Velkajärjestely ja tuomioistuin

Anonyymi-ap

Hei,

Olisin tiedustellut ihan mielen kiinnosta, onko kenelläkään käynyt velkajärjestely hakemuksen lähettämisen jälkeen, että on joku/jotkut velkojista vastustanut velkäjärjestelyä. Jonka vuoksi tullut käräjäoikeudelta tiedote tuomioistuin päivästä jossa pitäisi olla itse paikalla silloin? Ketä yleensä kaikkiaan on paikalla itsensä lisäksi? Mitä ne kyselee yleensä? tuliko velkajärjestely päätös tuomioistuimen käynnin yhteydessä vai myöhemmin esim. kirjeitse?

Itselle tuli tosiaan käräjäoikeudelta tiedote, että pitäisi olla paikan päällä ensi kuun alku puolella kun 2 velkojista oli vastustanut velkäjärjestelyä. Itse ollut ulosotto asiakkaana 11/2018 lähtien ja ennen olin työelämässä josta palkka otettiin ulosotto osuutta 1/3 osan ja nykyään olen työkyvyttömyys eläkkeellä josta otettu ulosotto osuutta nykyään vähemmän kun työelämässä aikaisemmin oli otettu.

10

246

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ymmärrettävistä syistä joku velkojista saattaa vastustaa velkajärjestelyäsi, koska sinulla on varma eläketulo, jonka avulla ehdit 15 vuodessa maksaa mojovan summan velkojille (vaikka kuukausilyhennys ei olisikaan suuri).

• Anonyymi

Minullakin pari kuukautta sitten meni velkajärjestelyhakemus Käräjäoikeuteen. Vielä ei ole kuulunut mitään. Olen saanut käsityksen, että melko usein vaaditaan vain kirjallinen lisäselvitys, jos velkojista joku vastustaa velkajärjestelyä, mutta näköjään voivat pyytää myös henkilökohtaisesti käymään.itselläni velkojat vakuudettomia luottoja myöntäneitä yrityksiä, saas nähdä kuinka käy. Velkaa.minulla 15 tuhatta euroa.

• Anonyymi

Ehkä joku niistä velkojista nimenomaan haluaa nähdä henkilökohtaisesti tämän velkajärjestelyä hakeneen velallisen, ja silloin järjestetään tapaaminen.

• Anonyymi

On kaksi asiaa jota en tajua. En tajua miksi koko järjestelyä on. Toinen on just tuo vastustus. Miksi vastustaa kun Pekka ja Pätkän elokuvan nimen mukaiseti velallinen on ns. Kiinni ja pysyy.

Eikös tuo 15 vuoden aika koske nimenomaan ulosottoa ja järjestelyssä on viisi plus 2-3 tarkkailuun. Harva ulosoton ja järjestelyn läpi käynyt on niin kovapäinen että enää tekee mitään järjetöntä kun saa kunniansa takaisin. Onhan näitä kokeiliotakin ja uudelleen kuseen ajaavia joista lakia vastaan ovat oäässeet uudelleen järjestelyyn. Pienelle osalle kusessa olevista olisi kyllä pitkälle määräaikaiselle edunvalvonnalle käyttöä.

• Anonyymi

Velkajärjestelyitä on muissakin maissa. Velkoja vastustaa velkajärjestelyä siksi, että arvelee saavansa velalliselta 15 vuodessa enemmän rahaa ulosotossa kuin lyhyen velkajärjestelyn aikana.

• Anonyymi

Harva ulosoton ja velkajärjestelyn läpi käynyt on oppinut mitään ja muiden rahojen tuhlaus jatkuu jos vain elinikä ja sen hetken muut tiedot riittää lisälainoille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Harva ulosoton ja velkajärjestelyn läpi käynyt on oppinut mitään ja muiden rahojen tuhlaus jatkuu jos vain elinikä ja sen hetken muut tiedot riittää lisälainoille.

Anonyymi
        2025-08-02 17:14:32
        Kommentoi

Siis jos ihminen on ollut aikuinen 30v sitten ja muistaa sen ajan laman, niin eikö opittu mitään? Onko kaikki pakko kokea itse. Minä muistan kuinka järjestelylaista mainittiin sen olevan väliaikainen, ehkä kymmenen vuotta. Jos joku 1990-luvun järjestelyyn päässyt sai velkansa järkättyä jo 2005-2006, niin asian olisi pitänyt olla siinä. Tottakai 2008 vuoden jutut teki joillekin kepposet, mutta niidenkin olisi pitänyt olla jo selvänä 2020.

Mitä tulee siihen, että muissakin maissa on järjestelyjä. Suomeen tuli 2024 positiivinen rekisteri. Rekisterihän ei poista nyt tapissa olevien ongelmia tai meidän 1990 luvun nähneitten kokemuksia ja häpeää. Rekisteri auttaa 2010 luvun aikuisia ja ekoja velkoja ottavia. Se on hyvä että lailliset velat on yhdessä paikassa vilpittömille lainaajille.

Kyllähän ihmisten sotkut selvitetään, mutta kyllä niistä pitää jäädä myös pitkäaiset jäljet vaikka tiedot puhdistuu. Puhtaat tiedothan mahdollistaa oikeustoimien tekemisen, mutta uutta velkaa ei pitäisi saada jos järjestelyyn liittyy ihmisen ymmärtämättömyyttä. Osa ihmisistä ei ymmärrä mitä velka tai sen hoitaminen merkitsee. Takausveloissa on sama. Pankki saattaa hyväksyä sellaisen ihmisen takauksen joka ei ymmärrä seurausta.

Velasta löytyy tietoa ajantasaisesta säädöskokoelmasta. Viiden vuoden järjestely voi viedä ihmisen elämästä kymmenen vuotta ohjelman alusta. Jos päälle 40-v ikäinen ohjelma alkaa, niin ihminen voi olla ohjelman lopullisessa lopussa lähellä 60. Jos vajaa 60 ihminen haluaa uutta velkaa, niin hän on jo lähellä 70 ja ikäkin tulee vastaan. 65 on melkein viimeisten velkojen selvityksen aika.

• Anonyymi

Mikäli lainanantaja epäilee että olet antanut virheellistä tietoa tuloistasi lainaa saadaksesi, on asia selvitettävä tuomarin edessä.

• Anonyymi

Velkoja voi myös kokea joutuvansa epäreiluun asemaan velkajärjestelyn takia

• Anonyymi

”Velkojan lausuma

Lausumassaan velkojan tulee aina perustella kantansa. Pelkkä ylimalkainen väite, että tavalliselle velalle tuleva kertymä on liian pieni, ei riitä. Sen sijaan saattaa menestyä väite siitä, että tällainen kertymä on liian pieni, koska auto ei kuulu velallisen perusturvaan siksi, että velallisen asunnon ja työpaikan välillä liikennöi uusi linja-autolinja, jolla velallinen vastaisuudessa pääsee töihin, ja näin ollen auto voidaan realisoida.

Mihin velkoja voi puuttua

Lausuman tekoa harkitessaan velkojan tulee tuntea velkajärjestelylaki, jotta hän voi antaa perusteltuja lausumia, joilla on myös merkitystä. Seikkoja, jotka maksuohjelmaehdotuksesta kannattaa tarkistaa ovat esim.

– oman saatavan oikeellisuus
      – velkajärjestelyn edellytykset ja esteet
      – onko maksuvara oikein laskettu
      – mitä omaisuutta velallinen saa säilyttää perusturvaan kuuluvana
      – mahdolliset riitautukset
      – vakuuden arvon määrittely
      – onko noudatettu velkojien tasapuolista kohtelua
      – onko laskutoimitukset tehty oikein.”

Sitaatin lähde: PERINTÄ JA LUOTONHALLINTA (Yrjö Lehtonen – Kimmo Mökkönen – Hannu Töyrylä – Marja-Riitta Seulu – Riina Tammenkoski)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      84
      3359
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2797
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2336
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2298
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2231
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2216
    7. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2033
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2027
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1944
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      106
      1863
    Aihe