Paavalin sanojen mukaan on vain yksi oikea kasteoppi, koska on vain yksi Jumala ja yksi oikea tapa uskoa, joten ei voi olla kahta kastekaavaan, mutta Raamatussa niitä kuitenkin on kaksi erilaista, jotka ovat ristiriidassa keskenään:
"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
- Matt 28:19
"Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."
- Ap. t. 2:38
Apostolit kastoivat jatkuvasti Ap. t. 2:38 mukaan ja siitä on useita esimerkkejä muualtakin Raamatusta.
"Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella." Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen." Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen,"
- Ap. t. 19:3-5
"Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen ... "
- Ap. t. 10:48
Rikkoivatko apostolit Jeesuksen kastekäskyä vastaan? Eivät rikkoneet, koska Matt 28:19 on kirkon tekemä myöhempi lisäys, jota Jeesus ei ole koskaan antanut.
Tähän on muitakin todisteita kuin se, miten apostolit kastoivat. Luukaan ja Markuksen evankeliumien lähetyskäskyissä Jeesus käskee menemään hänen nimessään.
"Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,"
Mark 16:15-17
"Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista."
- Luuk 24:46,47
Eusebios on lainannut teoksissaan Matt 28:19 sen alkuperäisessä muodossa, josta puuttuu käsky kastaa Isän, Pojan ja Pyhä Hengen nimeen, mikä kertoo siitä, ettei sellaista käskyä ollut 200-luvun lopulla Raamatussa. Myös hebreankielisestä Shem-Tovin Matteuksen evankeliumista puuttuu vastaava käsky.
Tästä seuraa se, että katolisen kirkon ajasta alkaen kristillinen kirkkoyhteisö on kastanut väärällä kaavalla.
Kirkko lisäsi Matteuksen evankeliumin lähetyskäskyyn kastekäskyn, mitä siinä ei ollut aiemmin
2
<50
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Shem Tov on hebreakielinen Matteuksen evankeliumi, jota ei ole käännetty kreikasta, vaan sillä on oma tekstiperinne mahdollisesti jopa alkuperäiseen hebreankieliseen Matteuksen evankeliumiin. Se tiedetään kirkkoteologien varhaisista kirjoituksista, että Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu alun perin hebreaksi.
Tässä on George Howardin käännös Matt 28:19,20, josta puuttuu kastekäsky:
“You go and guard [teach] them to establish all the words which I commanded you forever.”
Tässä korostuu Jeesuksen puheen asiayhteys. Hän sanoo saaneensa kaiken vallan ja käskee sen jälkeen menemään ja opettamaan kaikki noudattamaan hänen käskyjään. Tämä on varsin johdonmukaista ja sen takia välissä ei pitäisi edes olla mitään kastekäskyä.
Tämän mukaan Matt 28:18-20 pitäisi kuulua jotenkin näin:
"Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
Tässä on Eusobioksen kirjoituksen käännös suomeksi tekoälyn tekemänä.
https://www.tertullian.org/fathers/eusebius_de_05_book3.htm
Eusebius kirjoittaa noin 314 jaa. kirjassaan Demonstratio Evangelica. Tr. W.J. Ferrar:
"Yhdellä sanalla ja äänellä Hän sanoi opetuslapsilleen: 'Menkää ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani minun nimessäni, opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teitä' [Matt. 28:19], ja Hän liitti vaikutuksen sanaansa; ja pian jokainen kreikkalaisten ja barbaarien kansa oli tulossa opetuslapsiksi, ja lakeja levitettiin kaikille kansoille…
Mestari ratkaisi heidän vaikeutensa lisäämällä yhden lauseen, sanoen, että he voisivat voittaa 'MINUN NIMESSÄNI.' Sillä Hän ei kehottanut heitä yksinkertaisesti ja määrittelemättömästi tekemään kaikista kansoista opetuslapsia, vaan välttämättömällä lisäyksellä 'minun nimessäni.' Ja Hänen nimensä voima oli niin suuri, että apostoli sanoo: 'Jumala on antanut hänelle nimen, joka on yläpuolella kaikkien nimien, jotta Jeesuksen nimessä jokainen polvi notkistuisi, taivaassa, maan päällä ja maan alla olevien' [Fil. 2:9]. Hän osoitti nimensä voiman, joka oli piilotettu väkijoukolta, kun Hän sanoi opetuslapsilleen: 'Menkää ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia minun nimessäni.' Hän myös ennusti tulevaisuuden tarkasti sanoessaan: 'Sillä tämä evankeliumi on ensin saarnattava koko maailmalle, todistukseksi kaikille kansoille' [Matt. 24:14]...
Mutta kun käännän katseeni Sanan voiman todisteisiin, kuinka suuria joukkoja se on voittanut ja kuinka valtavia seurakuntia Jeesuksen oppimattomat ja vaatimattomat opetuslapset ovat perustaneet – eivätkä vain syrjäisiin ja tuntemattomiin paikkoihin, vaan mitä jaloimpiin kaupunkeihin – tarkoitan kuninkaallista Roomaa, Aleksandriaa ja Antiokiaa, läpi koko Egyptin ja Libyan, Euroopan ja Aasian, sekä kyliin, maaseudulle ja kansojen keskuuteen – minut pakotetaan vastustamattomasti kääntymään takaisin, etsimään niiden syytä ja tunnustamaan, että he olisivat voineet onnistua rohkeassa yrityksessään vain jumalallisemman ja ihmisen voimaa suuremman voiman avulla sekä Hänen yhteistyönsä kautta, joka sanoi heille: "Tehkää kaikista kansoista opetuslapsia minun nimessäni…
Ja Hän sanoo heille: "Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka kantaa sen hedelmiä." Ja Hän käskee omia opetuslapsiaan heidän hylkäämisensä jälkeen: "Menkää ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia minun nimessäni." Näin ollen me, jotka olemme pakanoita, tunnemme ja vastaanotamme sen profeetan, joka ennustettiin ja joka lähetettiin Hänen Isänsä toimesta, ollen kaikkien ihmisten lainantaja maailman Jumalan uskonnon kautta Hänen pelastavan evankeliumiopetuksensa avulla, samalla kun toinen ennustus täyttyy, joka sanoo: "Aseta, Herra, heidän ylleen lainantaja, anna pakanoiden tietää olevansa ihmisiä," kun taas juutalainen kansa, joka ei vastaanottanut ennustettua, on maksanut sopivan rangaistuksen jumalallisen ennustuksen mukaisesti, joka sanoi: "Ja se ihminen, joka ei kuule kaikkea, mitä profeetta puhuu minun nimessäni, siitä minä vaadin koston." - AnonyymiUUSI
Havainto siitä, ettei Matt 28:19 ole allut alun perin Raamatussa, on tullut mm. Oxfordin yliopiston teologian professori F. C. Conybeareilta.
https://hermeneutics.stackexchange.com/questions/12794/was-the-text-of-matthew-2819-changed
https://areopage.net/blog/wp-content/uploads/2014/05/Conybeare_1901.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2151429- 961276
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan31077Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle171046Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9928Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86900Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.59838- 32830
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37768Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44754