Juuri näin Sanna. Ensi voidaan aloittaa sillä että leikataan valtion kassaan kaikki yli 4000€/kk menevät eläkkeet. Eli tästä lähtien ei ole yli 4000€/kk eläkettä kellään. Tämä varmaan sopii hyvin Sannalle, jonka tulevaa eläkettä tämä tuskin koskee, vai? 80% kansasta hyväksyy tämän.
Suomen Pankin ekonomisti Sanna Kurronen on myös ollut valmis leikkaamaan maksussa olevia eläkkeitä
9
89
Vastaukset
- Anonyymi
On kyllä nykyisin outoa nämä vaatimukset, että leikata pitäisi palkansaajien omia ja itse omilla ansioillaan kerrytettyä työeläkkeitä.
Aletaanko seuraavaksi vaatimaan myös muita ihmisten säästämiä ja sijoittajia rahoja leikkaamaan?
Ja mikä hassuinta, nuo työeläkkeiden leikkaukset vähentäisivät välittömästi yhteiskunnan verotuloja eli mitään valtiotalouden säästöjä ei syntyisi, vaan päinvastoin.
Mikä siis onkaan se perimmäinen syy noille leikkausvaatimuksille? Nyt en kyllä mitään järkevää syytä keksi. Kateutta ja toisten säästöjen perään kuolaamista ja sen semmoisia syitä voi kuvitella, mutta ei kai nyt sellaiset syyt voi olla ohjaamassa valtion politiikkaa? Eihän?
Ja kun tiedossa vielä on, että kertynyt eläkepääomaoikeus on vielä perustuslain omaisuuden suojan piirissä, jolloin siihen puuttuminen vaatii perustuslain mukaisen menettelyn eduskunnassa. - AnonyymiUUSI
Meillä on liikaa eläkeläisiä...versus työssä käyviä. Mietinnän paikka olisi tehdä vähennys pariskuntien eläkkeisiin koska heitä on kaksi ihmistä nauttimassa eläkerahoista verrattuna yhden ihmisen talousmenoihin. Edes 5 % kahden ihmisen talouteen ei ole paljon, kun verotus tasaa hiukan.
- AnonyymiUUSI
Joku tuollainenhan Suomessa olikin verotuksen osalta aiemmin. Sitä kutsuttiin yhteisverotukseksi. Eli perheen tulot laskettiin yhteen veroperusteeksi, josta vero laskettiin. Veroprogressio sitten hoiteli verokorotuksen.
Siitä luovuttiin joskus 90-luvun alkupuolella sikäli, kun muistan…
Verotushan onkin oikeastaan ainoa käytettävissä oleva keino pienentää maksussa olevia eläkkeitä siten, että yhteiskunta saisi siitä jotain taloudellista hyötyä.
Ja jo nyt on olemassa nk raippavero, ylimääräinen vero, jota peritään isommista eläkkeistä.
Edelleen on hyvä muistaa, ettei työeläkkeitä makseta valtion veroilla eikä niitä maksa valtio. Työeläkkeet maksaa yksityissektorilla toimivat työeläkevakuutusyhtiöt. Työeläkkeistä peritään ’normaalit’ ansiotuloverot.
Ongelma on, että työvoima supistuu yhä kiihtyvää vauhtia syntyvyyden romahduksen vuoksi ja kun työperäinen maahanmuuttokaan , joka on käytännössä ainoa keino, muuttaa tilannetta paremmaksi, näytä olevan suosiossa.
Tämä ongelma pahenee ja nyt työssäolevat sukupolvet kohtaavat sen aikanaan ihan tosissaan. Nykyeläkeläiset ’ehtivät’ alta pois. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Joku tuollainenhan Suomessa olikin verotuksen osalta aiemmin. Sitä kutsuttiin yhteisverotukseksi. Eli perheen tulot laskettiin yhteen veroperusteeksi, josta vero laskettiin. Veroprogressio sitten hoiteli verokorotuksen.
Siitä luovuttiin joskus 90-luvun alkupuolella sikäli, kun muistan…
Verotushan onkin oikeastaan ainoa käytettävissä oleva keino pienentää maksussa olevia eläkkeitä siten, että yhteiskunta saisi siitä jotain taloudellista hyötyä.
Ja jo nyt on olemassa nk raippavero, ylimääräinen vero, jota peritään isommista eläkkeistä.
Edelleen on hyvä muistaa, ettei työeläkkeitä makseta valtion veroilla eikä niitä maksa valtio. Työeläkkeet maksaa yksityissektorilla toimivat työeläkevakuutusyhtiöt. Työeläkkeistä peritään ’normaalit’ ansiotuloverot.
Ongelma on, että työvoima supistuu yhä kiihtyvää vauhtia syntyvyyden romahduksen vuoksi ja kun työperäinen maahanmuuttokaan , joka on käytännössä ainoa keino, muuttaa tilannetta paremmaksi, näytä olevan suosiossa.
Tämä ongelma pahenee ja nyt työssäolevat sukupolvet kohtaavat sen aikanaan ihan tosissaan. Nykyeläkeläiset ’ehtivät’ alta pois.Helpotusta on tiedossa, kun nk suuret ikäluokat poistuvat työeläkejärjestelmästä. Nuorin suuriin ikäluokkiin kuuluva ikäluokka on nyt 75-vuotiaita.
Tuota ’hyötyä’ syö tietysti syntyvyyden romahtaminen. Siihen ei suuret ikäluokat enää voi auttaa, se on nykyisen nuoremman työssäolevan sukupolven tehtävä.
- AnonyymiUUSI
2000€ /kk olkoon ehdoton maksimieläke!
Huvikuunareitten ja merenranta kiinteistöjen omistajat makselkoot huvituksensa itse ilman suomalaisia veronmaksajia tai muuttakoot lopullisesti Portugalin pätsiin ja palakoot sinne!- AnonyymiUUSI
Hei mulkvisti,ei eläkkeitä veroista makseta,varsinkaan työ.
- AnonyymiUUSI
Sinulta näyttää puuttuvan ymmärrys mistä työeläkkeissä on kyse. Työeläke ei ole sosiaaliturvaa, jolla yhteiskunta pitää vanhuksia elossa. Yhteiskunta ei edes ole maksajana. Päinvastoin saajana eli saa verotuloja.
Ei, työeläke on ihmisten itse kerryttämää omaisuutta periaatteessa siinä kuin muutkin säästötavoite ja josta on maksettu työeläkevakuutusmaksut.
Ja mitä enemmän itse kukin on saanut säästöön eläkekertymäänsä, niin sitä suurempi on tietysti tuottikin eli työeläke.
Mitä enemmän maksaa, niin sitä enemmän kertyy säästöjä. Näinhän se on kaikessa muussakin säästämisessä. Ja myös vakuutustoiminnassakin eli mitä enemmän maksaa vakuutusmaksua, niin sitä paremman vakuutuskorvauksen saa ehtojen täyttyessä.
- AnonyymiUUSI
Olisi hienoa jos ihmiset saisivat eläkkeelle jäädessään valita itse oman tason.
”Sun kertynä riittää 1000€/kk tasoon 30vuotta tai 5000€/kk 5 vuotta.”
Jos valitsee tuon 5000€ niin varataan vaan eläkkeen käyttämisen jälkeen aika eutanasiakaappiin tai hyväksytään, ettei enää koskaan saa senttiäkään mistään.- AnonyymiUUSI
Nykyisin yrittäjillä on mahdollisuus melkoisesti itse valita minkä tasoista työeläkettä aikanaan haluavat saada. Siinä on myös eläkekatto.
Ei se näytä kovin hyvin toimivan. Iso osa yrittäjistä selvästi alivakuuttaa itsensä ja osa jopa turvautuu veronmaksajan kustantamaan vähimmäiseläkkeeseenkin.
Ja yrittäjäeläkevakuutusjärjestelmä on vaikeuksissa eikä tule toimeen ilman veronmaksajien taloudellista tukea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282527- 1142116
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?971803- 1221799
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91547Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161381128Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891031Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu201002Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35987