Miksi pitää ohittaa moottoritiellä 130 km/h, ja ohituksen jälkeen jäädään eteen junnaamaan 110 km/h

Anonyymi-ap

Olen huomannut moottoritiellä ajaessani täysin idioottimaista ja aivokuollutta toimintaa. Laitan itselleni vakionopeudeksi 110 km/h, ja myös ohittelen rekkoja tuolla nopeudella. Kun olen vasemmalla kaistalla niin takapuskuriini tulee toinen auto kauheaa vauhtia näin; "KAUHEA KIIRE KAUHEA KIIRE, PAKKO PÄÄSTÄ OHI!!!", mutta välittömästi kun olen ohittanut rekan ja mennyt oikealle kaistalle, niin sitten tämä "KAUHEA KIIRE- tyyppi" tulee myös oikealle kaistalle eteeni, että joudun toisinaan ottamaan vakionopeuden pois, koska tämä "KAUHEA KIIRE-tyyppi", ajaakin edessäni alle 110 km/h. Kyllä ymmärsitte täysin oikein; kun ajetaan vasemmalla kaistalla niin on kauhea kiire, mutta kun ajetaan oikealla kaistalla niin silloin kiire loppuu? Miten se kiire voi loppua, jos työpaikalla pitää olla klo 8? En ymmärrä. Ja siis painotan vielä, että itselläni on vakionooeudensäätimessä tasan 110 km/h, eli oma nopeuteni ei varmasti muutu yhtään, ei edes 109-111 km/h, vaan se on varmasti 110 km/h.

70

608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisko todellinen nopeus 106km/h

      • Anonyymi

        Minun todellinen nopeus 106 km/h, "KAUHEA KIIRE-tyypin" nopeus oli vasemmalla kaistalla 126 km/h ja oikealla kaistalla alle 106 km/h, koska jouduin poistamaan vakkarin pois käytöstä. Tämäkin on nähty ja koettu, vaikka ohituksen jälkeen edessä täysin tyhjä tie


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun todellinen nopeus 106 km/h, "KAUHEA KIIRE-tyypin" nopeus oli vasemmalla kaistalla 126 km/h ja oikealla kaistalla alle 106 km/h, koska jouduin poistamaan vakkarin pois käytöstä. Tämäkin on nähty ja koettu, vaikka ohituksen jälkeen edessä täysin tyhjä tie

        Joillakin on tapana mennä edessä olevasta ohi, oli kiire tai ei. Eikä siinä mitään vikaa ole, jos sen tekee sääntöjä noudattaen. Ehkä tuossa kävi niin, että edessä ei enää näkynyt ketään, ketä ohittaa, joten nopeuden pudottaminen tuntui oikealta pippeli ratkaisulta. Ei tietenkään ajatellut muita tilanteessa olevia, koska mitäs teistä muista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillakin on tapana mennä edessä olevasta ohi, oli kiire tai ei. Eikä siinä mitään vikaa ole, jos sen tekee sääntöjä noudattaen. Ehkä tuossa kävi niin, että edessä ei enää näkynyt ketään, ketä ohittaa, joten nopeuden pudottaminen tuntui oikealta pippeli ratkaisulta. Ei tietenkään ajatellut muita tilanteessa olevia, koska mitäs teistä muista.

        Jaa, kyllä minulla on ollut sellainen tapa, että se nopeus jonka olen valinnut jo heti moottoritien alkuvaiheessa, niin pyrin pitämään sitä samaa nopeutta koko matkan, ja puhun nyt autosta jossa ei edes ollut vakionopeudensäädintä. Pitäisin todella omituisena sellaista ajamista, että nopeuteni vaihtelisi välillä 100-130, jos rajoitus on koko matkan 120


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, kyllä minulla on ollut sellainen tapa, että se nopeus jonka olen valinnut jo heti moottoritien alkuvaiheessa, niin pyrin pitämään sitä samaa nopeutta koko matkan, ja puhun nyt autosta jossa ei edes ollut vakionopeudensäädintä. Pitäisin todella omituisena sellaista ajamista, että nopeuteni vaihtelisi välillä 100-130, jos rajoitus on koko matkan 120

        Tuo vakkarin puuttuminen saa aikaan sen , että se nopeus vaihtelee 95 ja 115 välillä, rajoituksen ollessa 120.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo vakkarin puuttuminen saa aikaan sen , että se nopeus vaihtelee 95 ja 115 välillä, rajoituksen ollessa 120.

        Aika osaamaton saa olla, jos nopeus vaihtelee noin paljon. ± muutama km/h toki kaikilla seilaa nopeus, mutta ei kyllä ± 10 km/h.


    • Anonyymi

      Ajoin tänä aamuna oma auton mittarin mukaan 106 km/h motarilla. Todellinen nopeus oli 102 km/h luokkaa, koska tiedän mittarin valehtelevan noin 4 km/h. Melko iso osa autoilijoista ajoivat ohi. Valtaosa ajaa ylinopeutta. Sama toistuu joka päivä.

      • Anonyymi

        Lisäys: Kyseisen motarin nopeusrajoitus on 100 km/h.


      • Anonyymi

        Entä sitten? Se on suomalaista tiekulttuuria ja ihan ok jos tiellä ei ole liikaa näitä teiden ritareita ja pilkunviilaajia,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten? Se on suomalaista tiekulttuuria ja ihan ok jos tiellä ei ole liikaa näitä teiden ritareita ja pilkunviilaajia,

        Ei ole OK. Liikennesääntöjen rikkominen ei ole OK.


      • Anonyymi

        Kysymys oli, että miksi vasemmalla kaistalla on kova kiire, mutta kun siirrytään oikealle kaistalle niin samalla päätetään ettei olekaan kiire? Minulla on aikoinaan ollut kiire johonkin, niin kyllä se nopeus on mittarissa ollut aina se 125 km/h, sillä ei ole merkitystä olenko vasemmalla vai oikealla kaistalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten? Se on suomalaista tiekulttuuria ja ihan ok jos tiellä ei ole liikaa näitä teiden ritareita ja pilkunviilaajia,

        Suomalainen tiekulttuuri = toiminta vailla järkeä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole OK. Liikennesääntöjen rikkominen ei ole OK.

        Ei tuossa liikennesääntö edes puuttumiskynnyksen arvoisesti rikkoonnu.
        Joten rauhalliset ohitukset OK.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys oli, että miksi vasemmalla kaistalla on kova kiire, mutta kun siirrytään oikealle kaistalle niin samalla päätetään ettei olekaan kiire? Minulla on aikoinaan ollut kiire johonkin, niin kyllä se nopeus on mittarissa ollut aina se 125 km/h, sillä ei ole merkitystä olenko vasemmalla vai oikealla kaistalla

        Kiire on tyhmyyden ystävä.


      • Anonyymi

        Joo, sinun silmissäshän ne ajaa ylinopeutta, kun oma nopeutesi on 102 km/h. Tuntuuhan se varmasti kauheelta, kun muut menee heittämällä ohi ajaessaan 120 km/t. Miten ihmeessä voit tietää ohittavien nopeudet, kun "todellisuudessa" ajat itse 102 km/t??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, sinun silmissäshän ne ajaa ylinopeutta, kun oma nopeutesi on 102 km/h. Tuntuuhan se varmasti kauheelta, kun muut menee heittämällä ohi ajaessaan 120 km/t. Miten ihmeessä voit tietää ohittavien nopeudet, kun "todellisuudessa" ajat itse 102 km/t??

        Jos menee heittämällä ohi, niin nopeus on silloin reilusti yli sallitun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, sinun silmissäshän ne ajaa ylinopeutta, kun oma nopeutesi on 102 km/h. Tuntuuhan se varmasti kauheelta, kun muut menee heittämällä ohi ajaessaan 120 km/t. Miten ihmeessä voit tietää ohittavien nopeudet, kun "todellisuudessa" ajat itse 102 km/t??

        Se onkin nimenomaan suurin toiveeni että häipyvät mahdollisimman nopeasti pois silmistäni, eivätkä ohituksen jälkeen jää eteeni hidastelemaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiire on tyhmyyden ystävä.

        Juu ja perässä roikkuminen on pahin tyhmyyden osoitus;,edesvastuutonta,
        vaarallisinta.


    • Anonyymi

      Itse ajan moottoritiellä yleensä navigaattorin mukaan vähän alle rajoituksen. Hyvissä ajoin voi valmistautua
      ohittamaan jos näkee edessä hitaamman ja peileistä takaa vähän nopeampaa tulevan auton. Jos lisään nopeutta lisää, että ehtii tehdä ohituksen niin joskus tämä takaa tuleva kiihdyttää myös ja ajaa puskuriin kiinni. En tiennyt, että hän omistaa sen kaistan ja vahtii sen käyttöä.

      Ruuhkattomilla motareilla voisi vakkari päällä ajaa rajoituksen mukaan ja ohittaa rekkoja yms muita hitaampia. Valitettavasti on näitä tientukkoja joiden on pakko ajaa vähän ylinopeutta ja tukkia siirtyminen ohituskaistalle.

      • Anonyymi

        Jos ajelet alla rajoituksen ja ohitukseen lähtiessä lisäät hieman vauhtia ja kiilaat oikeaa kaistaa ajavan eteen niin että hän joutuu jarruttamaan, niin tee ison virheen ja aiheutat vaaratilanteen.
        Valitettavasti näitä kaltaistesi idioottien aiheuttamia kolareita tapahtuu ihan liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajelet alla rajoituksen ja ohitukseen lähtiessä lisäät hieman vauhtia ja kiilaat oikeaa kaistaa ajavan eteen niin että hän joutuu jarruttamaan, niin tee ison virheen ja aiheutat vaaratilanteen.
        Valitettavasti näitä kaltaistesi idioottien aiheuttamia kolareita tapahtuu ihan liikaa.

        Tässä kukaan kiilaamisesta mitään puhunut, vaan takana tulevaan on reilusti matkaa. Eikä jarruttamisestakaan puhuttu mitään, vaan siitä että takana tuleva lisää vauhtia jotta saa draamaa aikaiseksi.
        Sinulla tuntuu olevan vasen ja oikeakin sekaisin joten kysy vaikka tekoälyltä tulkkausapua ennen kuin alat nimittelemään.


      • Anonyymi

        Eihän ne pienoista ylinopeutta ajavat mitään tientukkoja ole , vaan enemmin kaltaisesi alle rajoituksen ajavat.
        Mietipä rehellisesti, onko yksikään takaasi nopeammin lähestyvä koskaan tehnyt noin, että olisi lisännyt omaa nopeuttaan ja tullut puskuriisi roikkumaan sinun nopeuden lisäämisen takia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajelet alla rajoituksen ja ohitukseen lähtiessä lisäät hieman vauhtia ja kiilaat oikeaa kaistaa ajavan eteen niin että hän joutuu jarruttamaan, niin tee ison virheen ja aiheutat vaaratilanteen.
        Valitettavasti näitä kaltaistesi idioottien aiheuttamia kolareita tapahtuu ihan liikaa.

        Erittäin hyvä vastaus ano 2025-08-19 15:18:51 kirjoittajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä kukaan kiilaamisesta mitään puhunut, vaan takana tulevaan on reilusti matkaa. Eikä jarruttamisestakaan puhuttu mitään, vaan siitä että takana tuleva lisää vauhtia jotta saa draamaa aikaiseksi.
        Sinulla tuntuu olevan vasen ja oikeakin sekaisin joten kysy vaikka tekoälyltä tulkkausapua ennen kuin alat nimittelemään.

        Turhaan tuosta vastaamastasi kommentista mielesi pahoitit, kun oikeassahan tuo kommentoija on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaan tuosta vastaamastasi kommentista mielesi pahoitit, kun oikeassahan tuo kommentoija on.

        Pahoitin mieleni omasta kommentistani? Itseasiassa tuo kommentoija väärässä kaikesta miten hän on yrittänyt ymmärtää luettua ja värittänyt tekstiäni mielikuvitusjutuilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän ne pienoista ylinopeutta ajavat mitään tientukkoja ole , vaan enemmin kaltaisesi alle rajoituksen ajavat.
        Mietipä rehellisesti, onko yksikään takaasi nopeammin lähestyvä koskaan tehnyt noin, että olisi lisännyt omaa nopeuttaan ja tullut puskuriisi roikkumaan sinun nopeuden lisäämisen takia?

        Rajoituksen mukaan vakkari päällä oikeanpuoleista kaistaa ajava ei tuki mitään. Hän jonka on itsepäisesti ajettava 4km/h ylinopeutta ohituskaistalla muita nopeammin, koska siitä ei sakoteta on se tientukko.
        Aika usein tämä tuppo löytää kaasupolkimen jos 100metrin päässä joku siirtyy ohituskaistalle. Ihan rehellisesti.
        Yleensä nämä tupot keräävät vielä nopeampia peräänsä ja sitten saat odotella milloin itse pääset rekasta ohi.
        Tekemällä tehtyä liikenneruuhkaa pienellä automäärällä mikä ei ole sen rekan syytä, vaan ylinopeutta ajavien tientukkojen


      • Anonyymi

        Itse ajan moottoritiellä yleensä navigaattorin mukaan sen verran yli rajoituksen, jonka tiedän auton mittarin valehtelevan. Mittarini valehtelee 3 km/h nykyisillä renkailla, joten esim. 100 km/h rajoituksella vakkari on säädetty 103 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ajan moottoritiellä yleensä navigaattorin mukaan sen verran yli rajoituksen, jonka tiedän auton mittarin valehtelevan. Mittarini valehtelee 3 km/h nykyisillä renkailla, joten esim. 100 km/h rajoituksella vakkari on säädetty 103 km/h.

        Tässä oli kyse 4km/h ylinopeudesta. Ei mittarin valehtelusta eikä renkaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän ne pienoista ylinopeutta ajavat mitään tientukkoja ole , vaan enemmin kaltaisesi alle rajoituksen ajavat.
        Mietipä rehellisesti, onko yksikään takaasi nopeammin lähestyvä koskaan tehnyt noin, että olisi lisännyt omaa nopeuttaan ja tullut puskuriisi roikkumaan sinun nopeuden lisäämisen takia?

        Ne ylinopeutta ajavat voivat hidastaa tarvittaessa sallittuun nopeuteen. Ei mitään ongelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajelet alla rajoituksen ja ohitukseen lähtiessä lisäät hieman vauhtia ja kiilaat oikeaa kaistaa ajavan eteen niin että hän joutuu jarruttamaan, niin tee ison virheen ja aiheutat vaaratilanteen.
        Valitettavasti näitä kaltaistesi idioottien aiheuttamia kolareita tapahtuu ihan liikaa.

        Kiilaa??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä oli kyse 4km/h ylinopeudesta. Ei mittarin valehtelusta eikä renkaista.

        Ei ollut kyse siitä, sillä vastasin 2025-08-19 15:18:51 tehtyyn kirjoitukseen, joka alkaa "Itse ajan moottoritiellä yleensä navigaattorin mukaan vähän alle rajoituksen."

        Jos olisin vastannut sinun kuvittelemaasi viestiin, niin se viesti olisi palstan logiikan mukaisesti liitetty mukaan vastaukseen, kuten tuossa omasta viestistäsi näkyy. Näin ei ole, eli kirjoitukseni liittyy yhtä tasoa ylempään viestiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne ylinopeutta ajavat voivat hidastaa tarvittaessa sallittuun nopeuteen. Ei mitään ongelmaa.

        Sama. Poliisit vain pahoittelee pysäyttämistä ja toivottaa turvallista matkaa, kun opetan niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama. Poliisit vain pahoittelee pysäyttämistä ja toivottaa turvallista matkaa, kun opetan niitä.

        Miksi ne pysäyttää sinut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ne pysäyttää sinut?

        Kun ajaa hitaasti ja epävarmasti, niin epäilevät rattijuopoksi.

        Päihtyneenä ei saa ajaa, mutta vanhukselle sama tai huonompi ajokunto on ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ajaa hitaasti ja epävarmasti, niin epäilevät rattijuopoksi.

        Päihtyneenä ei saa ajaa, mutta vanhukselle sama tai huonompi ajokunto on ok.

        Kuinka hiljaa sitten ajat, jos sen perusteella epäilevät rattijuopoksi?


    • Anonyymi

      Avaaja itkee Suolessa, mutta uskotko, että jokin muuttuu noilla jutuillasi?
      Vertaistukeako haet, vai lisää raivoa itseesi?

    • Anonyymi

      Hitaasti ajaessa on näköjään aikaa miettiä turhia ja kytätä muita.

      • Anonyymi

        Tieliikennelaki velvoittaakin nykyään "kyttäämään", eli katsomaan, mitä muut ympärillä tekevät.


      • Anonyymi

        Tarvitseeko erillistä "kyttäystä" huomatakseen, että ohittaja pudottaa vauhtiaan palattuaan oikealle kaistalle? Jos ohitettavan nopeus oli omaan makuun liian matala, niin mitä saavutetaan hidastamalla vauhtia tämän kiusaksi vielä enemmän sen sijaan, että jatkettaisiin matkaa itselle mieluisalla nopeudella?


    • Anonyymi

      Minä en tykkää ajella rekkojen perässä tai välissä, siksi täytyy joskus ojentaa oikeaa nilkkaa vähän reilummin. Siinä voi tulla ohitettua niitä vakkarikuskejakin

      • Anonyymi

        Itse kanssa pyrin pois rekkojen läheltä, enkä mielellään muutenkasn aja ryhmässä.


      • Anonyymi

        Mikä niissä (rekoissa) pelottaa??
        Jos pelkää jotain noilla motareilla/teillä, niin silloin kannattaa miettiä, onko enää ns ajokuntoinen.


    • Anonyymi

      Ehkä olen suurin piirteins e tyyppi, johon aloituksessa viitataan.

      Ajan yleensä vakkarilla 130 km/h motarin 120 alueella, gps sanoo nopeudeksi silloin 125-126. Aika paljon ohitettavia tulee, vaikka noinkin maltillinen ajonopeus.

      Mutta sitten tulee joidenkin ohitusten jälkeen "tunnelivyöhyke" 100 km/h rajoituksella. Tiputan vakkarin 108 nopeuteen jolloin gps kertoo nopeudeksi 104-105 km/h ja lähes kaikki ne juuri ohittamani autot menevät minusta ohi. Kun jäin junnaamaan....

      Tietysti oma näkemykseni on se, että ajan aika tasaisesti suhteessa nopeusrajoitukseen ja kaikki muut ajavat noin 115 todellista nopeutta riippumatta siitä onko rajoitus 120 vai 100. Tiedä häntä sitten kuka on oikeassa.

      • Anonyymi

        Nykyään on paljon sellaisia idiootteja liikenteessä, joille vakkarin räplääminen rajoituksen muuttuessa on liikaa vaadittu. Tuossa matkojeni varrella on eräskin pitkä tie, jolla rajoitukset ovat 40, 50 ja 60 km/h. Nämä laiskat surkimukset ajavat sen päästä päähän mittarinopeudella n. 55 km/h, eli 40 alueella reilua ylinopeutta, ja 60 alueella ovat tientukkoja.


      • Anonyymi

        Kyse oli siitä että nopeusrajoitus pysyy jatkuvasti 120, mutta kuskit vaihtelevat nopeuksiaan. Tietenkin silloin muutetaan nopeuksia jos rajoitus muuttuu, se on päivänselvä asia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään on paljon sellaisia idiootteja liikenteessä, joille vakkarin räplääminen rajoituksen muuttuessa on liikaa vaadittu. Tuossa matkojeni varrella on eräskin pitkä tie, jolla rajoitukset ovat 40, 50 ja 60 km/h. Nämä laiskat surkimukset ajavat sen päästä päähän mittarinopeudella n. 55 km/h, eli 40 alueella reilua ylinopeutta, ja 60 alueella ovat tientukkoja.

        On laiskaa porukkaa kyllä. Jos rajoitus laskee, kytken vakkarin pois hetkeksi kun nopeus on laskenut rajoituksen mukaiseksi. Jos rajoitus nousee, niin omassa autossa voin nostaa nopeutta ohjauspyörän painikkeesta 10 km/h portain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On laiskaa porukkaa kyllä. Jos rajoitus laskee, kytken vakkarin pois hetkeksi kun nopeus on laskenut rajoituksen mukaiseksi. Jos rajoitus nousee, niin omassa autossa voin nostaa nopeutta ohjauspyörän painikkeesta 10 km/h portain

        Minun autossa voi painikkeesta muuttaa vakkarin nopeutta 1km/h portain, lisää tai vähentää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun autossa voi painikkeesta muuttaa vakkarin nopeutta 1km/h portain, lisää tai vähentää.

        Sama homma täällä. Helppo säätää tarkka nopeus kohdilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun autossa voi painikkeesta muuttaa vakkarin nopeutta 1km/h portain, lisää tai vähentää.

        Niin minunkin, lyhyt painallus sellaisesta kytkimestä, nopeus nousee/ laskee 1 km/h, jos pitää pidempään pohjassa, niin silloin muuttuu 10 km/h


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse oli siitä että nopeusrajoitus pysyy jatkuvasti 120, mutta kuskit vaihtelevat nopeuksiaan. Tietenkin silloin muutetaan nopeuksia jos rajoitus muuttuu, se on päivänselvä asia

        Voi sitä nopeutta vähentää myös silloin kun ennakoi mahdollisia tulevia tilanteita.
        Esim itse ajan niin että jos itse joudun sumppuun eli autoja on edessä, takana ja sivuilla niin pyrin siitä tilanteesta pois joko vähentämällä turvallisesti nopeutta tai ajamalla rampista huoltoasemalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse oli siitä että nopeusrajoitus pysyy jatkuvasti 120, mutta kuskit vaihtelevat nopeuksiaan. Tietenkin silloin muutetaan nopeuksia jos rajoitus muuttuu, se on päivänselvä asia

        Kovin päivänselvää nopeuden muuttaminen rajoituksen muuttuessa ei ole. Huomaa sen muuallakin kuin moottoritiellä. Ja ylleensä se tien korkein rajoitus alitetaan reippaastikin, mutta alennetuilla kohdilla ajellaan reippaastikin yli rajoituksen.

        En tiedä mitä kyseiset autoilijat funtsivat kun heidät on juuri ohitettu ja sitten ohittaja alentaa vauhdin alle heidän "rajoituksista riippumattoman vakionopeutensa", ilmeisesti heille kasvaan jonkin sortin kyrpä otsaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin päivänselvää nopeuden muuttaminen rajoituksen muuttuessa ei ole. Huomaa sen muuallakin kuin moottoritiellä. Ja ylleensä se tien korkein rajoitus alitetaan reippaastikin, mutta alennetuilla kohdilla ajellaan reippaastikin yli rajoituksen.

        En tiedä mitä kyseiset autoilijat funtsivat kun heidät on juuri ohitettu ja sitten ohittaja alentaa vauhdin alle heidän "rajoituksista riippumattoman vakionopeutensa", ilmeisesti heille kasvaan jonkin sortin kyrpä otsaan?

        Homo.


    • Anonyymi

      On havaittu sama, ainakin kullankeltainen VW id4 tekee tuota Turun moottoritiellä.

    • Anonyymi

      Vuosia sitten tuli todettua tuota aloittajan kertomaa liikennekäyttäytymistä, ei meno ole sitten muuttunut.

    • Anonyymi

      Näitä on, en ymmärrä.

    • Anonyymi

      110? Ajat motarilla alinopeutta. Mikset laita 120???

      • Anonyymi

        Tässä on lista BMW Audi Mersu Volvo nämä auton omistajat ovat täys reikäpäitä ,ohinon mentävä vaikka henki menis ,terv rekkakuski.


      • Anonyymi

        Alinopeutta ei ole, eikä vähimmäisnopeutta ole määrätty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alinopeutta ei ole, eikä vähimmäisnopeutta ole määrätty.

        Moottoritien vasemmalla kaistalla ei ole mitään syytä nyhjätä muita hitaammin.

        Joskus vasemman kaistan tarpeeton ajaminen oli sakon arvoinen teko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoritien vasemmalla kaistalla ei ole mitään syytä nyhjätä muita hitaammin.

        Joskus vasemman kaistan tarpeeton ajaminen oli sakon arvoinen teko.

        Jokainen saa tehdä oman ohituksensa valmiiksi ilman, että joku asennevammainen liimautuu peräpuskuriin osoittamaan mieltä. Harvoin siellä kukaan alle rajoituksen jatkuvalla syötöllä ajaa. Toki sellaisiakin tapauksia on nähty, mutta onneksi harvassa ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen saa tehdä oman ohituksensa valmiiksi ilman, että joku asennevammainen liimautuu peräpuskuriin osoittamaan mieltä. Harvoin siellä kukaan alle rajoituksen jatkuvalla syötöllä ajaa. Toki sellaisiakin tapauksia on nähty, mutta onneksi harvassa ovat.

        Lahden moottoritiellä on sellainen ajokulttuuri, että osa köröttelee vasenta kaistaa ja hiljentää rekkaa ohittaessaan.
        Loput ajaa sitten perässä ilman turvavälejä.

        Tosi huonoa ajamista.
        Muuallakin esiintyy tuollaista, mutta lahden motari on pahin.
        Ne samat ääliöt on suurin syy kehä1 ruuhkiin.


      • Anonyymi

        Taloudellisuuden ja polttoaineenkulutuksen vuoksi. Tuossa 110 vauhdissa dieselmoottorin kierrokset suurimmalla vaihteella on jo yli 2000


    • Anonyymi

      Olen huomannut saman. Varsin yleistä ns kolme kaistasella tiellä jossa tullee ohituskaista. Siinä mennään ohi varmaan 130km/h vaikka rajoitus edelleen 100km/h
      Sitten kun kaista loppuu hiljennetään taas normaaliin nopeuteen.

    • Anonyymi

      Aloittaja!! Sinullahan on 10 km/h ylinopeutta!

      Jos motarilla on 100 nopeusmerkki niin se TARKOITTAA sitä satasta eikä satakymmenen..ääliö!!

      • Anonyymi

        Aloittaja ei kerro, mikä kyseisen väylän nopeusrajoitus on. Jo se on 120 km/h, niin aloittaja ei aja ylinopeutta. Aloittaja ei kuitenkaan huomioi ajoneuvonsa mittarivirhettä. Vakionopeuden säätimen näyttäessä 110 km/h, on todellinen nopeus suurella todennäköisyydellä hitaampi.


      • Anonyymi

        Anteeksi, asia oli minulle täysin päivänselvä, että rajoitus on 120. En ymmärtänyt ettei se ole muille ihmisille päivänselvä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi, asia oli minulle täysin päivänselvä, että rajoitus on 120. En ymmärtänyt ettei se ole muille ihmisille päivänselvä

        Ehkä seuraat niin paljon muiden autojen tekemisiä, että et ehdi seurata liikennemerkkejä. Luotat vain siihen, että navigaattorin näytössä oleva 120 on myös se mitä liikennemerkissä luki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi, asia oli minulle täysin päivänselvä, että rajoitus on 120. En ymmärtänyt ettei se ole muille ihmisille päivänselvä

        Ei ole päivänselvä asia, sillä täällä motarilla on 100 km/h rajoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole päivänselvä asia, sillä täällä motarilla on 100 km/h rajoitus.

        Juu, onhan noita satasen rajoituksella olevia motareita mutta eikös niillä noin ylipäätään sitä 120 ajeta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä seuraat niin paljon muiden autojen tekemisiä, että et ehdi seurata liikennemerkkejä. Luotat vain siihen, että navigaattorin näytössä oleva 120 on myös se mitä liikennemerkissä luki?

        Minä en luota navigaattorin näyttöön tippaakaan. Se näyttää mitä on sattunut joskus karttadataan jäämään. Enemmän luotan siihen, mitä minä itse ja auto lukee tien varren tikkareista.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      124
      5211
    2. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      181
      4945
    3. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      84
      3428
    4. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

      Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      107
      2976
    5. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      24
      2302
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      237
      1728
    7. Muistatko vielä minä vuonna tavattiin ekan kerran?

      Sun katse sulatti mut...
      Ikävä
      99
      1299
    8. Toivottavasti odotat minua

      Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.
      Ikävä
      78
      1280
    9. Huomenta naiselle

      Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      74
      1000
    10. Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä

      Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.
      Ikävä
      96
      937
    Aihe