Tetrasyklin ja haittavaikutukset?

minnuli

Onko teillä jotka käytätte Tetrasykliiniä tullut mitään sivuvaikutuksia, kuten vatsavaivoja tms. Olisi mukava kuulla..

12

5722

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muumipeikko

Vaikka olen herkkävatsainen, ei ole ollut mitään vaikeuksia kun olen muistanut joka päivä ottaa myös maitohappobakteereja. Auringon kanssakaan ei ole ollut ongelmia. Finnit on nyt häipyneet 1,5 kk:n syönnin jälkeen, vielä on toinen mokoma edessä. Toivon vain ettei akne uusiudu.

• kjfd

mha meni mulla ihan sekasin,en söis uudelleen.Roa ei vaikuttanut mahaan mitenkään,mut siinä on sitten kyl enemmän muita haittavaikutuksia.

• päin

Syön toista Tetralysal kuuria, ekalla ei mitään vaikutusta mahaan mutta tää toka on laittanu mahan heittämään häränpyllyä. Eli mulla on ummetusta. Otan joskus jotain ummetuslääkettä jos menee pahaksi. Vois vissiin noita maitohappobakteereita kokeilla. Eli kannattaa varautua ihan varmuuden vuoksi, ei oo meinaan mitään mukavaa kun masu paisuu ilmapalloksi :/

• No problem

Itsellä oli tuossa tetralysal kuuri eikä mitään ongelmia. Kannattaa tosiaan se ohje lukee siitä ettei syö lähiaikoina kun ottaa sen ja muutenkin noudattaa niitä ohjeita niin tehoaa lääke mainiosti.

• koko ajan
        No problem kirjoitti:

Itsellä oli tuossa tetralysal kuuri eikä mitään ongelmia. Kannattaa tosiaan se ohje lukee siitä ettei syö lähiaikoina kun ottaa sen ja muutenkin noudattaa niitä ohjeita niin tehoaa lääke mainiosti.

Mulla oli koko ajan sellanen olo, kun söin antibiootteja, että kohta tulee oksennus. Kun aamulla heräsi, niin oli kamala maku suussa ja tuntui että kurkussa on jotain, joka kohta tulee ylös. Aina kun veti nappia naamaan niin meinas tulla samantien ulos. Eipä siitä kuurista sitten mitään apua ollutkaan, mutta ei onneksi kestänytkään kuin kolme viikkoa.

• Minnuli

Syön nyt kyseistä ainetta kolmatta päivää ja oma vatsani ei ilmeisesti tästä kovastikkaan pidä. Ripuia ei ole, mutta sellainen paha olo, varsinkin aamuisin kun lääkkeen otan. Minulle lääkäri sanoi että lääkkeen voi hyvin ottaa heti ruoan jälkeen, mutta olisikohan sittenkin parempi napata se tyhjään vatsaan? Miten teillä muilla? Töissä on meinaan aika hankala olla kun koko ajan oksettaa ja on huono olo. Onko mitään ehdotuksia miten oloa voisi parantaa? Voikohan ostaa jotain pahoinvointilääkkeitä?

• Minnuli

Kauan teillä paha olo normaalisti kestänyt? Kun tää on eka aamu kun mun olo on ikävänpuoleinen..Kestääkö tää oksetus koko päivän?

• Minnuli

Voisiko ne molemmat pillerit (otan kaksi päivässä) ottaa esim. illalla samaan aikaan vai onko tärkeää että toisen ottaa aamulla ja toisen illalla? Tai vaikuttaako lääkkeen tehoon jos vaihtelee ottamisajankohtaa?

• ja muuta hyödyllistä tietoa

Ihan yleisesti ottaen antibiooteista:

Jos annos on esimerkiksi 2 tablettia päivässä niin toinen tabletti kannattaa ottaa aamulla ja toinen illalla. Näin tabletien otto tapahtuu 12 tunnin välein ja lääkeaineen pitoisuus elimistössä pysyy jatkuvasti tasaisena. Ja vastaavasti jos joutuu ottamaan esim. 3 tablettia niin niiden ottoajankohdat kannattaa ajoittaa niin, että tabletti otetaan joka 8.tunti. Jos kaikki tabletit ottaa samaan aikaan niin lääkeainepitoisuus on aluksi suuri, mutta voi lääkkeen metaboloituessa laskea lääkkeen terapeuttisen annoksen alapuolelle, mikä tarkoittaa sitä, että lääkettä on elimistössä niin pieni pitoisuus, ettei se vaikuta. Monimutkainen juttu selittää, mutta joka tapauksessa hoidon tehokkuuden kannalta on tärkeää, että elimistössä on jatkuvasti tasainen lääkeainepitoisuus.

Jos antibiootti ärsyttää vatsaa, kannattaa se ottaa ruokailun yhteydessä. Ruuaksi riittää vaikka yksi hedelmä/leipä, ei siis tarvitse syödä mahaa täyteen. Tetrasykliinien yhteydessä (Oricyclin, Apocyclin, Tetralysal..jne.) kannattaa muistaa, että mm. kalsium ja rauta heikentävät näiden imeytymistä, koska kyseiset aineet muodostavat tetrasykliinien kanssa imeytymättömän kompleksin. Tablettin ottamisen yhteydessä ei siten kannata ottaa maitovalmisteita eikä rautaa sisältäviä ruokia.

Maitohappobakteerien ottaminen antibioottikuurin aikana saattaa estää vatsaoireita, mutta täytyy muistaa se, ettei niitä pidä ottaa antibiootin kanssa yhtä aikaa, sillä muutenhan antibiootti tuhoaa maitohappobakteerit. Antibiootin ja maitohappobakteerien ottamisen välillä olisi hyvä olla 2-3 tuntia ja maitohappobakteerit suositellaan otettavaksi ennen antibioottitablettia.

• Minnuli
        ja muuta hyödyllistä tietoa kirjoitti:

Ihan yleisesti ottaen antibiooteista:

Jos annos on esimerkiksi 2 tablettia päivässä niin toinen tabletti kannattaa ottaa aamulla ja toinen illalla. Näin tabletien otto tapahtuu 12 tunnin välein ja lääkeaineen pitoisuus elimistössä pysyy jatkuvasti tasaisena. Ja vastaavasti jos joutuu ottamaan esim. 3 tablettia niin niiden ottoajankohdat kannattaa ajoittaa niin, että tabletti otetaan joka 8.tunti. Jos kaikki tabletit ottaa samaan aikaan niin lääkeainepitoisuus on aluksi suuri, mutta voi lääkkeen metaboloituessa laskea lääkkeen terapeuttisen annoksen alapuolelle, mikä tarkoittaa sitä, että lääkettä on elimistössä niin pieni pitoisuus, ettei se vaikuta. Monimutkainen juttu selittää, mutta joka tapauksessa hoidon tehokkuuden kannalta on tärkeää, että elimistössä on jatkuvasti tasainen lääkeainepitoisuus.

Jos antibiootti ärsyttää vatsaa, kannattaa se ottaa ruokailun yhteydessä. Ruuaksi riittää vaikka yksi hedelmä/leipä, ei siis tarvitse syödä mahaa täyteen. Tetrasykliinien yhteydessä (Oricyclin, Apocyclin, Tetralysal..jne.) kannattaa muistaa, että mm. kalsium ja rauta heikentävät näiden imeytymistä, koska kyseiset aineet muodostavat tetrasykliinien kanssa imeytymättömän kompleksin. Tablettin ottamisen yhteydessä ei siten kannata ottaa maitovalmisteita eikä rautaa sisältäviä ruokia.

Maitohappobakteerien ottaminen antibioottikuurin aikana saattaa estää vatsaoireita, mutta täytyy muistaa se, ettei niitä pidä ottaa antibiootin kanssa yhtä aikaa, sillä muutenhan antibiootti tuhoaa maitohappobakteerit. Antibiootin ja maitohappobakteerien ottamisen välillä olisi hyvä olla 2-3 tuntia ja maitohappobakteerit suositellaan otettavaksi ennen antibioottitablettia.

Täytyy nyt koettaa noita neuvoja jos tää vatsa hiukan rauhottuis..Nyt ei tunnu kyllä mitenkään mukavalta kun on toi kuuri päällä, huono olo ja yöllä alko vielä maailmankaikkeuden pahimmat kuukautiset! Jos tästä selviän niin..

• Anonyymi

Päänsärky 3pv taidan lopettaa

• Anonyymi

Tetrasyklin ja muut akneen käytettävät antibiootit on melko turhia. En ole saanut niillä pysyviä tuloksia. Skinoren-voide on ainut mikä on auttanut. Olen kyllä kuullut että Epiduo-voide on tehokkaampaa. Ennen Skinorenia minulla oli toista voidetta joka irrotti väriä lakanoista ja pyyhkeistä. Kannattaa ostaa ikeasta valkoitset halpis lakanat ja pyyhe.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Gallup: Kansalaiset eivät usko velkajarruun

Puolet suomalaisista ei usko velkajarrun vaatimien sopeutusten toteutuvan, kertoo Iro Researchin kyselytutkimus. Kokoom
      Maailman menoa
      126
      1367
    2. Mä oon kallistumassa

Rikosilmoitukseen!
      Suhteet
      251
      1192
    3. Ethän mies vielä

luovu meistä? Haluaisin jo sun syliin.
      Ikävä
      68
      1014
    4. Haaveilen edelleen

Sinusta aika ajoin
      Ikävä
      59
      991
    5. Martsusta tuli leuhka

Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      890
    6. Kuisla Group Oy jättänyt yrityssaneeraushakemuksen

Samalla yrityssaneeraukseen on hakeutunut Kuisla henkilökohtaisesti ja Seinäjoen Motelli Oy, joka omistaa Sorsanpesän ki
      Seinäjoki
      42
      853
    7. Hei rakkaani.

Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi
      Ikävä
      70
      795
    8. Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun

Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on
      Ikävä
      72
      782
    9. Tiedätkö sitä

Että sinun äänesi on ihanan pehmeä
      Ikävä
      42
      736
    10. Uskallanko laittaa sulle viestiä?

Se viesti on tossa valmiina ja lähettämistä vaille valmis. Kun ei kauhee sti tunneta niin eipä sillä olisi niin väliä. S
      Ikävä
      58
      720
    11. On paha olla

Kun olen käyttäytynyt aiemmin kaivattua kohtaan kuin joku narsisti.
      Ikävä
      67
      703
    12. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      124
      642
    13. Kiulu myynnissä!

Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma
      Ähtäri
      26
      618
    14. Mikä tekee kaivatustasi

Haluttavan?
      Ikävä
      26
      610
    15. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      85
      601
    16. Tulisiko naisille asettaa korkeammat eläkemaksut

Tämä tuli mieleeni kun luin aamun lööppejä. Japanissa alkaa olla "uutta nuorisoa" ihan urakalla, ikä alkaa sadan jälkeen
      Sinkut
      187
      544
    17. Et pysty peittämään minulta

Sinä olet hyvä peittämään asioita niin halutessasi. Pystyt pitkiäkin aikoja salaamaan juttuja. Juuri mietin tuossa, olet
      Ikävä
      47
      524
    18. Vieläkin saat

Sydämen tykyttämään. Vaikka emme näe
      Ikävä
      24
      514
    19. Mitä oikein tapahtui? Maajussi-Jetta sai tylyt pakit - Sulhoehdokas selittää: "Ei lentänyt kipinät"

Maajussille morsian -sarjassa etsitään rakkautta ja rinnalle kumppania. Yksi maajusseista on Jetta - liikunnallinen ja
      Maajussille morsian
      12
      507
    20. En tahallaan sua välttele...

Olis niin kiva nähdä jossain muualla kuin kaupassa!
      Ikävä
      40
      487
    Aihe