Helsingissä kirjoitetaan näin:
Joukkoliikenteen hinnat eivät saa nousta joka vuosi
Mitä enemmän kunnat rakentavat uutta joukkoliikenneinfraa, sitä enemmän HSL:lle tulee maksettavaa. Kunnat hyötyvät, kun maan arvo nousee.
Missään muualla maailmassa ei tiettävästi ole käytössä mallia, jossa kaupunkikehityshankkeita maksavat joukkoliikenteen matkustajat.
Mitä enemmän kunnat rakentavat uutta joukkoliikenneinfraa, sitä enemmän HSL:lle tulee maksettavaa. Kunnat hyötyvät, kun maan arvo nousee.
Missään muualla maailmassa ei tiettävästi ole käytössä mallia, jossa kaupunkikehityshankkeita maksavat joukkoliikenteen matkustajat.
"Joukkoliikenteen hinnat eivät saa nousta joka vuosi"
11
198
Vastaukset
- Anonyymi
Mutta van Helpereellä...
- Anonyymi
Transport for London, on voittoja tavoittelematon "not-for-profit" yhtiö/organisaatio, joka tietääkseni kattaa toimintansa lipputuloilla.
"Transport for London (TfL) is a not-for-profit organisation."- Anonyymi
Kysymys onkin, kuuluuko "toimintaan" sijoitukset esim uuteen raideliikenneinfraan. Ei ole järkevää, että joukkoliikenteen lipputuloilla maksettaisiin uudet radat, pysäkit, asemat, varikot yms. Yhteiskunta hyötyy liikenneinfrasta, koska rakennusmaan arvo nousee ja yhteiskunnan verotulot (uusien asukkaiden tuloverot, kiinteistöverot yms) nousevat. Siispä kunnat ja valtio yleensä kustantavat kadut, tiet ja radat sekä niihin liittyvät kustannukset samasta budjetista kuin muunkin perusinfran (vesi, viemäri, lämpö, koulut, puistot jne).
Julkisen liikenteen liikennöintiä harjoittava operaattori pyrkii kattamaan toiminnan juoksevat, muuttuvat kulut kuten työvoiman, energian ja perusylläpidon kulut. Julkisen liikenteen operaattorin tehtävä ei ole yrittää kuolettaa koko liikennejärjestelmän perusinvestointia.
Tässä jaottelussa on Helsingin seudulla jotain ongelmaa. Lisäksi on vielä se tilanne, että päättäjiä on sekä suuresta Helsingin kaupungista että monesta pienemmästä kunnasta. Näillä on osittain eri intressit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys onkin, kuuluuko "toimintaan" sijoitukset esim uuteen raideliikenneinfraan. Ei ole järkevää, että joukkoliikenteen lipputuloilla maksettaisiin uudet radat, pysäkit, asemat, varikot yms. Yhteiskunta hyötyy liikenneinfrasta, koska rakennusmaan arvo nousee ja yhteiskunnan verotulot (uusien asukkaiden tuloverot, kiinteistöverot yms) nousevat. Siispä kunnat ja valtio yleensä kustantavat kadut, tiet ja radat sekä niihin liittyvät kustannukset samasta budjetista kuin muunkin perusinfran (vesi, viemäri, lämpö, koulut, puistot jne).
Julkisen liikenteen liikennöintiä harjoittava operaattori pyrkii kattamaan toiminnan juoksevat, muuttuvat kulut kuten työvoiman, energian ja perusylläpidon kulut. Julkisen liikenteen operaattorin tehtävä ei ole yrittää kuolettaa koko liikennejärjestelmän perusinvestointia.
Tässä jaottelussa on Helsingin seudulla jotain ongelmaa. Lisäksi on vielä se tilanne, että päättäjiä on sekä suuresta Helsingin kaupungista että monesta pienemmästä kunnasta. Näillä on osittain eri intressit.>> "Kysymys onkin, kuuluuko "toimintaan" sijoitukset esim uuteen raideliikenneinfraan."
Kuuluu tuossa Transport for London tapauksessa. He ylläpitävät vanhaa ja rakentavat tarvittaessa myös uutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> "Kysymys onkin, kuuluuko "toimintaan" sijoitukset esim uuteen raideliikenneinfraan."
Kuuluu tuossa Transport for London tapauksessa. He ylläpitävät vanhaa ja rakentavat tarvittaessa myös uutta.Katsoin pikaisesti netistä, miten uusi(n) metrolinja Elizabeth Line rahoitettiin. Siellä on kyllä mainittu Transport for London merkittävänä rahoituksen hankkijana, mutta myös valtio, Heathrow Airport ja Canary Wharf monien muiden joukossa, jotka välittömästi hyötyvät uudesta tuubilinjasta.
- Anonyymi
ratikka ei tarvitse kuskia , sen palkan vois vähentää lippujen hinnoista
- Anonyymi
Kyllä ratikka tarvitsee kuskin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ratikka tarvitsee kuskin.
Koska ratkikan eteen loikkaavat jalankulkijat eivät osaa töötätä itselleen
- Anonyymi
Tukholmassa pidennetään parhaillaan vihreää metrolinjaa ja rakennetaan kokonaan uutta keltaista metroa. Rahoituksesta suuri osa tulee Tukholman ruuhkamaksuista, joita veloitetaan kaikilta tulliporttien läpi ajavilta autoilta, myös Suomen rekisterissä olevilta. Näin naapurissa. Eipä tule velkaa jälkipolvien tai tunnelbana-matkustajien maksettavaksi. Systeemillä on kuulemma tukholmalaisten tuki takanaan.
- Anonyymi
Myös sinistä metroa rakennetaan lisää.
- Anonyymi
Itse lataan kuukausikortin Treella ni kyllä käyttöä on ni pelkän saldon varaan en viitsi kun perhanan laskemista.Julkistaliikennettähän tuetaan valtion varoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!
🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen1145142Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan
Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht1824417Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!
Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu1734339Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut
😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik893525Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus
Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast163264Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista
kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi143102Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan
Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa373093Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana
Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä132987Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle
✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL542818Nuoret pois politiikasta!
Näillä 30-kymppisillä ei ole juuri mitään elämänkokemusta. Ja tällaiset raakileet saavat huseerata ja pilata Suomen!311878