Hylätyt ihmiset

Anonyymi-ap

Lainattu teksti viikonlopun merkeissä-kesää ja tätä vuotta on jäljellä.
Pistää miettimään.

"Hylättyjen ihmisten maa (Klaus Rahikainen)
Nuoruudessani Helsingissä oli paljon pultsareita eli rappioalkoholisteja. He asuivat joko itse kyhäämissään kojuissa kaupungin laitamien pusikoissa tai kuten kuvan äijät erilaisten ilmanvaihtolaitteiden tarjoamassa vähäisessä suojassa ja lämmössä, ja joivat itseään hengiltä. He olivat maansa hylkäämiä, yhteiskuntansa pohjasakkaa. He eivät olleet kunnon kansalaisia.
Useimmat pultsarit olivat sotaveteraaneja, jotka sodan kauhut olivat suistaneet raiteiltaan eivätkä he juuri koskaan löytäneet tietä takaisin kunnon ihmiseksi ja kansalaiseksi. He olivat antaneet elämänsä maalleen rintamalla eikä heillä kehäraakkeina ollut enää mitään käyttöä, saivatkin juoda itsensä hengiltä. Heitä ei enää tarvittu.
Pultsarit olivat kuin varjoja yhteiskunnan laitamilla, kuin häpeätahra, jonka ihmiset mieluummin ohittivat ja unohtivat kuin katsoivat suoraan heidän sumentuneisiin silmiinsä. Kävin junalla koulussa Helsingin keskustassa ja kävelin mennen tullen läpi asematunnelin, jossa oli aina joku pultsari kerjäämässä lanttia päästäkseen bussilla kotiin eli voidakseen ostaa lisää korviketta eli pulituuria tai T-spriitä.
Minusta tuntui, että pultsarit aistivat hyväntahtoisuuteni ja niinpä melkein joka kerta kävellessäni asematunnelissa, joku tuli pummaamaan minulta rahaa. Eräänä päivänä sain siitä tarpeekseni ja jostain syystä ymmärsin tehdä mielessäni vakaan päätöksen, että pultsarit eivät enää tule minulta pummaamaan. Minä muutin oman mieleni tilaa ja se toimi, sillä sen jälkeen sain olla rauhassa.
Pultsarit eivät enää vaivanneet minua, mutta tänään he tulivat takaisin, kun ymmärsin, että he joivat siksi, että heidät oli hylätty, unohdettu ja tuomittu kadotukseen. Hylkäämisen ankara ja kivulloinen kokemus oli se, joka laukaisi heidän halunsa etsiä unohdusta pullosta, merenrannoilta ja pusikoista. Eivätkä pultsarit olleet ainoita suomalaisia, jotka ovat saaneet kokea tuon hylkäämisen. He olivat ääritapauksia, joita halveksien muut yhtä lailla hylkäämisen raskauttamat saattoivat kuvitella voivansa hyvin. Pultsarit näyttivät sen, minkä muut yhtä lailla hylätyt pystyivät vielä peittämään. He voivat pahoin.
Minäkin olen ihan näihin päiviin saakka pystynyt piilottamaan ja viinin juomisella pehmittämään sen syvän hylkäämisen kokemuksen, jota olen kantanut lapsuuteni ensi hetkistä alkaen. Minun rakkaat vanhempani, jotka itsekin kantoivat tuota suomalaisille niin tyypillistä hylkäämisen kokemusta eivät kaikesta hyvästä tahdostaan huolimatta voineet muuta kuin välittää sen minulle, aivan niin kuin minä olen tiedostamattani välittänyt tuon saman kauhistuttavan kokemuksen omille lapsilleni. Hylkääminen periytyy.
Ja Suomi on hylättyjen ihmisten kansakunta. Vain hetki sitten olimme kovan työn ja henkiinjäämistaistelun leimaama syrjäinen ja metsäläisten asuttama kansakunta. Elämä oli kovaa, eikä leipä lähtenyt helpolla. Työtä työtä työtä tehdään, jotta leipää syödään...lauloi M.A. Numminenkin. Ihmisen oli ansaittava rahansa ja rakkautensakin, tehtävä kaikkensa tullakseen vanhempiensa, opettajiensa ja yhteiskuntansa hyväksymäksi. Ihmisen oli oltava kova, sillä heikot sortuu elonteillä, jätkä sen kun porskuttaa.
Ne jotka eivät pärjänneet, hylättiin. He saivat pärjätä omillaan. Heikkoja vastaan peilaten kovat jätkät ja vahvat naiset olivat kunnon kansalaisia, jotka pärjäsivät ja joita kunnioitettiin. Mutta hekin kantoivat samaa hylkäämisen kokemusta, mikä sai heidät kilpailemaan aina vain kovemmin yhteiskunnan erilaisilla kilpailukentillä. He taistelivat verisesti paikasta auringossa eli toisten hyväksyvässä katseesta niin yhteiskunnan hierarkioissa kuin sodankin totisilla rintamilla. He tekivät kaikkensa, jotta eivät joutuisi tuntemaan sielunsa syvyyksiin kätkemäänsä syvää hylkäämisen kokemusta. He juoksivat karkuun itseään, omia pelottavia tunteitaan.
Minun sieluani jäytänyt hylkäämisen kokemus nousi pintaan tunnettavaksi, vasta kun kaikki muut kepeämmät pettymykset oli katsottu, kohdattu ja vapautettu. Se nousi esiin, kun olin saanut tuntea aivan ylimaallisen suuren hyväksymisen kokemuksen, sen että joku näki minut ihan kaikkineen ja kokonaan. Vasta tuon sieluni auki räjäyttäneen kokemuksen jälkeen uskalsin ja pystyin ottamaan vastaan tuon kaikkein syvimmän pettymyksen eli hylkäämisen kokemuksen, ja päästämään siitä irti. Kiitos, kun nousit vihdoin esiin! Kiitos, kun sain vapauttaa sinut mieleni vankilasta, jossa olet niin kauan joutunut lymyämään! Mitähän tästä vielä seuraa?"

3

174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

onko sul paha olla

• Anonyymi

Hylkäämistä ei kylläkään niin monella alkoholistilla ole tapahtunut oikeasti, mutta kuvitelmissaan voi ollatoki sitä.Kiireiset vanhemmat eivät ehkä ole niin paljon antanut huomiota mitä pieni ihmistaimi olisi tarvinnut?.Onhan joku voinut saada jotakin pettymyksiä liittyen niihin lähi-ihmisiin toki myös,mutta oikeasti ihmisen vain pitää.hieman kovettua pettymyksiä ja muita vastoinkäymisiä varten.Se kuuluu kasvamiseen ja aikuistumiseen ja jostain syystä alkoholisti ei oikein ole tainnut aikuistua.Alkoholisti tunkee juomisensa syyn milloin minkä ulkopuolisen syyn syyksi,vaikka syy yleensä on kuitenkin se että alkoholisti ei halua käydä läpi omia aitoja tunteitaan eri tapahtumista johtuvia..vaan ne on helpompi hukuttaa alkoholin alle..Että joku omien tunteidensa ja niistä johtuvien tunnelmien läpikäyminen voisi hyvinkin lopettaa alkoholismin..Tosiasioista puhuminen ja tosiasioiden kohtaaminen vapauttaa ihmistä ja ihan ilman alkoholia pärjää vaikka olisi välillä.paha mielikin jostain asiasta..Kyllä selvänä voi välillä murjottaa esim., ei se ole mikään pakko olla koko ajan jurrissa ja siitä.johtuvassa hyvänmielisyyden ikiansassa.. Ajan myötä alkoholistista tulee ärtyisä,pienistä.asioista ärsyyntyvä ja pahantuulinen pysyvämmin vaikka alkoholisti alussa juomista hakee kaikkea noita vastaan olevia fiiliksiä ..Luonne muuttuu kuitenkin pitkäaikaisesta juomisesta negatiiviseksi ja arvaamattomammaksi..Mikään hylätyksi tuleminen on kuitenkin harvinaista kuitennin oikeasti ennenkuin alkoholisti yleensä on muuttuneen luonteen takia karkotttanut yleensä ihmiset ympäriltään..Totuuksia on tietenkin erilaisia kuiten paljon olemassa maailmassa että onhan se mahdollista tarina eripäinkin,mutta useimmiten alkoholisti itse saa aikaan esim.tylyillä sanoillaan ja esim.arvamattomalla käyttäytymisellään ja joskus myös muuttuneella habituksellaankin; että lähimmäisten on pakko hylätä alkoholisti suojellakseen itseään..Kummallisesti kuitenkin alkoholisti usein tosiaan tuntee itsensä tulleen hylätyksi,vaikka asia on niin päin että hän on hylännyt alkoholin käyttönsä takia lähimmäisensä..

• Anonyymi

Aloituksen lainattu teksti oli monessa mielessä kuvaus meistä kaikista, kuinka suhtaudumme "heihin huuruisiin"?
        Pohdituttaa, ei niinkään että itsellä olisi ongelma tai paha olo. Asennoituuko sitä koleasti kun kohtaa hyljätyn, eli kuinka ihmisenä itse katson sortuvaa?
        Kun Ihminen hylkää itsensä, hän ei edes tiedosta hylkäävänsä samalla läheisensä.
        Päihteiden sekakäyttö on räjähtänyt käsiin nuorison keskuudessa, nuorten aikuisten , jopa lapsiperheiden keskuudessa.
        Vanhemmat (sodat kokeneet) sukupolvet ovat jo juoneet ongelmansa aameneen.
        Periytyykö päihdeongelma?
        Periytyykö sekakäyttö?
        Kyllä se siltä vaikuttaa, on se verran kuvailtuna tietoinen alkoholi-isien poikien ja tyttärien käyttäytymisestä yhteisössä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      176
      22339
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      76
      9554
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      34
      7539
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      83
      6362
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      185
      6024
    6. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      44
      5031
    7. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      108
      4666
    8. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      101
      4416
    9. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      92
      2131
    10. Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa

Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k
      Maailman menoa
      82
      1409
    Aihe