Tetrasyklin ja haittavaikutukset?

minnuli

Onko teillä jotka käytätte Tetrasykliiniä tullut mitään sivuvaikutuksia, kuten vatsavaivoja tms. Olisi mukava kuulla..

12

3898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muumipeikko

      Vaikka olen herkkävatsainen, ei ole ollut mitään vaikeuksia kun olen muistanut joka päivä ottaa myös maitohappobakteereja. Auringon kanssakaan ei ole ollut ongelmia. Finnit on nyt häipyneet 1,5 kk:n syönnin jälkeen, vielä on toinen mokoma edessä. Toivon vain ettei akne uusiudu.

      • kjfd

        mha meni mulla ihan sekasin,en söis uudelleen.Roa ei vaikuttanut mahaan mitenkään,mut siinä on sitten kyl enemmän muita haittavaikutuksia.


    • päin

      Syön toista Tetralysal kuuria, ekalla ei mitään vaikutusta mahaan mutta tää toka on laittanu mahan heittämään häränpyllyä. Eli mulla on ummetusta. Otan joskus jotain ummetuslääkettä jos menee pahaksi. Vois vissiin noita maitohappobakteereita kokeilla. Eli kannattaa varautua ihan varmuuden vuoksi, ei oo meinaan mitään mukavaa kun masu paisuu ilmapalloksi :/

      • No problem

        Itsellä oli tuossa tetralysal kuuri eikä mitään ongelmia. Kannattaa tosiaan se ohje lukee siitä ettei syö lähiaikoina kun ottaa sen ja muutenkin noudattaa niitä ohjeita niin tehoaa lääke mainiosti.


      • koko ajan
        No problem kirjoitti:

        Itsellä oli tuossa tetralysal kuuri eikä mitään ongelmia. Kannattaa tosiaan se ohje lukee siitä ettei syö lähiaikoina kun ottaa sen ja muutenkin noudattaa niitä ohjeita niin tehoaa lääke mainiosti.

        Mulla oli koko ajan sellanen olo, kun söin antibiootteja, että kohta tulee oksennus. Kun aamulla heräsi, niin oli kamala maku suussa ja tuntui että kurkussa on jotain, joka kohta tulee ylös. Aina kun veti nappia naamaan niin meinas tulla samantien ulos. Eipä siitä kuurista sitten mitään apua ollutkaan, mutta ei onneksi kestänytkään kuin kolme viikkoa.


    • Minnuli

      Syön nyt kyseistä ainetta kolmatta päivää ja oma vatsani ei ilmeisesti tästä kovastikkaan pidä. Ripuia ei ole, mutta sellainen paha olo, varsinkin aamuisin kun lääkkeen otan. Minulle lääkäri sanoi että lääkkeen voi hyvin ottaa heti ruoan jälkeen, mutta olisikohan sittenkin parempi napata se tyhjään vatsaan? Miten teillä muilla? Töissä on meinaan aika hankala olla kun koko ajan oksettaa ja on huono olo. Onko mitään ehdotuksia miten oloa voisi parantaa? Voikohan ostaa jotain pahoinvointilääkkeitä?

    • Minnuli

      Kauan teillä paha olo normaalisti kestänyt? Kun tää on eka aamu kun mun olo on ikävänpuoleinen..Kestääkö tää oksetus koko päivän?

    • Minnuli

      Voisiko ne molemmat pillerit (otan kaksi päivässä) ottaa esim. illalla samaan aikaan vai onko tärkeää että toisen ottaa aamulla ja toisen illalla? Tai vaikuttaako lääkkeen tehoon jos vaihtelee ottamisajankohtaa?

      • ja muuta hyödyllistä tietoa

        Ihan yleisesti ottaen antibiooteista:

        Jos annos on esimerkiksi 2 tablettia päivässä niin toinen tabletti kannattaa ottaa aamulla ja toinen illalla. Näin tabletien otto tapahtuu 12 tunnin välein ja lääkeaineen pitoisuus elimistössä pysyy jatkuvasti tasaisena. Ja vastaavasti jos joutuu ottamaan esim. 3 tablettia niin niiden ottoajankohdat kannattaa ajoittaa niin, että tabletti otetaan joka 8.tunti. Jos kaikki tabletit ottaa samaan aikaan niin lääkeainepitoisuus on aluksi suuri, mutta voi lääkkeen metaboloituessa laskea lääkkeen terapeuttisen annoksen alapuolelle, mikä tarkoittaa sitä, että lääkettä on elimistössä niin pieni pitoisuus, ettei se vaikuta. Monimutkainen juttu selittää, mutta joka tapauksessa hoidon tehokkuuden kannalta on tärkeää, että elimistössä on jatkuvasti tasainen lääkeainepitoisuus.

        Jos antibiootti ärsyttää vatsaa, kannattaa se ottaa ruokailun yhteydessä. Ruuaksi riittää vaikka yksi hedelmä/leipä, ei siis tarvitse syödä mahaa täyteen. Tetrasykliinien yhteydessä (Oricyclin, Apocyclin, Tetralysal..jne.) kannattaa muistaa, että mm. kalsium ja rauta heikentävät näiden imeytymistä, koska kyseiset aineet muodostavat tetrasykliinien kanssa imeytymättömän kompleksin. Tablettin ottamisen yhteydessä ei siten kannata ottaa maitovalmisteita eikä rautaa sisältäviä ruokia.

        Maitohappobakteerien ottaminen antibioottikuurin aikana saattaa estää vatsaoireita, mutta täytyy muistaa se, ettei niitä pidä ottaa antibiootin kanssa yhtä aikaa, sillä muutenhan antibiootti tuhoaa maitohappobakteerit. Antibiootin ja maitohappobakteerien ottamisen välillä olisi hyvä olla 2-3 tuntia ja maitohappobakteerit suositellaan otettavaksi ennen antibioottitablettia.


      • Minnuli
        ja muuta hyödyllistä tietoa kirjoitti:

        Ihan yleisesti ottaen antibiooteista:

        Jos annos on esimerkiksi 2 tablettia päivässä niin toinen tabletti kannattaa ottaa aamulla ja toinen illalla. Näin tabletien otto tapahtuu 12 tunnin välein ja lääkeaineen pitoisuus elimistössä pysyy jatkuvasti tasaisena. Ja vastaavasti jos joutuu ottamaan esim. 3 tablettia niin niiden ottoajankohdat kannattaa ajoittaa niin, että tabletti otetaan joka 8.tunti. Jos kaikki tabletit ottaa samaan aikaan niin lääkeainepitoisuus on aluksi suuri, mutta voi lääkkeen metaboloituessa laskea lääkkeen terapeuttisen annoksen alapuolelle, mikä tarkoittaa sitä, että lääkettä on elimistössä niin pieni pitoisuus, ettei se vaikuta. Monimutkainen juttu selittää, mutta joka tapauksessa hoidon tehokkuuden kannalta on tärkeää, että elimistössä on jatkuvasti tasainen lääkeainepitoisuus.

        Jos antibiootti ärsyttää vatsaa, kannattaa se ottaa ruokailun yhteydessä. Ruuaksi riittää vaikka yksi hedelmä/leipä, ei siis tarvitse syödä mahaa täyteen. Tetrasykliinien yhteydessä (Oricyclin, Apocyclin, Tetralysal..jne.) kannattaa muistaa, että mm. kalsium ja rauta heikentävät näiden imeytymistä, koska kyseiset aineet muodostavat tetrasykliinien kanssa imeytymättömän kompleksin. Tablettin ottamisen yhteydessä ei siten kannata ottaa maitovalmisteita eikä rautaa sisältäviä ruokia.

        Maitohappobakteerien ottaminen antibioottikuurin aikana saattaa estää vatsaoireita, mutta täytyy muistaa se, ettei niitä pidä ottaa antibiootin kanssa yhtä aikaa, sillä muutenhan antibiootti tuhoaa maitohappobakteerit. Antibiootin ja maitohappobakteerien ottamisen välillä olisi hyvä olla 2-3 tuntia ja maitohappobakteerit suositellaan otettavaksi ennen antibioottitablettia.

        Täytyy nyt koettaa noita neuvoja jos tää vatsa hiukan rauhottuis..Nyt ei tunnu kyllä mitenkään mukavalta kun on toi kuuri päällä, huono olo ja yöllä alko vielä maailmankaikkeuden pahimmat kuukautiset! Jos tästä selviän niin..


    • Anonyymi

      Päänsärky 3pv taidan lopettaa

    • Anonyymi

      Tetrasyklin ja muut akneen käytettävät antibiootit on melko turhia. En ole saanut niillä pysyviä tuloksia. Skinoren-voide on ainut mikä on auttanut. Olen kyllä kuullut että Epiduo-voide on tehokkaampaa. Ennen Skinorenia minulla oli toista voidetta joka irrotti väriä lakanoista ja pyyhkeistä. Kannattaa ostaa ikeasta valkoitset halpis lakanat ja pyyhe.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1976
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe