Onko muilla tällasta, että lukee tai kuulee mitä muut samaa sairautta sairastavat ovat tehneet ja tuntee valtavaa häpeää? Ehkä syyllisyyttäkin, kun lukee miten sairaan läheiset joutuneet turvautumaan terapiaan.
Vastaukset 6
- Anonyymi
Myötähäpeästä ei ole itselle mitään hyötyä.
Se on kyllä totta, että monet sairaat kokevat sairaudestaan häpeää.
Sairauden takia voi tehdä typeriäkin juttuja, mutta on myös ymmärrettävä, että ne johtuu silloin siitä sairaudesta.
Itsekin olin aikoinaan todella huonossa kunnossa psyykkisesti, oli myös päihdeongelmia. Ihan varmasti omaiset ja läheiset joutuivat koville, ja jälkeenpäin itsekin mietin asioita, ehkä jonkin aikaa tunsin syyllisyyttäkin, mutta itsekin tajusin olleeni silloin sairas, ja tein mitä tein sairauteni takia.
En enää jälkeenpäin tunne häpeää, en syyllisyyttä. Niistä on hyvä päästää irti, niin on helpompaa.- Anonyymi
Kiitos kommentista.
Niin, tottahan se on että noista tunteista on hyvä päästää jossain vaiheessa irti. -ap
- Anonyymi
👏🏻 Kristus tuli köyhäksi paimentaakseen kaikkia 👆🏻
-repentnow-- Anonyymi
Eli rikkaus ja mukava elämä oli jo olemassa ennen häntä. Eli se koko höpötys on rikkaiden kirjoittama että saadaan köyhä massa pidettyä kuuliaisena omia taisteluita varten kuten todisteena nyk. todellisuus. siitä saakka. Jos johtavat ihmiset uskoisivat oikeasti silloin he eivät voisi käyttää kansaa sen omien saavutusten toteuttamisessa, luodaan tarve ja tuli, puhkukoot iskulauseet, katseissa kateus ja himo.
- Anonyymi
Häpeä voi syntyä vain silloin, jos samaistuu voimakkaasti sairauteensa ja olettaa muiden samaan häiriöluokkaan kuuluvien ihmisten ilmentävän olennaista osaa omasta identiteetistään. Se kertoo lähinnä siitä, että elät ja rakennat omaa minäkuvaasi voimakkaasti ryhmäidentiteettiin kytkeytyvän sosiaalisen kategorian kautta.
Se on niin automatisoitunut osaksi hermoverkostojasi, että et osaa eriyttää sitä mitä joku toinen samaan kategoriaan sinun kanssa luokittelemasi henkilö tekee, ja mitä sinä itse teet. Sama ilmiö, kun jos vaikkapa sinua nolottaa suomalaisena jossain turistirysässä joku suomalainen juntisti käyttäytyvä juoppo, koska ilmennätte samaa ryhmäidentiteettiä, joka korostuu ulkomaalaisten keskuudessa. Monet ihmiset eivät kuitenkaan ole kuten sinä -heillä on monimutkaisempi ja moniulotteisempi identiteetti, eikä heidän tarvitse elää toisten tekojen kautta omaa elämäänsä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 961026
- 119863
- 143834
- 45822
- 70667
En haluaisi sanoa tätä
Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari40639Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?
Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu184591- 32559
Muistelen lämmöllä
Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti47528Vasemmiston aloite
Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja62524- 80520
- 65516
- 39489
Onko suhtautuminen kaivattusi
Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin35484Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu
Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i3454- 45453
- 41446
Näyttää siltä ettet edes sinä.
Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa31446Hei, alettaisko oleen yhdessä?
Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys74446Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi
Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks61440