Työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistaminen olisi hyvin poikkeuksellista,

Anonyymi-ap

💩💩💩💩🐈‍⬛🐈‍⬛🐈‍⬛🐄💩🐄🐈‍⬛🐈‍⬛💩♥️♥️♥️Työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistaminen olisi hyvin poikkeuksellista, sanoo oikeustieteen tohtori, Aalto-yliopiston senior fellow Timo Viherkenttä lausunnossaan.

Viherkentän mukaan tulon hankkimisesta ja säilyttämisestä aiheutuvat menot ovat normaalisti verotuksessa vähennyskelpoisia niin Suomessa kuin muissakin maissa. Hänen mukaansa on ilmeistä, että työmarkkinajärjestöstä on monenlaista hyötyä jäsenten tulon hankkimisen ja säilyttämisen kannalta.

Lausunnon on tilannut palkansaaja­keskusjärjestö Akava. Viherkenttä kuitenkin sanoo, että lausunnon näkökulma ei ole työmarkkina­poliittinen vaan se, onko jäsenmaksujen verovähennys­kelpoisuuden poistaminen perusteltua veroteorian näkökulmasta.

Hallitus pyytää parhaillaan lausuntoja esitykseen, jossa ehdotetaan ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistamista niin työntekijä- kuin työnantajapuoleltakin.

Viherkentän mukaan hallituksen esitysluonnoksessa vähennyskelpoisuuden poistamista on perusteltu vain taloudellisilla syillä, jotka eivät ole riittäviä perusteita poistaa verovähennys­oikeutta.

Hän sanoo lausunnossaan, että verovähennys­oikeuden poistamista voisi pitää verosanktiona, jotka ovat huomattavan harvinaisia. Hänen mukaansa kyseessä olisi mahdollisesti jopa ainoa verosanktio Suomen henkilöverotuksessa.

– Sikäli kuin työmarkkina­järjestöjen jäsenmaksuja pidetään tulon hankkimisesta tai säilyttämisestä aiheutuvina menoina, jollaisia ne mielestäni ainakin valtaosaltaan selvästi ovat, niiden vähennys­kelvottomuus olisi selkeä verosanktio, Viherkenttä kirjoittaa.

Verovähennysoikeuden poistamiseen liittyy myös ongelma siitä, mitä maksuja vähennys­kelvottomuus koskisi.

Hallitus esittää, että vähennyskelpoisuus poistettaisiin työmarkkina­järjestöjen jäsenmaksuilta ja sellaisten muiden järjestöjen jäsenmaksuilta, joilla sääntöjensä mukaan voi olla työmarkkina­toimintaan liittyviä tavoitteita.

Työmarkkinajärjestön käsitettä ei ole määritelty lainsäädännössä, Viherkenttä sanoo. Siksi olisi hankala määritellä, mitä järjestöjä muutos koskisi. Hänen mukaansa monet järjestöt, joilla ei ole minkäänlaista työmarkkina­toimintaa, joutuisivat oletettavasti muuttamaan sääntöjään, jotta niiden jäsenmaksut säilyisivät verovähennys­kelpoisina.

Viherkentän mukaan toisaalta voisi syntyä tilanteita, joissa työmarkkinatoiminta suljetaan pois yhdistyksen säännöistä, mutta siihen osallistutaan tavalla tai toisella sääntöjen rajamailla tai niiden vastaisesti.

2

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Haluat siis maksaa siitä, että voit lakkoilla porukassa, mutta silti siitä pitäisi saada verovähennystä?

• Anonyymi

No tietenkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3258
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      34
      2595
    3. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2238
    4. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      70
      2189
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2151
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      109
      2106
    7. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      19
      1897
    8. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      61
      1874
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      19
      1713
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      84
      1607
    Aihe