Autopilotti sekoilee

Anonyymi-ap

Raymarinen vekotin toimii aluksi kuten pitääkin, mutta sitten ilman mitään näkyvää syytä tekee jyrkän käännöksen oikealle. Tietäisiköhän joku syyn tähän?

23

684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Raymarinilla on useamman tyypisiä AP, mikähän noista kyseessä?

      Mihin kaikkeen se on yhdistetty jos järjestelmässä osana?

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta. Se on ihan erillinen P70RS. Alaohjaamossa ja yläohjaamossa näytöt.


    • Anonyymi

      Entisenä Raymarinen käyttäjänä veikkaan, että "Response" asetus ei ole oikein. Noissa on kalibrointi-protokolla, mutta varsinkaan liukuvilla veneillä parametrit eivät välttämättä mene kerralla oikein.
      Toisin sanoen - jos "Response" on liian mieto, niin ei pysty pitämään oikeaa suuntaan sivutuulessa / aallokossa ja jos on liian korkea arvo, niin alkaa "soutamaan" ts. menee mutkille kun korjaa liian rajuin vedoin.
      "Rudder Gain" pitää olla myös oikein eli peräsimen / vetolaitteen vääntövoima, siihen on käyttöohjeissa opastusta, mutta lopputulos siis näiden kahden arvon kalibrointia.

      Ellei sitten sinulla ole jokin muu, yleensä mekaaninen vika.

    • Anonyymi

      Etellisellä vuosituhannella eräs lentokone pyörähti selkälentoon jos autopilotin tulille napsautti.

    • Anonyymi

      Hölmö on hölmö ylä ja ala ohjaamossa. Ei voi mitään.

      Kalibroi uudelleen AP, niin alkaa pelitään

      • Anonyymi

        Minäkin olen entinen Raymarine pinnapilotin käyttäjä, mutta en ymmärtänyt tuosta ”hölmö” jutusta mitään. Voisitko selventää?

        Ps. minunkin pinnapilottini saattoi aika ajoin kääntää venettä rajusti vasemmalle.
        Joskus säikäytti jos joku sattui tulemaan samalla kohtaa vastaan.
        Onneksi alle 6 kt vauhdilla siihen kerkesi puuttumaan.


    • Anonyymi

      Voi olla säätöjuttu, mutta ainako juuri oikealle?

      Sekin voi olla sattumaa koska jos ajaa rannikolla, niin tuuli puhaltaa lounaasta ja rannikko on melko suoraan pohjoiseen tai länteen. Kannattaisi pohtia sitä tilannetta hiukan pitemmälle senkin suhteen, onko tulella, aalloilla tai paikalla vaikutusta.

      Asetuksissa kannattaa pohtia onko se silloin, kun veneelle annetaan reitti, kohde tai ajetaanko kompassisuunnan mukaan.

      Näiden asioiden miettiminen ei välttämättä tuo ratkaisua, mutta niistä saattaa löytyä systematiikkaa, joka helpottaa vian löytämistä.

      Jos näytössä on suuntatieto, kannattaa katsoa, mitä se näyttää silloin, kun tilanne on päällä eli luuleeko laite ohjaavansa sinne, minne pitääkin. Kanntaa myös tarkistaa, mitä laite tekee, kun suuntatieto katoaa, minkälainen häly tulee vai tuleeko mitään.

      Ihan triviaalina asiana kannattaa varmistaa, ettei ohjauksen öljy ole vähissä.

      • Anonyymi

        Kiitos! Tämän ja ”entisen Raymarinen käyttäjän” neuvojen jälkeen riittää pohtimista. Sitten on nämä toiset raukat, ei voi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos! Tämän ja ”entisen Raymarinen käyttäjän” neuvojen jälkeen riittää pohtimista. Sitten on nämä toiset raukat, ei voi mitään.

        Omani teki ihan samaa ja syyksi paljastui yläohjaamon sähköliitoksiin päässyt vesi joka aina välillä teki oikarin juuri siihen piuhaan joka käsi kääntyä oikealle. Ei ollut ihan helposti löydettävä vika, mutta kytkemällä yläohjaamon paneelin pois päältä vika poistui. Tästä saatiin vihiä vian paikasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omani teki ihan samaa ja syyksi paljastui yläohjaamon sähköliitoksiin päässyt vesi joka aina välillä teki oikarin juuri siihen piuhaan joka käsi kääntyä oikealle. Ei ollut ihan helposti löydettävä vika, mutta kytkemällä yläohjaamon paneelin pois päältä vika poistui. Tästä saatiin vihiä vian paikasta.

        Siis puhutaanko autopilotista?
        Sinulla on pääyksikkö flaikkarilla ja toistin kabiinissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis puhutaanko autopilotista?
        Sinulla on pääyksikkö flaikkarilla ja toistin kabiinissa?

        Kyllä. Pääyksiklö on sisällä sähkökeskuksen yhteydessä. Käyttöpaneeleita näppäimineen on kaksi. Yksi alhaalla ja yksi ylhäällä. Yläpaneeliin oli siis päässyt vettä ja se antoi välillä itseskseen käskyn äkkikäännökselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omani teki ihan samaa ja syyksi paljastui yläohjaamon sähköliitoksiin päässyt vesi joka aina välillä teki oikarin juuri siihen piuhaan joka käsi kääntyä oikealle. Ei ollut ihan helposti löydettävä vika, mutta kytkemällä yläohjaamon paneelin pois päältä vika poistui. Tästä saatiin vihiä vian paikasta.

        Pitääpä tutkia. Yläohjaamon paneelilla voi sittenkin olla merkitystä päinvastoin kuin eräs kommentoija antoi ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääpä tutkia. Yläohjaamon paneelilla voi sittenkin olla merkitystä päinvastoin kuin eräs kommentoija antoi ymmärtää.

        Seatalkissa ei ole piuhoja oikealle tai vasemmalle kääntymiseen. Tieto tapahtuu todennäköisesti antamalla uusi suunta. Olisi erittäin suuri sattuma, jos oikosulku lähettäisi juuri sopivan bittijonon uutena suuntana ja aina oikealle sen hetkiseen kulkusuuntaan nähden.

        Toki paneelissa voi olla vika, joka antaa saman impulssin kuin pyörän pyöräyttäminen, mutta sen pitäisi näkyä siinä, että haluttu kulkusuunta muuttuu. Se muutos näkyy paneelissa uutena kurssina.

        Kuten joku tuossa edellä totesi, pitäisi selvittää luuleeko laite ohjaavansa haluttuun suuntaan eli onko kurssi väärä. Jos haluttu kurssi on se, mikä sen pitääkin olla ja peräsin kääntyy väärään suuntaan, niin vika on todennäköisesti asetuksissa (sallittu poikkeama ja korjauksen nopeus).

        Vika voi olla myös releissä tai moottorissa eli sähkömekaaninen ongelma. Kannattaa varmistaa, että johdot on hyvin kiinni.

        En tunne laitteen sielun elämää sen tarkemmin, mutta jos oikosulku käskee vasemmalle ja samaan aikaan laite korjaa kurssia käskemällä oikealle, niin savun pitäisi nousta jostain. Esimerkiksi sulakkeesta. Asiahan on kuitenkin niin, että jos autopilotin kurssiohjaus on kunnossa, niin se yrittää korjata vasemmalle kääntymistä antamalla käskyn oikealle.

        Sitten on yksi asia, joka aiheuttaa mystisiä vikoja. Nimittäin jännite.
        Liian matala jännite esimerkiksi hapettuneiden johtojen tai sulakkeiden takia voi saada releen kärjen juuttumaan ja käännöksen päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seatalkissa ei ole piuhoja oikealle tai vasemmalle kääntymiseen. Tieto tapahtuu todennäköisesti antamalla uusi suunta. Olisi erittäin suuri sattuma, jos oikosulku lähettäisi juuri sopivan bittijonon uutena suuntana ja aina oikealle sen hetkiseen kulkusuuntaan nähden.

        Toki paneelissa voi olla vika, joka antaa saman impulssin kuin pyörän pyöräyttäminen, mutta sen pitäisi näkyä siinä, että haluttu kulkusuunta muuttuu. Se muutos näkyy paneelissa uutena kurssina.

        Kuten joku tuossa edellä totesi, pitäisi selvittää luuleeko laite ohjaavansa haluttuun suuntaan eli onko kurssi väärä. Jos haluttu kurssi on se, mikä sen pitääkin olla ja peräsin kääntyy väärään suuntaan, niin vika on todennäköisesti asetuksissa (sallittu poikkeama ja korjauksen nopeus).

        Vika voi olla myös releissä tai moottorissa eli sähkömekaaninen ongelma. Kannattaa varmistaa, että johdot on hyvin kiinni.

        En tunne laitteen sielun elämää sen tarkemmin, mutta jos oikosulku käskee vasemmalle ja samaan aikaan laite korjaa kurssia käskemällä oikealle, niin savun pitäisi nousta jostain. Esimerkiksi sulakkeesta. Asiahan on kuitenkin niin, että jos autopilotin kurssiohjaus on kunnossa, niin se yrittää korjata vasemmalle kääntymistä antamalla käskyn oikealle.

        Sitten on yksi asia, joka aiheuttaa mystisiä vikoja. Nimittäin jännite.
        Liian matala jännite esimerkiksi hapettuneiden johtojen tai sulakkeiden takia voi saada releen kärjen juuttumaan ja käännöksen päälle.

        Tuohon pitää vielä lisätä se, että autopilotti voi toimia ihan moitteettomasti, mutta se saa väärän suuntatiedon kompassilta.

        Sitä voi testata käyttämällä toista suuntatietolähdettä.

        Kannattaa myös testata, mitä tapahtuu, jos suuntatieto katoaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon pitää vielä lisätä se, että autopilotti voi toimia ihan moitteettomasti, mutta se saa väärän suuntatiedon kompassilta.

        Sitä voi testata käyttämällä toista suuntatietolähdettä.

        Kannattaa myös testata, mitä tapahtuu, jos suuntatieto katoaa.

        saattaa olla jammeri lähistöllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        saattaa olla jammeri lähistöllä.

        Autopilottia ajetaan yleensä magneettisuunnalla


    • Anonyymi

      Piirikortti vaihtoon, muuttunut ns. pierukortiksi.

    • Anonyymi

      Mulla Raymarinen pilotti on herkkä sähkölinjoille ja veden alla oleville kaapeleille. Sähkölinjat vaikuttaa kompassiin noin 5-15 astetta. Näitä riittää Saimalla. Lisäksi tehdas on asentanut kompassiyksikön kone huoneeseen ja alla kaapelikouru. Kun ilmastoinnin kompura lähtee päälle sotkee myös kompassii. Eli jonkin verran kytättävä on toi pilotti. Sit vielä nää mgneettiset häiriökentät vaikuttaa. Pitäs hommata hyrräkompassi.

    • Anonyymi

      Sen verran tänään selvisi, että kun pilotti alkaa kääntää venettä oikealle, niin suuntanäyttö ei muutu. Luulee kai kulkevansa suoraan?

      • Anonyymi

        Siltä se vaikuttaisi. Tosin pitää varmistaa, että se on nimenomaan veneen keulan asennon näyttö heading eikä kurssia koskeva näyttö course.

        Pilotti voi korjata sortoa muuttamalla keulan suuntaa ja vene menee edelleen halutussa kurssissa ja se ei muutu.


    • Anonyymi

      Kutsuisin manaajan paikalle, varmuudeksi.

      Hommaa sinne ammattilainen, kun et sitä sekvästi itse ole.

      • Anonyymi

        Exorcist interface on vasta uudemmassa mallissa ja siinäkin lisävaruste.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe