Luin jostain talvella, että arviolta ainakin 30 % suomalaisista on reilusti ylipainoisia. Unohdin jutun, kunnes nyt pitkänä hellejaksona, ihmisten pukeutuessa vähempiin vaatteisiin, totesin että kyllä se lienee totta. Iisalmessakin.
En minä halua arvostella ketään. Ei tarvii siis sanoa, että mitä se sulle kuuluu tai jokainen kantaa omat kilonsa tai muuta vastaavaa.
Minua kiinnostaa lähinnä, miksi ihmiset ovat ylipainoisia. Vastauksia tietävät varmaan parhaiten nämä ihmiset itse.
Ylipainoisia ihmisiä tosi paljon täälläkin
26
498
Vastaukset
- Anonyymi
Samaa ihmettelee Kelan pääjohtaja Lasse Lehtonenkin: "Mikä tekee maailman terveimpinä syntyneet lapset Euroopan sairaimmiksi elämän varrella."
Pohjois-Savossa ja Iisalmessa lisäksi rasitteena huomattavasti maan keskiarvoa korkeammat mielenterveysongelmat. Lienevätkö sitten miten sidoksissa toisiinsa nämä ongelmat?- Anonyymi
Varmaan monella huono taloudellinen tilanne ettei pysty tarpeeksi ravintorikqsta ja monipuolista ravintoa ostamaan vaikka haluaisi. Lisäksi harrastukset maksaa, toki moni liikuntamuoto voi olla rajoittunutta esim, tuki-ja liikuntaelinten sairauksien tai vammojen vuoksi. Kyllähän ravinto vaikuttaa mielialaan, höttöhiilareita ym.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan monella huono taloudellinen tilanne ettei pysty tarpeeksi ravintorikqsta ja monipuolista ravintoa ostamaan vaikka haluaisi. Lisäksi harrastukset maksaa, toki moni liikuntamuoto voi olla rajoittunutta esim, tuki-ja liikuntaelinten sairauksien tai vammojen vuoksi. Kyllähän ravinto vaikuttaa mielialaan, höttöhiilareita ym.
Ja vaikka meillä on kansalla jos jonkinlaisia terveydellisiä ongelmia niin siitä huolimatta Suomen Akatemialla on varaa laittaa miljoonia rahaa aivan käsittämättömän toisarvoisiin ja kieroutuneisiin punavihreisiin tutkimuksiin, joilla suorastaan halveksutaan kansan todellisia ongelmia. Tässä muutamia:
- Intiimi manikyyri: femininisoitu työ, (itse-)hoiva ja rodullistetut kohtaamiset kynsistudioissa
- Toissijaisten metsien ja peltometsien tasapainottaminen toimeentulon haavoittuvuuden vähentämiseksi Nepalin työvoimarajoitteisilla keskikukkuloilla
- Väkivallan ja hoivan kieroutumat: hyödykeraja-alueiden ja ’vihreän elämän’ feministinen analyysi
- Julkitehdyn ulosteen politiikka kaupunkikuvassa, taiteessa ja bioetiikassa
jne.
- Anonyymi
Vaihdevuodet on tuoneet mukanaan itselle kyllä kiloja…
- Anonyymi
Vuodet eivät mitään kiloja tuo, vaan huono itsekuri ja sohvalla löhnöttäminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisten aineenvaihdunta hidastuu ikääntyessä että kyllä ne vuodet vaan oman osansa tuo myös...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miehen puhetta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisten aineenvaihdunta hidastuu ikääntyessä että kyllä ne vuodet vaan oman osansa tuo myös...
Höpöhöpö läskimooses🐽🐖
- Anonyymi
Oleskeluun ja joutenoloon kuluu niin vähän energiaa, että jokainen syö liian paljon kulutukseen verrattuna. Se on niin pieni ruokamäärä josta saa riittävän energian, että siitä ei saa edes vitamiinejä riittävästi. Vielä kun siihen yhdistää vitamiinittömän ruoan, niin silloin joutuisi turvautumaan purkkivitamiineihin. Yhtälö vaikenee vielä iän myötä huomattavasti, joten ihmiset lihoo automaattisesti, vaikka yrittäisivätkin elää terveellisesti.
- Anonyymi
Hyvin harvassa on nykyään hoikat nuoret naiset. Miehistä en tiedä kun en ole kiinnittänyt huomiota niin.
- Anonyymi
Kyllähän tämä korreloi ihan alhaiseen koulutustasoon, työttömyyteen, alhaiseen tulotasoon ja liikkumattomuuden. Pizzan ym höttoruuan helppo saatavuus, limsat, sipsit ja namit tekee tehtävänsä. Ostoskoreissa näkyy kaljaa ja siideriä runsain määrin. Nuoret naiset taapertavat ylipainoisina ja tatuoituina makkaran kuori topeissa. Puhelimen selaaminen ei kaloreita kuluta, eikä kehopositiiviset julkaisut tsemppaa jumppaan. Kauhistuttaa tulevaisuus ja perheiden elämä. Joku kampanja olisi Iisalmeen saatava painon hallintaan liittyen
- Anonyymi
Sulle voimia, tulee mieleen erään paikallisen lääkärin juttu hesarissa. Siellä on kateltu ostoskärreihin, seuraavalla kerralla vie salaa kaikki epäterveellinen pois. Luennoi noita tärkeitä asioitais. Tai mitäpä jos, keskittysit siihen omaan elämään?
- Anonyymi
Irtoripset vielä päälle!
- Anonyymi
Yli puolet suomalaisista on liian lihavia.
- Anonyymi
Jokainen olkoon oman itsensä asiantuntija.
- Anonyymi
Tukevat daamit katosivat katukuvasta helteen ajaksi..kaupassa jotkut nojaili pakaste altaaseen niin ettei siihen väliin arotuulenraiskaama heinänkorsi uskaltanut väliin ängetä.
- Anonyymi
Tapasin pitkästä aikaa vanhan ystävän. Kiloja tulee kuulema koko ajan lisää. Liikkuu vähän ja ruokalistalla usein rasvaisia tuotteita, samoin leivän päällä. Myös herkkuja, kuten suklaa, syö melko usein.
Niin että, kyllä se on usein vähäinen liikunta ja ruokavalio, mikä vaikuttaa painon muodostumiseen.
Muistan tämän ihmisen kymmeniä vuosia sitten, oli normaalipainoinen.
Kun kiloja tulee pikku hiljaa lisää, niin siihen kai jotenkin ihminen itse tottuu. Ja alistuu?- Anonyymi
What? Ootko tosissas. Semmonen ystävä. Voimia sulle, oot niin paljon parempi nyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
What? Ootko tosissas. Semmonen ystävä. Voimia sulle, oot niin paljon parempi nyt.
Miksi toivotat voimia? Se ei myöskään oikein korreloi sen kanssa kun totesit hänen olevan parempi nyt ???
- Anonyymi
Woltin tummat autoilevat pizzalähetitkään ei välitä Pelastustie-kyltistä kun pizzatilauksia asiakkaille toimittavat. Ja entäs litistääkä asiakkaat pizzalaatikot kun vievät ne kartonkikeräysastiaan, no ei todellakaan!
- Anonyymi
On sullakin harmituksen aiheet
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On sullakin harmituksen aiheet
Ei ollenkaan, hienoa että somalit saa työtä tehdä eikä lihavien tarvitse sohvalta itseään hilata ruokakauppaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollenkaan, hienoa että somalit saa työtä tehdä eikä lihavien tarvitse sohvalta itseään hilata ruokakauppaan
..ja jos ei pelastustieläiset ehdi perille pizzaesteen takia ajoissa, papparaisen on hyvä olla mullan alla.
- Anonyymi
Litistäminen on ahneitten jätefirmojen homma!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Litistäminen on ahneitten jätefirmojen homma!
Litistämättömistä kartonkipakkauksista jätefirmat tahkoavatkin rahaa, kun kartonkikeräysastioissa 40 prossaa ilmaa tyhjennyksen yhteydessä. Taloyhtiö maksaa tihentyvät tyhjennyskerrat.
- Anonyymi
Niin täälläkin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 923498
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli442877Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.742376- 612318
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512271Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1162246Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv212133Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.202087- 1151995
- 621964