Pösö 205 moottorilla TU3A.
Sytön ajoituksen voit korjaamokäsikirjan mukaan tarkastaa syttölampulla, kun ensi poistat muovisuojuksen. Sitten kiérrät moottoria 22 mm:n avaimella nokkamutterista niin paljon, että alkaa vauhtipyörän merkit näkyä ja maalaat valkoisella maalilla merkit. Sitten vain alipaineletku irti, syttölamppu kiinni, kone käyntiin jne.
Mutta.
Se muovisuoja kyllä läjtee kun poksipihdeillä väkisin vedät lipareesta.
Sitten se maalaus: Ei muuten näy mitään merkkejä missään. Ja jos vaikka näkyisikin, niin min. 30 cm pensselillä et edes osu maalattavaan kohtaan. Ja kun sinne pitäisi nähdä vesiletkun ja imuilman putken välistä viistosti, koska korin etuyläpalkki estää suoran näkemisen. Eli onnistuakseen pitää ottaa vaihteisto pois paikaltaan ja sitten auton alla maalata ne merkit. Kesto min, 5 tuntia.
Sitten kun olet kaikki nämä tehnyt, niin ajoituslamppu kiinni ja auto käyntiin. Kun suuntaat ajoituslampun merkkeihin, et näe mitään, koska ajoituslamppu on edessä. Jos siirrät lamppua niin, että just maalaamasi merkit näet, ei ajoituslampun valo pääsekään kohteeseen.
Oikein autonsuunnittelun kukkanen!
MITEN tuo tehdään merkkikorjaamolla?
205 syttöennakko
4
95
Vastaukset
- Anonyymi
Veikkaan että merkkiliikkeessä lyödään testeri koestusliittimeen ja ajoitus katsotaan sieltä testeristä.
- Anonyymi
Veikkaa vain, mutta kun siinä vm -89 autossa ei ole kyseistä liitintä.
Toinen ikävä suunnittelumoka on vaikkapa sen sytytysmobuulin paikka. Se moduuli on tunnetusti vikaantumisherkkä paitsi Pösössä niin muissakin merkeissä, joilla on sama moduuli, esimerkiksi Volvossa. Pösössä se on virranjakajan kyljessö heti vesiletkun takana ja kiinni kahdella Torx -ruuvilla, joita et normaalein työkaluin saa auki.
Ja kolmas: Takalasin tiivisteen vuotovedet menee takaluukun sisälle mistä kahdesta vuotoreiästä ulos. Tiivisteen auton puolelle eli vesi valuu tavaratilaan ja sieltä takaistuimen alle.
Talven ulkona seisseessä autossa oli ikävä yllätys: kikki sisätilassa homeessa, muoviosatkin!
Ei siinä auttanut muu. kuin ottaa kaikki istuimet pois, purkaa istuinpäälliset ja pehmusteet, liottaa miedossa etikkavedessä ja sitten pestä. Viimeinen huuhtelu booraksivedessä eikä kuivausta. Booraksi kun on homeelle myrkkyä.. Vähän booraksia kankaitten ja mattojen allekin...
Samoin kaikki muoviosat piti pestä ja viimeksi huuhtoa booraksivedellä.
Ja sitten se takaluukun tiiviste: Vuotoreimien kohdalta pala tiivistettä pois ja noin sentin neliökumista U:n muotoinen kierto lastausaukon alareunaan niin. että vuotovesi valuu auton ulkopuolelle. Tein minä luukun pohjaankin rosterista kappaleet. missä noin sentin pyöreä vuotoreikä.
Vielä yksi moka: Matkustamon ilmanvaihto. Kerron joskus jos on tarvetta.
Vaikka saksalainen autoinsinööri on varsinainen suunnittelijoitten kukkanen, niin kyllä ranskalaisen kykyjä on paha ylittää mokien suhteen! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veikkaa vain, mutta kun siinä vm -89 autossa ei ole kyseistä liitintä.
Toinen ikävä suunnittelumoka on vaikkapa sen sytytysmobuulin paikka. Se moduuli on tunnetusti vikaantumisherkkä paitsi Pösössä niin muissakin merkeissä, joilla on sama moduuli, esimerkiksi Volvossa. Pösössä se on virranjakajan kyljessö heti vesiletkun takana ja kiinni kahdella Torx -ruuvilla, joita et normaalein työkaluin saa auki.
Ja kolmas: Takalasin tiivisteen vuotovedet menee takaluukun sisälle mistä kahdesta vuotoreiästä ulos. Tiivisteen auton puolelle eli vesi valuu tavaratilaan ja sieltä takaistuimen alle.
Talven ulkona seisseessä autossa oli ikävä yllätys: kikki sisätilassa homeessa, muoviosatkin!
Ei siinä auttanut muu. kuin ottaa kaikki istuimet pois, purkaa istuinpäälliset ja pehmusteet, liottaa miedossa etikkavedessä ja sitten pestä. Viimeinen huuhtelu booraksivedessä eikä kuivausta. Booraksi kun on homeelle myrkkyä.. Vähän booraksia kankaitten ja mattojen allekin...
Samoin kaikki muoviosat piti pestä ja viimeksi huuhtoa booraksivedellä.
Ja sitten se takaluukun tiiviste: Vuotoreimien kohdalta pala tiivistettä pois ja noin sentin neliökumista U:n muotoinen kierto lastausaukon alareunaan niin. että vuotovesi valuu auton ulkopuolelle. Tein minä luukun pohjaankin rosterista kappaleet. missä noin sentin pyöreä vuotoreikä.
Vielä yksi moka: Matkustamon ilmanvaihto. Kerron joskus jos on tarvetta.
Vaikka saksalainen autoinsinööri on varsinainen suunnittelijoitten kukkanen, niin kyllä ranskalaisen kykyjä on paha ylittää mokien suhteen!Kyllä siinä on liitin diagnostiikkalaitteelle, siellä se luuraa, ilmeisesti akun vieressä olevassa "relekotelossa".
Kaksi-pinninen liitin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä siinä on liitin diagnostiikkalaitteelle, siellä se luuraa, ilmeisesti akun vieressä olevassa "relekotelossa".
Kaksi-pinninen liitin.Ja mistähän tämä mystinen liitin saa tietonsa? Siinä autossa kun ei ole missään mitään anturia, mikä antaisi millekään laitteelle mitään tietoa moottorin liikkuvien osien asennosta. Joku liitinjuttu siinä virranjakajan seutuvilla kyllä roikkuu irronneen imukuppiliitännän päässä ja tuntemattomia möykkyjä on siellä täällä moottoritilassa, mutta ei siis missään liikkuvien osien lähelläkään. Eikä korjausoppaat tiedä niistä yhtään mitään.
Jo vm -83 Citroen Visassa oli joku "diagnostiikkaliitin", mutta siitä lähtevän johtonipun toisessa päässä ei ollut mitään. Todettu kahdesta Visasta.
Näinkin tyhmiä kusetetaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2082485
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo401634Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1411286Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol2931086Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3141036Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe561012Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen22975- 55926
Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S19814Aina ku nään sun kuvan
Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭58783