Mitä mä teen

Anonyymi-ap

Moikka. Mitä mä teen?
Mun mies 26v, käyttää ihan liikaa alkoholia.
Suurinpiirtein joka päivä juo, 8 tai enemmän, olutta. Kyseessä työssäkäyvä ihminen, silti heti eka asia mitä tekee kun töistä tulee, on oluen avaaminen. Työt hoitaa kyllä, eikä pois ole töistä koskaan juomisen takia. Autoa ei aja humalassa. Mutta silti kaikki muu pyörii juomisen ympärillä. Aina on saatava alkoholia, viikonloppuisin ihan sammumiseen asti. Baareissa ei notku mutta kotona juo päivittäin. Tämä kestänyt jo ainaki pari vuotta, enkä muista että olisi juurikaan yhtään päivää täysin juomatta. Tuntuu tosi raskaalta itselle. Olen yrittänyt puhua asiasta useasti ja kysellä syitä, mutta tuloksetta..
Esim. jos vaikka vklp niin pe juo töiden jälkeen itsensä humalaan ja menee nukkumaan/sammuu ja la aamuna saattaa herätä aikasin ja avaa oluen miltein samantien, sitten juo muutaman tunnin ja menee takaisin nukkumaan 10-12 aikaan ja herää illalla.
Eilen joi yömyöhään, tänään heräsi aamulla ennen 9 ja jatkoi juomista, meni nukkumaan 17 aikaan.
Jos/kun yritän asiasta keskustella niin saan syytteleviä vastauksia ja marttyyrivaihe iskee päälle.
Sen tiedän etten tämmöstä jaksa enää kovin kauaa katsella, meillä olisi talon ostokin edessä.
Ollaan oltu yhdessä jo vähän yli 9 vuotta. Hänen vanhempansa tai kaverinsa ei myöskään asiasta tiedä. Olen itse puhunut asiasta omille sisaruksille ja vanhemmilleni, sekä työterveyslääkärille.
Ymmärrän että alkoholismi on sairaus, mutta tuntuu ettei tää mun mies itse ymmärrä asian vakavuutta tai sitten ei vaan välitä. Lapsia meillä ei ole.
On vaan niin vaikea luopua toisesta, pitkästä suhteesta. Enkä tosiaan halua erolla uhkailla.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta tilanteesta, onko keinoja vai kannattaako vain tehdä päätös ja lähteä..

44

197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Mikää sairaus oo. Ite kaataa kaljaa kitaansa. Ota ero.

• Anonyymi
      UUSI

Jätä se.
      Lähe menee..

• Anonyymi
      UUSI

Mitään uhkaile, vaan toimi.

• Anonyymi
      UUSI

Mitä sun ukkos terveys kuuluu sun työterveyteen?

• Anonyymi
        UUSI

Öö, no kuuluisko vaikka siten että miks mulla on huono olla myös itsellä. Työterveydessä puhutaan ja käsitellään myös omia henkilökohtaisia asioita. Satuin siellä mainitsemaan omasta kotitilanteesta, pakollakin tulee ilmi nämä asiat.

• Anonyymi
        UUSI

Kyllähän kuuluu jos itsellä huoli haitta ja suru.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Öö, no kuuluisko vaikka siten että miks mulla on huono olla myös itsellä. Työterveydessä puhutaan ja käsitellään myös omia henkilökohtaisia asioita. Satuin siellä mainitsemaan omasta kotitilanteesta, pakollakin tulee ilmi nämä asiat.

Niinku ku ukko ottaa päähän, niin sitten haetaan saikkua?!

• Anonyymi
      UUSI

Kohtuus kaikessa ja pullo päivässä!😁

• Anonyymi
      UUSI

Valitse rakkaus vai ero. Tämä on raskas valinta. Tätä ennen kannattaa miettiä asioita.
      Voisiko hänelle puhua asiasta ystävällisesti, ilman mitään keljuilua? Olisiko jokin syy hänen juomiseen, ei kai se ole sinun toiminnassasi? 9vuotta, niin kerkeää kertyä asioita hampaankoloon. Onko hänen juomisesta aidon oikeasti haittaa, vai et vain halua katsoa lainkaan juomista? Moni mies juo olutta, ihan vaan tavan mukaan. Minä pitäisin rakkaudesta lujasti kiinni hyvin pitkään ehdottomasti, ja puhuisin ystävällisesti asiasta!

• Anonyymi
        UUSI

En tiedä mistä saat ajatuksen, että puhuisin hänelle asiasta jotenkin muuten kuin asiallisesti/ystävällisesti?
        Juuri niin ystävällisesti olen puhunut, ja siten miettinyt olenko liian kiltti. Moni ehkä olisi jo lähtenyt ja voinut olla jopa ilkeäkin.
        Syytä olenkin kysynyt, en siihen vastausta ole saanut. Sen olen myös kysynyt, että onko minussa vika, vastaus on ei.
        Ja kyllä juomisesta on haittaa, ja kyllä sen asian pitäisi tajuta ihan ilman kysymystäkin. Sehän rajoittaa tosi paljon.
        Kyllä tavan mukaan varmasti juokin, mutta ei kyllä ole normaalia juoda joka päivä itseään humalaan, vai onko sun mielestä?
        Ja kyllä olen pitänyt kiinni rakkaudesta ja suhteesta, mutta ei tämmöstäkään kovin montaa vuotta jaksa. Jos luit tekstin niin yli 2 vuotta ollut jo näin.

• Anonyymi
        UUSI

Koska alkoholistille on ystävällisyys. Tehonnut. On näytettävä teoissa puheet ei auta
        Puhut rakkaudesta, mutta mies kun ei rakasta tippaakaan muuta kun itseään juomalla pois kaiken vapaa ajan jonka voisi viettää vaimonsa kanssa tekemällä jotain yhteisiä asioita.
        Olen nähnyt niin monta tälläistä tapausta vaimo ei ole uskaltanut lähteä ettei vaan mitäön sattuisi miehelle . Ja niin mies hallitsee tilannetta halunsa mukaan äasiallisesti voi sanoa ettö ehdottaa lääkärissä käyntiä ja että vaimo voi olla mukana tukemassa , mutta sekööön ei tepsi kun ihan harvaan ihmiseen.
        Olen nähnyt myöskin miehen kuolevan alkoholimyrkytykseen kun keho ei enää kestänyt ja toisen samalaisen joka otti tabletteja ja joi viinaa, niin vaan kuoli hänkin alla 40 vuotiaana.
        Oma isoisäni oli alkoholisti , ja joi joka päivä , mutta oli aina kiltti kaikille sekin ; oli hönen aseensa ettei viedä pakko hoitoon. Kun kukaan ei voinut sanoa että hän olisi tehnyt jotain pahaa kenellekkään . Hänen lapsensa tekivät kaikkensa mutta mikään ei auttanut hön ei lopettanut viinan juomista koskaan. Nytkin tunnen kaksi alkoholistia ja tiedön että toiselle on. Syntymässä alkoholi demes mutta vaimo vaan yrittää . Hoitaa, puhua ja näyttää rakkauttaan vaan hön ei lopeta eikö tule koskaan lopettamaankaan . Niin on pilattu kahden ihmisen elämä sen ns rakkauden vuoksi joka on vaan yksipuolista siis nainen rakastaa , mies taas rakastaa olla alkoholin vaikutuksen alaisesta

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä mistä saat ajatuksen, että puhuisin hänelle asiasta jotenkin muuten kuin asiallisesti/ystävällisesti?
        Juuri niin ystävällisesti olen puhunut, ja siten miettinyt olenko liian kiltti. Moni ehkä olisi jo lähtenyt ja voinut olla jopa ilkeäkin.
        Syytä olenkin kysynyt, en siihen vastausta ole saanut. Sen olen myös kysynyt, että onko minussa vika, vastaus on ei.
        Ja kyllä juomisesta on haittaa, ja kyllä sen asian pitäisi tajuta ihan ilman kysymystäkin. Sehän rajoittaa tosi paljon.
        Kyllä tavan mukaan varmasti juokin, mutta ei kyllä ole normaalia juoda joka päivä itseään humalaan, vai onko sun mielestä?
        Ja kyllä olen pitänyt kiinni rakkaudesta ja suhteesta, mutta ei tämmöstäkään kovin montaa vuotta jaksa. Jos luit tekstin niin yli 2 vuotta ollut jo näin.

Sitä minäkin ihmettelin sanoutua ihan selvästi että ole5 yrittänyt puhua niin tämä se käskee puhumaan ystävällisesti .
        Koska hän ei osaa puhua asioista niin kirjoita kirje ja mene jonnekkin viikoksi sen jälkeen . Ketromkirjwessäsi ettö haluaisit olla selvän miehen kanssa asåvioliitossa ja koska se ei hänelle sovi niin olet ajatellut että ero olisi paras ratkaisu. Ja mainitse sekin että,olisit niin monesti halunnut keskustella asiasta vaan että toinen ei ole antanut siihen tilaisuutta korosta sitä että sinä et halua olla alkoholistin kanssa yhdessä .
        Kun olet ollut viikon pois niin näet onko toinen ajatellut asiaa vai ei. Mutta usein on vaan niin että nämä tyypit eivät siis lopeta , sen olen nähnyt niin monet kerrat elämäni aikana valitettavasti, ei alkoholismiin. Tepsi rakkaus , ei huuto ei keskustelut , siis ainoa keino on jättää ja aloittaa oma elämä ennekö menee niin masentuneeksi ettei jaksa lähteä.

• Anonyymi
      UUSI

Vaikea juttu. Kaikki on muuten kunnossa, mutt hälyttävää juomista. Pahaa enteilevää juomista.

• Anonyymi
        UUSI

No tämä. Muuten on oikeastaan kaikki hyvin, mutta toisen alkoholin käyttö ja siitä johtuvat asiat pilaa suhdetta..

• Anonyymi
      UUSI

Kuulostaa vakavalta. Tuo 8 olutta on mielestäni ihan kauhea määrä. Terveys ei tule kauaa kestämään, myöskään psyykkinen. Hän tarvitsee apua.

• Anonyymi
        UUSI

Samaa mieltä. Ja, kun se ei oikeastaan edes jää siihen kahdeksaan, se saattaa olla minimimäärä..
        Helposti voi mennä puoli laatikkoakin arkena, toleranssi niin kasvanut..
        Tiedän että tarvitsee apua, mutta mitä voin tehdä jos hän ei itse välitä asiasta?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa mieltä. Ja, kun se ei oikeastaan edes jää siihen kahdeksaan, se saattaa olla minimimäärä..
        Helposti voi mennä puoli laatikkoakin arkena, toleranssi niin kasvanut..
        Tiedän että tarvitsee apua, mutta mitä voin tehdä jos hän ei itse välitä asiasta?

Niin, kyllä se tahto terveempään elämänmuutokseen pitäisi olle itsellä. Jospa vain koettaisit motivoida häntä, etenkin jos teillä on lapsia.. Jos ei kuuntele sinua, niin vanhemmaista voisi olla apua.
        Surullinen tilanne, en voi kuin toivoa että tilanteenne paranisi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, kyllä se tahto terveempään elämänmuutokseen pitäisi olle itsellä. Jospa vain koettaisit motivoida häntä, etenkin jos teillä on lapsia.. Jos ei kuuntele sinua, niin vanhemmaista voisi olla apua.
        Surullinen tilanne, en voi kuin toivoa että tilanteenne paranisi.

Niin, totta.
        Olen tosiaan yrittänyt asiasta keskustella ja häntä motivoida. Lapsia ei ole.
        Sitäkin olen miettinyt jos hänen vanhempiensa kanssa asiasta puhuisin..

• Anonyymi
      UUSI

Juoppo mikä juoppo. Jos tuollainen lopettaakin, ovat tarinat jatkossa " Minä olen ollut juomatta nyt NÄÄIN kauan". Ja sitten repsahtaa. Jos ero surettaa, niin muista sanonta: - Kiintyyhän sitä koiraankin.

• Anonyymi
      UUSI

Jätä , ei tule muuttumaan koska ei kykene edes keskustelemaan asiasta. . Siis tilanne ei tila paranemaan , vaan pahentamaan . Hän on alkoholisti siksi antaa syyttelevät vastauksia kun otat asian puheeksi koska tietää että hän on alkoholisti ja haluaa jatkaa .ävoin sanoa ettei tulemmuuttumaan vaan ongelma tulee vaan pahemmaksi viikko viikolta kohta alkaa ottamaan aamutunnit töistä vapaaksi keeksityllä,tekosyyllä ja perjantaina taas ottaa iltapäivän vapaaksi keksityllä tekosyyllä .äjoten lähde ennekö itse tulet kipeäksi hänen juomisestaan, sillä ennemmin tai myöhemmin tiåulee itse voimaan psyykkisesti huonosti. Tilanteesta siski neuvoni, on että lähde ja jätä hänet juomaan yksikseen . Sillä yksin olet sinäkin tuollaisessa avioliitossa. . Äläkä ala säälimään se ei auta kumpaakaan

• Anonyymi
        UUSI

Kiitos, tämä toi uutta näkökulmaa tilanteeseen!

• Anonyymi
      UUSI

Sinuna yrittäisin vielä saada miestä ymmärtämän sinun tunteita ja sinun näköpuolta asiaan, kun et pidä siitä juomisesta, ja silti myös itseäsi tulemaan vastaan, jos mies vaikka vähentää juomista, tai vaikka lopettaa sen kokonaan. Tämä kannataisi, koska muuten vois tehdä niitä oikeita asioita yhdessä, joista molemmat nauttii, ja välit taas parantaa. Mutta ihan oman itsesi kanssa teet valintasi.

Voit myös sivussa miettiä, miten sinun ratkaisu vaikuttaa mieheesi. Että vähimmällä turhan kärsimyksen kanssa kuitenkin pääsisi. Mietin siis, että jos eron jälkeen alkaisi hänellä vielä runsaampi juominen/alkoholismi. (Ei se sinulle silloin toki kuulu). Sinä olet tärkein omaelämässä, jokaisen täytyy huolehtia omasta elämästään, mutta mieti valintojesi "dominoa".

• Anonyymi
        UUSI

Olen yrittänyt asiasta puhua, monia kertoja, mitään kunnollista vastakaikua en ole saanut.
        Minä olen se joka ehdotan tekemistä, aivan jatkuvasti, yritän siis että olisi muutakin kuin se ainainen juominen..
        Tehdään yhdessä kyllä asioita, mutta oikeastaan aina se kääntyy niin että jos vaikka johonkin reissuun lähdetään, on sitten pidempi tai lyhyempi reissu, niin kuskina olen minä, mies juo. Joskus todella harvoin suostuu ajamaan määränpäähän, mutta tekee ajoissa selväksi sen ettei ole paluumatkalla ajamassa.

Ja kyllä, olen miettinyt sitäkin, että jos erotaan niin mitä se saa aikaan, luultavasti sama juominen jatkuu tai jopa pahenee. Mutta kylmästi ajatellen, sehän ei tosiaan ole sitten enää minun asiani.. jokainen tekee elämällään niin kuin haluaa.
        Sen verran olen kyllä saanut selville että mies ei halua erota.

• Anonyymi
      UUSI

Luulen ja monin esimerkkein muiden pariskuntien ongelmat huomioiden, historia ja.ratkaisu että nainen siitä liitosta yleensä lähtee, kun on nuori vielä ja mahdollisuuksia ja laatua elämään , ilman alkoholin kuluttajaa elämää.

• Anonyymi
      UUSI

Hänellä taitaa olla sellainen työ että ei pysty nollata päätään muulla tavoin kuin juomalla. tai hänellä on muita ongelmia joista ei halua kellekkään puhua. Lähteekö hän mielellään töihin ? Puhuuko työasioista? Juoko sen takia ettei töissä käyminen ei kiinnosta ja innosta? Onko hän tyytyväinen elämäänsä? Kuinka kauan on juonut? Koko tämän 9 vuotta?

Et halua erota koska rakastat miestäsi ja hänessä on ne hyvät ja ihanat puolet /piirteensä jolloin unohdat hänen juomisensa.

Se että mies pystyy käydä töissä ei tarkoita että parisuhde toimii yhtä hyvin.

• Anonyymi
        UUSI

Sähköasentaja on. En sitten tiedä semmoisista ongelmista, joista ei haluaisi puhua.
        Puhuu työasioista ja työkavereista, tykkää kyllä työstään.
        Juominen lisääntynyt 9 vuoden suhteen aikana todella paljon. Niin kuin sanoin niin juominen päivittäistä, eikä mitään pieniä määriä..

• Anonyymi
      UUSI

Eli mitään ongelmaa ei ole muuta kuin sinä.

• Anonyymi
        UUSI

No, jos tää on sun näkemys niin fine, olkoon :)

• Anonyymi
        UUSI

Todella ikävä kommentti. Juominen ei ole kenenkään muun kuin alkoholistin oma vika.
        Itse lähtisin pois noin pahasti alkoholisoituneen miehen luota ja alkaisin rakentamaan omaa elämää, ehkä joskus uutta suhdetta jonkun sellaisen kanssa, jolla ei ole alkoholiongelmaa.
        Taloa tai asuntoa en ostaisi alkoholistin kanssa, tulisi varmaan taloudellisia ongelmia toisen juomisen takia.
        Jos haluaa säilyttää oman terveytensä, etenkin psyykkisen, on parempi nostaa kytkintä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Todella ikävä kommentti. Juominen ei ole kenenkään muun kuin alkoholistin oma vika.
        Itse lähtisin pois noin pahasti alkoholisoituneen miehen luota ja alkaisin rakentamaan omaa elämää, ehkä joskus uutta suhdetta jonkun sellaisen kanssa, jolla ei ole alkoholiongelmaa.
        Taloa tai asuntoa en ostaisi alkoholistin kanssa, tulisi varmaan taloudellisia ongelmia toisen juomisen takia.
        Jos haluaa säilyttää oman terveytensä, etenkin psyykkisen, on parempi nostaa kytkintä.

Olet erittäin röyhkeä. Ensinnäkin et voi tietää mistään alkoholismista. Ja sitten kehtaan tuoda ilkeitä kommenttejasi tänne. Eikö joku voisi puhua totta ja tuoda rakentavia kommentteja.

• Anonyymi
      UUSI

Miehesi on ollut 17 vuotias kun olette alkaneet olee yhdessä. Jos juominen ei liity työhön millään tavalla niin voisko olla että on alkanut katuu että ei voi olla kenenkään muun naisen kanssa enää koskaan? Toki voi suhteet kestää jotka on aloitettu nuorena,mutta se että miehesi juo töiden jälkeen ja ei puhu ,kertoo ongelmista.

• Anonyymi
        UUSI

Älä syyllistä tätä nuorehkoa naista, ei ole hänen vikansa millään tavalla, että mies juo.
        Alkoholistilla itsellään ne ongelmat on.

• Anonyymi
        UUSI

Joo, totta se että todella nuorena on meidän parisuhde alkanut. Itse olen pari vuotta nuorempi.
        Onko sun näkemys siis se että jos juominen ei ole työhön liittyvää niin sitten on vika naisessa, eli minussa?
        Mä olen siis asiasta monesti yrittänyt puhua, olen myös ehdottanut erillään jatkamista. Mutta se on mies joka ei halua erota, siksi se vielä enemmän vaikeampaan onkin..

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Älä syyllistä tätä nuorehkoa naista, ei ole hänen vikansa millään tavalla, että mies juo.
        Alkoholistilla itsellään ne ongelmat on.

Miten minä tuota naista olen syyllistänyt? Minähän puhuin hänen miehestään ja miehen työssä käynnistä ja miehen juomisesta. Sanoin myös että mies on voinut alkaa katumaan että on päättänyt sitoutua loppuelämäkseen aloittajaan. Minä en ole syyllistänyut aloittajaa vaan puhuin hänen miehestään. Missä kohtaa minä syyllistin naisen? Jos mies on tänä päivänä 26 vuotias ja 9 vuotta olleet yhdessä niin mies on ollut 9 vuotta sitten 17 vuotias.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Joo, totta se että todella nuorena on meidän parisuhde alkanut. Itse olen pari vuotta nuorempi.
        Onko sun näkemys siis se että jos juominen ei ole työhön liittyvää niin sitten on vika naisessa, eli minussa?
        Mä olen siis asiasta monesti yrittänyt puhua, olen myös ehdottanut erillään jatkamista. Mutta se on mies joka ei halua erota, siksi se vielä enemmän vaikeampaan onkin..

Vika ei ole sinussa. Älä missään nimessä rupea syyllistämään itseäsi, älä edes silloin, jos vaikka mies niin väittäisi.
        Eihän mies halua erota naisesta, joka viitsii katsoa ja kestää hänen juomistaan, koska toista samanlaista voi olla hyvin vaikea löytää.
        Alkoholistilla on huono itsetunto, hän pelkää tulevansa jätetyksi, hän takertuu kumppaniinsa heikkoutensa takia.
        Pakkaa tavarasi ja lähde elämään omaa elämää. Miehestäsi tulee ajan myötä alkoholin pilaama ihmisraunio, ja pahimmassa tapauksessa sama voi käydä sinulle, vaikkakin ilman alkoholia. Ajattele omaa itseäsi, omaa parastasi.

• Anonyymi
      UUSI

Jos pakkaat laukkusi ja ihan tosissasi uhkaat lähteä, niin että miehesi ymmärtää että nyt on tosi kysymyksessä, hän todennäköisesti lupaa ja vannoo että lopettaa tissuttelun ja jos uskot häntä, hän saattaa pari viikkoa olla juomatta, ainakin sinun nähtesi, mutta palaa sitten normaaliin käytäntöön, kun arvelee tilanteen rauhoittuneen.
      Uskon että miehesi ei hyväksy itseään selvinpäin ja on erittäin vaativa luonne, siksi hän kaljalla pitää itseään pienessä hönössä, mikä alentaa itsekritiikkiä, tai ainakin pitää sen kurissa. Lisäksi uskon miehesi olevan erittäin tunnollinen ja luotettava, ainakin niissä asioissa, mitkä eivät koske hänen alkoholin käyttöään. Tuosta hänelle tulee sisäinen ristiriita itsensä kanssa, mitä myös korjaa kaljottelulla ja oravanpyörä onkin sitten valmis. Arvelen myöskin että hän itsekin haluaisi lopettaa juomisen, mutta tilanne on karannut jo käsistä sen verran, ettei itse kykene sitä tekemään, mikä taas on tässä hommassa kaiken aa ja oo, sillä lopetus on lähdettävä AINA henkilöstä itsestään, että lopettamispäätös myös pitää. Ensiksikin miehesi rutiinit tulisi rikkoa ja tilalle löydyttävä jotain muuta, mikä hajottaisi nuo totutut rutiinit. Kaikkein paras olisi pitkät lenkkisessioit, tai uiminen, jos siihen on mahdollisuuksia läpi vuoden. Koska miehesi minuus suorastaan huutaa vanhojen rutiinien jatkamista, niin tässä kohtaa sinä joudut astumaan kuvaan mukaan. Sinun ei kuitenkaan saisi olla määräävä, arvosteleva, eikä torjuva, vaan kannustava ja antaa ymmärtää että se on teidän yhteinen asia ja itsekin teet sitä ihan vapaaehtoisesti etkä pakosta. Kolmekin kuukautta kun homma on sujunut, niin miehesi alkaa uskoa itsekin että pystyy siihen ja se voimistaa myös hänen haluaan raitistua lopullisesti. Tässä piilee myös se vaara, jos raittiutta on sitten kestänyt esim. kolmekin vuotta, hän saattaa olla jo niinkin voimainsa tunnossa, että arvelee pystyvänsä hallitsemaan itseään ja tällöin uskoo silloin tällöin voivansa juoda saunakaljantai kaksi, MUTTA se on vaarallista optimismia, koska henkilö joka on perso kaljalle silloin yleensä jatkaa kaljottelua siitä mihin viimeksi on siinä jäänyt sillä erolla, että yrittääkin juoda kaikki ne, mitkä raittiusaikana jäi juomatta, siksi täysraittius on EHDOTON

• Anonyymi
      UUSI

Pakkaa tavarasi ja lähde. Asia ei tule pelkillä lupauksilla paranemaan, kokemusta on.
      Homma menee koko ajan vaikeammaksi. Ero sattuu, mutta voi olla kohdallasi elämäsi paras päätös.

Sinull on vielä oma elämä edessäsi. Siihen ei kuulu alkoholistin paapominen eikä ainainen pelko ja epävarmuus tulevasta.

• Anonyymi
      UUSI

Itse ajattelen, että olisi aika kehno ja sydämetön ratkaisu sinulta erota tuon ajan jälkeen Heti. Mutta laittaisin asiaan määrätyn odotusajan, jos vain juomisesta on kyse. Eli, se että et itse pidä juomisesta, ja hän juo. Odota päättämäsi aika, jos tässä ajassa voisi keskustelun kautta tulla ratkaisu asiaan. Hän voisi lopettaa siinä ajassa juomisen. Tiedän juovia ihmisiä, joille on käynyt eron jälkeen heikosti.

On ehdottomasti tärkeää, että kuuntelee itseään, omaa oloaan. Ja pitää oman itsensä kunnossa. Olet arvokas ihminen, eikä sinun kuulu kärsiä kenenkään juomisesta. Mutta asiassa voisi miettiä myös miehesi elämää. Olet ehkä ollut tärkeä hänelle. Voisit ajatella kaikessa siinä ajastusten pyörteessä myös hänen elämäänsä jatkoa. Ja sinä voit olla monelle ihmiselle rakkaus, ankkuri, suuntaviitta, pettymys, opettaja, enkeli, tai vaikka elämän täyttymys. Tee oikea valinta. Elämä on silti armollinen ajallaan.

• Anonyymi
        UUSI

Nyt ei voi olla kyse vain siitä, että nainen ei pidä miehen juomisesta. Etkö ymmärrä, että jokapäiväisellä juomisella on seurauksensa ja ne seuraukset on ikävät, suorastaan tuhoisat pidemmän päälle?

Juominen on jatkuvaa. Siitä se vielä pahenee ja seuraukset pahenevat. Sekä terveydelliset seuraukset että sosiaaliset seuraukset.

Mies ei lopeta juomista, ei edes vähennä. Onko suhde enää tasavertainen? Ei todellakaan. Nyt olisi naisen korkea aika herätä karuun todellisuuteen, jättää mies ja alkaa rakentaa omaa elämää paremmaksi. Sitä ei enää saa ajatella, miten miehen käy, hän on aikuinen ja vastaa itse omasta elämästään. Käyköön hänen kuinka käy, jos ei vastaa. Itse pilaa elämänsä. Mutta naisen ei pidä antaa miehen pilata hänenkin elämää.

Jos eroa ei tule, mies pilaa molempien elämän.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt ei voi olla kyse vain siitä, että nainen ei pidä miehen juomisesta. Etkö ymmärrä, että jokapäiväisellä juomisella on seurauksensa ja ne seuraukset on ikävät, suorastaan tuhoisat pidemmän päälle?

Juominen on jatkuvaa. Siitä se vielä pahenee ja seuraukset pahenevat. Sekä terveydelliset seuraukset että sosiaaliset seuraukset.

Mies ei lopeta juomista, ei edes vähennä. Onko suhde enää tasavertainen? Ei todellakaan. Nyt olisi naisen korkea aika herätä karuun todellisuuteen, jättää mies ja alkaa rakentaa omaa elämää paremmaksi. Sitä ei enää saa ajatella, miten miehen käy, hän on aikuinen ja vastaa itse omasta elämästään. Käyköön hänen kuinka käy, jos ei vastaa. Itse pilaa elämänsä. Mutta naisen ei pidä antaa miehen pilata hänenkin elämää.

Jos eroa ei tule, mies pilaa molempien elämän.

Sinä päädyit lopulta sitten aika karuun ja toivottomaan tulokseen ajatuksissa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä päädyit lopulta sitten aika karuun ja toivottomaan tulokseen ajatuksissa.

Ihan oikea tulos tuossa tapauksessa.

• Anonyymi
      UUSI

Oltiin miehen kanssa Roomassa. Juotiin viiniä ihan joka päivä maltillisesti. Juopottelu on sitten ihan eriasia. Jos mies ei ole edes kännissä, niin suhteessanne on ehkä jotain muuta vikaa. Kannatta ajatella asioita. Välittääkö mies sinusta aidosti? Onko rakkaus kaikonnut? Onko jokin asia siihen syyllinen? Aivan kamalinta on myrskyn lailla rämäyttää asiat toiselle, niin tällä saa sumun vaan jatkumaan.

• Anonyymi
        UUSI

Hehe.

• Anonyymi
      UUSI

Jätä se

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2325
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      27
      1354
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      87
      1106
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      55
      1062
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      174
      1026
    6. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      12
      941
    7. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      88
      914
    8. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      903
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      843
    10. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      833
    Aihe