205 syttöennakko

Anonyymi-ap

Pösö 205 moottorilla TU3A.
Sytön ajoituksen voit korjaamokäsikirjan mukaan tarkastaa syttölampulla, kun ensi poistat muovisuojuksen. Sitten kiérrät moottoria 22 mm:n avaimella nokkamutterista niin paljon, että alkaa vauhtipyörän merkit näkyä ja maalaat valkoisella maalilla merkit. Sitten vain alipaineletku irti, syttölamppu kiinni, kone käyntiin jne.
Mutta.
Se muovisuoja kyllä läjtee kun poksipihdeillä väkisin vedät lipareesta.
Sitten se maalaus: Ei muuten näy mitään merkkejä missään. Ja jos vaikka näkyisikin, niin min. 30 cm pensselillä et edes osu maalattavaan kohtaan. Ja kun sinne pitäisi nähdä vesiletkun ja imuilman putken välistä viistosti, koska korin etuyläpalkki estää suoran näkemisen. Eli onnistuakseen pitää ottaa vaihteisto pois paikaltaan ja sitten auton alla maalata ne merkit. Kesto min, 5 tuntia.
Sitten kun olet kaikki nämä tehnyt, niin ajoituslamppu kiinni ja auto käyntiin. Kun suuntaat ajoituslampun merkkeihin, et näe mitään, koska ajoituslamppu on edessä. Jos siirrät lamppua niin, että just maalaamasi merkit näet, ei ajoituslampun valo pääsekään kohteeseen.
Oikein autonsuunnittelun kukkanen!
MITEN tuo tehdään merkkikorjaamolla?

4

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Veikkaan että merkkiliikkeessä lyödään testeri koestusliittimeen ja ajoitus katsotaan sieltä testeristä.

      • Anonyymi

        Veikkaa vain, mutta kun siinä vm -89 autossa ei ole kyseistä liitintä.
        Toinen ikävä suunnittelumoka on vaikkapa sen sytytysmobuulin paikka. Se moduuli on tunnetusti vikaantumisherkkä paitsi Pösössä niin muissakin merkeissä, joilla on sama moduuli, esimerkiksi Volvossa. Pösössä se on virranjakajan kyljessö heti vesiletkun takana ja kiinni kahdella Torx -ruuvilla, joita et normaalein työkaluin saa auki.
        Ja kolmas: Takalasin tiivisteen vuotovedet menee takaluukun sisälle mistä kahdesta vuotoreiästä ulos. Tiivisteen auton puolelle eli vesi valuu tavaratilaan ja sieltä takaistuimen alle.
        Talven ulkona seisseessä autossa oli ikävä yllätys: kikki sisätilassa homeessa, muoviosatkin!
        Ei siinä auttanut muu. kuin ottaa kaikki istuimet pois, purkaa istuinpäälliset ja pehmusteet, liottaa miedossa etikkavedessä ja sitten pestä. Viimeinen huuhtelu booraksivedessä eikä kuivausta. Booraksi kun on homeelle myrkkyä.. Vähän booraksia kankaitten ja mattojen allekin...
        Samoin kaikki muoviosat piti pestä ja viimeksi huuhtoa booraksivedellä.
        Ja sitten se takaluukun tiiviste: Vuotoreimien kohdalta pala tiivistettä pois ja noin sentin neliökumista U:n muotoinen kierto lastausaukon alareunaan niin. että vuotovesi valuu auton ulkopuolelle. Tein minä luukun pohjaankin rosterista kappaleet. missä noin sentin pyöreä vuotoreikä.
        Vielä yksi moka: Matkustamon ilmanvaihto. Kerron joskus jos on tarvetta.
        Vaikka saksalainen autoinsinööri on varsinainen suunnittelijoitten kukkanen, niin kyllä ranskalaisen kykyjä on paha ylittää mokien suhteen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaa vain, mutta kun siinä vm -89 autossa ei ole kyseistä liitintä.
        Toinen ikävä suunnittelumoka on vaikkapa sen sytytysmobuulin paikka. Se moduuli on tunnetusti vikaantumisherkkä paitsi Pösössä niin muissakin merkeissä, joilla on sama moduuli, esimerkiksi Volvossa. Pösössä se on virranjakajan kyljessö heti vesiletkun takana ja kiinni kahdella Torx -ruuvilla, joita et normaalein työkaluin saa auki.
        Ja kolmas: Takalasin tiivisteen vuotovedet menee takaluukun sisälle mistä kahdesta vuotoreiästä ulos. Tiivisteen auton puolelle eli vesi valuu tavaratilaan ja sieltä takaistuimen alle.
        Talven ulkona seisseessä autossa oli ikävä yllätys: kikki sisätilassa homeessa, muoviosatkin!
        Ei siinä auttanut muu. kuin ottaa kaikki istuimet pois, purkaa istuinpäälliset ja pehmusteet, liottaa miedossa etikkavedessä ja sitten pestä. Viimeinen huuhtelu booraksivedessä eikä kuivausta. Booraksi kun on homeelle myrkkyä.. Vähän booraksia kankaitten ja mattojen allekin...
        Samoin kaikki muoviosat piti pestä ja viimeksi huuhtoa booraksivedellä.
        Ja sitten se takaluukun tiiviste: Vuotoreimien kohdalta pala tiivistettä pois ja noin sentin neliökumista U:n muotoinen kierto lastausaukon alareunaan niin. että vuotovesi valuu auton ulkopuolelle. Tein minä luukun pohjaankin rosterista kappaleet. missä noin sentin pyöreä vuotoreikä.
        Vielä yksi moka: Matkustamon ilmanvaihto. Kerron joskus jos on tarvetta.
        Vaikka saksalainen autoinsinööri on varsinainen suunnittelijoitten kukkanen, niin kyllä ranskalaisen kykyjä on paha ylittää mokien suhteen!

        Kyllä siinä on liitin diagnostiikkalaitteelle, siellä se luuraa, ilmeisesti akun vieressä olevassa "relekotelossa".

        Kaksi-pinninen liitin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siinä on liitin diagnostiikkalaitteelle, siellä se luuraa, ilmeisesti akun vieressä olevassa "relekotelossa".

        Kaksi-pinninen liitin.

        Ja mistähän tämä mystinen liitin saa tietonsa? Siinä autossa kun ei ole missään mitään anturia, mikä antaisi millekään laitteelle mitään tietoa moottorin liikkuvien osien asennosta. Joku liitinjuttu siinä virranjakajan seutuvilla kyllä roikkuu irronneen imukuppiliitännän päässä ja tuntemattomia möykkyjä on siellä täällä moottoritilassa, mutta ei siis missään liikkuvien osien lähelläkään. Eikä korjausoppaat tiedä niistä yhtään mitään.

        Jo vm -83 Citroen Visassa oli joku "diagnostiikkaliitin", mutta siitä lähtevän johtonipun toisessa päässä ei ollut mitään. Todettu kahdesta Visasta.
        Näinkin tyhmiä kusetetaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20v on otettu kiinni

      Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      111
      6728
    2. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

      Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      580
      4628
    3. Kuka on menehtynyt?

      https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      24
      3063
    4. Nainen, ota nyt rauhallisesti

      Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä
      Ikävä
      133
      1281
    5. 45
      1214
    6. Savonlinnan murhapolttaja romani

      Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      116
      968
    7. Ajattelen sinua kiitollisuudella

      Olet minulle jotain kaunista, jotain, joka tapahtui elämässäni. Et ole minulle pakkomielle enkä vaadi sinulta yhtään mi
      Ikävä
      49
      882
    8. Mitä olisitte sanonut hänelle?

      Onko teille jäänyt mieleen joku tietty ihminen ja tilanne, joka polttelee yhä – se asia, jota ette uskaltaneet sanoa ään
      Ikävä
      50
      844
    9. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      30
      833
    10. Sinulle tiedoksi

      Olen paljon miettinyt sitä hetkeä, kun uskalsin näyttää pienin elein ja kertoa pienesti, eli hyvin hillitysti sinulle si
      Ikävä
      26
      821
    Aihe