistämisvelvollinen.
        Itse omat mopo-kokemukseni ovat ajalta, jolloin mopoissa oli bensiinimoottorit ja niillä ei saanut ylittää katua suojatietä pitkin ajaen. Sähkömoottorimopolla tämä asia em. nykykäytännöllä näkyy olevan toisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      260
      10977
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      128
      6952
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5623
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      34
      4956
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4221
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3769
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3474
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3422
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      2908
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      58
      2680
    Aihe