Kummallinen ratinkeskiö

Anonyymi-ap

ainakin vanhassa BMW:ssä - on käytännössä mahdotonta painaa äänimerkkiä irrottamatta kättä ratista , jotta sen kiekon saa painumaan. Peukalolla se pitäisi saada (äkkiä) painettua, kaikissa edellisissä autoissa ollut niin.

31

488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö sinulla ole kaksi kättä? Olet ilmeisesti ajellut vain todella vanhoilla autoilla?

    • Anonyymi

      Nykyautoissa on ohjaustehostimet ja ohjaaminen on helppoa ja kevyttä, ei tarvita kahta kättä vääntämään raskasta rattia.

      • Anonyymi

        Jos et käsittänyt, niin kyse ei ollut ohjauksen keveydestä, vaan räikän käytön nopeudesta jossakin tilanteessa. Peukalon alla sen pitäisi olla soppelisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et käsittänyt, niin kyse ei ollut ohjauksen keveydestä, vaan räikän käytön nopeudesta jossakin tilanteessa. Peukalon alla sen pitäisi olla soppelisti.

        Missä omituisessa asennossa pidät peukaloita. Kyllä se käsi on ihan yhtä nopea painamaan tööttiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et käsittänyt, niin kyse ei ollut ohjauksen keveydestä, vaan räikän käytön nopeudesta jossakin tilanteessa. Peukalon alla sen pitäisi olla soppelisti.

        Voin kertoa sinulle peukkupoika, ettei missään nykyautossa ole rääkkä peukalon alla tai edes ihan lähellä. Taisi olla 60-70 luvulla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä omituisessa asennossa pidät peukaloita. Kyllä se käsi on ihan yhtä nopea painamaan tööttiä.

        Uskoisin, että käytännössä kaikki pitävät peukaloitaan niinkun siinä kehän päällä .:)
        -Vai etkö Sinä niin tee?
        Chryslerissä oli helppo "peukuttaa", nopea ja kätevä painike molemmin puolin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin kertoa sinulle peukkupoika, ettei missään nykyautossa ole rääkkä peukalon alla tai edes ihan lähellä. Taisi olla 60-70 luvulla?

        Huonompaan on siis menty - puhun 90-luvun autoista. 60-70 -luvun autoissahan oli joskus sellainen tanko, joka kiertyi lähellä ratin kehää pitkän matkaa - ei huono.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskoisin, että käytännössä kaikki pitävät peukaloitaan niinkun siinä kehän päällä .:)
        -Vai etkö Sinä niin tee?
        Chryslerissä oli helppo "peukuttaa", nopea ja kätevä painike molemmin puolin.

        Meillä sivistyneissä ja uudemmissa autoissa tuolla paikalla on cruisen ja soittimen käyttönapit.
        Niitä käytetään kuitenkin useammin mitä äänimerkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä sivistyneissä ja uudemmissa autoissa tuolla paikalla on cruisen ja soittimen käyttönapit.
        Niitä käytetään kuitenkin useammin mitä äänimerkkiä.

        Kyllä niiden cruisen nappien pitäisi olla tosiaan siinä ratissa, olet ihan oikeassa!

        - vanhan E60 BMW:n cruisen viiksisysteemi on vähän hankala, ja joskus sen sekaa vilkun kanssa epähuomiossa.


    • Anonyymi

      Eipä ole vielä puolessa vuodessa etsittyä, mistä nykyisen autoni tööttiä käytetään. Ehtii sen etsiä sittenkin, jos sitä ehdottomasti tarvitsee. Tuleepahan samalla harkittua toisenkin kerran tööttäilyn tarvetta.

    • Anonyymi

      Mitäs tuosta.
      Minulla on kojelaudassa palautuva vipukytkin töötille.

      • Anonyymi

        Hienompi homma!


    • Anonyymi

      Töötistä en tiedä, mutta:

      Niissä ratin "puolissa" on kyllä turhia radion volyyminsäätö-nappeja, koska sitä nuppia on helppo vääntää ihan läheltä kojetaulussa - ei tarvi katsetta irrottaa. (E60).

      Niitä ratin puolan nappeja ei voi käyttää esim. vakkarin +/- -nopeussäätöön, kuten monissa autoissa. Silloin olisivat mielekkäitä.

      • Anonyymi

        Hyvin soittimen napit toimii ja on helppo käyttää ratista ja uudemmissa autoissa näyttökin on halutessaan suoraan edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin soittimen napit toimii ja on helppo käyttää ratista ja uudemmissa autoissa näyttökin on halutessaan suoraan edessä.

        En minä ainakaan niitä nappeja tarvitse, kun se nappula on heti lähellä kojetaulussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä ainakaan niitä nappeja tarvitse, kun se nappula on heti lähellä kojetaulussa.

        Enemmän noita cruisen ja soittimen nappeja käytetään kuin töötin.
        Moni pitää molemmat kädet mielellään ratissa ja silloin noita näppäimiä on turvallinen käyttää.
        Itse ajan yhdellä kädellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä ainakaan niitä nappeja tarvitse, kun se nappula on heti lähellä kojetaulussa.

        Ratissa ne kuuluu olla jos sen takia ettei tarvitse vilkuilla sivuun ja irrottaa turhaan otetta ratista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän noita cruisen ja soittimen nappeja käytetään kuin töötin.
        Moni pitää molemmat kädet mielellään ratissa ja silloin noita näppäimiä on turvallinen käyttää.
        Itse ajan yhdellä kädellä.

        Onko siinä toisessa jotain vikaa?


      • Anonyymi

        Varsinkin kun se on oikealla, seon turha, Jaguarissa radion säätönapit on ratissa vasemmalla puolella. Kätevää kun ei tarvii kättä nostaa radiota säädellessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratissa ne kuuluu olla jos sen takia ettei tarvitse vilkuilla sivuun ja irrottaa turhaan otetta ratista.

        Aika noivelo pitää olla, joka ei osaa vaistomaisesti autonsa radion volyymia kojetaulusta kädellään säätää, ilman katseen irrotusta. Puhun nyt tuosta E60:sta.

        Eiköhän siihen jopa toinen raaja jää rattia ohjaamaan, jos oikealla vääntää nuppia. :D
        Ellei ole yksikätinen.


    • Anonyymi

      Hauska avaus. Kuinka usein käytät äänimerkkiä? Muista ettei sitä saa käyttää tervehtimiseen tai mihinkään turhaan.

    • Anonyymi

      Ehkä taannoisessa C5:ssa olisi ollut mieleisesi ratti. Siinä keskiö nappeineen pysyi aina samassa asennossa, vaikka pyörittelisit rattia miten tahansa. Minusta se oli hyvin käytänöllistä, kun siihen tottui.

      • Anonyymi

        Citikassa oli niitä omaperäisiä, hyviä oivalluksia. 607 Pösössä oli paljon samoja osia mutta ei tuota innovaatiota.


      • Anonyymi

        Eipä tavallisen auton rattinappuloita osaa käyttää, kuin ratti suorassa. Rattia pyöritellessä oikeaan nappiin osuminen on aika mahdotonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tavallisen auton rattinappuloita osaa käyttää, kuin ratti suorassa. Rattia pyöritellessä oikeaan nappiin osuminen on aika mahdotonta.

        Totta tuokin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tavallisen auton rattinappuloita osaa käyttää, kuin ratti suorassa. Rattia pyöritellessä oikeaan nappiin osuminen on aika mahdotonta.

        Ei niitä kojetaulunkaan nappeja käytetä ja rattia vemputtaa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ai se oli tööttirengas sen oikea nimitys :) - itse sanoin tuossa ylempänä "tangoksi", joka kiertyi ratin kehän vieressä
        - juuri tuota tarkoitin, mistä mainitsit - hyvä homma.


    • Anonyymi

      Minulla ei ole koskaan ollut vanhaa BMW-merkkistä autoa, enkä tiedä mikä osa on "ratinkeskiö". Omistamissani autoissa on kyllä ollut ohjauspyörä ja äänimerkki joiden käyttäminen on ollut vaivatonta.

    • Anonyymi

      Mikä olisi sellainen kiireellinen töötin käyttötarve johon keskiön käyttö on liian hidasta? Itse en ole tainnut nykyisestä autosta edes kokeilla toimiiko se töötti vaikka on jo yli 2 vuotta ollut.

    • Anonyymi

      Noita oli tosiaan yleisesti 50-60 luvulla, ilmeisesti silloin kun autoissa ei ollut kunnollista ohjausta ja ohjaustehostinta ja torvea soitettiin ties minkä takia usein ja käsiä ei voinut irrottaa ratista.
      Olihan aika hauska avaus ja nostalginen näkemys, hihii!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      72
      8925
    2. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      154
      5594
    3. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      128
      5050
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      17
      3900
    5. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      85
      3480
    6. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      53
      3379
    7. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      40
      2731
    8. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2701
    9. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      55
      2667
    10. Kenenkä halli se on tulessa nelostiellä

      11 yksikköä paikalla
      Pyhäjärvi
      24
      1747
    Aihe