Nousiko YEL?

Anonyymi-ap

22

287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä aika raflaava juttu.
      Yrittäjille määritellään yel sen mukaan mitä saman työmäärän teettämisen työntekijälle tulisi maksamaan, tuosta palkkasummasta määritellään yrittäjän yel maksu.
      Yelmaksua ei siis arvota.
      Olen itse yrittäjä ja parhaillaan oli yel vuositulo 45000€ ja loppuaikoina sellaiset 35000€.
      Viimevuonna tammikuussa pudotin esin tulot 9000€ ja sitten nollille, eli yel on viimevuoden helmikuusta ollut 0€.
      Ei sen kummempia perusteluja kuin että netissä ilmoitin muutoksen ja siellä kystiin syytä ja kerroin että työt ovat vähentyneet ja sen mukaan tuli sitten 0€ yel.
      Ei arpomista eikä vääntämistä.
      Jos tekee 40 tuntia viikossa niin yel taso on sama kuin työntekijällä samoista tuntimääristä.
      Näin on ollut ennekin mutta liian moni vempuloi yellin maksussa joten seurantaa lisättiin.
      Arpomisia ei ollut ennekään eikä nykyäänkään.
      Vakuutusyhtiö voi ehdottaa jotakin vuosituloa mutta yrittäjä voi perustella miksi tuo suositulo ei ole oikea.

• Anonyymi

70, 80 ja 90 -luvuilla YEL oli 10% kun olisi pitänyt olla 20%.

Nyt se on se 20-25%.

Kaikki yel maksut menee suoraan eläkkeisiin mitään ei ole rahastoitu.

Valtio joutuu laittamaan vielä 500 miljoonaa joka vuosi tähän päälle.

Nyt valtiolta rahat loppu.

Kuvitteleeko joku saavansa takaisin maksamansa yelit ?

• Anonyymi

Kun jokainen yrittäjä pakoytetaan maksamaan oikean tasoista yelliä niin tuo valtion tukitarve lakkaa ja yel alkaa toimia kuten on suunniteltu.

Siis jos joku ei tajunnut vielä niin yel-eläkkeiden vajaus johtuu siitä että jotkut yrittäjät hinnoittelevat palvelunsa siten etteivät huomioi yelliä pakollisina maksuina.
        Toivottavasti nyt viimeistään kaikki hinnoittelevat yellin hintoihinsa.
        Ja tiedoksi, ei kukaan tee halvemmalla kun kaikkien on laskettava se yelli hintoihin, asiakas ei siis voi hakea sellaisen yrittäjän palveluja joka laistaa yellissä.

• Anonyymi

Yel on petos. Rahoja ei saa koskaan takaisin.

• Anonyymi

Siksi ei kannata koskaan maksaa Yelliä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älkää puhuko paskaa.
        Eläkeikä peilaa eliniän odotetta ja eläkkeellä ollaan laskennallisesti 23-24v.
        Olen laskenut että olen maksanut yelliä 300 000€ ja työnantajat tyelliä 70 000€.
        Saan nyt eläkettä 2300€/kk ja vuodessa 27 600€ ja 23 vuodessa 634 800€.
        eli laskennallisesti kaikki saavat reilusti omansa pois.
        Minulle itselle kävi niin että terveys alkoi reistailla ja olin 11v osatyökyvytön joten sain siltä ajalta 145 200€
        Keväällä sain taannehtuvan eläkepäätöksen täysaikaisesta työkyvyttömyyseläkkeestä, tämä meniaa sitä että saan täyttä eläkettä 6v ennen eläkeikää eli se tekee 165 600€.
        Eli olen saanut laskennallisesti ennen eläkeikääni jo 310 800€ siihen päälle tuo laskennallinen vanhuuseläke tekee yhteensä 945 600€
        Miten hitossa yel ei kannta? mitä lukuja tulee jos jää työkyvyttömäski jo 30 vuotiaana?
        Ja vinkkinä isäni täyttää lokakuussa 92v, mikä kokonaiseläkkeeni on jos elän yhtä pitkään?

Eli sijoitusmielessä tuo yel on minun kohdalla ollut paras sijoitus ja kun se on vielä takuuvarmaa.
        Valtio maksaa nyt yelvakuutuksien eläkkeitä sen takia että eläkevakuutukset ovat valtion takaamia, eli eläkeyhtiön konkurssi tms. ei vie eläkkeitä ihmisiltä.
        Esim. ammattiautoilijat, miettikää mikä todennäköisyys on joutua onnettomuuteen ja työkyvyttömyyteen.
        Lohduttaako onnettomuuden hetkellä kun on pieni yel?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älkää puhuko paskaa.
        Eläkeikä peilaa eliniän odotetta ja eläkkeellä ollaan laskennallisesti 23-24v.
        Olen laskenut että olen maksanut yelliä 300 000€ ja työnantajat tyelliä 70 000€.
        Saan nyt eläkettä 2300€/kk ja vuodessa 27 600€ ja 23 vuodessa 634 800€.
        eli laskennallisesti kaikki saavat reilusti omansa pois.
        Minulle itselle kävi niin että terveys alkoi reistailla ja olin 11v osatyökyvytön joten sain siltä ajalta 145 200€
        Keväällä sain taannehtuvan eläkepäätöksen täysaikaisesta työkyvyttömyyseläkkeestä, tämä meniaa sitä että saan täyttä eläkettä 6v ennen eläkeikää eli se tekee 165 600€.
        Eli olen saanut laskennallisesti ennen eläkeikääni jo 310 800€ siihen päälle tuo laskennallinen vanhuuseläke tekee yhteensä 945 600€
        Miten hitossa yel ei kannta? mitä lukuja tulee jos jää työkyvyttömäski jo 30 vuotiaana?
        Ja vinkkinä isäni täyttää lokakuussa 92v, mikä kokonaiseläkkeeni on jos elän yhtä pitkään?

Eli sijoitusmielessä tuo yel on minun kohdalla ollut paras sijoitus ja kun se on vielä takuuvarmaa.
        Valtio maksaa nyt yelvakuutuksien eläkkeitä sen takia että eläkevakuutukset ovat valtion takaamia, eli eläkeyhtiön konkurssi tms. ei vie eläkkeitä ihmisiltä.
        Esim. ammattiautoilijat, miettikää mikä todennäköisyys on joutua onnettomuuteen ja työkyvyttömyyteen.
        Lohduttaako onnettomuuden hetkellä kun on pieni yel?

Laskelmasi on täyttä paskaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laskelmasi on täyttä paskaa.

No tee itse laskelmia.
        Pohjan saat eläkelaskureista.
        Ihmettelen vain miksi levität tietoa jos et kykene sitä matemattisesti todistamaan, eli haaste sulle.
        Näytä laskelimilla ettei yel kannata ja turha laitta peliin ennenaikainen kuolema ennen eläkeikää sillä suurempi ryhmä ajatuu työkyvyttömäksi kuin kuolee ennen eläkeikää joten puntit ovat siltä osin tasan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No tee itse laskelmia.
        Ihmettelen vain miksi levität tietoa jos et kykene sitä matemattisesti todistamaan, eli haaste sulle.
        Näytä laskelimilla ettei yel kannata ja turha laitta peliin ennenaikainen kuolema ennen eläkeikää sillä suurempi ryhmä ajatuu työkyvyttömäksi kuin kuolee ennen eläkeikää joten puntit ovat siltä osin tasan.

Ihan eläkelaskurilla laskettuna 40 000€ vuositinestillä eläke olisi (25v tästä eteenpäin 0 pohjilla) 2 854 €/kk ja se tekisi 23 vuodessa 787 704€
        Keskimäärin yellimaksut tulisivat maksamaan alle 500 000€.
        Kaikki laskelmat siis osoittavat että yelli kannattaa.
        Nyt laitahan peliin se sinun laskelma, todista ettet puhunut paskaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No tee itse laskelmia.

Älä höpise, yritä myydä vaan niitä vakuutuksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä höpise, yritä myydä vaan niitä vakuutuksia.

Eli et osaa itse laskea yellin vaikutusta.
        Onnea yrittäjän uraasi jos et osaa laskea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tietenkään kannata ottaa Yelliä ollenkaan. Jos on pakko, niin ilmoittaa, ettei palkkaa ole pystytty maksamaan.

Valtion ja eläkekassojen ongelma ei ole yrittäjien ongelma. Tärkeintä on huolehtiä itsestään ja omista tuloistaan, eikä lahjoittaa rahaa virkaloisille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli et osaa itse laskea yellin vaikutusta.
        Onnea yrittäjän uraasi jos et osaa laskea.

Oma laskelmasi perustuu typeriin harhoihin. Ensimmäinen harha on eläkkeellä olemisen aika. Miehet kuolevat tilastokeskuksen mukaan 76-vuotiaana ja eläke alkaa jatkossa useimmilla 68-vuotiaana.

Lisäksi maksettava eläkkeen määrä on poliittinen päätös. Se on kulloinkin vallassa olevan hallituksen päätöksen mukainen.

Laske tyttö uudelleen, ilman satujasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oma laskelmasi perustuu typeriin harhoihin. Ensimmäinen harha on eläkkeellä olemisen aika. Miehet kuolevat tilastokeskuksen mukaan 76-vuotiaana ja eläke alkaa jatkossa useimmilla 68-vuotiaana.

Lisäksi maksettava eläkkeen määrä on poliittinen päätös. Se on kulloinkin vallassa olevan hallituksen päätöksen mukainen.

Eläkkeen suuruus on poliittinen päätös. Niiden leikkaus alkaa tänä vuonna ja jatkuu joka vuosi. Voidaan vaikka lopettaa koko järjestelmä, mikäli eduskunta näin päättää.

Eläkkeistä löytyy leikattavaa
        https://yle.fi/a/74-20175426

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu munat on jalkojen välissä.
        Myönnän että tuli ajtusvirhe tuon eliniän odotuksen kanssa mutta laskelmai oli 25 vuotiaan laskelma jolla eliniän odote miehellä n. 80v ja naisella n. 85.
        Miehet jää pikkuisen alle eläkemaksuista kun naiset saa reilusti takaisin.
        Elinajanodotehan tarkoittaa sitä että puolet ikäluokasta pääsee tuohon ikään, osa elää reilusti yli.
        Siitä faktasta ei pääse mihinkään että työkyvyttömänä voi olla jopa 50v ennen eläkeikää, täydellä eläkkeellä, eläke myös karttu indeksikorotuksilla koko ajan.
        Tuota eliniän odotetta voi spekuloida vaikka kuinka paljon.
        Ne ryhmät jotka eivät ole aktiivisia (työttömät, sairaat, vammaiset yms.) tulevat todennäköisesti kuolemaan ennen elinajanodotteen ikää jolloin aktiiviset ihmiset elävät reippaasti yli alinajanodoteen.

Mutta jään edelleen odottamaan niitä sinun laskelmia joilla todistat ettei yel kannata missään nimessä.
        Pelkällä sinun mielipiteellä ei ole mitään arvoa.
        Ja kun ei muuta keksitä niin aletaan syyttämään vakuutusmyyjäksi tms.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu munat on jalkojen välissä.
        Myönnän että tuli ajtusvirhe tuon eliniän odotuksen kanssa mutta laskelmai oli 25 vuotiaan laskelma jolla eliniän odote miehellä n. 80v ja naisella n. 85.
        Miehet jää pikkuisen alle eläkemaksuista kun naiset saa reilusti takaisin.
        Elinajanodotehan tarkoittaa sitä että puolet ikäluokasta pääsee tuohon ikään, osa elää reilusti yli.
        Siitä faktasta ei pääse mihinkään että työkyvyttömänä voi olla jopa 50v ennen eläkeikää, täydellä eläkkeellä, eläke myös karttu indeksikorotuksilla koko ajan.
        Tuota eliniän odotetta voi spekuloida vaikka kuinka paljon.
        Ne ryhmät jotka eivät ole aktiivisia (työttömät, sairaat, vammaiset yms.) tulevat todennäköisesti kuolemaan ennen elinajanodotteen ikää jolloin aktiiviset ihmiset elävät reippaasti yli alinajanodoteen.

Mutta jään edelleen odottamaan niitä sinun laskelmia joilla todistat ettei yel kannata missään nimessä.
        Pelkällä sinun mielipiteellä ei ole mitään arvoa.
        Ja kun ei muuta keksitä niin aletaan syyttämään vakuutusmyyjäksi tms.

Voihan tuollaisia harhoja laskeskella, vaikka kuinka paljon. Valtioneuvoston virkailijat ovat kuitenkin laskeneet, ettei eläkejärjestelmää ole mahdollista pitää ennallaan, vaan se on purettava. Sitä poliitikot alkavat toteuttamaan jo tänä vuonna leikkauksilla ja ensi vuonna koko järjestelmän muutoksella.

Seuraavaksi voit laskea soutuveneentervaajien ja videovuokraamoyrittäjien palkkakehityksen ja miten heistä tulee miljonäärejä. Laske myös C-kasettimyynnin kasvu ja kehitys 50 vuodeksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voihan tuollaisia harhoja laskeskella, vaikka kuinka paljon. Valtioneuvoston virkailijat ovat kuitenkin laskeneet, ettei eläkejärjestelmää ole mahdollista pitää ennallaan, vaan se on purettava. Sitä poliitikot alkavat toteuttamaan jo tänä vuonna leikkauksilla ja ensi vuonna koko järjestelmän muutoksella.

Seuraavaksi voit laskea soutuveneentervaajien ja videovuokraamoyrittäjien palkkakehityksen ja miten heistä tulee miljonäärejä. Laske myös C-kasettimyynnin kasvu ja kehitys 50 vuodeksi.

Siis nythän oli kyse siitä sinun väitteestä ettei ikinä saa omia pois.
        Yli puolet työeläkeläisista ja yrittäjäeläkeläisistä saa omansa pois, pieni osa kuolee ennen eläkeikää ja vähän isompi joukko ajautuu työkyvyttömäski ja sitä kautta työkyvyttömyyseläkkeelle.

Mistä hitosta sinä keksit noita veneentervaajia yms.

Ja odotan edelleen ja varmaan muutkin että todistat laskelmilla ettei kannata.
        Ja mitä tulee poliitikkojen päätöksiin niin jää nähtäväksi muuttavatko mitenkään yel ja tyel eläkkeitä sillä ei ne eläkkeiden pienentämiset tuo yhtään säästöä valtiolle vaan vähentää verotuloja.
        Kansanedustajien ja valtion virkamiesten eläkkeiden laikkaus tuo suoraan rahaa valtion kassaan.
        Ainoa mikä vaikuttaa eläkkeisiin on juuri sinunlaiset eläkemaksujen laistajat.

Mutta teeppäs ne laskelmat kaikkien tarkasteltavaksi, vai etkö osaa tai kykene?

• Anonyymi

Onneks laskutus juoksee niin kovaa että pystyy maksaa 25-30% yli itselleen eläkettä.
      Ennemmin sinne mitä verottajalle kun se ne vie muuten.
      Ja kyllä, 7000€/kk on tällä hetkellä maksu.
      Suoraan vähennyksiin

• Anonyymi

Kerroitko äidille ja hoitajalle?

• Anonyymi

Tällä sivustolla
      missä on runsainmitoin KOMMUNISTEJA
      ei missään nimessä kannata ryhtyä keskustelemaan
      näin elintärkeästä asiasta kuin Yel- eläkemaksuista.

Älä missään nimessä usko, mitä täällä
      hupakot vasemmistolaiset keksivät omasta päästään !!!

Sanna Marinin Yel- uudistus aikaansaa 100.000 ihmistä kortistoon
      lopettavien pienyritysten muodossa.
      Sdp- puolue haluaa tuhota yrittäjyyden tästä maasta.
      Sdp- on portti KOMMUNISMIIN.

• Anonyymi

Ehkäpä pitäisi muuttaa yel vakuutusta siten että jokainen yrittäjä vastaa omasta eläkkeestään parhaalla mahdollisella tavalla.
        Jos epäonnistuu tuossa tehtävässä niin se on voi voi, valtiolta ei tipu rahaa.
        Olisiko hyvä diili?
        Arvaan ettei kelpaa vaan halutaan että valtio otta kuitenkin vastuuta rahansa tuhlanneista yrittäjistä, olenko oikeassa?

• Anonyymi

Yrittäjä kuolee stressiin ennen eläkeikää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      260
      10977
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      128
      6952
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5623
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      34
      4956
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4221
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3769
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3474
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3422
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      2908
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      58
      2680
    Aihe