Moikka. Mitä mä teen?
Mun mies 26v, käyttää ihan liikaa alkoholia.
Suurinpiirtein joka päivä juo, 8 tai enemmän, olutta. Kyseessä työssäkäyvä ihminen, silti heti eka asia mitä tekee kun töistä tulee, on oluen avaaminen. Työt hoitaa kyllä, eikä pois ole töistä koskaan juomisen takia. Autoa ei aja humalassa. Mutta silti kaikki muu pyörii juomisen ympärillä. Aina on saatava alkoholia, viikonloppuisin ihan sammumiseen asti. Baareissa ei notku mutta kotona juo päivittäin. Tämä kestänyt jo ainaki pari vuotta, enkä muista että olisi juurikaan yhtään päivää täysin juomatta. Tuntuu tosi raskaalta itselle. Olen yrittänyt puhua asiasta useasti ja kysellä syitä, mutta tuloksetta..
Esim. jos vaikka vklp niin pe juo töiden jälkeen itsensä humalaan ja menee nukkumaan/sammuu ja la aamuna saattaa herätä aikasin ja avaa oluen miltein samantien, sitten juo muutaman tunnin ja menee takaisin nukkumaan 10-12 aikaan ja herää illalla.
Eilen joi yömyöhään, tänään heräsi aamulla ennen 9 ja jatkoi juomista, meni nukkumaan 17 aikaan.
Jos/kun yritän asiasta keskustella niin saan syytteleviä vastauksia ja marttyyrivaihe iskee päälle.
Sen tiedän etten tämmöstä jaksa enää kovin kauaa katsella, meillä olisi talon ostokin edessä.
Ollaan oltu yhdessä jo vähän yli 9 vuotta. Hänen vanhempansa tai kaverinsa ei myöskään asiasta tiedä. Olen itse puhunut asiasta omille sisaruksille ja vanhemmilleni, sekä työterveyslääkärille.
Ymmärrän että alkoholismi on sairaus, mutta tuntuu ettei tää mun mies itse ymmärrä asian vakavuutta tai sitten ei vaan välitä. Lapsia meillä ei ole.
On vaan niin vaikea luopua toisesta, pitkästä suhteesta. Enkä tosiaan halua erolla uhkailla.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta tilanteesta, onko keinoja vai kannattaako vain tehdä päätös ja lähteä..
Mitä mä teen
176
884
Vastaukset
- Anonyymi
Mikää sairaus oo. Ite kaataa kaljaa kitaansa. Ota ero.
- Anonyymi
Jätä se.
Lähe menee.. - Anonyymi
Mitään uhkaile, vaan toimi.
- Anonyymi
Mitä sun ukkos terveys kuuluu sun työterveyteen?
- Anonyymi
Öö, no kuuluisko vaikka siten että miks mulla on huono olla myös itsellä. Työterveydessä puhutaan ja käsitellään myös omia henkilökohtaisia asioita. Satuin siellä mainitsemaan omasta kotitilanteesta, pakollakin tulee ilmi nämä asiat.
- Anonyymi
Kyllähän kuuluu jos itsellä huoli haitta ja suru.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öö, no kuuluisko vaikka siten että miks mulla on huono olla myös itsellä. Työterveydessä puhutaan ja käsitellään myös omia henkilökohtaisia asioita. Satuin siellä mainitsemaan omasta kotitilanteesta, pakollakin tulee ilmi nämä asiat.
Niinku ku ukko ottaa päähän, niin sitten haetaan saikkua?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinku ku ukko ottaa päähän, niin sitten haetaan saikkua?!
Älä viitsi edes. Et ole kykenevä edes puhumaan näistä asioista jätä,silloin vaan kommentoimasta .kukaan eimkaipaa sinulaisesi mielipiteitä ,
- Anonyymi
Kohtuus kaikessa ja pullo päivässä!😁
- Anonyymi
Pullo olutta eli yksi annos päivässä ei olekaan kovin paljon. 7 annosta viikossa. Harvemmin se pysyy noissa lukemissa.
- Anonyymi
Valitse rakkaus vai ero. Tämä on raskas valinta. Tätä ennen kannattaa miettiä asioita.
Voisiko hänelle puhua asiasta ystävällisesti, ilman mitään keljuilua? Olisiko jokin syy hänen juomiseen, ei kai se ole sinun toiminnassasi? 9vuotta, niin kerkeää kertyä asioita hampaankoloon. Onko hänen juomisesta aidon oikeasti haittaa, vai et vain halua katsoa lainkaan juomista? Moni mies juo olutta, ihan vaan tavan mukaan. Minä pitäisin rakkaudesta lujasti kiinni hyvin pitkään ehdottomasti, ja puhuisin ystävällisesti asiasta!- Anonyymi
En tiedä mistä saat ajatuksen, että puhuisin hänelle asiasta jotenkin muuten kuin asiallisesti/ystävällisesti?
Juuri niin ystävällisesti olen puhunut, ja siten miettinyt olenko liian kiltti. Moni ehkä olisi jo lähtenyt ja voinut olla jopa ilkeäkin.
Syytä olenkin kysynyt, en siihen vastausta ole saanut. Sen olen myös kysynyt, että onko minussa vika, vastaus on ei.
Ja kyllä juomisesta on haittaa, ja kyllä sen asian pitäisi tajuta ihan ilman kysymystäkin. Sehän rajoittaa tosi paljon.
Kyllä tavan mukaan varmasti juokin, mutta ei kyllä ole normaalia juoda joka päivä itseään humalaan, vai onko sun mielestä?
Ja kyllä olen pitänyt kiinni rakkaudesta ja suhteesta, mutta ei tämmöstäkään kovin montaa vuotta jaksa. Jos luit tekstin niin yli 2 vuotta ollut jo näin. - Anonyymi
Koska alkoholistille on ystävällisyys. Tehonnut. On näytettävä teoissa puheet ei auta
Puhut rakkaudesta, mutta mies kun ei rakasta tippaakaan muuta kun itseään juomalla pois kaiken vapaa ajan jonka voisi viettää vaimonsa kanssa tekemällä jotain yhteisiä asioita.
Olen nähnyt niin monta tälläistä tapausta vaimo ei ole uskaltanut lähteä ettei vaan mitäön sattuisi miehelle . Ja niin mies hallitsee tilannetta halunsa mukaan äasiallisesti voi sanoa ettö ehdottaa lääkärissä käyntiä ja että vaimo voi olla mukana tukemassa , mutta sekööön ei tepsi kun ihan harvaan ihmiseen.
Olen nähnyt myöskin miehen kuolevan alkoholimyrkytykseen kun keho ei enää kestänyt ja toisen samalaisen joka otti tabletteja ja joi viinaa, niin vaan kuoli hänkin alla 40 vuotiaana.
Oma isoisäni oli alkoholisti , ja joi joka päivä , mutta oli aina kiltti kaikille sekin ; oli hönen aseensa ettei viedä pakko hoitoon. Kun kukaan ei voinut sanoa että hän olisi tehnyt jotain pahaa kenellekkään . Hänen lapsensa tekivät kaikkensa mutta mikään ei auttanut hön ei lopettanut viinan juomista koskaan. Nytkin tunnen kaksi alkoholistia ja tiedön että toiselle on. Syntymässä alkoholi demes mutta vaimo vaan yrittää . Hoitaa, puhua ja näyttää rakkauttaan vaan hön ei lopeta eikö tule koskaan lopettamaankaan . Niin on pilattu kahden ihmisen elämä sen ns rakkauden vuoksi joka on vaan yksipuolista siis nainen rakastaa , mies taas rakastaa olla alkoholin vaikutuksen alaisesta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä mistä saat ajatuksen, että puhuisin hänelle asiasta jotenkin muuten kuin asiallisesti/ystävällisesti?
Juuri niin ystävällisesti olen puhunut, ja siten miettinyt olenko liian kiltti. Moni ehkä olisi jo lähtenyt ja voinut olla jopa ilkeäkin.
Syytä olenkin kysynyt, en siihen vastausta ole saanut. Sen olen myös kysynyt, että onko minussa vika, vastaus on ei.
Ja kyllä juomisesta on haittaa, ja kyllä sen asian pitäisi tajuta ihan ilman kysymystäkin. Sehän rajoittaa tosi paljon.
Kyllä tavan mukaan varmasti juokin, mutta ei kyllä ole normaalia juoda joka päivä itseään humalaan, vai onko sun mielestä?
Ja kyllä olen pitänyt kiinni rakkaudesta ja suhteesta, mutta ei tämmöstäkään kovin montaa vuotta jaksa. Jos luit tekstin niin yli 2 vuotta ollut jo näin.Sitä minäkin ihmettelin sanoutua ihan selvästi että ole5 yrittänyt puhua niin tämä se käskee puhumaan ystävällisesti .
Koska hän ei osaa puhua asioista niin kirjoita kirje ja mene jonnekkin viikoksi sen jälkeen . Ketromkirjwessäsi ettö haluaisit olla selvän miehen kanssa asåvioliitossa ja koska se ei hänelle sovi niin olet ajatellut että ero olisi paras ratkaisu. Ja mainitse sekin että,olisit niin monesti halunnut keskustella asiasta vaan että toinen ei ole antanut siihen tilaisuutta korosta sitä että sinä et halua olla alkoholistin kanssa yhdessä .
Kun olet ollut viikon pois niin näet onko toinen ajatellut asiaa vai ei. Mutta usein on vaan niin että nämä tyypit eivät siis lopeta , sen olen nähnyt niin monet kerrat elämäni aikana valitettavasti, ei alkoholismiin. Tepsi rakkaus , ei huuto ei keskustelut , siis ainoa keino on jättää ja aloittaa oma elämä ennekö menee niin masentuneeksi ettei jaksa lähteä. - Anonyymi
"Olisiko jokin syy hänen juomiseen, ei kai se ole sinun toiminnassasi? "
Heh... Juoppo syyttää tosiaan aina jotain muuta juomisestaan. Kuuluu taudinkuvaan. - Anonyymi
"Valitse rakkaus vai ero. "
Väärin. Rakkaudesta ei riippuvuudessa ole kyse.
Rakkaus voi odottaa muualla, jos uskaltaa päästää ihmisestä irti joka ei päästä pullosta irti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska alkoholistille on ystävällisyys. Tehonnut. On näytettävä teoissa puheet ei auta
Puhut rakkaudesta, mutta mies kun ei rakasta tippaakaan muuta kun itseään juomalla pois kaiken vapaa ajan jonka voisi viettää vaimonsa kanssa tekemällä jotain yhteisiä asioita.
Olen nähnyt niin monta tälläistä tapausta vaimo ei ole uskaltanut lähteä ettei vaan mitäön sattuisi miehelle . Ja niin mies hallitsee tilannetta halunsa mukaan äasiallisesti voi sanoa ettö ehdottaa lääkärissä käyntiä ja että vaimo voi olla mukana tukemassa , mutta sekööön ei tepsi kun ihan harvaan ihmiseen.
Olen nähnyt myöskin miehen kuolevan alkoholimyrkytykseen kun keho ei enää kestänyt ja toisen samalaisen joka otti tabletteja ja joi viinaa, niin vaan kuoli hänkin alla 40 vuotiaana.
Oma isoisäni oli alkoholisti , ja joi joka päivä , mutta oli aina kiltti kaikille sekin ; oli hönen aseensa ettei viedä pakko hoitoon. Kun kukaan ei voinut sanoa että hän olisi tehnyt jotain pahaa kenellekkään . Hänen lapsensa tekivät kaikkensa mutta mikään ei auttanut hön ei lopettanut viinan juomista koskaan. Nytkin tunnen kaksi alkoholistia ja tiedön että toiselle on. Syntymässä alkoholi demes mutta vaimo vaan yrittää . Hoitaa, puhua ja näyttää rakkauttaan vaan hön ei lopeta eikö tule koskaan lopettamaankaan . Niin on pilattu kahden ihmisen elämä sen ns rakkauden vuoksi joka on vaan yksipuolista siis nainen rakastaa , mies taas rakastaa olla alkoholin vaikutuksen alaisesta"Olen nähnyt niin monta tälläistä tapausta vaimo ei ole uskaltanut lähteä ettei vaan mitäön sattuisi miehelle"
Mitä voisi sattua? Miksi vaimon pitää huolehtia aikuisesta kuin pikkulapsesta jolle voi ymmärtämättömyyttään jotain "sattua"? Lapsen kanssako tuollainen vaimo on? Höps...Vaimo ei ole uskaltanut lähteä koska ei osaa kuvitella muuta elämää kuin alkoholistin hyyssäämisen, se on turvallinen siinä epävarmuudessa jossa alkoholi on kaiken keskus. Marttyyrin rooli on tosi yleistä läheisriippuvuudessa. Vaimo esittää että on muka niin hyvä ihminen että jäämällä juopon hyyssäriksi estää sen että mies alkaa vaikka juomaan liikaa? 😆 Tai jotain muuta? Eihän siinä mikään muutu. Juoppo juo oli siinä joku mahdollistamassa tai ei. Ei vaimolla ole mitään velvollisuutta katsoa kenenkään aikuisen perään tai ottaa vastuuta toisen käytöksestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kyllä olen pitänyt kiinni rakkaudesta ja suhteesta, mutta ei tämmöstäkään kovin montaa vuotta jaksa. Jos luit tekstin niin yli 2 vuotta ollut jo näin.Ja jos olisi sanonut, että sinussa on vikaa niin olisit saanut tekosyyn alkaa balkuttaa siitä, mikä nyt muka on vikana...ja erota. Tietenkään tuohon kysymykseen ei vastata kyllä. Taidat olla aika yksinkertainen ihminen.
- Anonyymi
Vaikea juttu. Kaikki on muuten kunnossa, mutt hälyttävää juomista. Pahaa enteilevää juomista.
- Anonyymi
No tämä. Muuten on oikeastaan kaikki hyvin, mutta toisen alkoholin käyttö ja siitä johtuvat asiat pilaa suhdetta..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tämä. Muuten on oikeastaan kaikki hyvin, mutta toisen alkoholin käyttö ja siitä johtuvat asiat pilaa suhdetta..
Millä tavalla pilaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä tavalla pilaa?
Ja vielä kysyt ?
Mieti jos olisit itse suhteessa, ja kumppani joisi alkoholia joka päivä, millaista se olisi, noin niin kuin sinun näkökulmastasi ? Olisiko elämä ja parisuhde silti täysin ihana, kaikki kunnossa ?
- Anonyymi
Kuulostaa vakavalta. Tuo 8 olutta on mielestäni ihan kauhea määrä. Terveys ei tule kauaa kestämään, myöskään psyykkinen. Hän tarvitsee apua.
- Anonyymi
Samaa mieltä. Ja, kun se ei oikeastaan edes jää siihen kahdeksaan, se saattaa olla minimimäärä..
Helposti voi mennä puoli laatikkoakin arkena, toleranssi niin kasvanut..
Tiedän että tarvitsee apua, mutta mitä voin tehdä jos hän ei itse välitä asiasta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa mieltä. Ja, kun se ei oikeastaan edes jää siihen kahdeksaan, se saattaa olla minimimäärä..
Tiedän että tarvitsee apua, mutta mitä voin tehdä jos hän ei itse välitä asiasta?Niin, kyllä se tahto terveempään elämänmuutokseen pitäisi olle itsellä. Jospa vain koettaisit motivoida häntä, etenkin jos teillä on lapsia.. Jos ei kuuntele sinua, niin vanhemmaista voisi olla apua.
Surullinen tilanne, en voi kuin toivoa että tilanteenne paranisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, kyllä se tahto terveempään elämänmuutokseen pitäisi olle itsellä. Jospa vain koettaisit motivoida häntä, etenkin jos teillä on lapsia.. Jos ei kuuntele sinua, niin vanhemmaista voisi olla apua.
Surullinen tilanne, en voi kuin toivoa että tilanteenne paranisi.Niin, totta.
Olen tosiaan yrittänyt asiasta keskustella ja häntä motivoida. Lapsia ei ole.
Sitäkin olen miettinyt jos hänen vanhempiensa kanssa asiasta puhuisin.. - Anonyymi
Lisäksi ulkonäkö tuhoutuu täysin, kuten olette nähneet ne puiston denat kesällä. Lopettakaa ajoissa. Käyttäkää kohtuudella.
-Kk - Anonyymi
Jaa! Se 8 pulloo keskaria päivässä ei vielä tapa, mutta pitää yllä %-riippuvuutta. Ajokuntoon vaikuttaa isollakin miehellä niin, että viisari värähtää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän että tarvitsee apua, mutta mitä voin tehdä jos hän ei itse välitä asiasta?"Tiedän että tarvitsee apua, mutta mitä voin tehdä jos hän ei itse välitä asiasta?"
Jos hän ei välitä asiasta eli siitä miten juominen sinuun vaikuttaa niin eihän hän sinusta tai suhteestanne silloin välitä.
Ei se mitä voit tehdä on alkaa irtautumaan suhteesta jossa sinusta ei välitetä.
Hän ei välitä myöskään terveydestään. 8 kaljaa tai peräti puoli lavaa kaljaa kuten sanot, on valtava määrä alkoholia päivässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, totta.
Olen tosiaan yrittänyt asiasta keskustella ja häntä motivoida. Lapsia ei ole.
Sitäkin olen miettinyt jos hänen vanhempiensa kanssa asiasta puhuisin.."Sitäkin olen miettinyt jos hänen vanhempiensa kanssa asiasta puhuisin"
Ei aikuisen miehen tekemiset kuulu vanhemmille eikä he voi mitään tehdä, jokaisella aikuisella on vastuu omasta käyttäytymistään. Olet alkanut ottaa suhteessanne äidin ja holhoojan roolia kun ajattelit liittoutua hänen vanhempiensa kanssa. Täysin kuolleena syntynyt idea. Ala huolehtia vain itsestäsi, koska kukaan muu ei sitä tee eikä välitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän että tarvitsee apua, mutta mitä voin tehdä jos hän ei itse välitä asiasta?Lopetat nalkutuksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tiedän että tarvitsee apua, mutta mitä voin tehdä jos hän ei itse välitä asiasta?"
Jos hän ei välitä asiasta eli siitä miten juominen sinuun vaikuttaa niin eihän hän sinusta tai suhteestanne silloin välitä.
Ei se mitä voit tehdä on alkaa irtautumaan suhteesta jossa sinusta ei välitetä.
Hän ei välitä myöskään terveydestään. 8 kaljaa tai peräti puoli lavaa kaljaa kuten sanot, on valtava määrä alkoholia päivässä.Puoli lavaa eli 48 X 24 tölkkiä, no nyt on kieltämään kerralla paljon.
- Anonyymi
Juoppo mikä juoppo. Jos tuollainen lopettaakin, ovat tarinat jatkossa " Minä olen ollut juomatta nyt NÄÄIN kauan". Ja sitten repsahtaa. Jos ero surettaa, niin muista sanonta: - Kiintyyhän sitä koiraankin.
- Anonyymi
Jätä , ei tule muuttumaan koska ei kykene edes keskustelemaan asiasta. . Siis tilanne ei tila paranemaan , vaan pahentamaan . Hän on alkoholisti siksi antaa syyttelevät vastauksia kun otat asian puheeksi koska tietää että hän on alkoholisti ja haluaa jatkaa .ävoin sanoa ettei tulemmuuttumaan vaan ongelma tulee vaan pahemmaksi viikko viikolta kohta alkaa ottamaan aamutunnit töistä vapaaksi keeksityllä,tekosyyllä ja perjantaina taas ottaa iltapäivän vapaaksi keksityllä tekosyyllä .äjoten lähde ennekö itse tulet kipeäksi hänen juomisestaan, sillä ennemmin tai myöhemmin tiåulee itse voimaan psyykkisesti huonosti. Tilanteesta siski neuvoni, on että lähde ja jätä hänet juomaan yksikseen . Sillä yksin olet sinäkin tuollaisessa avioliitossa. . Äläkä ala säälimään se ei auta kumpaakaan
- Anonyymi
Kiitos, tämä toi uutta näkökulmaa tilanteeseen!
- Anonyymi
Sinuna yrittäisin vielä saada miestä ymmärtämän sinun tunteita ja sinun näköpuolta asiaan, kun et pidä siitä juomisesta, ja silti myös itseäsi tulemaan vastaan, jos mies vaikka vähentää juomista, tai vaikka lopettaa sen kokonaan. Tämä kannataisi, koska muuten vois tehdä niitä oikeita asioita yhdessä, joista molemmat nauttii, ja välit taas parantaa. Mutta ihan oman itsesi kanssa teet valintasi.
Voit myös sivussa miettiä, miten sinun ratkaisu vaikuttaa mieheesi. Että vähimmällä turhan kärsimyksen kanssa kuitenkin pääsisi. Mietin siis, että jos eron jälkeen alkaisi hänellä vielä runsaampi juominen/alkoholismi. (Ei se sinulle silloin toki kuulu). Sinä olet tärkein omaelämässä, jokaisen täytyy huolehtia omasta elämästään, mutta mieti valintojesi "dominoa".- Anonyymi
Olen yrittänyt asiasta puhua, monia kertoja, mitään kunnollista vastakaikua en ole saanut.
Minä olen se joka ehdotan tekemistä, aivan jatkuvasti, yritän siis että olisi muutakin kuin se ainainen juominen..
Tehdään yhdessä kyllä asioita, mutta oikeastaan aina se kääntyy niin että jos vaikka johonkin reissuun lähdetään, on sitten pidempi tai lyhyempi reissu, niin kuskina olen minä, mies juo. Joskus todella harvoin suostuu ajamaan määränpäähän, mutta tekee ajoissa selväksi sen ettei ole paluumatkalla ajamassa.
Ja kyllä, olen miettinyt sitäkin, että jos erotaan niin mitä se saa aikaan, luultavasti sama juominen jatkuu tai jopa pahenee. Mutta kylmästi ajatellen, sehän ei tosiaan ole sitten enää minun asiani.. jokainen tekee elämällään niin kuin haluaa.
Sen verran olen kyllä saanut selville että mies ei halua erota. - Anonyymi
Onhan mies jo näyttänyt selvöstinetyei edes halua puhua asiasta , miksi hönen pitäisi yrittää, koska muutosta ei tule tapahtumaan. . Ennemmin alkaisi suunnittelemaan omaa tulebövaisuuttaan jota ei tietenkään hakua jakaa alkoholistin kanssa. , kukapa haluaisi.
Hyvässä suhteessa kuunnellaan jos toinen haluaa puhua asiasta. Mutta kun tämä,ei halua puhua,äsilloin on sen merkki että ei myöskään halua lopettaa .
Tietysti alkaa eron jälkeen juomaan entistä enemmän mutta se ei ole puolison vastuulla mitenkään , moni on juonut itsensä hautaan koska kuulemma eivät omaa ongelmaa juomisestaan .
Alkoholistille ei sovi mikään vähentämis keino , joko lopettaa kerrasta tai ei aiokkaan lopettaa , onhan näyttänyt ettei halua lopettaa . Silloin ei kannata jäädä norkoilemaan vierelle vaan aloittaa oma elämänsä. Ja nuorena sitä löytää kyllä uuden ystävänkin elämäänsä , kun varmistaa ettei ole juominen ongelmana .kaikkea hyvää naiselle että saa elämänsä järjestykseen
- Anonyymi
Luulen ja monin esimerkkein muiden pariskuntien ongelmat huomioiden, historia ja.ratkaisu että nainen siitä liitosta yleensä lähtee, kun on nuori vielä ja mahdollisuuksia ja laatua elämään , ilman alkoholin kuluttajaa elämää.
- Anonyymi
Hänellä taitaa olla sellainen työ että ei pysty nollata päätään muulla tavoin kuin juomalla. tai hänellä on muita ongelmia joista ei halua kellekkään puhua. Lähteekö hän mielellään töihin ? Puhuuko työasioista? Juoko sen takia ettei töissä käyminen ei kiinnosta ja innosta? Onko hän tyytyväinen elämäänsä? Kuinka kauan on juonut? Koko tämän 9 vuotta?
Et halua erota koska rakastat miestäsi ja hänessä on ne hyvät ja ihanat puolet /piirteensä jolloin unohdat hänen juomisensa.
Se että mies pystyy käydä töissä ei tarkoita että parisuhde toimii yhtä hyvin.- Anonyymi
Sähköasentaja on. En sitten tiedä semmoisista ongelmista, joista ei haluaisi puhua.
Puhuu työasioista ja työkavereista, tykkää kyllä työstään.
Juominen lisääntynyt 9 vuoden suhteen aikana todella paljon. Niin kuin sanoin niin juominen päivittäistä, eikä mitään pieniä määriä..
- Anonyymi
Eli mitään ongelmaa ei ole muuta kuin sinä.
- Anonyymi
No, jos tää on sun näkemys niin fine, olkoon :)
- Anonyymi
Todella ikävä kommentti. Juominen ei ole kenenkään muun kuin alkoholistin oma vika.
Itse lähtisin pois noin pahasti alkoholisoituneen miehen luota ja alkaisin rakentamaan omaa elämää, ehkä joskus uutta suhdetta jonkun sellaisen kanssa, jolla ei ole alkoholiongelmaa.
Taloa tai asuntoa en ostaisi alkoholistin kanssa, tulisi varmaan taloudellisia ongelmia toisen juomisen takia.
Jos haluaa säilyttää oman terveytensä, etenkin psyykkisen, on parempi nostaa kytkintä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todella ikävä kommentti. Juominen ei ole kenenkään muun kuin alkoholistin oma vika.
Itse lähtisin pois noin pahasti alkoholisoituneen miehen luota ja alkaisin rakentamaan omaa elämää, ehkä joskus uutta suhdetta jonkun sellaisen kanssa, jolla ei ole alkoholiongelmaa.
Taloa tai asuntoa en ostaisi alkoholistin kanssa, tulisi varmaan taloudellisia ongelmia toisen juomisen takia.
Jos haluaa säilyttää oman terveytensä, etenkin psyykkisen, on parempi nostaa kytkintä.Olet erittäin röyhkeä. Ensinnäkin et voi tietää mistään alkoholismista. Ja sitten kehtaan tuoda ilkeitä kommenttejasi tänne. Eikö joku voisi puhua totta ja tuoda rakentavia kommentteja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet erittäin röyhkeä. Ensinnäkin et voi tietää mistään alkoholismista. Ja sitten kehtaan tuoda ilkeitä kommenttejasi tänne. Eikö joku voisi puhua totta ja tuoda rakentavia kommentteja.
Ei se ole röyhkeää, että sanoo rehellisesti suorat sanat.
Mistä sinä tiedät, tiedänkö vai enkö tiedä alkoholismista ?
Kun nyt et sattunut tietämään, niin kerrottakoon, että olen itse toipunut alkoholisti. - Anonyymi
Miksi sekoat asiaan josta et näytä ymmärtävän mitäön. Joku juo vaan juomise; ilosta , syy ei puolison
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ole röyhkeää, että sanoo rehellisesti suorat sanat.
Mistä sinä tiedät, tiedänkö vai enkö tiedä alkoholismista ?
Kun nyt et sattunut tietämään, niin kerrottakoon, että olen itse toipunut alkoholisti.Mutta älä silloin syyttele juopon puolisoa. Ei ole hönen syynsä että mies juo. Äja sitten kun on ollut raitis kymmenenkin vuotta on silti alkoholisti koko elämänsä , kuka muuten haluaa ilmaiseksi hoitajan roolia omassa kodissaan ,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta älä silloin syyttele juopon puolisoa. Ei ole hönen syynsä että mies juo. Äja sitten kun on ollut raitis kymmenenkin vuotta on silti alkoholisti koko elämänsä , kuka muuten haluaa ilmaiseksi hoitajan roolia omassa kodissaan ,
En minä ole puolisoa syyttänytkään. Olen siis tuo, joka sanoi rehellisesti suorat sanat.
Ei tulisi mieleenikään puolisoa syyttää, mieshän siinä alkoholisti on, ja juo ihan joidenkin omien syidensä takia.
Omasta juomisesta on aivan turhaa syyttää ketään muuta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet erittäin röyhkeä. Ensinnäkin et voi tietää mistään alkoholismista. Ja sitten kehtaan tuoda ilkeitä kommenttejasi tänne. Eikö joku voisi puhua totta ja tuoda rakentavia kommentteja.
Oman kokemukseni mukaan moni mieskin saattaa lopettaa juomisen, kun lähipiiristään huomaa juopottelun kielteisiä asioita. Ihmiset ovat tottumustensa , tapojensa orjia, jokin uusi harrastus, vaikka matkailu, saattaisi rikkoa rutiinit ja elämä avartuisi. Ihmiset ,joiden ainoa ohje on käsky lähteä, lienevät vastuuntunnottomia ongelmien piilottajia tai toisten syyllistäjiä.
- Anonyymi
Miehesi on ollut 17 vuotias kun olette alkaneet olee yhdessä. Jos juominen ei liity työhön millään tavalla niin voisko olla että on alkanut katuu että ei voi olla kenenkään muun naisen kanssa enää koskaan? Toki voi suhteet kestää jotka on aloitettu nuorena,mutta se että miehesi juo töiden jälkeen ja ei puhu ,kertoo ongelmista.
- Anonyymi
Älä syyllistä tätä nuorehkoa naista, ei ole hänen vikansa millään tavalla, että mies juo.
Alkoholistilla itsellään ne ongelmat on. - Anonyymi
Joo, totta se että todella nuorena on meidän parisuhde alkanut. Itse olen pari vuotta nuorempi.
Onko sun näkemys siis se että jos juominen ei ole työhön liittyvää niin sitten on vika naisessa, eli minussa?
Mä olen siis asiasta monesti yrittänyt puhua, olen myös ehdottanut erillään jatkamista. Mutta se on mies joka ei halua erota, siksi se vielä enemmän vaikeampaan onkin.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä syyllistä tätä nuorehkoa naista, ei ole hänen vikansa millään tavalla, että mies juo.
Alkoholistilla itsellään ne ongelmat on.Miten minä tuota naista olen syyllistänyt? Minähän puhuin hänen miehestään ja miehen työssä käynnistä ja miehen juomisesta. Sanoin myös että mies on voinut alkaa katumaan että on päättänyt sitoutua loppuelämäkseen aloittajaan. Minä en ole syyllistänyut aloittajaa vaan puhuin hänen miehestään. Missä kohtaa minä syyllistin naisen? Jos mies on tänä päivänä 26 vuotias ja 9 vuotta olleet yhdessä niin mies on ollut 9 vuotta sitten 17 vuotias.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, totta se että todella nuorena on meidän parisuhde alkanut. Itse olen pari vuotta nuorempi.
Onko sun näkemys siis se että jos juominen ei ole työhön liittyvää niin sitten on vika naisessa, eli minussa?
Mä olen siis asiasta monesti yrittänyt puhua, olen myös ehdottanut erillään jatkamista. Mutta se on mies joka ei halua erota, siksi se vielä enemmän vaikeampaan onkin..Vika ei ole sinussa. Älä missään nimessä rupea syyllistämään itseäsi, älä edes silloin, jos vaikka mies niin väittäisi.
Eihän mies halua erota naisesta, joka viitsii katsoa ja kestää hänen juomistaan, koska toista samanlaista voi olla hyvin vaikea löytää.
Alkoholistilla on huono itsetunto, hän pelkää tulevansa jätetyksi, hän takertuu kumppaniinsa heikkoutensa takia.
Pakkaa tavarasi ja lähde elämään omaa elämää. Miehestäsi tulee ajan myötä alkoholin pilaama ihmisraunio, ja pahimmassa tapauksessa sama voi käydä sinulle, vaikkakin ilman alkoholia. Ajattele omaa itseäsi, omaa parastasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä olen siis asiasta monesti yrittänyt puhua, olen myös ehdottanut erillään jatkamista. Mutta se on mies joka ei halua erota, siksi se vielä enemmän vaikeampaan onkin..Ei tietenkään halua erota, kun sinä tuet hänen juomistaan ylläpitämällä huoltoasemaa ja kulisseja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä olen siis asiasta monesti yrittänyt puhua, olen myös ehdottanut erillään jatkamista. Mutta se on mies joka ei halua erota, siksi se vielä enemmän vaikeampaan onkin..Laita kova kovaa vasten raittius tai ero . Ja jos venkoilee niin lähde . Älä pilaa nuorta elämääsi olemalla onneton. Suhteessa jossa toinen ei kunnioita edes niin normaalia pyyntöä kun että juominen häiritse heidän elämäänsä .kuka jaksaa katsella juoppoa päivästä päivään.
Ei kukaan paitsi jos on itse samanlainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten minä tuota naista olen syyllistänyt? Minähän puhuin hänen miehestään ja miehen työssä käynnistä ja miehen juomisesta. Sanoin myös että mies on voinut alkaa katumaan että on päättänyt sitoutua loppuelämäkseen aloittajaan. Minä en ole syyllistänyut aloittajaa vaan puhuin hänen miehestään. Missä kohtaa minä syyllistin naisen? Jos mies on tänä päivänä 26 vuotias ja 9 vuotta olleet yhdessä niin mies on ollut 9 vuotta sitten 17 vuotias.
No jos on kyllästynyt naiseen niin miksi ei halua erota kun hän asia hänelle esittää . Miehellä on omais ongelmia ja kuvittelee että ne häipyy kun vetää päänsä täyteen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos on kyllästynyt naiseen niin miksi ei halua erota kun hän asia hänelle esittää . Miehellä on omais ongelmia ja kuvittelee että ne häipyy kun vetää päänsä täyteen
Alkoholisti ei halua erota ihmisestä, joka hoivaa ja pitää huolen, mahdollisesti jopa pyörittää koko taloutta.
Alkoholisti itse ei yleensä lopeta suhdetta, vaan se on se toinen osapuoli, joka lähtee suhteesta, jos ymmärtää omaa parastaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkoholisti ei halua erota ihmisestä, joka hoivaa ja pitää huolen, mahdollisesti jopa pyörittää koko taloutta.
Alkoholisti itse ei yleensä lopeta suhdetta, vaan se on se toinen osapuoli, joka lähtee suhteesta, jos ymmärtää omaa parastaan.Voi näitä tuttavia on vähän jokaisella. Minulla on ystävä, opettaja ammatiltaan ja hänen mies insinööri. Ystäväni katseli 10 vuotta vielä senkin jälkeen kun huomasi ettei mies ole enää se jonka kanssa naimisiin meni. Moni hyvässä työssä oleva lääkitsee uupumusta alkoholilla ja kierre on valmis. Ihminen muuttuu liikaa kun alkaa juoda. Häpeä on koko perheessä. Vaimo alkoi selitellä poissaoloja miehen puolesta ja teki miehelleen kuuluvia velvollisuuksia ja valehteli sairauslomista. Koitti elättää perheen kun mies joi palkkansa. Perheen lapset häpesi isäänsä ja tämän käytöstä yleisillä paikoilla.
Vaimokaan ei enää ajattele tuossa tilanteessa lasten parasta vaan että puhtoinen julkisivu säilyisi jotenkin. Minäkin sivullisena jouduin ottamaan kantaa. Vaimo, minun ystävä pani välit minuun poikki kun sanoin kaverin valitellellessa miehensä ongelmia että joko sopeudut miehen juomiseen ja pilaat omasi ja lasten elämän tai otat eron. Myöhemmin kuulin että ero tuli kun vaimo lakkasi säälimästä ja paapomasta. Mutta tuossa läheisriippuvuussuhteessa irrottautuminen on ongelma kun alkaa muistella niitä hyviä hetkiä kun kaikki oli hyvin ja on tunteita. Ja yrittää pitää niistä muistoista kiinni ja toivoo että toinen muuttuu. Mutta alkoholi on suhteen tärkein osapuoli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä olen siis asiasta monesti yrittänyt puhua, olen myös ehdottanut erillään jatkamista. Mutta se on mies joka ei halua erota, siksi se vielä enemmän vaikeampaan onkin.."Mutta se on mies joka ei halua erota, siksi se vielä enemmän vaikeampaan onkin"
Ei tietenkään alkoholisti halua luopua ihmisestä joka mahdollistaa juomisen ja huolehtii kaikesta mihin alkoholisti ei aikaansa tai voimiaan halua käyttää, koska ykkönen hänen elämässä on juominen, et sinä. Olet tavallaan omaishoitaja, et rakastettu. Ja siihen osaan sinua tarvitaan.
- Anonyymi
Jos pakkaat laukkusi ja ihan tosissasi uhkaat lähteä, niin että miehesi ymmärtää että nyt on tosi kysymyksessä, hän todennäköisesti lupaa ja vannoo että lopettaa tissuttelun ja jos uskot häntä, hän saattaa pari viikkoa olla juomatta, ainakin sinun nähtesi, mutta palaa sitten normaaliin käytäntöön, kun arvelee tilanteen rauhoittuneen.
Uskon että miehesi ei hyväksy itseään selvinpäin ja on erittäin vaativa luonne, siksi hän kaljalla pitää itseään pienessä hönössä, mikä alentaa itsekritiikkiä, tai ainakin pitää sen kurissa. Lisäksi uskon miehesi olevan erittäin tunnollinen ja luotettava, ainakin niissä asioissa, mitkä eivät koske hänen alkoholin käyttöään. Tuosta hänelle tulee sisäinen ristiriita itsensä kanssa, mitä myös korjaa kaljottelulla ja oravanpyörä onkin sitten valmis. Arvelen myöskin että hän itsekin haluaisi lopettaa juomisen, mutta tilanne on karannut jo käsistä sen verran, ettei itse kykene sitä tekemään, mikä taas on tässä hommassa kaiken aa ja oo, sillä lopetus on lähdettävä AINA henkilöstä itsestään, että lopettamispäätös myös pitää. Ensiksikin miehesi rutiinit tulisi rikkoa ja tilalle löydyttävä jotain muuta, mikä hajottaisi nuo totutut rutiinit. Kaikkein paras olisi pitkät lenkkisessioit, tai uiminen, jos siihen on mahdollisuuksia läpi vuoden. Koska miehesi minuus suorastaan huutaa vanhojen rutiinien jatkamista, niin tässä kohtaa sinä joudut astumaan kuvaan mukaan. Sinun ei kuitenkaan saisi olla määräävä, arvosteleva, eikä torjuva, vaan kannustava ja antaa ymmärtää että se on teidän yhteinen asia ja itsekin teet sitä ihan vapaaehtoisesti etkä pakosta. Kolmekin kuukautta kun homma on sujunut, niin miehesi alkaa uskoa itsekin että pystyy siihen ja se voimistaa myös hänen haluaan raitistua lopullisesti. Tässä piilee myös se vaara, jos raittiutta on sitten kestänyt esim. kolmekin vuotta, hän saattaa olla jo niinkin voimainsa tunnossa, että arvelee pystyvänsä hallitsemaan itseään ja tällöin uskoo silloin tällöin voivansa juoda saunakaljantai kaksi, MUTTA se on vaarallista optimismia, koska henkilö joka on perso kaljalle silloin yleensä jatkaa kaljottelua siitä mihin viimeksi on siinä jäänyt sillä erolla, että yrittääkin juoda kaikki ne, mitkä raittiusaikana jäi juomatta, siksi täysraittius on EHDOTON - Anonyymi
Pakkaa tavarasi ja lähde. Asia ei tule pelkillä lupauksilla paranemaan, kokemusta on.
Homma menee koko ajan vaikeammaksi. Ero sattuu, mutta voi olla kohdallasi elämäsi paras päätös.
Sinull on vielä oma elämä edessäsi. Siihen ei kuulu alkoholistin paapominen eikä ainainen pelko ja epävarmuus tulevasta. - Anonyymi
Itse ajattelen, että olisi aika kehno ja sydämetön ratkaisu sinulta erota tuon ajan jälkeen Heti. Mutta laittaisin asiaan määrätyn odotusajan, jos vain juomisesta on kyse. Eli, se että et itse pidä juomisesta, ja hän juo. Odota päättämäsi aika, jos tässä ajassa voisi keskustelun kautta tulla ratkaisu asiaan. Hän voisi lopettaa siinä ajassa juomisen. Tiedän juovia ihmisiä, joille on käynyt eron jälkeen heikosti.
On ehdottomasti tärkeää, että kuuntelee itseään, omaa oloaan. Ja pitää oman itsensä kunnossa. Olet arvokas ihminen, eikä sinun kuulu kärsiä kenenkään juomisesta. Mutta asiassa voisi miettiä myös miehesi elämää. Olet ehkä ollut tärkeä hänelle. Voisit ajatella kaikessa siinä ajastusten pyörteessä myös hänen elämäänsä jatkoa. Ja sinä voit olla monelle ihmiselle rakkaus, ankkuri, suuntaviitta, pettymys, opettaja, enkeli, tai vaikka elämän täyttymys. Tee oikea valinta. Elämä on silti armollinen ajallaan.- Anonyymi
Nyt ei voi olla kyse vain siitä, että nainen ei pidä miehen juomisesta. Etkö ymmärrä, että jokapäiväisellä juomisella on seurauksensa ja ne seuraukset on ikävät, suorastaan tuhoisat pidemmän päälle?
Juominen on jatkuvaa. Siitä se vielä pahenee ja seuraukset pahenevat. Sekä terveydelliset seuraukset että sosiaaliset seuraukset.
Mies ei lopeta juomista, ei edes vähennä. Onko suhde enää tasavertainen? Ei todellakaan. Nyt olisi naisen korkea aika herätä karuun todellisuuteen, jättää mies ja alkaa rakentaa omaa elämää paremmaksi. Sitä ei enää saa ajatella, miten miehen käy, hän on aikuinen ja vastaa itse omasta elämästään. Käyköön hänen kuinka käy, jos ei vastaa. Itse pilaa elämänsä. Mutta naisen ei pidä antaa miehen pilata hänenkin elämää.
Jos eroa ei tule, mies pilaa molempien elämän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt ei voi olla kyse vain siitä, että nainen ei pidä miehen juomisesta. Etkö ymmärrä, että jokapäiväisellä juomisella on seurauksensa ja ne seuraukset on ikävät, suorastaan tuhoisat pidemmän päälle?
Juominen on jatkuvaa. Siitä se vielä pahenee ja seuraukset pahenevat. Sekä terveydelliset seuraukset että sosiaaliset seuraukset.
Mies ei lopeta juomista, ei edes vähennä. Onko suhde enää tasavertainen? Ei todellakaan. Nyt olisi naisen korkea aika herätä karuun todellisuuteen, jättää mies ja alkaa rakentaa omaa elämää paremmaksi. Sitä ei enää saa ajatella, miten miehen käy, hän on aikuinen ja vastaa itse omasta elämästään. Käyköön hänen kuinka käy, jos ei vastaa. Itse pilaa elämänsä. Mutta naisen ei pidä antaa miehen pilata hänenkin elämää.
Jos eroa ei tule, mies pilaa molempien elämän.Sinä päädyit lopulta sitten aika karuun ja toivottomaan tulokseen ajatuksissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä päädyit lopulta sitten aika karuun ja toivottomaan tulokseen ajatuksissa.
Ihan oikea tulos tuossa tapauksessa.
- Anonyymi
Voi kuinka monet ovat odotelleet ihan liian pitkään, ennen kuin ovat lähteneet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä päädyit lopulta sitten aika karuun ja toivottomaan tulokseen ajatuksissa.
Oikeassa elämässä tulos on vähintään noin karu.
- Anonyymi
Etkö ymmärrä että hain juompäivittäin niin paljon että siitä on jo kehittynyt riippuvaisuus , ei kuule siinä auta naisen kanssa puhuminen yhtään mitään , hoitoonsa hänen pitäisi päästä . Hoito ja AA tapaamiset tai psykologilla käymiset koska ikää ei ole vielä niin paljon . Ja ihan vaan niin että hänen on itse päätettävä asia että lopettaa , sitä ei voi kukaan muu,päättää,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan niinosottaneet mielestä kotiin tilipäivänä ennekö juo kaikki rahat jopa rukoillut jumalaa vaikka eimuskovainen olekkaan. Että tulisi muutos elämään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö ymmärrä että hain juompäivittäin niin paljon että siitä on jo kehittynyt riippuvaisuus , ei kuule siinä auta naisen kanssa puhuminen yhtään mitään , hoitoonsa hänen pitäisi päästä . Hoito ja AA tapaamiset tai psykologilla käymiset koska ikää ei ole vielä niin paljon . Ja ihan vaan niin että hänen on itse päätettävä asia että lopettaa , sitä ei voi kukaan muu,päättää,
Juuri näin kun puhut. Se että on itselleen rehellinen on kaiken perusta. Muuten ei voi asioita muuttaa jos ei ensin ole rehellinen.
- Anonyymi
"Tiedän juovia ihmisiä, joille on käynyt eron jälkeen heikosti."
Valotat asiaa erinomaisesti. Siis uhriutujan näkökulmasta. Jos on laittanut suhteenkin aikana alkoholin edelle muuta niin mikä sitten muuttuu? Se, miten juomarille käy eron jälkeen on juomarin itsensä vastuulla. Hän voi sen lopettaa tai sitä jatkaa. Sehän on oma valinta. Ollut aina. Jos ei pysty yksin lopettaa, hänen tulee hakea apua mikäli kokee ettei asiaa hallitse. Jos haluaa sääliä itseään ja uhriutua edelleen niin jatkaa juomista.
Riippuvainen ihminen juo sekä parisuhteessa että eron jälkeen. Yleensä juomari parisuhteessa syyttää juomisestaan kumppania, sitä että toinen nalkuttaa. Eron jälkeen on syy jälleen toisen: kun se jätti. Siis aina on vika muussa kuin siinä omassa toiminnassa ja alkoholissa. Alkoholi on pakokeino, kun ei uskalla tuntea eikä käsitellä vaikeita asioita. Siitä tulee sitten kemiallinenkin riippuvuus kun ensin se on psykologinen tukikeppi. Aivot liukenee, kirjaimellisesti.
Jos joku haluaa viettää alkoholiriippuvaisen elämää, kannattaa hakeutua muiden alkoholistien seuraan, jossa juominen on normaalia eikä kukaan häiriinny. Siinä voi sitten porukalla uhriutua ja kieriä itsesäälissä kuten alkoholisteille tyypillistä on.
Jos olet kuunnellut alkoholisoituneiden juttuja niin se on pelkkää narsistista itsekehua, olosuhteiden ja muiden ihmisten syyttelyä omasta tilasta, uhriutumista. Aikuisia jotka on jääneet henkisesti lapsen asteelle ja jotka hakee hoivaajaa, mahdollistajaa ja ymmärtäjää, jolla ei ole omia vaatimuksia mistään ja joka ei vaadi juopolta mitään vastuuta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tiedän juovia ihmisiä, joille on käynyt eron jälkeen heikosti."
Valotat asiaa erinomaisesti. Siis uhriutujan näkökulmasta. Jos on laittanut suhteenkin aikana alkoholin edelle muuta niin mikä sitten muuttuu? Se, miten juomarille käy eron jälkeen on juomarin itsensä vastuulla. Hän voi sen lopettaa tai sitä jatkaa. Sehän on oma valinta. Ollut aina. Jos ei pysty yksin lopettaa, hänen tulee hakea apua mikäli kokee ettei asiaa hallitse. Jos haluaa sääliä itseään ja uhriutua edelleen niin jatkaa juomista.
Riippuvainen ihminen juo sekä parisuhteessa että eron jälkeen. Yleensä juomari parisuhteessa syyttää juomisestaan kumppania, sitä että toinen nalkuttaa. Eron jälkeen on syy jälleen toisen: kun se jätti. Siis aina on vika muussa kuin siinä omassa toiminnassa ja alkoholissa. Alkoholi on pakokeino, kun ei uskalla tuntea eikä käsitellä vaikeita asioita. Siitä tulee sitten kemiallinenkin riippuvuus kun ensin se on psykologinen tukikeppi. Aivot liukenee, kirjaimellisesti.
Jos joku haluaa viettää alkoholiriippuvaisen elämää, kannattaa hakeutua muiden alkoholistien seuraan, jossa juominen on normaalia eikä kukaan häiriinny. Siinä voi sitten porukalla uhriutua ja kieriä itsesäälissä kuten alkoholisteille tyypillistä on.
Jos olet kuunnellut alkoholisoituneiden juttuja niin se on pelkkää narsistista itsekehua, olosuhteiden ja muiden ihmisten syyttelyä omasta tilasta, uhriutumista. Aikuisia jotka on jääneet henkisesti lapsen asteelle ja jotka hakee hoivaajaa, mahdollistajaa ja ymmärtäjää, jolla ei ole omia vaatimuksia mistään ja joka ei vaadi juopolta mitään vastuuta.Näinkin kyllä.
Mutta on pystyttävä ajattelemaan myös alkoholistin näkökulmasta.
Alkoholisti kyllä syyllistää myös itseään, joskus jopa tosi rankastikin.
Mistäkö tiedän ? Olen toipunut alkoholisti, ja edelleen tunnen monia tuosta riippuvuudesta kärsiviä. - Anonyymi
"Voisit ajatella kaikessa siinä ajastusten pyörteessä myös hänen elämäänsä jatkoa. "
Ei kuulu toisen velvollisuuksiin. Jokainen päättää oman elämänsä jatkosta. Olisi aika karmeaa kun joutuisi suunnitella toisen elämän jatkoja ja joutua siitä vastuuseen. "Suunnittelit elämäni jatkon väärin! Sinun syy!" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennen, vielä 50-60-luvulla kun naiset oli taloudellisesti riippuvaisia miehestä koska tämä hankki tulot ei voinut suhteesta lähteä. Ei ollut naisilla koulutusta, eikä tietenkään työkokemusta. Oli riippuvainen toisesta koska sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Moni nainen tuhlasi elämänsä perheenäitinä ja koetti yksin huolehtia lapsista sen juopon ja itsekkään miehen rinnalla. Niin minunkin äitini. Sääliksi käy että omaa elämää ehti elää vain isäni kuoleman jälkeen. Nyt on kaikki toisin, jokainen nainen voi elättää itsensä, ja vastaa valinnoistaan ja voi muuttaa oman elämänsä suuntaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennen, vielä 50-60-luvulla kun naiset oli taloudellisesti riippuvaisia miehestä koska tämä hankki tulot ei voinut suhteesta lähteä. Ei ollut naisilla koulutusta, eikä tietenkään työkokemusta. Oli riippuvainen toisesta koska sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Moni nainen tuhlasi elämänsä perheenäitinä ja koetti yksin huolehtia lapsista sen juopon ja itsekkään miehen rinnalla. Niin minunkin äitini. Sääliksi käy että omaa elämää ehti elää vain isäni kuoleman jälkeen. Nyt on kaikki toisin, jokainen nainen voi elättää itsensä, ja vastaa valinnoistaan ja voi muuttaa oman elämänsä suuntaa.
Elämä on valintoja täynnä. Ja jokainen tekee omat valintansa yleensä itse.
- Anonyymi
Oltiin miehen kanssa Roomassa. Juotiin viiniä ihan joka päivä maltillisesti. Juopottelu on sitten ihan eriasia. Jos mies ei ole edes kännissä, niin suhteessanne on ehkä jotain muuta vikaa. Kannatta ajatella asioita. Välittääkö mies sinusta aidosti? Onko rakkaus kaikonnut? Onko jokin asia siihen syyllinen? Aivan kamalinta on myrskyn lailla rämäyttää asiat toiselle, niin tällä saa sumun vaan jatkumaan.
- Anonyymi
Hehe.
- Anonyymi
"Jos mies ei ole edes kännissä, niin suhteessanne on ehkä jotain muuta vikaa. Kannatta ajatella asioita."
Kun on riittävästi alkoholisoitunut, ei toisesta huomaa että se on kännissä. Suhteessa on se vika että alkoholistin läheinen mukautuu alkoholistin juomatapaan ja alkaa hoivata toista vaikka suhteen tulisi olla vastavuoroinen. Alkoholisti on kuin iso vauva jonka tarpeet määrää muiden tekemiset mutta hänellä ei ole vastuuta mistään. Hän on aina uhri ja oikeuttaa juomisen millä hyvänsä.
Oma mieskaveri vaikutti aivan selvältä. Joi piilossa kun näki että paheksun. Vielä oli toivoa kun meni lääkäriin ja kertoi että läheinen on huomauttanut juomisesta ja sai antabukset. Mutta alkoholi oli jo vaikuttanut hermostoon niin ettei enää osannut lääkitä masennusoireita muulla kuin alkoholilla. Lopulta poliisi puhallutti ja menetti korttinsa, aselupansa ja hyvinpalkatun työpaikkansa. Se oli kova häpeä. Siitä ei enää ollut paluuta. Hän katosi elämästäni ja kun seuraavan kerran näin, oli eräässä baarissa juopporemmissä ja seurusteli jonkun pubiruusun kanssa jota ei asia häirinnyt. Ihminen hakeutuu aina kaltaistensa seuraan. Tästä meni 1,5 vuotta kun oli sitten hautajaiset, siskon mukaan maksakirroosi. Ikä 49.
Ottihan se eroaminen kipeää kun mukava mies ei ollutkaan se mitä kuvittelin ja toivoin. Mutta jälkeen päin ajateltuna säästin oman elämäni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos mies ei ole edes kännissä, niin suhteessanne on ehkä jotain muuta vikaa. Kannatta ajatella asioita."
Kun on riittävästi alkoholisoitunut, ei toisesta huomaa että se on kännissä. Suhteessa on se vika että alkoholistin läheinen mukautuu alkoholistin juomatapaan ja alkaa hoivata toista vaikka suhteen tulisi olla vastavuoroinen. Alkoholisti on kuin iso vauva jonka tarpeet määrää muiden tekemiset mutta hänellä ei ole vastuuta mistään. Hän on aina uhri ja oikeuttaa juomisen millä hyvänsä.
Oma mieskaveri vaikutti aivan selvältä. Joi piilossa kun näki että paheksun. Vielä oli toivoa kun meni lääkäriin ja kertoi että läheinen on huomauttanut juomisesta ja sai antabukset. Mutta alkoholi oli jo vaikuttanut hermostoon niin ettei enää osannut lääkitä masennusoireita muulla kuin alkoholilla. Lopulta poliisi puhallutti ja menetti korttinsa, aselupansa ja hyvinpalkatun työpaikkansa. Se oli kova häpeä. Siitä ei enää ollut paluuta. Hän katosi elämästäni ja kun seuraavan kerran näin, oli eräässä baarissa juopporemmissä ja seurusteli jonkun pubiruusun kanssa jota ei asia häirinnyt. Ihminen hakeutuu aina kaltaistensa seuraan. Tästä meni 1,5 vuotta kun oli sitten hautajaiset, siskon mukaan maksakirroosi. Ikä 49.
Ottihan se eroaminen kipeää kun mukava mies ei ollutkaan se mitä kuvittelin ja toivoin. Mutta jälkeen päin ajateltuna säästin oman elämäni.Mitä paremmin toisen tuntee, sen helpommin huomaa toisen humalatilan.
Todella tutun ihmisen humalatilan kuulee vaikka puhelimessa keskustellessa, vaikka puhe ei sammaltaisi, mutta muuten huomaa puheen painotuksesta, sanojen käytöstä, mielialasta, jne. - Anonyymi
"Oltiin miehen kanssa Roomassa. Juotiin viiniä ihan joka päivä maltillisesti. Juopottelu on sitten ihan eriasia. Jos mies ei ole edes kännissä, niin suhteessanne on ehkä jotain muuta vikaa. Kannatta ajatella asioita. Välittääkö mies sinusta aidosti? Onko rakkaus kaikonnut? Onko jokin asia siihen syyllinen? Aivan kamalinta on myrskyn lailla rämäyttää asiat toiselle, niin tällä saa sumun vaan jatkumaan."
Oikeinko ihan Roomassa asti? Wau. Jos mies on juonut 8 kaljaa päivässä eikä näytä olevan kännissä niin toleranssi on noussut, ja promilleja on kuitenkin veressä. Kamalinta on minusta se, että jollakin maailman tärkein asia on kalja, jonka jälkeen tulee vasta kaikki muu.
Joistakin rattijuopoista ei huomaa päälle päin mitenkään että on kännissä. Ollaan juotu jo kauan ettei pikkumäärät enää vaikuta käytökseen, tai siihen on jo totuttu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Oltiin miehen kanssa Roomassa. Juotiin viiniä ihan joka päivä maltillisesti. Juopottelu on sitten ihan eriasia. Jos mies ei ole edes kännissä, niin suhteessanne on ehkä jotain muuta vikaa. Kannatta ajatella asioita. Välittääkö mies sinusta aidosti? Onko rakkaus kaikonnut? Onko jokin asia siihen syyllinen? Aivan kamalinta on myrskyn lailla rämäyttää asiat toiselle, niin tällä saa sumun vaan jatkumaan."
Oikeinko ihan Roomassa asti? Wau. Jos mies on juonut 8 kaljaa päivässä eikä näytä olevan kännissä niin toleranssi on noussut, ja promilleja on kuitenkin veressä. Kamalinta on minusta se, että jollakin maailman tärkein asia on kalja, jonka jälkeen tulee vasta kaikki muu.
Joistakin rattijuopoista ei huomaa päälle päin mitenkään että on kännissä. Ollaan juotu jo kauan ettei pikkumäärät enää vaikuta käytökseen, tai siihen on jo totuttu.On aika lapsellista ja "suomalaista" puhetta. Eli ajatellaan, että se 8 olutta juodaan ihan kerralla tuossa sohvalla. Silloin toki promillet kohoaa. Se on kyllä tyypillistä monilla.
Mutta kerron tässä salaisen totuuden: Se 8 olutta päivässä voidaan juoda, myös aivan ilman humalaa. Sitä ei todella ole mikään pakko kiskoa kerralla!
- Anonyymi
Jätä se
- Anonyymi
Jätä se ja tulet huomaamaan, että se olisi pitänyt tehdä jo paljon aikaisemmin. Olisit säästynyt paljolta murheelta. Mutta tee se nyt, elämää on vielä jäljellä.
- Anonyymi
Järki hei älä jätä
- Anonyymi
Monet sanovat, että pakkaa laukkusi/nosta kytkintä. On järkevämpiäkin ratkaisuja olemassa.
- Anonyymi
Voisitko mainita niitä järkevämpiä ratkaisuja, kun kerran väität niitä olevan ?
- Anonyymi
Luulen että kaikki jotka käskevä5 pakata laukkunsa ovat tietoisia asiasta omakohtaisesti tai omaisen kohdalla . Joten tietävät mistä puhuvat.
Mitäs muita ratkaisuja on jäljellä kun ettö hön on yrittänyt puhua ongelmasta. Ja kun ei puhe anna tulosta niin ei kai siinä muita vaihtoehtoja enää voi olla , haluaa siis juoda olutta päivät päästään .
Olen nähnyt näitä tapauksia,he eivät lopeta juomista vaikka seisoisit päälläsi . Muutama kuollut alkoholi myrkytykseen muutama otettu pakko hoitoon. Kun sekoili pahasti viina psykoosissa
Ei , mies ei tule lopettamaan , vaan jatkaa sitten kun haetaan sairaalaan niin sanoo että,alkoi juomaan kun vaimo lähti , siis vielä sairaalassakin syytteli ihmistä jokasentäön laittoon ruuat hönelle joka päivää pesi hönen pyykkinsä ja kuunteli hänen juopunutta hörinäänsä .
Sanoppa mikä on se jötkevämratkaisu asiassa johon ei normaali puhe tehoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luulen että kaikki jotka käskevä5 pakata laukkunsa ovat tietoisia asiasta omakohtaisesti tai omaisen kohdalla . Joten tietävät mistä puhuvat.
Mitäs muita ratkaisuja on jäljellä kun ettö hön on yrittänyt puhua ongelmasta. Ja kun ei puhe anna tulosta niin ei kai siinä muita vaihtoehtoja enää voi olla , haluaa siis juoda olutta päivät päästään .
Olen nähnyt näitä tapauksia,he eivät lopeta juomista vaikka seisoisit päälläsi . Muutama kuollut alkoholi myrkytykseen muutama otettu pakko hoitoon. Kun sekoili pahasti viina psykoosissa
Ei , mies ei tule lopettamaan , vaan jatkaa sitten kun haetaan sairaalaan niin sanoo että,alkoi juomaan kun vaimo lähti , siis vielä sairaalassakin syytteli ihmistä jokasentäön laittoon ruuat hönelle joka päivää pesi hönen pyykkinsä ja kuunteli hänen juopunutta hörinäänsä .
Sanoppa mikä on se jötkevämratkaisu asiassa johon ei normaali puhe tehoa.Mulla oli hyvä seurustelusuhde kunnolliseen ja työteliääseen mieheen. Oppinut ja hauska ja huumorintajuinen kumppani. Ihan mahtava ihminen. Seksi oli hyvää. Hyvä työpaikka, kuten minullakin, hänen tosin kuormittavampi kuin minulla. Tehtiin kaikkea kivaa, harrastettiin, matkusteltiin yhdessä, juotiinkin kohtuullisesti, ruokajuomana ja pari drinkkiä. Tutustuttiin perheenkin kanssa ja sain hänen kauttaan hyviä ystäviä.
Hänellä oli kotona vuodesohvan sisällä valtava määrä juomia, reissumatkoilta tuliaisia. Sanoi ettei ollut vielä hommannut lukollista kaappia ja pitää piilossa ettei satunnaiset vieraat juo kalliita juomia.
Kerran tullessaan työmatkalta hän nukkui koko viikonlopun, kirjaimellisesti. Puhuimme vasta sunnuntaina. Yritin herätellä häntä ja hän vain käänsi kylkeä. Ilma oli makuuhuoneessa aivan kostea ja ikkunat huurtui. Sanoin että olen huolissani ja pyysin että hän menee lääkäriin. Hän lupasi.
Sitten alkoi käydä niin etten toisinaan saanut miestä kiinni joskus kun oltiin sovittu jostain. Oli joku selitys aina, meni täydestä. Kerran meillä ollessa hän sanoi että nukkuu olohuoneen lattialla kun selkä oli niin kipeä. Mutta huomasin että puhelimeni oli hukassa ja kävin etsimässä sitä olohuoneen sohvasta, jossa muistin viimeksi luuria käyttäneeni. Nostin tyynyjä ja näin salmiakkikossupullon.
Yhtäkkiä kaikki valkeni ja loksahti kohdalleen. Hänen maksa ja munuaiset ei toimineet enää kovin hyvin kun neste tuli ihon ja hengityksen kautta, katoamiset ja muut asiat sai selityksen, esim se että miksi hän sai omituisia päähänpistoja, esim lähteä ulos yksin etsimään uuden vuoden yönä tinakauhaa ja ämpäriä. Hän sanoi että kävi samalla lähibaarissa, jossa ämpäriasia myöhemmin järjestyisi. Tosi outoa, pidin vitsinä lähinnä. Hän ei haissut viinalle eikä vaikuttanut humalaiselta.
Kun puhuimme ja suunniteltiin tulevaisuuttamme, kerroin että en ole huolissani muusta kuin alkoholinkäytöstään että tuleeko se miten haittaamaan suhdettamme koska itse käytän satunnaisesti. Hän oli nimittäin sisarelleen kertonut että hän aikoo kosia. Tämä oli käännekohta. Niin kävi että alkoholi voitti. Hän jätti minut, ja hänet oli perheensä mukaan nähty 30 v vanhemman tunnetun deekunaisen seurassa myöhemmin. Hän menetti arvostetun työnsä kun kärysi ratista, joten pariskunta istui päivät pubissa omassa örinäköörissään. Tuosta meni vielä 2 vuotta ja hän kuoli. Silloin vasta sain tietää että hän oli jo pitempään kärsinyt terveysongelmista ja hänellä oli esim diabetes, kuten yleensä alkoholisteilla. Maksakirroosi oli ollut pitkään ja kuolinsyy munuaisten pettäminen.
Niin sääli kun kyseessä hyvä, kunnollinen ja kiltti mies, jolla olis ollut vielä vuosikymmeniä elämää. Mutta ei ottanut sitä apua vastaan mitä oli tarjolla. Miten tuohon voi kukaan vaikuttaa, että alkoholi on jollekin koko elämää ohjaava asia? Ymmärsin että oli ehkä masentunut, mutta alkoholi just aiheuttaa masennusta. Hänellä oli kova tiamiinin puute, hän sanoi kerran ja oli saanut valtavat annokset sitä. Sehän on yksi vitamiini josta on alkoholisteilla puute.
Tosi monella tämän jälkeen tapaamallani, kivalla miehellä on ollut alkoholiongelma. Nyt ei enää tarvi mennä suhteessa kovinkaan pitkälle kun itse heti tietyt merkit huomattuani lopetan tapailun ja kerron syyn. Vika ei ole miehessä vaan siinä että suhteessa on aina tärkeämpi osapuoli jonka mukaan minunkin osani määräytyy. Jos alkoholi on elämän tärkein asia, ei suhteella ole mitään tulevaisuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla oli hyvä seurustelusuhde kunnolliseen ja työteliääseen mieheen. Oppinut ja hauska ja huumorintajuinen kumppani. Ihan mahtava ihminen. Seksi oli hyvää. Hyvä työpaikka, kuten minullakin, hänen tosin kuormittavampi kuin minulla. Tehtiin kaikkea kivaa, harrastettiin, matkusteltiin yhdessä, juotiinkin kohtuullisesti, ruokajuomana ja pari drinkkiä. Tutustuttiin perheenkin kanssa ja sain hänen kauttaan hyviä ystäviä.
Hänellä oli kotona vuodesohvan sisällä valtava määrä juomia, reissumatkoilta tuliaisia. Sanoi ettei ollut vielä hommannut lukollista kaappia ja pitää piilossa ettei satunnaiset vieraat juo kalliita juomia.
Kerran tullessaan työmatkalta hän nukkui koko viikonlopun, kirjaimellisesti. Puhuimme vasta sunnuntaina. Yritin herätellä häntä ja hän vain käänsi kylkeä. Ilma oli makuuhuoneessa aivan kostea ja ikkunat huurtui. Sanoin että olen huolissani ja pyysin että hän menee lääkäriin. Hän lupasi.
Sitten alkoi käydä niin etten toisinaan saanut miestä kiinni joskus kun oltiin sovittu jostain. Oli joku selitys aina, meni täydestä. Kerran meillä ollessa hän sanoi että nukkuu olohuoneen lattialla kun selkä oli niin kipeä. Mutta huomasin että puhelimeni oli hukassa ja kävin etsimässä sitä olohuoneen sohvasta, jossa muistin viimeksi luuria käyttäneeni. Nostin tyynyjä ja näin salmiakkikossupullon.
Yhtäkkiä kaikki valkeni ja loksahti kohdalleen. Hänen maksa ja munuaiset ei toimineet enää kovin hyvin kun neste tuli ihon ja hengityksen kautta, katoamiset ja muut asiat sai selityksen, esim se että miksi hän sai omituisia päähänpistoja, esim lähteä ulos yksin etsimään uuden vuoden yönä tinakauhaa ja ämpäriä. Hän sanoi että kävi samalla lähibaarissa, jossa ämpäriasia myöhemmin järjestyisi. Tosi outoa, pidin vitsinä lähinnä. Hän ei haissut viinalle eikä vaikuttanut humalaiselta.
Kun puhuimme ja suunniteltiin tulevaisuuttamme, kerroin että en ole huolissani muusta kuin alkoholinkäytöstään että tuleeko se miten haittaamaan suhdettamme koska itse käytän satunnaisesti. Hän oli nimittäin sisarelleen kertonut että hän aikoo kosia. Tämä oli käännekohta. Niin kävi että alkoholi voitti. Hän jätti minut, ja hänet oli perheensä mukaan nähty 30 v vanhemman tunnetun deekunaisen seurassa myöhemmin. Hän menetti arvostetun työnsä kun kärysi ratista, joten pariskunta istui päivät pubissa omassa örinäköörissään. Tuosta meni vielä 2 vuotta ja hän kuoli. Silloin vasta sain tietää että hän oli jo pitempään kärsinyt terveysongelmista ja hänellä oli esim diabetes, kuten yleensä alkoholisteilla. Maksakirroosi oli ollut pitkään ja kuolinsyy munuaisten pettäminen.
Niin sääli kun kyseessä hyvä, kunnollinen ja kiltti mies, jolla olis ollut vielä vuosikymmeniä elämää. Mutta ei ottanut sitä apua vastaan mitä oli tarjolla. Miten tuohon voi kukaan vaikuttaa, että alkoholi on jollekin koko elämää ohjaava asia? Ymmärsin että oli ehkä masentunut, mutta alkoholi just aiheuttaa masennusta. Hänellä oli kova tiamiinin puute, hän sanoi kerran ja oli saanut valtavat annokset sitä. Sehän on yksi vitamiini josta on alkoholisteilla puute.
Tosi monella tämän jälkeen tapaamallani, kivalla miehellä on ollut alkoholiongelma. Nyt ei enää tarvi mennä suhteessa kovinkaan pitkälle kun itse heti tietyt merkit huomattuani lopetan tapailun ja kerron syyn. Vika ei ole miehessä vaan siinä että suhteessa on aina tärkeämpi osapuoli jonka mukaan minunkin osani määräytyy. Jos alkoholi on elämän tärkein asia, ei suhteella ole mitään tulevaisuutta." Diabetes, kuten yleensä alkoholisteilla " ?
Ei alkoholistit mitenkään erikoisesti sairasta, tai sairastu diabetekseen, ei voi sanoa, että alkoholisteilla olisi yleensä diabetes.
Mistä moinen kuvitelma ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Diabetes, kuten yleensä alkoholisteilla " ?
Ei alkoholistit mitenkään erikoisesti sairasta, tai sairastu diabetekseen, ei voi sanoa, että alkoholisteilla olisi yleensä diabetes.
Mistä moinen kuvitelma ?Jos alkoholisti menee lääkäriin oireiden takia niin taustalla löytyy useimmiten diabetes. Onhan jatkuva kaljan juominen valtava hiilihydraattikuormitus, vuoroin hyperglykemia ja hypoglykemia, joista haima ei selviä. Tähän vielä huonot ravitsemustottumukset, ravinteiden eli niiden tekijöiden puute jotka tukee aineenvaihduntaa. Tähän liikunnan puute. Ei kerkiä liikkumaan eikä syömään kun pitää juoda. Nämä on yleensä aina yhdessä. Siihen vielä geneettinen taipumus.
Mutta koska alkoholisti ei juurikaan mene lääkäriin kuin työterveyden pakottamana niin diabetesta ja alkoholismia ei todeta eikä hoideta. Hoitamaton diabetes havaitaan yleisimmin ruumiinavauksessa kun alkoholisti on kuollut sitä ennen haimatulehdukseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos alkoholisti menee lääkäriin oireiden takia niin taustalla löytyy useimmiten diabetes. Onhan jatkuva kaljan juominen valtava hiilihydraattikuormitus, vuoroin hyperglykemia ja hypoglykemia, joista haima ei selviä. Tähän vielä huonot ravitsemustottumukset, ravinteiden eli niiden tekijöiden puute jotka tukee aineenvaihduntaa. Tähän liikunnan puute. Ei kerkiä liikkumaan eikä syömään kun pitää juoda. Nämä on yleensä aina yhdessä. Siihen vielä geneettinen taipumus.
Mutta koska alkoholisti ei juurikaan mene lääkäriin kuin työterveyden pakottamana niin diabetesta ja alkoholismia ei todeta eikä hoideta. Hoitamaton diabetes havaitaan yleisimmin ruumiinavauksessa kun alkoholisti on kuollut sitä ennen haimatulehdukseen.Montako alkoholisti-diabeetikkoa tunnet ?
Itse edelleen tunnen, ja olen vuosien varrella tuntenut, aika ison määrän alkoholisteja, ja ei heistä monella kyllä mitään diabetestä ole ollut.
Tosin tuntemani alkoholistit ovat, ja ovat olleet enimmäkseen työelämän ulkopuolella, eli eivät ole työterveyshuoltoa käyttäneet. Toki muuten ihmiset joutuvat lääkärissäkin käymään.
Eikä kaikki alkoholistit kuole haimatulehdukseen. Vaikka kyllähän haimalla, haimatulehduksella on yhteys myös sokeriaineenvaihduntaan. Jos sairastaa haimatulehduksen, mahdollisesti jopa kroonista sellaista, saattaa diabetes kehittyä, ei kuitenkaan kaikille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Montako alkoholisti-diabeetikkoa tunnet ?
Itse edelleen tunnen, ja olen vuosien varrella tuntenut, aika ison määrän alkoholisteja, ja ei heistä monella kyllä mitään diabetestä ole ollut.
Tosin tuntemani alkoholistit ovat, ja ovat olleet enimmäkseen työelämän ulkopuolella, eli eivät ole työterveyshuoltoa käyttäneet. Toki muuten ihmiset joutuvat lääkärissäkin käymään.
Eikä kaikki alkoholistit kuole haimatulehdukseen. Vaikka kyllähän haimalla, haimatulehduksella on yhteys myös sokeriaineenvaihduntaan. Jos sairastaa haimatulehduksen, mahdollisesti jopa kroonista sellaista, saattaa diabetes kehittyä, ei kuitenkaan kaikille.En henkilökohtaisesti tunne kuin kaksi jotka kuolleet alkoholin takia, ja joilla D2, mutta tutkijana kylläkin törmää tähän tämän tästä. Kun jollakin todetaan diabetes, liittyy siihen myös kova alkoholinkäyttö, joka sekoittaa metabolian. (Alkoholinkäyttö hän saadaan verokokein näkyviin. ) Tai sitten se, että ruumiinavauksessa huomataan. Ei se kaikille tule mutta useimmille. Kuinka moni alkoholisti menee lääkäriin sen takia että juo liikaa, ja hänen terveydentilansa voitaisiin tutkia samalla? Päinvastoin, tätä vältetään viimeiseen asti ja joku muu tekijä vie lääkärin pakeille. Siinäkin vähätellään alkoholinkäyttöä koska sitä pidetään hävettävänä että on suurkuluttaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanoppa mikä on se jötkevämratkaisu asiassa johon ei normaali puhe tehoa."Luulen että kaikki jotka käskevä5 pakata laukkunsa ovat tietoisia asiasta omakohtaisesti tai omaisen kohdalla ."
Kyllä. Ennenpitkää pitää valita jääkö katselemaan toisen itsesääliä ja itsetuhoa vai lähteekö elämään elämää jota ei alkoholi määritä.
Ja se joka on lähtenyt, katuu sitä ettei rohjennut tehdä sitä aiemmin. Sitä ei kadu, että lähti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En henkilökohtaisesti tunne kuin kaksi jotka kuolleet alkoholin takia, ja joilla D2, mutta tutkijana kylläkin törmää tähän tämän tästä. Kun jollakin todetaan diabetes, liittyy siihen myös kova alkoholinkäyttö, joka sekoittaa metabolian. (Alkoholinkäyttö hän saadaan verokokein näkyviin. ) Tai sitten se, että ruumiinavauksessa huomataan. Ei se kaikille tule mutta useimmille. Kuinka moni alkoholisti menee lääkäriin sen takia että juo liikaa, ja hänen terveydentilansa voitaisiin tutkia samalla? Päinvastoin, tätä vältetään viimeiseen asti ja joku muu tekijä vie lääkärin pakeille. Siinäkin vähätellään alkoholinkäyttöä koska sitä pidetään hävettävänä että on suurkuluttaja.
Tunnetko myös diabeetikkoja, joilla on todettu diabetes, vaikka he eivät ole käyttäneet alkoholia kuin hyvin pieniä määriä, eli eivät ole alkoholisteja lainkaan ?
Itse tunnen myös 2-diabeetikkoja, joilla ei ole koskaan ollut ongelmia alkoholin kanssa.
Eli tuo logiikkasi, vaikka kuinka olet tutkija, ei pidä paikkaansa, etenkin kun käytät sanoja, " aina ", " liittyy " , jne.
Kaikkihan on mahdollista, mutta silloin puhutaan vain, että joillekin saattaa tulla jotain, koska kaikille ei tule.
Alkoholistitikin joutuvat käymään lääkärissä, eivät välttämättä alkoholismin takia, mutta muista syistä, ja toki he jäävät ongelmastaan " kiinni ", jos otetaan erilaisia kokeita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunnetko myös diabeetikkoja, joilla on todettu diabetes, vaikka he eivät ole käyttäneet alkoholia kuin hyvin pieniä määriä, eli eivät ole alkoholisteja lainkaan ?
Itse tunnen myös 2-diabeetikkoja, joilla ei ole koskaan ollut ongelmia alkoholin kanssa.
Eli tuo logiikkasi, vaikka kuinka olet tutkija, ei pidä paikkaansa, etenkin kun käytät sanoja, " aina ", " liittyy " , jne.
Kaikkihan on mahdollista, mutta silloin puhutaan vain, että joillekin saattaa tulla jotain, koska kaikille ei tule.
Alkoholistitikin joutuvat käymään lääkärissä, eivät välttämättä alkoholismin takia, mutta muista syistä, ja toki he jäävät ongelmastaan " kiinni ", jos otetaan erilaisia kokeita."Tunnetko myös diabeetikkoja, joilla on todettu diabetes, vaikka he eivät ole käyttäneet alkoholia kuin hyvin pieniä määriä, eli eivät ole alkoholisteja lainkaan ?"
Ei tarvitse "tuntea" jokaista henkilökohtaisesti. Nyt oli kyse siitä mitä alkoholismiin liittyy ja se on D2. Ei ollut kyse diabetestä sairastavan alkoholinkäytöstä. Älä sekoita kahta eri asiaa toisiinsa. Diabetes voi tulla ilman alkoholismiakin, mutta alkoholisteilla on useimmiten D2. Ruumiinavaukseen asti joskus diagnoosit jää. Mitäpä hyötyä siitä olisikaan ollut hoitaa diabetestä vaikka juoppo lääkäriin olis mennytkin, koska ei halua luopua alkoholista ja muuttaa tapojaan. Jos terveys olisi juopolle tärkeä, olisi juomisen jo lopettanut ennen isompia vahinkoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tunnetko myös diabeetikkoja, joilla on todettu diabetes, vaikka he eivät ole käyttäneet alkoholia kuin hyvin pieniä määriä, eli eivät ole alkoholisteja lainkaan ?"
Ei tarvitse "tuntea" jokaista henkilökohtaisesti. Nyt oli kyse siitä mitä alkoholismiin liittyy ja se on D2. Ei ollut kyse diabetestä sairastavan alkoholinkäytöstä. Älä sekoita kahta eri asiaa toisiinsa. Diabetes voi tulla ilman alkoholismiakin, mutta alkoholisteilla on useimmiten D2. Ruumiinavaukseen asti joskus diagnoosit jää. Mitäpä hyötyä siitä olisikaan ollut hoitaa diabetestä vaikka juoppo lääkäriin olis mennytkin, koska ei halua luopua alkoholista ja muuttaa tapojaan. Jos terveys olisi juopolle tärkeä, olisi juomisen jo lopettanut ennen isompia vahinkoja.Eipä siitä D2:sta sitten paljon haittaa ole useilla alkoholisteilla ollut elämänsä aikana, jos se todetaan vasta ruumiinavauksessa.
Kun puhutaan tuntemisesta, niin ei kaikkia ihmisiä elämässään tunnekaan kunnolla, monia ainoastaan tietää, eli ei ole tullut niin tutuiksi.
- Anonyymi
Tuon vielä yhden näkökulman esiin tähän.
Onko hänen juominen jatkunut sen 9 vuotta, vai alkoiko se jossain vaiheessa? Jos se alkoi myöhemmin, niin oliko jokin tekijä syy juomiseen, esim. läheisen kuolema?
Ja aika moni suomalainen mies elää täällä ihan samaan tyyliin. 8 olutta on vielä suht pientä. Vaarana on vain määrän lisääntyminen ja hänen alkoholisoituminen!- Anonyymi
"Ja aika moni suomalainen mies elää täällä ihan samaan tyyliin. 8 olutta on vielä suht pientä. "
Minimissään 8 olutta päivässä on erittäin haitallinen määrä. Siitähän tulee 56 alkoholiannosta viikossa, ja mitä ymmärsin aloittajan kertomasta, tuo on vasta minimi. Puoli lavaa olutta on 16 tölkkiä...
Sitten kun miettii, että kun juo olutta kaiket päivät, se on muusta tekemisestä ja elämästä pois. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja aika moni suomalainen mies elää täällä ihan samaan tyyliin. 8 olutta on vielä suht pientä. "
Minimissään 8 olutta päivässä on erittäin haitallinen määrä. Siitähän tulee 56 alkoholiannosta viikossa, ja mitä ymmärsin aloittajan kertomasta, tuo on vasta minimi. Puoli lavaa olutta on 16 tölkkiä...
Sitten kun miettii, että kun juo olutta kaiket päivät, se on muusta tekemisestä ja elämästä pois.Ai onko? Jos nyt ei tarkoiteta juopumista, niin mitenkähän se on pois?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten kun miettii, että kun juo olutta kaiket päivät, se on muusta tekemisestä ja elämästä pois.Normaali ( jos sellaista ylipäänsä on olemassa ) mies, joka on henkisesti kunnossa, voi hyvin, on elämäänsä ja itseensä tyytyväinen, ei juo joka päivä alkoholia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaali ( jos sellaista ylipäänsä on olemassa ) mies, joka on henkisesti kunnossa, voi hyvin, on elämäänsä ja itseensä tyytyväinen, ei juo joka päivä alkoholia.
Tämä on sinun mielipide. On jotenkin erityinen piirre, että meillä Suomessa osa ihmisistä ei voi ymmärtää alkoholin kohtuukäyttöä. Moni voi henkisesti hyvin ja elää terveenä, joka päiväisen tuopin/parin tai viinilasillisten kera. Toinen ääripää ei myöskään ymmärrä kohtuukäyttöä, vaan vetää sitä tölkkikaljaa/kossua päänsä täyteen, hölmöilee, ja pilaa elämänsä.
Joku puhui siitä 8 oluesta, niin ei se nyt useimmilla miehillä mene päähän, ellei se juuri ole tarkoitus ja ne juodaan kovaan vauhtiin kurkusta alas, niin varmaan ehkä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on sinun mielipide. On jotenkin erityinen piirre, että meillä Suomessa osa ihmisistä ei voi ymmärtää alkoholin kohtuukäyttöä. Moni voi henkisesti hyvin ja elää terveenä, joka päiväisen tuopin/parin tai viinilasillisten kera. Toinen ääripää ei myöskään ymmärrä kohtuukäyttöä, vaan vetää sitä tölkkikaljaa/kossua päänsä täyteen, hölmöilee, ja pilaa elämänsä.
Joku puhui siitä 8 oluesta, niin ei se nyt useimmilla miehillä mene päähän, ellei se juuri ole tarkoitus ja ne juodaan kovaan vauhtiin kurkusta alas, niin varmaan ehkä."Moni voi henkisesti hyvin ja elää terveenä, joka päiväisen tuopin/parin tai viinilasillisten kera."
Jos joku juo viikon aikana 56 - 84 annosta viikossa (aloittajan kertoma määrä) niin asia on aivan eri kuin viinilasi tai tuoppi päivässä, Eli 7 annosta viikossa.
Jos ottaa yhden annoksen viiniä (12cl) päivässä niin sillä voi olla jopa terveyttä ylläpitävä vaikutus, mutta jos ei tarvitse enempää, ei kyseessä ole ongelma.
Tässäkin on sukupuolella merkitystä noin suuria linjoja tutkiessa. Naisille on alkoholin käytöllä enemmän hyötyjä, varsinkin ikääntyessä: pienellä määrällä alkoholia on aivoverenkierrolle myönteinen vaikutus. Miehille lähinnä haittaa, koska ongelmajuominen on enempi miesten heiniä.
Jos määrät on suuria, ei sukupuolella ole enää väliä vaan haitat kohdistuu kumpaankin. Naisilla haitallisen määrän raja on pienempi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku puhui siitä 8 oluesta, niin ei se nyt useimmilla miehillä mene päähän, ellei se juuri ole tarkoitus ja ne juodaan kovaan vauhtiin kurkusta alas, niin varmaan ehkä.Jos pitemmän aikaa yrittää juoda sen 8 olutta joka päivä, niin kyllä se määrä ajan myötä nousee, koska ihminen alkoholisoituu tuolla menolla.
Onko se kohtuukäyttöä, jos tarvitsee joka päivä juoda olutta ?
Alkoholi on alkoholia, tulee sillä humalaan tai ei. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai onko? Jos nyt ei tarkoiteta juopumista, niin mitenkähän se on pois?
Aloittaja kirjoitti että kumppani aloittaa juomisen heti töiden jälkeen, juo koko viikonlopun.
Eipä siinä jää aikaa mihinkään muuhun. Humala estää autolla ajon ja pöhnässä jaksaa korkeintaan tuijottaa telkkaria. Aloittaja on jo sopeutunut juoppokuskiksi ja arjen ylläpitäjäksi, hoivaajaksi. Toinen hoitaa juomisen, hän itse kaiken muun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku puhui siitä 8 oluesta, niin ei se nyt useimmilla miehillä mene päähän, ellei se juuri ole tarkoitus ja ne juodaan kovaan vauhtiin kurkusta alas, niin varmaan ehkä."Joku puhui siitä 8 oluesta, niin ei se nyt useimmilla miehillä mene päähän,"
Ei mene päähän? Mihin se sitten menee? Jos on jo kova juomaan niin ehkä ei menekään jos on koko ajan humalassa ja aloittaja kertookin että voi mennä puoli lavaakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Joku puhui siitä 8 oluesta, niin ei se nyt useimmilla miehillä mene päähän,"
Ei mene päähän? Mihin se sitten menee? Jos on jo kova juomaan niin ehkä ei menekään jos on koko ajan humalassa ja aloittaja kertookin että voi mennä puoli lavaakin.Ehkä on olemassa alkoholisteja, jotka eivät tavoittele humalatilaa, en tiedä. Oikeastaan en edes usko, että sellaisia olisi.
Alkoholisti yleensä tavoittelee sitä humalaa, eihän hän taitaisi alkoholia juoda, jos alkoholista ei tulisi humalaan.
Ja mikä saa ihmisen tavoittelemaan jatkuvaa humalatilaa ? Useimmiten se, että taustalla on jotain psyykkisiä ongelmia, joita ei osaa purkaa, vaan haluaa saada ajatuksensa turrutetuiksi.
Kunnes alkoholista tulee sekä psyykkinen, että fyysinen pakkotarve, mutta siinäkään vaiheessa se psyyke ei ole kunnossa.
Jos kaikki olisivat täysin rehellisiä, kukaan ei varmaan oikeasti haluaisi olla alkoholisti, kuten ei minkään muunkaan päihteen ongelmakäyttäjä.
- Anonyymi
Jos useasti uhkailee erolla ja sitä eroa ei tapahdu , niin se uhkailu menettää merkityksensä. Mies ajattelee että siinäpähän uhkailet erolla mutta et sinä mitään eroa ota tai muuta pois. Koska hän on nähnyt jo ettei uhkailulla ole seurauksia. Puolisona jaksat toivoa ja odottaa että miehen juominen muuttuu. Jaksat päivästä toiseen uskoa siihen muutokseen. Vuosien jälkeenkin jos mikään ei ole muuttunut parempaan jaksat uskoa muutokseen. Et halua luovuttaa,koska puoliso oli tavatessa ihana ja rakastettava ja haluat että hänestä tulee vielä tuo ihminen johon rakastuit. Mutta se muutos lähtee miehestä itsestään. Jos hän ei halua muutosta niin sinulla on hyvin vähän keinoja saada hänet ymmärtämään tilanne. Hän ei halua menettää sinua ja sanoo nähtävästi kauniita asioita joita haluaa että oma mies sanoo puolisolleen. Ja silti mies jatkaa juomista. Tällä tavalla hän pitää sut pihdeissä ja jaksat uskoa muutokseen. Olet vielä nuori. Ja elämä edessä. Ymmärrän että rakastat miestäsi mutta onko teidän parisuhde sellainen jonka haluisit teillä olevan? Miehesi on päihderiippuvainen . Herää kysymys . Ennen kuin hän alkoi juomaan joka päivä niin puhuiko hän tunteistaan yms. Vai onko ollut siitä 17 vuotiaasta asti sulkeutunut? Koska luulis 9 vuodessa jo tuntevan puolisonsa jos suhteessa voidaan puhua avoimesti.
- Anonyymi
Olin aikoinaan väkivaltaisessa parisuhteessa.
Liian kauan pysyin suhteessa, mutta kun lopulta sain tarpeekseni, sanoin miehelle, että lyöpä kerran vielä, niin lähden.
Tulihan se tilanne jonkin ajan kuluttua, että taas nyrkit heilui. Pakkasin saman tien tavarani ja lähdin pois.
Oli vain tehtävä päätös, ja se olikin yksi elämäni parhaita päätöksiä. - Anonyymi
Ihan niin uhkailu on osa alkoholistin kanssa syömisestä . Mutta tavallisesti miehet menee shockiin kun vaimo vaan eräänä päivänä. Ottaa ja lähtee , että mikä tuon tuli . Mutta toivon että nainen tässä tapauksessa jättää ja lähtee , hulluajåhan se se on jos vapaa ehtoisesti jää asumaan tilanteeseen joka on todella vaikea
Mutta sitten kun on lähteny5 niin voi löytää mahdollisuuksia elämässä vaikka työ toisella paikkakunnalla. jne .
- Anonyymi
Riippuvaista tai sairasta ihmistä ei voi rakastaa terveeksi, vaikka kuinka haluaisi.
Hei,
Hyvä, että kirjoitit tänne. Kirjoittaminen ja ajatusten vaihto voi selkiyttää ajatuksia. Laitan tähän alle lisäksi infoa eri auttamistahoista, joihin voit halutessasi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä ja anonyymisti.
- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/
Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy esimerkiksi:
MIELI Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/
tai
Tukea psyykkisesti oireilevien tai sairastavien läheisille tukisuhdepalvelusta, johon voivat ottaa yhteyttä myös päihteitä käyttävien läheiset. https://tukinet.net/teemat/tukea-psyykkisesti-oireilevien-tai-sairastavien-laheisille/tukisuhteet/
Lisäksi ma ja to klo 15–21 sekä ti ja ke klo 15–19 on aikuisten kahdenkeskinen MIELI Kriisichat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa mielessä olevasta huolesta tai hankalasta elämäntilanteesta.
Tukinetissä on lisäksi monenlaisia ryhmächattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.
Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.
Keskusteluapua kriisissä on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös:
- MIELI Kriisipuhelin
Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin MIELI Kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.
Ystävällisin terveisin
MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata- Anonyymi
Kylmis sanoi, että kun iskee akuutti haimatulehdus, se saa raavaimmankin körilään itkemään kuin pikku lapsi. Kannattaa juoda kohtuudella, esim. kerran viikossa pari olutta.
- Anonyymi
8 annosta per päivä on aivan järjetön määrä. Hidas, tuskallinen kuolema.
-Kk - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
8 annosta per päivä on aivan järjetön määrä. Hidas, tuskallinen kuolema.
-Kk8 olutta, eli "mäyris" per päivä on aika pientä. Ja varsin yleistä Suomessa. Maksahan tuosta ei tykkää, mutta mitään kauheuksia ei tämä määrä aiheuta lähivuosikymmenillä. Paino voi toki nousta. On sitten toki eri asia, jos tämä mies on joku 30-40kiloinen kaveri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
8 olutta, eli "mäyris" per päivä on aika pientä. Ja varsin yleistä Suomessa. Maksahan tuosta ei tykkää, mutta mitään kauheuksia ei tämä määrä aiheuta lähivuosikymmenillä. Paino voi toki nousta. On sitten toki eri asia, jos tämä mies on joku 30-40kiloinen kaveri.
Joku voi kärsiä tuostakin määrästä jo lähivuosina, vuosikymmeninä.
Kaikkien elimistöä ja sisuskaluja ei ole tehty kestämään niin hyvin. Yksilöllistä se on, kuka kestää, kuka ei. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
8 olutta, eli "mäyris" per päivä on aika pientä. Ja varsin yleistä Suomessa. Maksahan tuosta ei tykkää, mutta mitään kauheuksia ei tämä määrä aiheuta lähivuosikymmenillä. Paino voi toki nousta. On sitten toki eri asia, jos tämä mies on joku 30-40kiloinen kaveri.
"8 olutta, eli "mäyris" per päivä on aika pientä. Ja varsin yleistä Suomessa"
Alkoholin liiallinen käyttö on varsin yleinen ongelma Suomessa. 8 olutta on ehdottomasti haitallista päivittäin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on jännä kun toisen mielestä 8 annosta on vähän ja toisen mielestä paljon.
Käypä hoidon mukaan se ylittää riskikulutuksen rajan.
Kyllä 8 x 7 on 56 . Ja juominen jokapäiväistä niin ei ole pientä enää mitenkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on jännä kun toisen mielestä 8 annosta on vähän ja toisen mielestä paljon.
Käypä hoidon mukaan se ylittää riskikulutuksen rajan.
Kyllä 8 x 7 on 56 . Ja juominen jokapäiväistä niin ei ole pientä enää mitenkään.Olen huomannut, että lääkäreillä ja hoitajillakin on eriäviä mielipiteitä siitä, mikä määrä esim. olutta on paljon ja mikä taas vähemmän.
- Anonyymi
Niin hyvää, niin nautinnollista olisi kipata päivittäin muutama ölviputeli, tapa siitä tulee.
Sitten ne mutisee terkkarinjonotus penkeiltä, miks tuo sama aina oluelle pöllyää.
# viikonloppujuoppo # - Anonyymi
Serkullani oli sama ongelma ja se johti avioeroon.
Erosta huolimatta serkkuni vaimo (ex) kävi serkkuni asunnolla siivoamassa ja huolehtimassa hänestä mutta halusi ilmeisesti suojella lapsiaan alkoholistin vaikutuksilta.
Lopulta eräänä päivänä serkkuni löytyi kuolleena ikää silloin ( 55v).
Serkkuni pikkuveli (siis serkkuni myös) kertoi ettei nyt suoraan kuollut alkoholiin mutta alkoholi vaikutti kuolemaan.- Anonyymi
Se on tapahtunut monella , siksi olisi tämän tytönkin lähdettävä,omaan elämäänsä . He eivät siis lopeta
- Anonyymi
Nuo ovat ikäviä tapauksia.
Minulla on monia tuttuja kuollut alkoholin takia jo alle viisikymppisenä, useita myös jo alle nelikymppisenä.
Harva suoraan alkoholiin kuoleekaan, jos ei tule alkoholimyrkytystä tai jotain akuuttia haima- tai maksatulehdusta, joka voi pahimmassa tapauksessa viedä hengen saman tien.
Ajan myötä elimistö alkaa pettämään pikkuhiljaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo ovat ikäviä tapauksia.
Minulla on monia tuttuja kuollut alkoholin takia jo alle viisikymppisenä, useita myös jo alle nelikymppisenä.
Harva suoraan alkoholiin kuoleekaan, jos ei tule alkoholimyrkytystä tai jotain akuuttia haima- tai maksatulehdusta, joka voi pahimmassa tapauksessa viedä hengen saman tien.
Ajan myötä elimistö alkaa pettämään pikkuhiljaa.Juuri näin.
Mulla on alkoholiin suoraan kuolleita tuttuja 63- vuotias, 39-vuotias ja 48-vuotias. Miehiä kaikki.
Lisäksi ne jotka on kuolleet rattijuopon uhrina. Lapsiakin.
- Anonyymi
Kuulostaa tutulta. Mikä tahansa homma menossa, niin kaljakori pitää olla vieressä. Minun mies joi niin paljon, että pullot olisivat riittäneet maapallon ympäri.ihmettelen vaan miten on hyvä terveys, kun koko ajan juo. Pitkä liitto takana, päätettiin erota. Kai se on geeneissä? Jos olet nuori, niin harkitse tarkkaan mitä teet.
- Anonyymi
Jos tuo määrä pysyy vakiona, niin kertomasi ei kyllä kuulosta alkoholismilta. Mutta aika väärin, jos kaljanjuonti vie teidän yhteisen ajan pois.
- Anonyymi
Se on jo alkoholismia, jos on jatkuva tarve juoda, ei riipu määrästä.
- Anonyymi
"Jos tuo määrä pysyy vakiona, niin kertomasi ei kyllä kuulosta alkoholismilta. Mutta aika väärin, jos kaljanjuonti vie teidän yhteisen ajan pois."
Kyse ei ole määrästä. Toleranssin kasvaessa myös määrät lisääntyy.
Merkitsevää on se, kuinka paljon kalja ja muut päihdyttävät aineet tai toiminnalliset riippuvuudet vie tilaa ajatuksista, ajan käytöstä, rahasta ja miten se vaikuttaa työntekoon, ihmissuhteisiin ja vapaa-aikaan. Terveydestä puhumattakaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos tuo määrä pysyy vakiona, niin kertomasi ei kyllä kuulosta alkoholismilta. Mutta aika väärin, jos kaljanjuonti vie teidän yhteisen ajan pois."
Kyse ei ole määrästä. Toleranssin kasvaessa myös määrät lisääntyy.
Merkitsevää on se, kuinka paljon kalja ja muut päihdyttävät aineet tai toiminnalliset riippuvuudet vie tilaa ajatuksista, ajan käytöstä, rahasta ja miten se vaikuttaa työntekoon, ihmissuhteisiin ja vapaa-aikaan. Terveydestä puhumattakaan.Kyllähän se vaikuttaa haitallisesti siinä vaiheessa, jos puoliso alkaa kärsimään toisen juomisesta. Ihmissuhteet ei ole muutenkaan aina helppoja, saati sitten jos toinen juo jatkuvasti. Ei hyvä.
- Anonyymi
Nämä erokommentit ovat aika ällöttäviä. Eron aika tulee, jos tunne on siihen oikea. Joku 8-10 olutta, ja 26v, ei edes juopottele, niin ei vielä ole mitään harvinaista miehellä. Tyypillistä tapajuomista. Voi loppua nuoruuteen tai jatkua vanhuuteen. On se kyllä epäterveellistä toki.
- Anonyymi
Niin ja puolison pitää seurata sivusta kun yhteinen aika menee siihen että puoliso juo. Mitä järkeä järkeä on on yhteisellä ajalla jos sitä ei vietetä yhdessä. Onko parisuhteessa todellakin niin että yheinen vapaa-aika menee siihen että puoliso katselee toisen tissuttelua? Ei tehdä asioita yhdessä. Niin mikä parushteen merkitys on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja puolison pitää seurata sivusta kun yhteinen aika menee siihen että puoliso juo. Mitä järkeä järkeä on on yhteisellä ajalla jos sitä ei vietetä yhdessä. Onko parisuhteessa todellakin niin että yheinen vapaa-aika menee siihen että puoliso katselee toisen tissuttelua? Ei tehdä asioita yhdessä. Niin mikä parushteen merkitys on?
siis mikä on parisuhteen merkitys?
- Anonyymi
Epänormaalista tuleekin oudosti normaalia perheessä jossa joku on riippuvainen alkoholista. Kaikki pyörii lopulta sen addiktion tahdissa.
Koko elämän pitää pyöriä Pyhän Alkoholin tahdissa. "Kyllähän sitä nyt mies saa juoda vaikka muut kärsii". Sehän on "normaalia"??? Jos joku kärsii juomisesta niin hälytyskellot soi. Eihän juoppo piittaa siitä jos joku häpeää ja kokee tuskaa kun kalja on aina siinä välissä. Juoppo on joko kännissä tai kuivahumalassa tai krapulassa eikä koskaan palaudu rasituksesta tai koe iloa mistään muusta kuin päihteistä. Tärkeintä on juoppo ja hänen rakkain ystävä alkoholi. Alkoholi aiheuttaa masennusta, ja masennustahan lääkitään alkoholilla.
Alkoholin käytöstä on selkeät rajat milloin se on kohtuutta, milloin suurkulutusta ja milloin alkoholismia. Audit-testi on hyvä, sillä voi mitata omaa ja läheisen juomista. Yleensä addikti ei mitään testejä tee. Koska ei myönnä että ongelmaa on.
Kaikkein rakkaudellisin teko on jättää alkoholisti yksin ja antaa hänen kantaa vastuu tai antaa jatkaa juomista. Siihen ei voi toinen vaikuttaa eikä rakastaa terveeksi. Mutta kun on ne ympärillä mahdollistajat ja hoivaajat jotka ei pääse irti siitä hoivattavasta. Sitä sanotaan läheisriippuvuudeksi.
Joka ainoa juopon kanssa elämäänsä tuhlannut ja läheisriippuvuuteensa apua saanut katuu vain ja ainoastaan sitä että miksei lähtenyt aiemmin, miksi tuhlasi elämänsä ja pilasi ehkä lastensakin elämän turhaan.
Kannattaa lukea muiden kokemuksia alkoholistin ja viinan kanssa elämään joutuneilta.
Itse pääsin eroon miesystävästä Ehyt-tukipuhelinen avulla. Mies joka on niin ihana ja älykäs ja fiksu mutta piti myös "normaalina" ottaa viikonloppuna kaljaa niin että perjantai ja lauantai meni juomisessa ja sunnuntai krapulassa. Mitään muuta ei ehtinyt. Ei ollut muuta kivaa. Keskiviikkoon mennessä alkoi tulla kuivahumala ja raivokohtaukset kun aivot joutui olemaan ilman alkoholia. Oli outoa kun lempeä mies huusi raivoissaan kun herätin hänet klo 10.00. Hän kyllä saattoi soittaa klo 4 yöllä ja pilata unet kun minulla oli työhön lähtö aamulla. Kädet täristen odotti mies perjantaita että sairaanhoitajan hommat päättyy ja pääsee "normaalin" pariin. Vuorotyö ei sopinut kun se haittaa juomista. Kun menin käymään alkuillasta niin pöydillä oli jo 14 tyhjää tölkkiä.
Tajusin yhtäkkiä vaan että ansaitsen parempaa ja muutakin vapaa-aikanani. En ole katunut. Mietin vaan että toivottavasti kenenkään henki ei ole vaarassa jos hän on humalassa töissä. - Anonyymi
" Tapajuominen " , eikös se ole jo alkoholiongelma siinä vaiheessa, jos noudattaa tuttua rutiinia, samaa tapaa päivästä toiseen ?
Jos alkoholin juomisesta tulee tapa, voidaan puhua ongelmasta.
- Anonyymi
Ei ole järkeä, eikä aitoa, jos toinen on "pöhnässä" kokoajan. Eriasia on toki, onko hän nyt tuosta määrästä vielä mitenkään päissään. Täytyisi kuitenkin olla molemmin puolin aitoa, eikä, että toinen on aina vähän ottanu päivästä toiseen.
Mutta, jos 9vuotta on oltu yhessä, ja se on parisen vuotta käyttänyt vähän enempi alkoholia, niin oletko huomannut jotain syytä alkoholin käytön lisääntymiseen, vai juoko sittenkin vaan tottumuksesta.
Aloittajalle tärkeää on huolehtia omasta hyvinvoinnistaan. Rakkaus on tärkein, mutta tärkeä kysymys on se, koetko itsesi tärkeäksi miehesi taholta. Rakastaako hän aidosti sinua, vai onko kaikki hänen taholtaan pelkkää kulissia? Olet sitä tilanteessasi varmasti kysynyt tätä häneltä? Yhteinen lapsi voisi varmasti syventää Teidän rakkautta.
Lopuksi voi tietysti kysyä, onko sittenkin aloittajan huoli hieman liioiteltua? Jos miehesi rakastaa Sinua aidosti, eikä halua sinusta eroon. Oletko itse jollain aiheuttanut miehesi juomisen( tuskin olisit tänne kirjoittanut silloin)? Voit lukea eroon kannustavia kommentteja silmät kirkkaana, mutta tiedät ehkä teidän tilanteenne paremmin itse kuin he.
Jos eroatte, mieti ensin omaa oloasi ja tulevaa elämääsi erotessa. Mieti myös hieman eron vaikutusta mieheesi, hänen elämään. Hän tuskin on ollut aivan piru kuitenkaan. Turha keljuilu, pullistelu ym. on aika ällöttävää normi ihmiseltä. Pyrkimys yhteisymmärrykseen on kyllä tärkeää. Tarkoitus olisi kuitenkin, että jokaisella menisi asiat hyvin tässä elämässä ja oikeaan suuntaan.
Toivottavasti Teidän asia kääntyy parhain päin molempien kannalta. Tämän kirjoitellut on havainnut eläessään aina viileän mielen ja järkevän harkinnan tuottavan parhaan ratkaisun asioissa! Alkoholistista juomistahan tuo selkeästi on. Jotta alkosta pääsee eroon, se edellyttää omaa halua lopettaa. Sitä ei kertomasi perusteella ole eikä hän myöskään myönnä ongelmaa olevan.
Asia on vaikeasti lähestyttävä. Mitä jos koettaisit jossain sopivassa tilanteessa hänen selvänä ollessaan ottaa ongelman esiin niin, että kertoisit vain ja ainoastaan miltä hänen juomisensa tuntuu ja näyttää s i n u n mielestäsi. Näin hänelle ei jäisi mahdollisuutta väittelyyn eikä vastaväitteisiin - kysehän olisi sinun henkilökohtaisista tuntemuksistasi. Kertoisit esimerkiksi kaunistelematta ja rehellisesti miltä hän sinusta näyttää ja kuulostaa humalassa ja miten pahalta se sinusta tuntuu. Voisit kertoa mitä olit suunnitellut tehtäväksi sellaisena viikonloppuna joka on mennyt pilalle juomisen ja krapulan takia, koko ajan pysyen vain omissa mielipiteissäsi.- Anonyymi
Ajattele itseäsi! Vaikuttaa että olet umpikujassa, mistä et ilman vaikeaa päätöstä pääse pois.
Ei tuollainen voi jatkua, muuttuu vain pahemmaksi.
Sinulla vaikuttaa olevan alemmuuskompleksi, joka vaikuttaa päätöksentekoosi, mutta älä anna sen vaikuttaa!
Olet vielä kovin nuori, ja elämä vielä edessäsi.
Hyvä ettei teillä ole lapsia vaikuttamassa päätökseesi.
Mutta ei ojasta allikkoon! Muista se!
Suomesta löytyy paljon yksinäisiä, sinut saadessaan kiitollisia, suomalaisia (!) miehiä!
Toivon sinulle hyvää elämää Ystävä hyvä! - Anonyymi
Jokaisen täytyy lopulta/aluksi ajatella itseään, sitä että oma terveys ja myös mielenterveys pysyy kunnossa. Silloin voi ajatella myös toisia ihmisiä.
- Anonyymi
Minulla on asioihin kevyt, ystävällinen sekä järjellinen ote. Vaimo ei ole aina parhaimmillaan, mutta eilen kävin kalassa, ja jotain tuli jääkaapin sisälle.
- Anonyymi
Oletko kysynyt puolisoltasi miksi hän ei halua puhua? Sanooko hän rakastavansa sinua tai osoittaako hän sinulle sitä teoilla? Puhut hänen juomisestaan mutta mitä hyvää teidän parisuhteessa on?
- Anonyymi
Alkoholisti osaa sanoa rakastavansa, hän pelkää hylätyksi tulemista.
- Anonyymi
Aina kun pääsee hyvin käyntiin raitistumiseSa, perce aloittaa väkisin sont ahomoilun ja vaatii Pirkan juomista
Asd- Anonyymi
Lähikaupastain oli pirkat loppu. Päädyin venyttämään rahareikää ja ostin A Lecoq ja fosters, tarpeelliset 10 kaljaa alkupäivään.
- Anonyymi
Lähikaupastain oli pirkat loppu. Päädyin venyttämään rahareikää ja ostin A Lecoq ja fosters, tarpeelliset 10 kaljaa alkupäivään.
- Anonyymi
- Anonyymi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika vähästä sitä on tuossa vaiheessa ylpeä itsestään....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika vähästä sitä on tuossa vaiheessa ylpeä itsestään....
Kaukana ylpeydestä. Taitaa ennemminkin harmittaa, kun on alkoholiongelma.
Pitäähän ne omat ahdistavat tunteet jollain tavalla saada pois mielestä, jos ei muuten niin esittämällä muka ylpeää. Se ei kuitenkaan henkiseen pahaan oloon auta yhtään mitään.
- Anonyymi
Tuu .mun Kaa sontiijs juomaan Pirkkaa A sd
- Anonyymi
Auto ja alkoholi eivät sovi yhteen. Tuossa on paljon muutakin mälsää.
- Anonyymi
Kun ns. tosi on edessä, ihminen pystyy irrottautumaan päihdeiden liikakäytöstä.
Kurjaahan elämä osittain on, mutta nykyään jo yli 8 miljardin ihmisen kokemaa.
yks heist. - Anonyymi
Ajatella, tarjosin ideaa soittaa ilmaiseen Ehyt- puhelimeen, päihdeongelmaisille ja heidän läheisille tarkoitettuun keskustelupuhelimeen ja se on poistettu.
Toinen ei pysty alkoholistia muuttamaan. Vain läheinen voi itselleen hahmottaa jotain eli miettiä miksi riippuu ihmisessä jonka rakkain on addiktio. Se läheinen on läheisriippuvainen, koska kokee alkoholistin kanssa eletyn epävarmuuden, hoivaamisen ja selittelyn turvalliseksi. Ehkä pelkää yksin jäämistä, koska juoppo on niin turvallinen, ja joskus se nalkuttava kumppani saa murun rakkautta kun juoppo katuu ja tuntee syyllisyyttä. Ehkä oma menneisyys kotona taustalla, ei ole saanut rakkautta niin sekin vähä mitä juopolta saa pitää kiinni juoposta vaikka 99% ajasta on häpeää ja helvettiä. Muuta suhdetta ei mahdu addiktin pullon/aineiden väliin. Juoppo luopuu kaikesta mielummin kuin pullosta. Oma lapsikaan ei merkitse siinä rinnalla mitään. Ei työ, koti, läheiset, terveys, millään ei ole väliä. Ei auta keskustelu, nalkutus,uhkailu ja kiristys eikä maanittelu. Ne toimivat vain uutena syynä juomiselle. Aina on muiden vika tai muiden käytöksessä syy kun juoppo juo. Vasta kun juoppo myöntää että vika on hänessä ja hän ei pääse omin voimin irti addiktiosta, hän voi alkaa toipua. Ongelmaa mitä ei myönnä, ei voi korjatakaan.- Anonyymi
Täällä ei saa ns mainostaa mitään auttamistahoja. Ne viestit poistetaan. Olen huomannut omalta kohdalta ettei palstoilla saa kertoa mistä ihminen voi saada apua. Ainoastaan MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata saa julkaista näitä auttamistahoja täällä. Tämäkin viesti varmaan poistetaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä ei saa ns mainostaa mitään auttamistahoja. Ne viestit poistetaan. Olen huomannut omalta kohdalta ettei palstoilla saa kertoa mistä ihminen voi saada apua. Ainoastaan MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata saa julkaista näitä auttamistahoja täällä. Tämäkin viesti varmaan poistetaan.
Ehkä näin on, itse sain niin merkittävää apua Ehyt-puhelimesta että halusin jakaa tiedon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä näin on, itse sain niin merkittävää apua Ehyt-puhelimesta että halusin jakaa tiedon.
Juu mutta ylläpito poistaa jos täällä asiallisesti haluaa neuvoa ja auttaa.
- Anonyymi
https://paihdelinkki.fi/testit-ja-laskurit/alkoholi/alkoholin-kayton-riskit-audit/
Tuossa on Käypä Hoidon sivulla testi, jolla voi testata myös toisen juomista.
Kun kalja tai muu alko saa ajatuksissa suuren osan niin että ajattelee jo valmiiksi että pääsee työn jälkeen "parille" ja juomaan ja rakentaa arkea ja varsinkin viikonloppuja juomisen ympärille eikä pidä juomiin käytettyä rahaa turhana menona, juominen häiritsee ihmissuhteita, määrittää ajankäyttöä niin alkoholista on tullut elämän tärkein asia, jota muu häiritsee.
Siinä ei toinen voi tehdä mitään, hän on aina toisarvoinen riippuvaisen elämässä. Läheinenkin jo mielessä pelkää että milloin se taas juo ja miten viikonloppu menee taas piloille. Alkoholi siis määrittää senkin elämää joka ei juo.
Jos ihminen ei pääse eroon alkoholista, niin läheisen tulee voida päästä eroon alkoholistista, jota ei voi pelastaa tai muuttaa. Vain riippuvainen itse voi ongelman ratkaista hakeutumalla hoitoon ja AA-toimintaan. Se on kova paikka mutta siitä selviää ja jokainen joka on lähtenyt suhteesta on myöhemmin ajatellut että turhaan pelkäsi elämää jossa ei ole läheisriippuvuutta ja voi vielä rakentaa terveen suhteen. Ja näkee kokemuksen kautta jo vanhat varoitusmerkit ajoissa uusissakin suhteissa. - Anonyymi
Vain 1hoitsun käypä hoito-suositukset ja asd:n narsistisen viestit sallitaan. Muu on turhaa holhousta, varsinkin viralliset tahot.
- Anonyymi
"Suurinpiirtein joka päivä juo, 8 tai enemmän, olutta."
Eli vähintään 56 annosta viikossa ....korkean ja haitallisen riskikäytön raja miehillä on 23-24 annosta viikossa.
(Lähde:päihdelinkki) - Anonyymi
Vois vielä tähän heittää, että jos se nyt juo ne oluet kuitenki aina, ja olet huolestunut alkoholista, niin eikö hän pysty vaikka vaihtaa vaikka arkena ykkösolueen, kun kuitenkin juo? Itse en kyllä pitäisi tuota 8 olutta muutenkaan kovin pahana, vai onko hän sitten kovin lihava?
- Anonyymi
Tuskin 8 kaljaa päivässä juova janoonsa sitä olutta juo. Vettäkin voi juoda.
- Anonyymi
Jos ja kun mies juo joka päivä olutta niin tuli mieleen että miten tämä joka päiväinen juominen vaikuttaa esim intiimiin kanssakäymiseen? Vai vaikuttaako mitenkään?
- Anonyymi
Ei se toki jokapäiväinen juominen automaattisesti vaikuta vielä mihinkään, ennenkin on juotu. Vaan merkittävää on se määrä, ja onko hän päissään? Viekö alkoholi kaiken huomion? Ei ole ehkä järkeä jatkaa parisuhdetta, jos juopottelu vain on toisella pääosassa. Hänen terveys voi myös kärsiä hiljalleen useiden vuosien saatossa, vaikka määrät jäisivät vain tuohon nykytasoon. Kuitenkin vielä sanon, että se Rakkaus on suurin, ja löytää kaikki keinot! Kannustan aloittanutta etsimään maltin ja harkinnan kanssa keinon parhaimman ratkaisun löytämiseen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se toki jokapäiväinen juominen automaattisesti vaikuta vielä mihinkään, ennenkin on juotu. Vaan merkittävää on se määrä, ja onko hän päissään? Viekö alkoholi kaiken huomion? Ei ole ehkä järkeä jatkaa parisuhdetta, jos juopottelu vain on toisella pääosassa. Hänen terveys voi myös kärsiä hiljalleen useiden vuosien saatossa, vaikka määrät jäisivät vain tuohon nykytasoon. Kuitenkin vielä sanon, että se Rakkaus on suurin, ja löytää kaikki keinot! Kannustan aloittanutta etsimään maltin ja harkinnan kanssa keinon parhaimman ratkaisun löytämiseen!
Niin ohan se miehen itserakkauskin rakkautta. Jos tuo miehen käytös kertoo rakkaudesta puolisoon niin minulla on ihan väärä käsitys rakkaudesta. Sinusta rakkauteen kuuluu välinpitämättömyys ja itsekkyys?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkoholi vähentää testosteronin määrää miehillä ja lisää naisilla.
Eli alkoholi miehistää naisia ja naisistaa miehiä.
Kyllä vaikuttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka rakkaus olisi kuinka suurin, toistan itseäni sanomalla, että toista ihmistä ei voi rakastaa terveeksi.
- Anonyymi
"Jos/kun yritän asiasta keskustella niin saan syytteleviä vastauksia ja marttyyrivaihe iskee päälle."
Näinhän se on. Juominen on kyllä jo vakavaa kun siitä tunnetaan syyllisyyttä siitä miten se vaikuttaa läheisiin. Eli se on itsellekin jollain lailla häpeä. Mutta kuitenkaan ei asialle halua tehdä mitään koska laittaa marttyyrivaihteen päälle. Apua kyllä saa, mutta se vaatii ensin sen tunnustamisen että juominen on ongelma itsellekin, eikä vain sille läheiselle jolta alkoholi vie kumppanin ajan. Läheinen ei sitä voi tehdä, tai asialle mitään. Monet alkaa juoda liikaa koska alkoholi rentouttaa ja vaimentaa ja lamaa hermostoa. Sitten määrät kasvaa kasvamistaan kun ei pieni määrä enää vaikuta. Ongelma syntyy kun elimistö odottaa sitä rentoutusta ja sitä lääkitsee alkoholilla. Alkoholi on hermomyrkky, ei pitäisi tätä unohtaa.
Paremmin ja terveellisemmin palautuisi esim työstressistä liikunnalla ja harrastamalla jotain. Mutta jos on jo riippuvuus päällä niin näistäkin tulee vain riippuvuuden vaihtamista toiseen. Lääkärissä saisi asian tutkimisen alulle, mutta kun se juominen aiheuttaa häpeää niin eka kynnys on se suurin hakea apua.
Ei kyllä kannata talokauppoja tehdä ettet joudu vielä taloudelliseen ahdinkoon miehesi juomisen takia. Addiktin läheinen joutuu lopulta itse vastuuseen ihan kaikesta mitä addikti jättää tekemättä. Mikäli ottaa sen huolehtijan roolin. Jos tässä vaiheessa lähdet suhteesta, pääset vähemmällä.
Mitä tulee luopumiseen suhteesta, niin sillä voi lohduttaa itseään että antaa mahdollisuuden parempaan ihmissuhteeseen kun lähtee. Sitä paitsi näin jo paljon vanhempana sinua voin kertoa, että elämä on oikeasti luopumisen opettelua. Pikku hiljaa luovutaan kaikesta. Siksi on tärkeää ettet luovu siitä tärkeimmästä, mikä sinulla on jäljellä eli oma elämä, jossa on kuitenkin vielä muuta tarjolla kuin alkoholiongelmaisesta huolehtiminen. Sellainen joka tuhlaa elämänsä addiktia hoitaessa jotenkin ajattelee, ettei "ansaitse" parempaa. Siinä on usein oma huonommuuden tunne taustalla ettei pysty irtautua. Luulee ettei koskaan saa parempaa kuin se mistä luopuu. Siksi alkoholistin läheinen tarvii ihan samanlaista apua alkoholin vaikutuspiiristä irtautumiseen kuin se joka juo.
Alkoholiongelmaisen läheinen ottaa myös marttyyrin roolin: kaikkeen tässä suhteessa on ongelmana kumppanin juominen, ja minä olen huolehtija, miksi minua ei tästä palkita tai huomioida tästä uhrautuvaisuudesta? Joskus kun alkoholistia ärsyttää tarpeeksi tämän saa jopa lyömään. Sen jälkeen voikin esitellä mustelmia ja vammoja, katsokaa kuinka minua lyödään! Säälikää minua! Kuitenkaan ei suhteesta haluta lähteä koska se palvelee omaa addiktiota: tarvetta riippua heikossa ihmisessä ja kontrolloida tätä tämän häpeän ja syyllisyyden tunteilla.
Kun tunteet on pinnalla on tietty vaikeaa, luopuminen on aina vaikeaa vaikka se mistä luovutaan on vahingollista itselle. Jopa väkivaltaisesta suhteesta. Koska viestitään ettei ansaitse muuta. Ehkä taustalla on lapsuuden kokemukset ja itsetunto-ongelmat.
Ihan jokainen, joka on saanut voiman lähteä on katunut ainostaan sitä menetettyä aikaa alkoholistin kanssa, kun suhteeseen ilmestyi se vahvin osapuoli eli addiktio. Onneksi teillä ei ole lapsia. Jos heitä olisi niin lähteminen olisi todella paljon vaikeampaa. Mutta silloinkin olisi lähdettävä lasten tähden. Hyvä että olet herännyt siihen että tarvitset apua! Te olette kaksi eri ihmistä. Sinulla on toivoa vaikkei miehellesi enää olisikaan.- Anonyymi
Alkoholisti perheessä aiheuttaa myös häpeää perheenjäsenissä.
Kuka haluaisi missään kertoa, että puoliso, tai joku muu omainen juo paljon, ongelmallisesti.
Alkoholismia yritetään usein salata kodin seinien ulkopuolella. Ulospäin on näytettävä vain hyvää kuvaa....kun menee muka niin hyvin...vaikka totuus voi olla täysin toisenlainen.
- Anonyymi
Elämänsä kanssa sinut oleva henkilö ei tarvitse alkoholia lainkaan. Ei ole tarvetta myöskään uhota raittiudella. Juhlia voi ilman alkoakin. Tällaisia miehiäkin on paljon.
- Anonyymi
"Esim. jos vaikka vklp niin pe juo töiden jälkeen itsensä humalaan ja menee nukkumaan/sammuu ja la aamuna saattaa herätä aikasin ja avaa oluen miltein samantien, sitten juo muutaman tunnin ja menee takaisin nukkumaan 10-12 aikaan ja herää illalla."
Kyllähän tuollainen saa miettimään että mitä hän pakenee juomiseen.. että pää pitää saada sekaisin niin että koko vapaa-aika kuluu tajuttomana jos ei sekaisin...- Anonyymi
Tuollaisella taktiikalla yritetään usein väistellä ikäviä tunteita. Turrutetaan ajatukset, ettei tuntuisi niin pahalta ja ahdistavalta.
Alkoholi on huono lääke psyyken hoidossa.
- Anonyymi
Eli mitään ongelmaa ei ole paitsi sinä. Älä kysele, kanna kaljaa. Joskus vain ei tee mieli puhua paskaa vaan ottaa kuppia. Lapsia ei siis ole, miksiköhän ? En minäkään tekisi käyttääjän ja nalkuttajan kanssa.
- Anonyymi
Alkoholisti on oikeasti säälittävän heikko, koska ei uskalla kohdata todellisuutta. Hän on itse suhteen pikkulapsi. Ei juoposta ole isäksi. Lapsi joutuu hävetä juovia vanhempia. Juopon lapsella on turvaton lapsuus. Ei kenenkään kannata tehdä lapsia juomarin kanssa senkään takia koska alkoholismi periytyy.
Toki näin alkoholistin lapsena isän aiheuttama häpeä ja köyhyys kun rahat meni viinaan, eikä esim lapsen tarpeisiin, sai itseni pysymään satunnaisena kohtuukäyttäjänä vaikka kaksi veljeä onkin juonut jo itsensä hautaan. - Anonyymi
Ei sulla seiso...
- Anonyymi
Voi ryypätä myös siitä syystä että et ole antanut tarpeeksi.
- Anonyymi
Niinhän se syy juomiseen sälytetään aina toiselle...... omasta itsestähän se ei millään voi johtua....
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol4811765Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3781527Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641348Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H161325- 100925
- 51879
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran19876Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?65746Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti15741Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka7732