Julkisessa keskustelussa nousee ajoittain esiin miten suurituloisimmat maksavat valtaosan valtion ansiotuloveroista. Usein tämä esitetään siinä valossa, että suurituloisimmilla on kohtuuton kantotaakka hyvinvointivaltion rahoittamisessa.
Ansiotuloveroilla kerätään kuitenkin vain alle 10 % valtion verotuloista.
Suurituloisin promille suomalaisista maksaa tuloistaan veroa keskimäärin VAIN
34 prosenttia. Saman verran veroa maksavat noin 5000€ kuussa ansiotuloa ansaitsevat.
Tieto käy ilmi professori Anu Kantolan ja tutkija Hanna Kuuselan vuonna 2019 julkaistusta tutkimuksesta.
Rikkaat voivat "kiertää" veroja mm. verosuunnittelulla.
Professori Anu Kantolan ja tutkija Hanna Kuuselan kirja huipputuloisista on
erittäin mielenkiintoinen.
https://vastapaino.fi/sivu/tuote/huipputuloiset/2533698
Rikkaat ei Suomea kannattele
11
119
Vastaukset
- Anonyymi
Ei todellakaan köyhiltä säästetty raha siirretty eliittipummeille. Ei synny säästöjä tällä systeemillä. Onkohan Petteri Orpo opiskellut Ojalan laskuoppia?
- Anonyymi
Kapitalisteilla on ihan eri laskuoppi. Ideologinen laskuoppi.
- Anonyymi
Äärioikeistohallituksen mielestä menee hyvin. Rikkaat, heidän etupiirinsä
rikastuvat ja muusta ei ole väliä. Hallituksen romuttaman valtiontalouden
kuntoon saaminen jää seuraavan hallituksen suureksi ongelmaksi. - Anonyymi
Petterillä on oma ideologinen laskuoppinsa: Mulle, mulle, mulle, mulle,
mulle, mulle - sulle ei mitään. Ansiotulot ja pääomatulot ovat eri asia. Pääomatulojen suurin hyöty on se, että pääoma sijoitettuna tuottaa verotuloja huomattavasti enemmän kuin mitä osinkoina maksetaan. Sinunkin palkkasi on jonkun sijoittaman summan aikaansaamaa, kuten verosikin. Niitähän ei mitään olisi ilman pääomasijoituksia! Kannattaa aina hurrata kun joku saa osinkoja, koska se on palkkio siitä, että sinäkään et nälkään kuole kun on töitä! Voit myös lohduttautua sillä, että sieltä ne sossunkin rahat tulevat pääomien aikaansaamana!
- Anonyymi
Kokoomus on talousosaaja ja näkyyhön se kokoajan taloudessa
Köyhät syväkyykkyyn ja rikkalle lisää
Miksi asuu Suomessa ja maksaa veroja rikkaille Anonyymi kirjoitti:
Kokoomus on talousosaaja ja näkyyhön se kokoajan taloudessa
Köyhät syväkyykkyyn ja rikkalle lisää
Miksi asuu Suomessa ja maksaa veroja rikkailleTaloudessahan maksetaan siitä mitä saat aikaan, talous ei ole mitään lahjojen jakoa!
- Anonyymi
🐻🐻🕍🏡💋🛕
Seksibisnekseen tulee nyt uusia tekijöitä: nuoria aikuisia, joilta loppuvat rahat
Liikkuva prostituutio on lisääntynyt taloudellisten vaikeuksien vuoksi eri puolilla Eurooppaa. Suomessa alalle tullaan yhä useammin rahan takia.
Erilaisia kondomeja on ripustettuna Pro-tukipisteen seinälle.
Avaa kuvien katselu
Pro-tukipiste on seksityöalan sote-järjestö, jonka ytimessä on muiden palvelujen lisäksi etsivä työ. Järjestön asiakastilojen seinällä esitellään suojavälineitä. Kuva: Clarissa Jäärni / Yle
Clarissa Jäärni
9.9. 5:05
Kuuntele juttu5:23
Seksityöntekijöiden määrä on kasvanut heikentyneen taloudellisen tilanteen vuoksi.
Näin arvioi alan sosiaali- ja terveysjärjestö Pro-tukipiste. Sen mukaan yhä useammin alalle tulevan motivaationa toimii raha. Pro-tukipisteestä kerrotaan, että monet uudet alalle tulijat ovat nuoria aikuisia, jotka harkitsevat seksityötä toimeentulon parantamiseksi.
– Meidän palveluihimme tulee koko ajan uusia- AnonyymiUUSI
Extyökkäri kirjoitti:
Seksibisnestä oli jo muinaisessa Faraoiden Egyptissä, joten ei siinä ole mitään uutta!
Ei varmaan sinulle. Tuttu juttu ?
- Anonyymi
Suomi on nyt "yövartijavaltio". Kaikki maksavat veroja, mutta vain rikkaat
hyötyvät.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1182387
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau311494Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.201458- 1291438
- 681253
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3401104- 891005
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?56964- 122831
- 82806