Navigointivirhe

Anonyymi-ap

Tallinkin aluksella koettiin muutama päivä sitten yöllä voimakas äkillinen kallistuminen, tavaroita ja astioita putoili pöydiltä, isoja raskaita esineitä kuten jääkaappi yms. kaatui yms.
Yhtiön tiedottajan mukaan mitään vakavaa ei sattunut.
Laivan päällikkö sen sijaan kertoo tiedotusvälineiden mukaan että tapahtui navigointivirhe jonka seurauksena oli tehtävä poikkeuksellisen äkillinen ja voimakas suunnankorjausliike.
Kysymys kuuluu että miten ja miksi navigointivirhe tapahtui ja ellei ko. äkillistä korjausliikettä olisi ehditty tehdä, mihin se olisi mahdollisesti tai jopa todennäköisesti johtanut?

37

546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olis varmaan ajettu kivelle?

    • Anonyymi

      Navigointivirhe on myös liian nopea käännös itsessään.
      Navigointi voi tarkoittaa sekä suunnistusta, että merenkulkua hyvinkin yleisellä tasolla.

      Tuuli varmasti vaikuttaa kerrostaloon merellä ja se kaiketi pitää ottaa huomioon käännöksissä. Varomatonta käännöstä voi kutsua navigointivirheeksi.

      • Anonyymi

        Pelto-Eemeli kertoo totuuden :))))


    • Anonyymi

      Tuskin täällä kukaan osaa vastata mitä siellä prykällä tapahtui ja miksi. Jos nyt ei sitten joku siellä tapahtumahetkellä ollut kommentoi. Mutta tuskin kommentoi.

      • Anonyymi

        Maalla ollaan viisaita kun merellä sattuu virhe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalla ollaan viisaita kun merellä sattuu virhe.

        Ei olla!
        Juuri niinkuin tuossa sanottiin, tuskin täällä kukaan osaa vastata....


    • Anonyymi

      Montako astetta autolautta on kallistunut, jotta kyseessä on matkustajan mukaan voimakas kallistuminen?
      5. 10, vaiko peräti 15 astetta. Ei ainakaan lähelläkään 40 astetta josta Estonia raportoi muulle alusliikenteelle ennen kaatumistaan.
      Jääkaapin kaatumiseen riittää jo 5 astetta, mikäli kallistuminen on äkillistä, eikä sitä ole kiinnitetty mitenkään, vaikka pitäisi. Kunnolla kiinnitettynä jääkaappi ei liiku eikä kaadu edes 90 asteen kallistumassa.

      • Anonyymi

        Olen ollut näillä laivoilla niin, että taxfreessä on pullot tippuneet myrskyssä lattialle.
        Silloinkaan ei oltu lähelläkään vaarallista keliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ollut näillä laivoilla niin, että taxfreessä on pullot tippuneet myrskyssä lattialle.
        Silloinkaan ei oltu lähelläkään vaarallista keliä.

        Mutta ei tässä ollut kyse vaarallisesta kelistä, kaunis tyyni ilmahan silloin oli.
        Kyse on siitä että millaista navigointivirhettä tuolla liikkeellä korjattiin ja miksi korjaus oli tehtävä niin pikaisena. Eli oliko kyseessä tilanne joka oli johtamassa pois väylältä ja matalikolle jne. Ei tuollaisia ohjausliikkeitä tehdä ellei ole tarvis.
        Laivoilla muuten on kansainvälisten sopimusten ja vakuutusyhtiöiden vaatimusten mukaisesti määritelty enimmäisaika jossa on peräsin saatava täydessä vauhdissa käännetyksi ääriasentoon, ilmeisesti jotain tuollaista käskytystä siinä on tehty ja siitä vääjäämättä seuraa aluksen kallistuma. Paikalla olijoiden kertoman mukaan näitä kallistumahetkiä oli jopa kaksi joten aika isot korjausliikkeet jostain syystä on tarvittu, ihan metsäänkö siinä on oltu menossa...tässä pitäisi olla ilman muuta merenkulun turvallisuusviranomaisten selvitysten paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei tässä ollut kyse vaarallisesta kelistä, kaunis tyyni ilmahan silloin oli.
        Kyse on siitä että millaista navigointivirhettä tuolla liikkeellä korjattiin ja miksi korjaus oli tehtävä niin pikaisena. Eli oliko kyseessä tilanne joka oli johtamassa pois väylältä ja matalikolle jne. Ei tuollaisia ohjausliikkeitä tehdä ellei ole tarvis.
        Laivoilla muuten on kansainvälisten sopimusten ja vakuutusyhtiöiden vaatimusten mukaisesti määritelty enimmäisaika jossa on peräsin saatava täydessä vauhdissa käännetyksi ääriasentoon, ilmeisesti jotain tuollaista käskytystä siinä on tehty ja siitä vääjäämättä seuraa aluksen kallistuma. Paikalla olijoiden kertoman mukaan näitä kallistumahetkiä oli jopa kaksi joten aika isot korjausliikkeet jostain syystä on tarvittu, ihan metsäänkö siinä on oltu menossa...tässä pitäisi olla ilman muuta merenkulun turvallisuusviranomaisten selvitysten paikka.

        ''...kallistumahetkiä oli jopa kaksi ...''

        Kallistuu ensin vasemmalle ja sitten oikealle tai päinvastoin.

        ''...sopimusten ja vakuutusyhtiöiden vaatimusten mukaisesti määritelty enimmäisaika jossa on peräsin saatava täydessä vauhdissa käännetyksi ääriasentoon''

        OHO !!! Pelto-Eemeli voisi kertoa hieman tarkemmin :)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...kallistumahetkiä oli jopa kaksi ...''

        Kallistuu ensin vasemmalle ja sitten oikealle tai päinvastoin.

        ''...sopimusten ja vakuutusyhtiöiden vaatimusten mukaisesti määritelty enimmäisaika jossa on peräsin saatava täydessä vauhdissa käännetyksi ääriasentoon''

        OHO !!! Pelto-Eemeli voisi kertoa hieman tarkemmin :)))

        Mutta miksi irrotat sanoja pois varsinaisesta asiayhteydestä: Kirjoittamani kommentti nimittäin kuuluu "Paikalla olijoiden kertoman mukaan kallistumahetkiä oli jopa kaksi..."
        Itselläni on kyllä sekä laivatekniikan että merenkulun koulutusta ja työkokemusta todennäköisesti melkein yhtä paljon kuin sinullakin. Laivojen ohjattavuudelle, myös mainitsemani seikan kattaen, on kyllä varsin tarkat määräykset. Olethan sinäkin ne joutunut huomaamaan laivojen koeajoissa ja käyttöönottokokeissa mukana olleena?
        Ehkä kuitenkin parempi että keskityt niihin peltohommiisi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi irrotat sanoja pois varsinaisesta asiayhteydestä: Kirjoittamani kommentti nimittäin kuuluu "Paikalla olijoiden kertoman mukaan kallistumahetkiä oli jopa kaksi..."
        Itselläni on kyllä sekä laivatekniikan että merenkulun koulutusta ja työkokemusta todennäköisesti melkein yhtä paljon kuin sinullakin. Laivojen ohjattavuudelle, myös mainitsemani seikan kattaen, on kyllä varsin tarkat määräykset. Olethan sinäkin ne joutunut huomaamaan laivojen koeajoissa ja käyttöönottokokeissa mukana olleena?
        Ehkä kuitenkin parempi että keskityt niihin peltohommiisi...

        Myötähäpeää......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei tässä ollut kyse vaarallisesta kelistä, kaunis tyyni ilmahan silloin oli.
        Kyse on siitä että millaista navigointivirhettä tuolla liikkeellä korjattiin ja miksi korjaus oli tehtävä niin pikaisena. Eli oliko kyseessä tilanne joka oli johtamassa pois väylältä ja matalikolle jne. Ei tuollaisia ohjausliikkeitä tehdä ellei ole tarvis.
        Laivoilla muuten on kansainvälisten sopimusten ja vakuutusyhtiöiden vaatimusten mukaisesti määritelty enimmäisaika jossa on peräsin saatava täydessä vauhdissa käännetyksi ääriasentoon, ilmeisesti jotain tuollaista käskytystä siinä on tehty ja siitä vääjäämättä seuraa aluksen kallistuma. Paikalla olijoiden kertoman mukaan näitä kallistumahetkiä oli jopa kaksi joten aika isot korjausliikkeet jostain syystä on tarvittu, ihan metsäänkö siinä on oltu menossa...tässä pitäisi olla ilman muuta merenkulun turvallisuusviranomaisten selvitysten paikka.

        Mitä, jos katsoisit Marinetraficista?

        On ihan turha spekuloida, kun kaikki on julkisesti nähtävänä. Olen ihan varma, että kaikki iltapäivälehdet ovat käyneet katsomassa. Jos olisi väistetty maata, niin otsikot olisivat olleet ihan erilaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi irrotat sanoja pois varsinaisesta asiayhteydestä: Kirjoittamani kommentti nimittäin kuuluu "Paikalla olijoiden kertoman mukaan kallistumahetkiä oli jopa kaksi..."
        Itselläni on kyllä sekä laivatekniikan että merenkulun koulutusta ja työkokemusta todennäköisesti melkein yhtä paljon kuin sinullakin. Laivojen ohjattavuudelle, myös mainitsemani seikan kattaen, on kyllä varsin tarkat määräykset. Olethan sinäkin ne joutunut huomaamaan laivojen koeajoissa ja käyttöönottokokeissa mukana olleena?
        Ehkä kuitenkin parempi että keskityt niihin peltohommiisi...

        Jos alus kallistuu esim. oikealle ja kun alus oikenee, se kallistuu hieman vasemmalle, kunnes on vaaterissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä, jos katsoisit Marinetraficista?

        On ihan turha spekuloida, kun kaikki on julkisesti nähtävänä. Olen ihan varma, että kaikki iltapäivälehdet ovat käyneet katsomassa. Jos olisi väistetty maata, niin otsikot olisivat olleet ihan erilaiset.

        PastTrack ko. ajalta ei näytä mitään kummallisia manöövereitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myötähäpeää......

        Älä silleen häpeile, peltotyökin on tärkeätä työtä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä, jos katsoisit Marinetraficista?

        On ihan turha spekuloida, kun kaikki on julkisesti nähtävänä. Olen ihan varma, että kaikki iltapäivälehdet ovat käyneet katsomassa. Jos olisi väistetty maata, niin otsikot olisivat olleet ihan erilaiset.

        ...Jos olisi väistetty maata...joopa joo, jos onkin väistetty vedenalaista matalikkoa.
        Olet kai lukenut että alukselta myönnetään että kaksikin voimakasta korjausliikettä tarvittiin koska OLI TEHTY NAVIGOINTIVIRHE.
        Asia menee aivan varmasti merenkulun turvallisuusviranomaisten selvitykseen. Iso alus, paljon matkustajia ja autojakin kyydissä kapealla ja mutkaisella saaristoväylällä ei saa tehdä navigointivirheitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...Jos olisi väistetty maata...joopa joo, jos onkin väistetty vedenalaista matalikkoa.
        Olet kai lukenut että alukselta myönnetään että kaksikin voimakasta korjausliikettä tarvittiin koska OLI TEHTY NAVIGOINTIVIRHE.
        Asia menee aivan varmasti merenkulun turvallisuusviranomaisten selvitykseen. Iso alus, paljon matkustajia ja autojakin kyydissä kapealla ja mutkaisella saaristoväylällä ei saa tehdä navigointivirheitä.

        Ihan varmasti ei mene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...Jos olisi väistetty maata...joopa joo, jos onkin väistetty vedenalaista matalikkoa.
        Olet kai lukenut että alukselta myönnetään että kaksikin voimakasta korjausliikettä tarvittiin koska OLI TEHTY NAVIGOINTIVIRHE.
        Asia menee aivan varmasti merenkulun turvallisuusviranomaisten selvitykseen. Iso alus, paljon matkustajia ja autojakin kyydissä kapealla ja mutkaisella saaristoväylällä ei saa tehdä navigointivirheitä.

        Jotain piti sanoa ja tiedottaja...mikä sen mimmin nimi olikaan, sanoi sitten jotain.

        Tuon kokoluokan kiululla ei tehdä voimakkaita korjausliikkeitä lyhyessä ajassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan varmasti ei mene.

        On jo noteerattu!


    • Anonyymi

      Onko GPS-häirintä näkynyt meriliikenteessä?

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kipparin mukaan alus oli tuolloin käsiohjauksessa. Se selittäisi - ensin uskotaan Gepsiä ja sitten rupee tulemaan jääpoijua väärältä puolelta vastaan ja tajutaan että on matalikko edessä?
        Ja anteeksi, en ole merenkulun ammattilainen enkä edes oikea harrastaja. Kunhan arvailen.

        Jos niin olisi käynyt, iltalehdet olisivat revittäneet isoja otsikoita.
        Marinetraficista näkee laivojen kulkemat reitit. Joku olisi hoksannut, jos käännös olisi liittynyt vaaraan törmätä johonkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos niin olisi käynyt, iltalehdet olisivat revittäneet isoja otsikoita.
        Marinetraficista näkee laivojen kulkemat reitit. Joku olisi hoksannut, jos käännös olisi liittynyt vaaraan törmätä johonkin.

        Ei siinä ole vilelä välttämättä vaaran elementti mukana jos huomataan että väylä taittuu eri tavoin näköhavainnon perusteella kuin gepsin perusteella. Jos vaikka gps:n havainto on vain 50 metriä pielessä ja tuolla kapeassa saaristorännissä asia huomataan ja vedetään tavallista tiukempi kurvi ettei törmätä jääpoijuun...mutta kuten sanottu, silkkaa skepulointia vähäisellä navingointi- ja kokonaan puuttuvalla merenkulkuosaamisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä ole vilelä välttämättä vaaran elementti mukana jos huomataan että väylä taittuu eri tavoin näköhavainnon perusteella kuin gepsin perusteella. Jos vaikka gps:n havainto on vain 50 metriä pielessä ja tuolla kapeassa saaristorännissä asia huomataan ja vedetään tavallista tiukempi kurvi ettei törmätä jääpoijuun...mutta kuten sanottu, silkkaa skepulointia vähäisellä navingointi- ja kokonaan puuttuvalla merenkulkuosaamisella.

        Jääpoiju...jääpoiju...onko sellaisesta jossain kerrottu muualla kuin täällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jääpoiju...jääpoiju...onko sellaisesta jossain kerrottu muualla kuin täällä?

        En usko, että jääpoijusta kirjoittaja on edes nähnyt sellaista. Kuvissa ehkä.


      • Anonyymi

        Ei ne poijut sula kesällä:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne poijut sula kesällä:)

        Ei tietenkään.
        Jää ei tarkoita tässä yhteydessä pakkasen puolella olevaa vettä vaan jäämistä verbinä.
        Jääpoiju jää paikalleen, vaikka kaikki muut ovat menneet.


    • Anonyymi

      Luulin että jääpoiju on oikea nimitys sellaiselle järeämmälle teräksiselle ja jäätä paremmin kestävälle viitalle joita isoilla laivaväylillä usein käytetään, erotuksena noista veneväylien muoviputkityyppisestä viitoista. Korjatkaa toki ja kertokaa miksikä sellaista kutsutaan?

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin onko se sitten jääpoiju, avomeripoiju vai laivaväylän poiju vai suurpoiju, ne tietää jotka tietää. Väylämerkkihön tuo joka tapauksessa se on.

        Jääpoiju on erotuksena kevyemmille ei jää poijuille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jääpoiju on erotuksena kevyemmille ei jää poijuille.

        Eli ihan oikein sanottu.


    • Anonyymi

      Otetaan vähän faktaa leikittelyn lomaan: Jääpoiju on ensinnäkin poiju eikä viitta ja jääpoijuksi sitä kutsutaan siksi, että se on malliltaan ja muodoltaan sellaiseksi suunniteltu ja valmistettu että se liikkuvien jäiden paineessa ja puristuksessa ei helposti takerru jäähän kiinni ja painuu tilapäisesti vaikka lähes vaakasuoraan jolloin jää luistaa sen yli, ts. se kestää paikallaan isoakin jäiden rasitusta.
      Jääpoijut ovat sellaisia ylöspäin kapenevia kuten aikoinaan olivat hirrestä salvetut laiturikirstut, muistattehan...

      • Anonyymi

        Jääpoiju voi olla - ja usein onkin - myös viitta.


      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      179
      5645
    2. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      103
      5584
    3. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      180
      4566
    4. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      51
      4023
    5. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      61
      3900
    6. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      31
      3556
    7. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

      Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      127
      1284
    8. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

      Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      17
      1106
    9. Kova ikävä parittelukumppania täällä korvessa

      Mutta muuten kyllä on rauhallista.
      Ikävä
      17
      958
    10. Jotenkin tämä

      tilanne taas eskaloitui ja saat mut roikkumaan täällä palstalla. Turhaan. Ei nämä tekstit sua koskaan tavoita. 😭
      Ikävä
      33
      950
    Aihe