"Joukkoliikenteen hinnat eivät saa nousta joka vuosi"

Anonyymi-ap

Helsingissä kirjoitetaan näin:

Joukkoliikenteen hinnat eivät saa nousta joka vuosi

Mitä enemmän kunnat rakentavat uutta joukkoliikenneinfraa, sitä enemmän HSL:lle tulee maksettavaa. Kunnat hyötyvät, kun maan arvo nousee.

Missään muualla maailmassa ei tiettävästi ole käytössä mallia, jossa kaupunkikehityshankkeita maksavat joukkoliikenteen matkustajat.

Mitä enemmän kunnat rakentavat uutta joukkoliikenneinfraa, sitä enemmän HSL:lle tulee maksettavaa. Kunnat hyötyvät, kun maan arvo nousee.

Missään muualla maailmassa ei tiettävästi ole käytössä mallia, jossa kaupunkikehityshankkeita maksavat joukkoliikenteen matkustajat.

11

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mutta van Helpereellä...

    • Anonyymi

      Transport for London, on voittoja tavoittelematon "not-for-profit" yhtiö/organisaatio, joka tietääkseni kattaa toimintansa lipputuloilla.

      "Transport for London (TfL) is a not-for-profit organisation."

      • Anonyymi

        Kysymys onkin, kuuluuko "toimintaan" sijoitukset esim uuteen raideliikenneinfraan. Ei ole järkevää, että joukkoliikenteen lipputuloilla maksettaisiin uudet radat, pysäkit, asemat, varikot yms. Yhteiskunta hyötyy liikenneinfrasta, koska rakennusmaan arvo nousee ja yhteiskunnan verotulot (uusien asukkaiden tuloverot, kiinteistöverot yms) nousevat. Siispä kunnat ja valtio yleensä kustantavat kadut, tiet ja radat sekä niihin liittyvät kustannukset samasta budjetista kuin muunkin perusinfran (vesi, viemäri, lämpö, koulut, puistot jne).

        Julkisen liikenteen liikennöintiä harjoittava operaattori pyrkii kattamaan toiminnan juoksevat, muuttuvat kulut kuten työvoiman, energian ja perusylläpidon kulut. Julkisen liikenteen operaattorin tehtävä ei ole yrittää kuolettaa koko liikennejärjestelmän perusinvestointia.

        Tässä jaottelussa on Helsingin seudulla jotain ongelmaa. Lisäksi on vielä se tilanne, että päättäjiä on sekä suuresta Helsingin kaupungista että monesta pienemmästä kunnasta. Näillä on osittain eri intressit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys onkin, kuuluuko "toimintaan" sijoitukset esim uuteen raideliikenneinfraan. Ei ole järkevää, että joukkoliikenteen lipputuloilla maksettaisiin uudet radat, pysäkit, asemat, varikot yms. Yhteiskunta hyötyy liikenneinfrasta, koska rakennusmaan arvo nousee ja yhteiskunnan verotulot (uusien asukkaiden tuloverot, kiinteistöverot yms) nousevat. Siispä kunnat ja valtio yleensä kustantavat kadut, tiet ja radat sekä niihin liittyvät kustannukset samasta budjetista kuin muunkin perusinfran (vesi, viemäri, lämpö, koulut, puistot jne).

        Julkisen liikenteen liikennöintiä harjoittava operaattori pyrkii kattamaan toiminnan juoksevat, muuttuvat kulut kuten työvoiman, energian ja perusylläpidon kulut. Julkisen liikenteen operaattorin tehtävä ei ole yrittää kuolettaa koko liikennejärjestelmän perusinvestointia.

        Tässä jaottelussa on Helsingin seudulla jotain ongelmaa. Lisäksi on vielä se tilanne, että päättäjiä on sekä suuresta Helsingin kaupungista että monesta pienemmästä kunnasta. Näillä on osittain eri intressit.

        >> "Kysymys onkin, kuuluuko "toimintaan" sijoitukset esim uuteen raideliikenneinfraan."

        Kuuluu tuossa Transport for London tapauksessa. He ylläpitävät vanhaa ja rakentavat tarvittaessa myös uutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> "Kysymys onkin, kuuluuko "toimintaan" sijoitukset esim uuteen raideliikenneinfraan."

        Kuuluu tuossa Transport for London tapauksessa. He ylläpitävät vanhaa ja rakentavat tarvittaessa myös uutta.

        Katsoin pikaisesti netistä, miten uusi(n) metrolinja Elizabeth Line rahoitettiin. Siellä on kyllä mainittu Transport for London merkittävänä rahoituksen hankkijana, mutta myös valtio, Heathrow Airport ja Canary Wharf monien muiden joukossa, jotka välittömästi hyötyvät uudesta tuubilinjasta.


    • Anonyymi

      ratikka ei tarvitse kuskia , sen palkan vois vähentää lippujen hinnoista

      • Anonyymi

        Kyllä ratikka tarvitsee kuskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ratikka tarvitsee kuskin.

        Koska ratkikan eteen loikkaavat jalankulkijat eivät osaa töötätä itselleen


    • Anonyymi

      Tukholmassa pidennetään parhaillaan vihreää metrolinjaa ja rakennetaan kokonaan uutta keltaista metroa. Rahoituksesta suuri osa tulee Tukholman ruuhkamaksuista, joita veloitetaan kaikilta tulliporttien läpi ajavilta autoilta, myös Suomen rekisterissä olevilta. Näin naapurissa. Eipä tule velkaa jälkipolvien tai tunnelbana-matkustajien maksettavaksi. Systeemillä on kuulemma tukholmalaisten tuki takanaan.

      • Anonyymi

        Myös sinistä metroa rakennetaan lisää.


    • Anonyymi

      Itse lataan kuukausikortin Treella ni kyllä käyttöä on ni pelkän saldon varaan en viitsi kun perhanan laskemista.Julkistaliikennettähän tuetaan valtion varoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

      🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      114
      5142
    2. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

      Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      182
      4417
    3. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

      Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      173
      4339
    4. Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut

      😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik
      Maailman menoa
      89
      3525
    5. Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus

      Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast
      Maailman menoa
      16
      3264
    6. Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista

      kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi
      Maailman menoa
      14
      3102
    7. Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan

      Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa
      Maailman menoa
      37
      3093
    8. Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana

      Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä
      Maailman menoa
      13
      2987
    9. Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle

      ✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL
      Maailman menoa
      54
      2818
    10. Nuoret pois politiikasta!

      Näillä 30-kymppisillä ei ole juuri mitään elämänkokemusta. Ja tällaiset raakileet saavat huseerata ja pilata Suomen!
      Maailman menoa
      31
      1878
    Aihe