🏊🩱👀 kandin papereihin piti tyytyä. Uin monta kertaa päivässä kun asuimme Kymijoen vierellä Mutta en vain kyennyt hyppäämään uimamaisterin korkeudelta.
Ei minusta koskaan maisteria tullut!
5
184
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä jos hipsteri tuli, siihen tyytyminen täällä.
Mä muistan ton uimakirja. Se jaettiin kyllä kaikille. Mä en saanu ees sitä perusmerkkiä. Jotkut sai kandin, en muista ketään maisteria. Tai no oli joku, mutta se ui jossain kilpatasolla. Ei ollu ees mukana näissä perusjutuista. Onkohan toi uimakirja vielä? Mä kävin uimakoulun apparalla. Siis Ahvenistolla, mutta ne oli kylmiä kesiä sillon ja niin oli vedetkin.
En muistanut uimakirjaa. Ei mun poika ainakaan saanut uimakirjaa vaikka käytin sitä uimakoulussa. Meidän uimakoulu oli pienellä järvellä jossa vesi oli niin tummaa ettei ollut kiva sukeltaa. Eikä siellä mitään korokkeita ollut sukellukseen. Uimakokeeseen meidät vietiin bussilla Kotkan uimahalliin. Ensimmäisen ja viimeisen kerran hyppäsin kandikorkeudesta joka oli jotain 3m. Saatiin joku merkki joka laitettiin uikkareihin. Kyllä meillä jotkut sai sen maisterimerkinkin.
Mitä mainioin päivä lähteä kertakäyttögrillin kanssa piknikille! Täytyy mun tyytyä arkihommiin, kun en osaa muualla olla yksin kuin kotona. Eilen ripottelin kanelia pihan muurahaispesiin. Kiva nähdä onko tepsinyt.
Aloituksen idea syntyi, kun ihmettelin viimeaikaisia hukkumisia ja miten Suomessa uintitaito on vähentynyt. Vain 55% kuudesluokkalaisista osaa uida. Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton mukaan Suomi on kärkisijoilla hukkumisten suhteen. He ovat julkaisseet omilla sivuillaan ihmisille ohjeita vesillä käyttäytymisestä. Se ei ole mitään rakettitiedettä. Avovesiuinnista sanotaan näin:
"Vinkit turvalliseen avovesiuintiin
- Arvioi oma uimataitosi rehellisesti ja ui sen mukaisesti.
- Ui aina kaverin kanssa.
- Kerro aina läheisillesi, mihin menet uimaan sekä kuinka kauan olet suunnitellut uivasi.
- Märkäpuku kelluttaa hieman ja estää lämmönhukkaa, mutta se ei ole pelastusväline tai
kelluke.
- Ui aina rannan suuntaisesti.
- Tutki reittisi ja valmistaudu hätätilanteeseen. Miten toimit, jos saat esimerkiksi krampin
tai loukkaannut? Miten toimit, jos kaverillesi käy jotain? Sopikaa säännöt yhdessä ja
opetelkaa perusensiaputaidot sekä pelastautumisohjeet.
- Pidä mukanasi kännykkää vesitiiviissä pussissa.
- Varmista ennen hyppäämistä, että pinnan alla ei piile vaaraa. Tunne pohja alueella, jossa
uit.
- Ota huomioon vallitsevat olosuhteet: Ukkosella ei ole turvallista uida. Kylmä vesi taas
kangistaa ja väsyttää nopeasti. Se voi aiheuttaa jopa hypotermian. Tuulinen sää
aiheuttaa aallokkoa, joka tekee uimisesta raskasta. Myös virtaukset saattavat rasittaa
taipaleella."
https://viisaastivesilla.fi/vesilla/avovesiuinti/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 794634
- 503852
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle512591Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3442051- 1401799
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161735Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271607Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan131521- 161394
Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?121339