Olen suorittanut saariston ja rannikon ja totta puhuakseni veneillyt vain tutulla reitillä ja vain moottorilla. Siksi navigoinnin ja meriteiden säännöt vähän unohtuneet.
Nyt kuitenkin avomerilaivurin tutkinto kiinnostaisi ihan tietellis-maailmankatsomuksellisesta tarkoitusperästä pikemminkin kuin tosi tarpeesta niin kuinka tarkkaan nuo lammikkolaivurit tulisi palauttaa mieleen? Navigointilaskelmat varmaan palautuu pian muistiin vaikka yhdenkin illan kertquksella mutta voiko siellä tentissä tulla vastaan jotain kysymyksiä saariston tai rannikon tentistä?
Avomerilaivuriksi
17
226
Vastaukset
- Anonyymi
https://www.navis.fi/arkisto/avomerivinkit.html
Tämän vuodelta 2009 olevan ohjeen mukaan ollaan avomerellä ja tehtävät on tiukasti avomerinavigointia, pelkkää laskemista ilman kulkuvalokysymyksiä.- Anonyymi
Voiko tekoälyä käyttää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko tekoälyä käyttää?
Ei taida voida. Eikä karttaplotteriakaan ehkä kannata raahata tenttipaikalle. Laskinta toki saa käyttää mutta laskun välivaiheet on hyvä merkitä paperiin.
Mitä tekoäly muuten sanoo reittiohjeeksi vaikka Helsingistä New Yorkiin? Vetääkö suoran viivan vai tuleeko isoympyrä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida voida. Eikä karttaplotteriakaan ehkä kannata raahata tenttipaikalle. Laskinta toki saa käyttää mutta laskun välivaiheet on hyvä merkitä paperiin.
Mitä tekoäly muuten sanoo reittiohjeeksi vaikka Helsingistä New Yorkiin? Vetääkö suoran viivan vai tuleeko isoympyrä?Iso Omena tulee
- Anonyymi
Avomerilaivurin tutkinto tehty n 25v sitten ja muistaakseni tentti oli pelkkää matikkaa.
- Anonyymi
Entä onko opeille ollut koskaan käyttöä vai suorititko kiinnostuksesta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä onko opeille ollut koskaan käyttöä vai suorititko kiinnostuksesta?
Puhtaasta kiinnostuksesta suoritin. Matikka ei ole koskaan ollut se koulun vaikein aine minulle, joten piti tämäkin tentti käydä tekemässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhtaasta kiinnostuksesta suoritin. Matikka ei ole koskaan ollut se koulun vaikein aine minulle, joten piti tämäkin tentti käydä tekemässä.
Minä olen aina hieman (terveesti) kateellinen matikan osaajille. Minulle se oli aina koulussa hien otsalle nostava kokemus.
Tositoimiin jouduin kun meidän piti lakea isoympyräreitti Helsingistä - New Yorkkiin.
Kovalla työllä selvisin sen kurssin läpi. Oli siellä paljon muutakin laskemista, mutta tuo konvergenssi touhu oli kyllä omassa luokassaan.
Eräs mielenkiintoinen tehtävä oli määrittää Point of No Return piste kun määränpää oli joku kaukainen saari.
Aikaa on vierähtänyt muutama vuosikymmen ja nyt niitä laskuja voin muistella ilman, että kämmenet hikoavat D.
Drag - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen aina hieman (terveesti) kateellinen matikan osaajille. Minulle se oli aina koulussa hien otsalle nostava kokemus.
Tositoimiin jouduin kun meidän piti lakea isoympyräreitti Helsingistä - New Yorkkiin.
Kovalla työllä selvisin sen kurssin läpi. Oli siellä paljon muutakin laskemista, mutta tuo konvergenssi touhu oli kyllä omassa luokassaan.
Eräs mielenkiintoinen tehtävä oli määrittää Point of No Return piste kun määränpää oli joku kaukainen saari.
Aikaa on vierähtänyt muutama vuosikymmen ja nyt niitä laskuja voin muistella ilman, että kämmenet hikoavat D.
DragMiten helsingistä voisi veneelä edetä isoympyrän reittiä, ei mitenkään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten helsingistä voisi veneelä edetä isoympyrän reittiä, ei mitenkään
Hä?
Meinaatko että Itämereltä ei pääse ameriikkaan vesitietä pitkin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hä?
Meinaatko että Itämereltä ei pääse ameriikkaan vesitietä pitkin?Oli kysymyksessä isoympyräreitti, opiskele.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli kysymyksessä isoympyräreitti, opiskele.
Suomesta pääsee merelle ihan saaristolaivurin tiedoilla. Rannikkolaivurin puolelle menee viimeistään kun tulee ekat vuorovesilaskut vastaan ja kun sitten ollaan atlanttilla pitää olla avomerilaivurin oppimäärä plakkarissa tai muuten tulee väärä ranta vastaan. Tämä siksi että mercator-kartan pinta ei kaltevuudeltaan vastaan tätä kotipallomme pintaa, eikö siis ameriikan ranta ole ihan viivottimella mitattavissa.
Toki saattaa olla että plotterilla tai parilla pärjää, onko ne niin fiksuja että osaa laskea isoympyrän? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomesta pääsee merelle ihan saaristolaivurin tiedoilla. Rannikkolaivurin puolelle menee viimeistään kun tulee ekat vuorovesilaskut vastaan ja kun sitten ollaan atlanttilla pitää olla avomerilaivurin oppimäärä plakkarissa tai muuten tulee väärä ranta vastaan. Tämä siksi että mercator-kartan pinta ei kaltevuudeltaan vastaan tätä kotipallomme pintaa, eikö siis ameriikan ranta ole ihan viivottimella mitattavissa.
Toki saattaa olla että plotterilla tai parilla pärjää, onko ne niin fiksuja että osaa laskea isoympyrän?Plotteri laskee isoympyrän pintaa pitkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hä?
Meinaatko että Itämereltä ei pääse ameriikkaan vesitietä pitkin?Jos ei ymmärrä lukemaansakaan, niin millä ihmeellä pääsisit edes maarianhaminaan saakka, saati avomerellä navigoinnilla Itämeren toiselle puolelle, kun gps poissa pelistä Gotlannista länteen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten helsingistä voisi veneelä edetä isoympyrän reittiä, ei mitenkään
Täytyy hieman tarkentaa tuota kurssia koskevaa kirjoitustani.
Kyseessä oli siis liikennelentäjä kurssi, jonka navigointi osuuteen sisältyy paljon samanlaisia aiheita kuin näissä laivuri kursseissakin.
Esimerkiksi majakan ohi lennettäessä tehtävät sen etäisyyden laskemiset tulivat muistoina kun kävin näitä veneily kursseja.
Avomerilaivurin kurssille en ole uskaltanut lähteä kun se matikka siellä pelottaa.
Kyllä ajatus Atlantin ylityksestä purjehtien on aina minua kiehtonut, mutta näyttää siltä, että innostus ikääntymisen mukana alkaa hiipumaan.
Drag
- Anonyymi
Avomerilaivuritutkinnon suoritin noin 15 vuotta sitten. Tentissä sai käyttää kaikkea materiaalia vapaasti. Pelkkää laskemista, kotivesillä ajeluun ei mitään hyötyä. Tulipahan suoritettua. Paljon aikaa meni kotitehtävien laskemiseen ja varmuuden saamiseen. Samat kysynykset käytännössä tentissä mitä kotitehtävissä. Kylmiltään ei kannata mennä tenttiin. Suosittelen, mukava oli opettaja ja kurssilaiset.
- Anonyymi
Olen myös ajatellut mennä. Kävin joskus Ursan tähtitieteen "alkeis"kurssin. Noiden tähtien havannointi tuppaa olemaan kylmänsorttinen harrastus, mutta onhan se sellaista luonnon tarkkailua sekin, tämä avomerijuttu osuu sitten tavalla tuon Ursan kurssin ja Rannikkolaivurin tutkinnon väliin. Vaikeahan se on kuvitella että koskaan tarvitsisi mihkään, kun ei koskaan avomerillä käy edes laivalla :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra haluaa muuttaa
maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....2029662Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!
🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen314417Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan
Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht1193985Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!
Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu1003851- 2043468
Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut
😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik202880Rakastan sua mutten uskalla jutella sulle
Kumpa sä näkisit tämän viestin❤️ Kaipaan sua vaikka oot välillä ihan lähellä mutten saa sanottua sulle enää mitään. Ujos1271433Mihin rakastuin sinussa?
Rakastuin siihen, miten katsoit minua Rakastuin siihen, miten hymyilit minulle Rakastuin siihen, kuinka hyväksi sait its731396- 901204
Anssi Heikkilä umpirehellisenä - Rankka yö TTK-yllätystippumisen jälkeen!
Minkä parin tai kenen olisi mielestäsi pitänyt tippua TTK:sta? Tämä oli kyllä todellinen yllätys, että Mira Luoti ja A151161