Tallinkin aluksella koettiin muutama päivä sitten yöllä voimakas äkillinen kallistuminen, tavaroita ja astioita putoili pöydiltä, isoja raskaita esineitä kuten jääkaappi yms. kaatui yms.
Yhtiön tiedottajan mukaan mitään vakavaa ei sattunut.
Laivan päällikkö sen sijaan kertoo tiedotusvälineiden mukaan että tapahtui navigointivirhe jonka seurauksena oli tehtävä poikkeuksellisen äkillinen ja voimakas suunnankorjausliike.
Kysymys kuuluu että miten ja miksi navigointivirhe tapahtui ja ellei ko. äkillistä korjausliikettä olisi ehditty tehdä, mihin se olisi mahdollisesti tai jopa todennäköisesti johtanut?
Navigointivirhe
37
526
Vastaukset
- Anonyymi
Olis varmaan ajettu kivelle?
- Anonyymi
Navigointivirhe on myös liian nopea käännös itsessään.
Navigointi voi tarkoittaa sekä suunnistusta, että merenkulkua hyvinkin yleisellä tasolla.
Tuuli varmasti vaikuttaa kerrostaloon merellä ja se kaiketi pitää ottaa huomioon käännöksissä. Varomatonta käännöstä voi kutsua navigointivirheeksi.- Anonyymi
Pelto-Eemeli kertoo totuuden :))))
- Anonyymi
Tuskin täällä kukaan osaa vastata mitä siellä prykällä tapahtui ja miksi. Jos nyt ei sitten joku siellä tapahtumahetkellä ollut kommentoi. Mutta tuskin kommentoi.
- Anonyymi
Maalla ollaan viisaita kun merellä sattuu virhe.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maalla ollaan viisaita kun merellä sattuu virhe.
Ei olla!
Juuri niinkuin tuossa sanottiin, tuskin täällä kukaan osaa vastata....
- Anonyymi
Montako astetta autolautta on kallistunut, jotta kyseessä on matkustajan mukaan voimakas kallistuminen?
5. 10, vaiko peräti 15 astetta. Ei ainakaan lähelläkään 40 astetta josta Estonia raportoi muulle alusliikenteelle ennen kaatumistaan.
Jääkaapin kaatumiseen riittää jo 5 astetta, mikäli kallistuminen on äkillistä, eikä sitä ole kiinnitetty mitenkään, vaikka pitäisi. Kunnolla kiinnitettynä jääkaappi ei liiku eikä kaadu edes 90 asteen kallistumassa.- Anonyymi
Olen ollut näillä laivoilla niin, että taxfreessä on pullot tippuneet myrskyssä lattialle.
Silloinkaan ei oltu lähelläkään vaarallista keliä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen ollut näillä laivoilla niin, että taxfreessä on pullot tippuneet myrskyssä lattialle.
Silloinkaan ei oltu lähelläkään vaarallista keliä.Mutta ei tässä ollut kyse vaarallisesta kelistä, kaunis tyyni ilmahan silloin oli.
Kyse on siitä että millaista navigointivirhettä tuolla liikkeellä korjattiin ja miksi korjaus oli tehtävä niin pikaisena. Eli oliko kyseessä tilanne joka oli johtamassa pois väylältä ja matalikolle jne. Ei tuollaisia ohjausliikkeitä tehdä ellei ole tarvis.
Laivoilla muuten on kansainvälisten sopimusten ja vakuutusyhtiöiden vaatimusten mukaisesti määritelty enimmäisaika jossa on peräsin saatava täydessä vauhdissa käännetyksi ääriasentoon, ilmeisesti jotain tuollaista käskytystä siinä on tehty ja siitä vääjäämättä seuraa aluksen kallistuma. Paikalla olijoiden kertoman mukaan näitä kallistumahetkiä oli jopa kaksi joten aika isot korjausliikkeet jostain syystä on tarvittu, ihan metsäänkö siinä on oltu menossa...tässä pitäisi olla ilman muuta merenkulun turvallisuusviranomaisten selvitysten paikka. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta ei tässä ollut kyse vaarallisesta kelistä, kaunis tyyni ilmahan silloin oli.
Kyse on siitä että millaista navigointivirhettä tuolla liikkeellä korjattiin ja miksi korjaus oli tehtävä niin pikaisena. Eli oliko kyseessä tilanne joka oli johtamassa pois väylältä ja matalikolle jne. Ei tuollaisia ohjausliikkeitä tehdä ellei ole tarvis.
Laivoilla muuten on kansainvälisten sopimusten ja vakuutusyhtiöiden vaatimusten mukaisesti määritelty enimmäisaika jossa on peräsin saatava täydessä vauhdissa käännetyksi ääriasentoon, ilmeisesti jotain tuollaista käskytystä siinä on tehty ja siitä vääjäämättä seuraa aluksen kallistuma. Paikalla olijoiden kertoman mukaan näitä kallistumahetkiä oli jopa kaksi joten aika isot korjausliikkeet jostain syystä on tarvittu, ihan metsäänkö siinä on oltu menossa...tässä pitäisi olla ilman muuta merenkulun turvallisuusviranomaisten selvitysten paikka.''...kallistumahetkiä oli jopa kaksi ...''
Kallistuu ensin vasemmalle ja sitten oikealle tai päinvastoin.
''...sopimusten ja vakuutusyhtiöiden vaatimusten mukaisesti määritelty enimmäisaika jossa on peräsin saatava täydessä vauhdissa käännetyksi ääriasentoon''
OHO !!! Pelto-Eemeli voisi kertoa hieman tarkemmin :))) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
''...kallistumahetkiä oli jopa kaksi ...''
Kallistuu ensin vasemmalle ja sitten oikealle tai päinvastoin.
''...sopimusten ja vakuutusyhtiöiden vaatimusten mukaisesti määritelty enimmäisaika jossa on peräsin saatava täydessä vauhdissa käännetyksi ääriasentoon''
OHO !!! Pelto-Eemeli voisi kertoa hieman tarkemmin :)))Mutta miksi irrotat sanoja pois varsinaisesta asiayhteydestä: Kirjoittamani kommentti nimittäin kuuluu "Paikalla olijoiden kertoman mukaan kallistumahetkiä oli jopa kaksi..."
Itselläni on kyllä sekä laivatekniikan että merenkulun koulutusta ja työkokemusta todennäköisesti melkein yhtä paljon kuin sinullakin. Laivojen ohjattavuudelle, myös mainitsemani seikan kattaen, on kyllä varsin tarkat määräykset. Olethan sinäkin ne joutunut huomaamaan laivojen koeajoissa ja käyttöönottokokeissa mukana olleena?
Ehkä kuitenkin parempi että keskityt niihin peltohommiisi... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta miksi irrotat sanoja pois varsinaisesta asiayhteydestä: Kirjoittamani kommentti nimittäin kuuluu "Paikalla olijoiden kertoman mukaan kallistumahetkiä oli jopa kaksi..."
Itselläni on kyllä sekä laivatekniikan että merenkulun koulutusta ja työkokemusta todennäköisesti melkein yhtä paljon kuin sinullakin. Laivojen ohjattavuudelle, myös mainitsemani seikan kattaen, on kyllä varsin tarkat määräykset. Olethan sinäkin ne joutunut huomaamaan laivojen koeajoissa ja käyttöönottokokeissa mukana olleena?
Ehkä kuitenkin parempi että keskityt niihin peltohommiisi...Myötähäpeää......
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta ei tässä ollut kyse vaarallisesta kelistä, kaunis tyyni ilmahan silloin oli.
Kyse on siitä että millaista navigointivirhettä tuolla liikkeellä korjattiin ja miksi korjaus oli tehtävä niin pikaisena. Eli oliko kyseessä tilanne joka oli johtamassa pois väylältä ja matalikolle jne. Ei tuollaisia ohjausliikkeitä tehdä ellei ole tarvis.
Laivoilla muuten on kansainvälisten sopimusten ja vakuutusyhtiöiden vaatimusten mukaisesti määritelty enimmäisaika jossa on peräsin saatava täydessä vauhdissa käännetyksi ääriasentoon, ilmeisesti jotain tuollaista käskytystä siinä on tehty ja siitä vääjäämättä seuraa aluksen kallistuma. Paikalla olijoiden kertoman mukaan näitä kallistumahetkiä oli jopa kaksi joten aika isot korjausliikkeet jostain syystä on tarvittu, ihan metsäänkö siinä on oltu menossa...tässä pitäisi olla ilman muuta merenkulun turvallisuusviranomaisten selvitysten paikka.Mitä, jos katsoisit Marinetraficista?
On ihan turha spekuloida, kun kaikki on julkisesti nähtävänä. Olen ihan varma, että kaikki iltapäivälehdet ovat käyneet katsomassa. Jos olisi väistetty maata, niin otsikot olisivat olleet ihan erilaiset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta miksi irrotat sanoja pois varsinaisesta asiayhteydestä: Kirjoittamani kommentti nimittäin kuuluu "Paikalla olijoiden kertoman mukaan kallistumahetkiä oli jopa kaksi..."
Itselläni on kyllä sekä laivatekniikan että merenkulun koulutusta ja työkokemusta todennäköisesti melkein yhtä paljon kuin sinullakin. Laivojen ohjattavuudelle, myös mainitsemani seikan kattaen, on kyllä varsin tarkat määräykset. Olethan sinäkin ne joutunut huomaamaan laivojen koeajoissa ja käyttöönottokokeissa mukana olleena?
Ehkä kuitenkin parempi että keskityt niihin peltohommiisi...Jos alus kallistuu esim. oikealle ja kun alus oikenee, se kallistuu hieman vasemmalle, kunnes on vaaterissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä, jos katsoisit Marinetraficista?
On ihan turha spekuloida, kun kaikki on julkisesti nähtävänä. Olen ihan varma, että kaikki iltapäivälehdet ovat käyneet katsomassa. Jos olisi väistetty maata, niin otsikot olisivat olleet ihan erilaiset.PastTrack ko. ajalta ei näytä mitään kummallisia manöövereitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myötähäpeää......
Älä silleen häpeile, peltotyökin on tärkeätä työtä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä, jos katsoisit Marinetraficista?
On ihan turha spekuloida, kun kaikki on julkisesti nähtävänä. Olen ihan varma, että kaikki iltapäivälehdet ovat käyneet katsomassa. Jos olisi väistetty maata, niin otsikot olisivat olleet ihan erilaiset....Jos olisi väistetty maata...joopa joo, jos onkin väistetty vedenalaista matalikkoa.
Olet kai lukenut että alukselta myönnetään että kaksikin voimakasta korjausliikettä tarvittiin koska OLI TEHTY NAVIGOINTIVIRHE.
Asia menee aivan varmasti merenkulun turvallisuusviranomaisten selvitykseen. Iso alus, paljon matkustajia ja autojakin kyydissä kapealla ja mutkaisella saaristoväylällä ei saa tehdä navigointivirheitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...Jos olisi väistetty maata...joopa joo, jos onkin väistetty vedenalaista matalikkoa.
Olet kai lukenut että alukselta myönnetään että kaksikin voimakasta korjausliikettä tarvittiin koska OLI TEHTY NAVIGOINTIVIRHE.
Asia menee aivan varmasti merenkulun turvallisuusviranomaisten selvitykseen. Iso alus, paljon matkustajia ja autojakin kyydissä kapealla ja mutkaisella saaristoväylällä ei saa tehdä navigointivirheitä.Ihan varmasti ei mene.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...Jos olisi väistetty maata...joopa joo, jos onkin väistetty vedenalaista matalikkoa.
Olet kai lukenut että alukselta myönnetään että kaksikin voimakasta korjausliikettä tarvittiin koska OLI TEHTY NAVIGOINTIVIRHE.
Asia menee aivan varmasti merenkulun turvallisuusviranomaisten selvitykseen. Iso alus, paljon matkustajia ja autojakin kyydissä kapealla ja mutkaisella saaristoväylällä ei saa tehdä navigointivirheitä.Jotain piti sanoa ja tiedottaja...mikä sen mimmin nimi olikaan, sanoi sitten jotain.
Tuon kokoluokan kiululla ei tehdä voimakkaita korjausliikkeitä lyhyessä ajassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan varmasti ei mene.
On jo noteerattu!
- Anonyymi
Onko GPS-häirintä näkynyt meriliikenteessä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kipparin mukaan alus oli tuolloin käsiohjauksessa. Se selittäisi - ensin uskotaan Gepsiä ja sitten rupee tulemaan jääpoijua väärältä puolelta vastaan ja tajutaan että on matalikko edessä?
Ja anteeksi, en ole merenkulun ammattilainen enkä edes oikea harrastaja. Kunhan arvailen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kipparin mukaan alus oli tuolloin käsiohjauksessa. Se selittäisi - ensin uskotaan Gepsiä ja sitten rupee tulemaan jääpoijua väärältä puolelta vastaan ja tajutaan että on matalikko edessä?
Ja anteeksi, en ole merenkulun ammattilainen enkä edes oikea harrastaja. Kunhan arvailen.Jos niin olisi käynyt, iltalehdet olisivat revittäneet isoja otsikoita.
Marinetraficista näkee laivojen kulkemat reitit. Joku olisi hoksannut, jos käännös olisi liittynyt vaaraan törmätä johonkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos niin olisi käynyt, iltalehdet olisivat revittäneet isoja otsikoita.
Marinetraficista näkee laivojen kulkemat reitit. Joku olisi hoksannut, jos käännös olisi liittynyt vaaraan törmätä johonkin.Ei siinä ole vilelä välttämättä vaaran elementti mukana jos huomataan että väylä taittuu eri tavoin näköhavainnon perusteella kuin gepsin perusteella. Jos vaikka gps:n havainto on vain 50 metriä pielessä ja tuolla kapeassa saaristorännissä asia huomataan ja vedetään tavallista tiukempi kurvi ettei törmätä jääpoijuun...mutta kuten sanottu, silkkaa skepulointia vähäisellä navingointi- ja kokonaan puuttuvalla merenkulkuosaamisella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siinä ole vilelä välttämättä vaaran elementti mukana jos huomataan että väylä taittuu eri tavoin näköhavainnon perusteella kuin gepsin perusteella. Jos vaikka gps:n havainto on vain 50 metriä pielessä ja tuolla kapeassa saaristorännissä asia huomataan ja vedetään tavallista tiukempi kurvi ettei törmätä jääpoijuun...mutta kuten sanottu, silkkaa skepulointia vähäisellä navingointi- ja kokonaan puuttuvalla merenkulkuosaamisella.
Jääpoiju...jääpoiju...onko sellaisesta jossain kerrottu muualla kuin täällä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jääpoiju...jääpoiju...onko sellaisesta jossain kerrottu muualla kuin täällä?
En usko, että jääpoijusta kirjoittaja on edes nähnyt sellaista. Kuvissa ehkä.
- Anonyymi
Ei ne poijut sula kesällä:)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne poijut sula kesällä:)
Ei tietenkään.
Jää ei tarkoita tässä yhteydessä pakkasen puolella olevaa vettä vaan jäämistä verbinä.
Jääpoiju jää paikalleen, vaikka kaikki muut ovat menneet.
- Anonyymi
Luulin että jääpoiju on oikea nimitys sellaiselle järeämmälle teräksiselle ja jäätä paremmin kestävälle viitalle joita isoilla laivaväylillä usein käytetään, erotuksena noista veneväylien muoviputkityyppisestä viitoista. Korjatkaa toki ja kertokaa miksikä sellaista kutsutaan?
- Anonyymi
Jääpoiju
https://laivakuvat.com/wp-content/uploads/oikea-poiju.jpg?gid=92
Jääpoijutkin päivystävät väylällä läpi vuoden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jääpoiju
https://laivakuvat.com/wp-content/uploads/oikea-poiju.jpg?gid=92
Jääpoijutkin päivystävät väylällä läpi vuoden.Niin onko se sitten jääpoiju, avomeripoiju vai laivaväylän poiju vai suurpoiju, ne tietää jotka tietää. Väylämerkkihön tuo joka tapauksessa se on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin onko se sitten jääpoiju, avomeripoiju vai laivaväylän poiju vai suurpoiju, ne tietää jotka tietää. Väylämerkkihön tuo joka tapauksessa se on.
Jääpoiju on erotuksena kevyemmille ei jää poijuille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jääpoiju on erotuksena kevyemmille ei jää poijuille.
Eli ihan oikein sanottu.
- Anonyymi
Otetaan vähän faktaa leikittelyn lomaan: Jääpoiju on ensinnäkin poiju eikä viitta ja jääpoijuksi sitä kutsutaan siksi, että se on malliltaan ja muodoltaan sellaiseksi suunniteltu ja valmistettu että se liikkuvien jäiden paineessa ja puristuksessa ei helposti takerru jäähän kiinni ja painuu tilapäisesti vaikka lähes vaakasuoraan jolloin jää luistaa sen yli, ts. se kestää paikallaan isoakin jäiden rasitusta.
Jääpoijut ovat sellaisia ylöspäin kapenevia kuten aikoinaan olivat hirrestä salvetut laiturikirstut, muistattehan...- Anonyymi
Jääpoiju voi olla - ja usein onkin - myös viitta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jääpoiju voi olla - ja usein onkin - myös viitta.
Kaikki mitä tarvitsee tietää....
https://www.arctia.fi/palvelut/poijut-ja-viitat/jaapoijut.html
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti23745139Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella
Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole12025951SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude32215641Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy16210778Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1229697Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump369211Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla848456Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!307213Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.2396811Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2196463