Kun Savoa ryhdyttiin Kustaa Vaasan käskytä asuttamaan, rintamaiden taloihin jätettiin välkympi jälkikasvu isännyyttä jatkamaan ja vähemmän välkyt lähetettiin Savoon, tuohikontti selässä ja lehmä tai lehmä ja vasikka mukana...
Perille päässeet sitten valtasivat maita ja mantuja, tappelivat välillä reviireistään, uurastivat ja myös lisääntyivät, myös Kiuruvedellä.
Niiltä alkuajoilta on peräisin vanha sanonta:
"Kyllä jokkaesessa kunnon talossa on yks hullu uunin piällä, isommissa taloissa kaks..."
KUN SAVOA ASUTETTIIN...
10
271
Vastaukset
- Anonyymi
Kustaa Vaasahan oli kysyny muikiltaan et mua lemmitkö viel vai joko kustaan?😁
- Anonyymi
Kysyi, mitä kysyi, mutta niin vain käski Savoa asuttamaan. Kustaa Vaasa oli silloin Ruotsin kuningas, ja Suomi oli osa Ruotsia, oli muuten liki 700 vuotta. Ilman Ruotsia ei Suomea olisi olemassakaan, eikä Savoakaan olisi asutettu sillä tavalla kuin asutettiin. Olisi tullut musikoita muilta mailta, jostain Uralin takaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysyi, mitä kysyi, mutta niin vain käski Savoa asuttamaan. Kustaa Vaasa oli silloin Ruotsin kuningas, ja Suomi oli osa Ruotsia, oli muuten liki 700 vuotta. Ilman Ruotsia ei Suomea olisi olemassakaan, eikä Savoakaan olisi asutettu sillä tavalla kuin asutettiin. Olisi tullut musikoita muilta mailta, jostain Uralin takaa...
Kiuruvedellekin olisi voinut muinoin syntyä musikoiden myötä kolhoosi, vaikkapa "Punaisen kyntäjän kolhoosi".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiuruvedellekin olisi voinut muinoin syntyä musikoiden myötä kolhoosi, vaikkapa "Punaisen kyntäjän kolhoosi".
Ja joka kesä valittaisiin "Kylän paras lypsäjä" sekä "Kylän paras traktoristi", jos Suomi olisi ollut osa Venäjää, sittemmin osa Neuvostoliitoa, mutta kun se Neuvostoliitto ei perhana vie kestänyt kelissä...
Nyt ei olla edes osa uutta Venäjää.
Onneksi.
- Anonyymi
Hihan sama. Ruotsista ei saa muuta hyvää kun Denu ja se sätii ja liekkö siin Kustaan kusta😁
- Anonyymi
Vanha lehtiotsikko kertoi kuninkaan retkestä aikoinaan näin: ravintolan terassilla näimme juomassa Kaarle kahdennentoista Kustaan...hehe tätä Suomen ilmaisurikasta kieltä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanha lehtiotsikko kertoi kuninkaan retkestä aikoinaan näin: ravintolan terassilla näimme juomassa Kaarle kahdennentoista Kustaan...hehe tätä Suomen ilmaisurikasta kieltä...
Niin kuin kommentista näkyy, välkyimmät jäivät sinne rintamaiden taloihin ja vähemmän välkyt lähetettiin Savoa asuttamaan...
- Anonyymi
Niinhän se ol helehun vitun päissään ja hieronu munniisa ruottalaista suklaata 🤣
Nyt nää entiset historian opet dosetillisen lääkeitä vetäneenä kirjottellee ja ellää jossain
jeesuksen aikasessa
haavemaalimas eivätkä tajua että nyt eletään vuotta 2025- Anonyymi
"Joka ei vanhaa tunne, ei uutta ymmärrä..."
- Anonyymi
Tämäkin vain vahvistaa sitä tietoa,
että Savoa lähetettiin asuttamaan rintamailta vähemmän välkyt...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943752
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli453134Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.972739Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572420- 612388
- 1342387
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172357Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212284Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232266- 642070