Olen usein miettinyt, onko itsemurha vaikeasti ymmärrettävä asia. Kyllä se varmaan on. Ihmisten laaja järkytys ja epäusko itsemurhaan päätyneeseen osoittaa sen.
Mikäli on suhteellisen terve, talous kohtalainen eikä ole suuria ongelmia ihmissuhteissa, välttyy ainakin näistä syistä useimmiten myös masennukselta ja loppuun palamiselta.
Jos sairastuu vaikeasti yllättäen ja tämä alkaa rajoittaa voimakkaasti elämää, vaikeutuu arki ja voimat alkavat huveta. Silloin on muutettava vaan aikatauluja ja tekemisten listaa lyhennettävä.
Pitkään jatkunut kiireinen arki kohti loppuun palamista on jo haasteellinen tilanne. Juuri se, että omat voimat vähenevät, on ihmisestä itsestä järkyttävää.
Kun on väsynyt, on aika levätä, mennä nukkumaan ja sulkea oman kodin ovi ja puhelin. Voi nukkua vaikka pari päivää tai viikon. Maailma ei kaadu siitä.
Joskus elämässä on noudatettava aikataulua (hyvin harvoin!!!) ja taakkaan voi tulla se niin sanottu viimeinen pisara. Se voi olla ihan hupsu ja pieni asia muiden mielestä. Se voi päästä yllättämään jonkun siinä hetkessä, ellei pidä varaansa. Kun ihminen lähenee tilannetta, jossa hän on ehkä päätymässä itsemurhaan, uskon, että silloin tämä pieni seikka saa aikaan että suhteellisuuden taju katoaa kokonaan ja ymmärrys tilanteen vähäpätöisyydestä. Ja ennen kaikkea ajattelu lukkiutuu täysin.
Itse jätän kaiken ja nukun poissa ulkomaailmasta, jos arki alkaa kiihtyä liikaa. Lopetan asioiden jauhamisen mielessäni, en ajattele mitään - nukun niin kauan kuin nukuttaa. Kun herään, tunnen voimieni palautuneen ja arki tuntuukin sujuvalta, ajatus on kirkastunut ja ratkaisut löytyvät ongelmiin.
Itsemurhaan päätyminen tuntuu useimmista etäiseltä
8
202
Vastaukset
- Anonyymi
Luulen ettei kukaan voi tietää mikä asia saa jonkun ihmisen tekemään itsemurhan. Viime kädessä usein yksi ratkaiseva asia nousee liian voimakkaasti ylitse muiden vaikuttavien osatekijöiden tai taustatekijöiden. Ei välttämättä edes silloin, kun läheisille jää jäähyväiskirje. Yleinen lienee tunne siitä että umpikuja on edessä ja ajattelu ei toimi enää. Mutta eihän sellaista tilannetta todellisuudessa ole, aina olisi apua saatavilla.
- Anonyymi
Luulen ettei ihmiset siinä tilassa jaksa uskoa että apua on saatavissa .
Vaan käynnistävät prosessin aivoissa että eivät halua elää .
Aina surullista kun sellaista tapahtuu
- Anonyymi
Suomi on ykkösenä itsemurha tilastoissa pohjousmaissa.
Se kertoo hieman sitä että miten suomi voi olla maailman onnellisin maa. Silloin kun ihmiset itse päättävät päivänsä. - Anonyymi
Ovatko suomalaiset niin yksinäisiä. Myös se, että Suomi on niin harvaan asuttu, jos ei uskalleta hakea ajoissa apua, kun vastassa voisi olla liian tuttuja hoitajia tai lääkäreitä. Eikä siinä viime hetkellä enää aivot normaalisti toimikaan kai.
- Anonyymi
Liikunta, venyttely ja monipuolinen lihasten treenaaminen tekee elämästä helpompaa. Netistä ja lehdistä voi löytää ilmaisia liikesarjoja. Ihan sama mitä liikkeitä aluksi tekee, kaikki alkavat tuntua kehossa ja mieliala sekä liikkuminen helpottuu. Muutamakin toisto jotain liikettä auttaa alkuun. Piristää kummasti.
- Anonyymi
Nuorempana yritin itsaria useampaan kertaan, en ollut tyytyväinen itseeni, en elämääni, oli alkoholi- ja lääkeongelmia.
Vuosia jälkeenpäin olen aina ajatellut, että onneksi en koskaan onnistunut, eikä käynyt edes " vahinkoa ", että olisin kuollut.
Sain ongelmani suurimmaksi osaksi selvitettyä, voin nykyään paremmin kuin aikoinaan, olen tutustunut itseeni ja tunteisiini, ja ennen kaikkea, kelpaan itselleni tällaisena kuin olen. Ei ole enää mitään ajatusta ollut, eikä tarvetta tehdä itselle mitään pahaa.
Jos olisin nuorena kuollut, olisi jäänyt iso osa hyviä vuosia näkemättä ja kokematta, moniin moniin ihaniin ihmisiin tutustumatta, ja kaikenlaista yllättävääkin on eteen tullut, ei aina niin hyvääkään, mutta huonompikin kuuluu myös elämään.- Anonyymi
Onni mukanasi. Hienoa lukea Nuorena ei voi mitenkään osata nähdä itseä, ympäröivää elämää ja omaa tulevaisuutta oikein ja riittävän laajasti ja monesta suunnasta. Nuorena ihminen on kasvamassa ja aikuistumassa, monella menee tuonne 30 ikävuoteen.
Aikuisenakin täytyisi luottaa että niin sanotusti "elämä kantaa". Tämä sanonta on niin tosi, että olen monesti yllättynyt, miten tuostakin selvisin. Vaikka kanssaihmiset voivat tuntua välinpitämättömiltä, usein apua tai hyviä neuvoja saa kysyessä, jos vaan itse on aktiivinen.
No, vähän kyllä olen ollut syrjäänvetäytyvä ja en ole aina luottanut itseeni. Kohtalaisesti silti olen selvinnyt. Paremmin olisi varmaan mennyt, jos olisin asettanut korkemmat tavoitteet. Sitä helposti menettää uskon itseensä ellei muistuta tästä itseään tai ole vahvaa tukea lähipiirissä.
Hei kaikki, joilla itsellänne tai läheisellänne on itsetuhoisia ajatuksia,
Itsetuhoisista ajatuksista kannattaisi keskustella ammattilaisen kanssa. On olemassa monia auttavia tahoja, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä. Ao. palveluista voi halutessaan saada tukea ja vinkkejä myös muuhun avun hakemiseen.
- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/
Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. MIELI Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/
Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.
Joka viikko ma ja to klo 15-21 sekä ti ja ke klo 15-19 on MIELI Kriisichat päivystys, jossa voi jutella kahden kesken päivystäjän kanssa. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.
- MIELI Kriisipuhelin
Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin Kriisipuhelin päivystää 24/7 numerossa 09 2525 0111.
- Kriisikeskukset
Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/
Akuutissa tilanteessa yhteys oman alueen psykiatriseen päivystykseen tai soitto 112.
Ystävällisin terveisin
MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin
Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t235068Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin
Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo612989Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..
Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel122880HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä
Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat1432801Nepotismi jytkyttää porvaristossa
Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi151572Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet
Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k861570Martina Aitolehti podcastissa: Ero
Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/6962271476Kaikki ovat syntisiä!!!
Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N4091211- 681090
Persut palkkaavat verorahoilla
avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei204919