Kummallinen ratinkeskiö

Anonyymi-ap

ainakin vanhassa BMW:ssä - on käytännössä mahdotonta painaa äänimerkkiä irrottamatta kättä ratista , jotta sen kiekon saa painumaan. Peukalolla se pitäisi saada (äkkiä) painettua, kaikissa edellisissä autoissa ollut niin.

31

429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö sinulla ole kaksi kättä? Olet ilmeisesti ajellut vain todella vanhoilla autoilla?

    • Anonyymi

      Nykyautoissa on ohjaustehostimet ja ohjaaminen on helppoa ja kevyttä, ei tarvita kahta kättä vääntämään raskasta rattia.

      • Anonyymi

        Jos et käsittänyt, niin kyse ei ollut ohjauksen keveydestä, vaan räikän käytön nopeudesta jossakin tilanteessa. Peukalon alla sen pitäisi olla soppelisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et käsittänyt, niin kyse ei ollut ohjauksen keveydestä, vaan räikän käytön nopeudesta jossakin tilanteessa. Peukalon alla sen pitäisi olla soppelisti.

        Missä omituisessa asennossa pidät peukaloita. Kyllä se käsi on ihan yhtä nopea painamaan tööttiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et käsittänyt, niin kyse ei ollut ohjauksen keveydestä, vaan räikän käytön nopeudesta jossakin tilanteessa. Peukalon alla sen pitäisi olla soppelisti.

        Voin kertoa sinulle peukkupoika, ettei missään nykyautossa ole rääkkä peukalon alla tai edes ihan lähellä. Taisi olla 60-70 luvulla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä omituisessa asennossa pidät peukaloita. Kyllä se käsi on ihan yhtä nopea painamaan tööttiä.

        Uskoisin, että käytännössä kaikki pitävät peukaloitaan niinkun siinä kehän päällä .:)
        -Vai etkö Sinä niin tee?
        Chryslerissä oli helppo "peukuttaa", nopea ja kätevä painike molemmin puolin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin kertoa sinulle peukkupoika, ettei missään nykyautossa ole rääkkä peukalon alla tai edes ihan lähellä. Taisi olla 60-70 luvulla?

        Huonompaan on siis menty - puhun 90-luvun autoista. 60-70 -luvun autoissahan oli joskus sellainen tanko, joka kiertyi lähellä ratin kehää pitkän matkaa - ei huono.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskoisin, että käytännössä kaikki pitävät peukaloitaan niinkun siinä kehän päällä .:)
        -Vai etkö Sinä niin tee?
        Chryslerissä oli helppo "peukuttaa", nopea ja kätevä painike molemmin puolin.

        Meillä sivistyneissä ja uudemmissa autoissa tuolla paikalla on cruisen ja soittimen käyttönapit.
        Niitä käytetään kuitenkin useammin mitä äänimerkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä sivistyneissä ja uudemmissa autoissa tuolla paikalla on cruisen ja soittimen käyttönapit.
        Niitä käytetään kuitenkin useammin mitä äänimerkkiä.

        Kyllä niiden cruisen nappien pitäisi olla tosiaan siinä ratissa, olet ihan oikeassa!

        - vanhan E60 BMW:n cruisen viiksisysteemi on vähän hankala, ja joskus sen sekaa vilkun kanssa epähuomiossa.


    • Anonyymi

      Eipä ole vielä puolessa vuodessa etsittyä, mistä nykyisen autoni tööttiä käytetään. Ehtii sen etsiä sittenkin, jos sitä ehdottomasti tarvitsee. Tuleepahan samalla harkittua toisenkin kerran tööttäilyn tarvetta.

    • Anonyymi

      Mitäs tuosta.
      Minulla on kojelaudassa palautuva vipukytkin töötille.

      • Anonyymi

        Hienompi homma!


    • Anonyymi

      Töötistä en tiedä, mutta:

      Niissä ratin "puolissa" on kyllä turhia radion volyyminsäätö-nappeja, koska sitä nuppia on helppo vääntää ihan läheltä kojetaulussa - ei tarvi katsetta irrottaa. (E60).

      Niitä ratin puolan nappeja ei voi käyttää esim. vakkarin +/- -nopeussäätöön, kuten monissa autoissa. Silloin olisivat mielekkäitä.

      • Anonyymi

        Hyvin soittimen napit toimii ja on helppo käyttää ratista ja uudemmissa autoissa näyttökin on halutessaan suoraan edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin soittimen napit toimii ja on helppo käyttää ratista ja uudemmissa autoissa näyttökin on halutessaan suoraan edessä.

        En minä ainakaan niitä nappeja tarvitse, kun se nappula on heti lähellä kojetaulussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä ainakaan niitä nappeja tarvitse, kun se nappula on heti lähellä kojetaulussa.

        Enemmän noita cruisen ja soittimen nappeja käytetään kuin töötin.
        Moni pitää molemmat kädet mielellään ratissa ja silloin noita näppäimiä on turvallinen käyttää.
        Itse ajan yhdellä kädellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä ainakaan niitä nappeja tarvitse, kun se nappula on heti lähellä kojetaulussa.

        Ratissa ne kuuluu olla jos sen takia ettei tarvitse vilkuilla sivuun ja irrottaa turhaan otetta ratista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän noita cruisen ja soittimen nappeja käytetään kuin töötin.
        Moni pitää molemmat kädet mielellään ratissa ja silloin noita näppäimiä on turvallinen käyttää.
        Itse ajan yhdellä kädellä.

        Onko siinä toisessa jotain vikaa?


      • Anonyymi

        Varsinkin kun se on oikealla, seon turha, Jaguarissa radion säätönapit on ratissa vasemmalla puolella. Kätevää kun ei tarvii kättä nostaa radiota säädellessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratissa ne kuuluu olla jos sen takia ettei tarvitse vilkuilla sivuun ja irrottaa turhaan otetta ratista.

        Aika noivelo pitää olla, joka ei osaa vaistomaisesti autonsa radion volyymia kojetaulusta kädellään säätää, ilman katseen irrotusta. Puhun nyt tuosta E60:sta.

        Eiköhän siihen jopa toinen raaja jää rattia ohjaamaan, jos oikealla vääntää nuppia. :D
        Ellei ole yksikätinen.


    • Anonyymi

      Hauska avaus. Kuinka usein käytät äänimerkkiä? Muista ettei sitä saa käyttää tervehtimiseen tai mihinkään turhaan.

    • Anonyymi

      Ehkä taannoisessa C5:ssa olisi ollut mieleisesi ratti. Siinä keskiö nappeineen pysyi aina samassa asennossa, vaikka pyörittelisit rattia miten tahansa. Minusta se oli hyvin käytänöllistä, kun siihen tottui.

      • Anonyymi

        Citikassa oli niitä omaperäisiä, hyviä oivalluksia. 607 Pösössä oli paljon samoja osia mutta ei tuota innovaatiota.


      • Anonyymi

        Eipä tavallisen auton rattinappuloita osaa käyttää, kuin ratti suorassa. Rattia pyöritellessä oikeaan nappiin osuminen on aika mahdotonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tavallisen auton rattinappuloita osaa käyttää, kuin ratti suorassa. Rattia pyöritellessä oikeaan nappiin osuminen on aika mahdotonta.

        Totta tuokin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tavallisen auton rattinappuloita osaa käyttää, kuin ratti suorassa. Rattia pyöritellessä oikeaan nappiin osuminen on aika mahdotonta.

        Ei niitä kojetaulunkaan nappeja käytetä ja rattia vemputtaa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ai se oli tööttirengas sen oikea nimitys :) - itse sanoin tuossa ylempänä "tangoksi", joka kiertyi ratin kehän vieressä
        - juuri tuota tarkoitin, mistä mainitsit - hyvä homma.


    • Anonyymi

      Minulla ei ole koskaan ollut vanhaa BMW-merkkistä autoa, enkä tiedä mikä osa on "ratinkeskiö". Omistamissani autoissa on kyllä ollut ohjauspyörä ja äänimerkki joiden käyttäminen on ollut vaivatonta.

    • Anonyymi

      Mikä olisi sellainen kiireellinen töötin käyttötarve johon keskiön käyttö on liian hidasta? Itse en ole tainnut nykyisestä autosta edes kokeilla toimiiko se töötti vaikka on jo yli 2 vuotta ollut.

    • Anonyymi

      Noita oli tosiaan yleisesti 50-60 luvulla, ilmeisesti silloin kun autoissa ei ollut kunnollista ohjausta ja ohjaustehostinta ja torvea soitettiin ties minkä takia usein ja käsiä ei voinut irrottaa ratista.
      Olihan aika hauska avaus ja nostalginen näkemys, hihii!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      41
      5246
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      73
      3152
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      18
      3008
    4. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      143
      2881
    5. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      38
      1701
    6. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1623
    7. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      91
      1605
    8. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      23
      1348
    9. Kaikki ovat syntisiä!!!

      Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      427
      1323
    10. Persut palkkaavat verorahoilla

      avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      250
      1212
    Aihe